کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

پیام بمناسبت حلول سال نو عیسوی ۲۰۲۲ م

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

جمعه ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱م.

اعضای محترم انجمن، هم مسلکان عزیز و هموطنان ارجمند خارج از کشور،

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا بدینوسیله صمیمی ترین تبریکات خویش را بخاطر آغاز سال نو عیسوی ۲۰۲۲ به شما و اعضای محترم خانواده های شما تقدیم میدارد.

تجلیل از تعویض سال برای همه هموطنان ما در کشور های مختلفه جهان که تقویم عیسوی دارند، تجلیل و سپاسمندی از سنن، عنعنه و ارزش معنوی مردمان است که ما و شما با آغوش باز آنها در مصئونیت فزیکی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنده گی میکنیم . ما با حفظ همه ارزش های معنوی و هویت خویش ، باید با ارزش های مردم این کشور ها منجمله تجلیل از سال جدید عیسوی احترام نموده ، بحیث نمودی از یک پروسه همشروندی شدن یکجا شریک گردیم.

بجاست که ما در این روز که آخرین روز سال است همه موفقیت ها، افتخارات فردی و گروهی خویش را بحیث اقلیت افغان ، تجارب خوب و خوش سال گذشته را در ذهن تداعی نموده و سال جدید را به خاطر امید های جدید و ارزومندی های جدید ، برای خوشی و سعادت خود و خانواده و جامعه خویش ، به فال نیک گیریم.

سال ۲۰۲۱ برای ما افغانهای خارج از کشور آنچه نبوده است که خویش را بحیث انسان های دارای حق سعادت و خوشبختی با همه خوشی ها احساس کرده باشیم. سال ۲۰۲۱ م. سال پر از اضطراب، تشویش و ترس و خوف ناشی از تسلط ویراس کرونا، تداوم حالت رقتباز وطن و خطرات بزرگ که جهان ما را مواجه ساخته است ، بوده است.

ما در این سال تعدادی زیاد ی از هموطنان خویش را به اثر مصاب شدن به ویروس کرونا از دست داده ایم که روان آنها را شاد و بهشت برین را جایگاه روح شان استدعا مینمائیم.

ما به نسبت خطرات ناشی از تغیر سریع اقلیم به مانند صد ها میلیون انسان ها با حرکات دفاع محیط زیست و پاکی هوای مملو از آفت کثافت فضای کره زمین ما همسو میباشیم.

علاوه با این رنج ها، یک سال گذشته در کشور مظلوم، قحطی زده و دها مصائب دیگر ناشی از جنگ، اکنون وطن در معرض یک توطئه جدید شیطانی بین المللی و منطقوی ، تنظیم شده و از قبل پلان شده قرار گرفته است که عمال جهل و تاریکی یکبار دیگر بر سینه مردم ما بر کرسی قدرت نشانده شدند. آنهای که همه میدانها را برای تسلط قدم و بقدم طالبان باز کردند، اکنون با گناه های کبیره و اعمال زشت و ضد وحدت ملی خویش ، تا سرحد خیانت ملی در تطبیق یک پروژه عمل نمودند ، باز اعمال شان را یکی بالای دیگر میاندازند. گوئی فقط این ملت است که گنهکار و

پاسخگوبرای یک اقلیت منفور ، فاسد ، متجحر، ظالم ، منادیان کلتور وعقبمانده قرون اوسطائی و بلاخره مجریان سیاست تفتیش عقاید طراز دیوبندی پاکستانی ، باشد.

با سقوط نظام و تسلط طالبان افغانستان در معرض سقوط اقتصادی، بحران اعتماد، بحران مشروعیت قرار گرفته است. لغو قانون اساسی و تعلیق قوانین دیگر افغانستان را به خلای بزرگ حقوقی و بحران مشروعیت قرار داده که ناشی از آن حق حیات مردم در معرض تهدید جدی قرار داده شده است. بدین لحاظ مساًله استقرار حاکمیت قانون و اصل مشروعیت در دستور روز قرار گرفته است و انجمن در این راستا تلاش مینماید.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا در یکسال گذشته توانست از مجرای وسايل انتر نتی و وسایل اطلاعات جمعی خدمات مسلکی رضاکارانه را در حد امکانات خویش انجام دهد. انجمن به منبر قاطع دفاع از حق و عدالت، حقوق زنان ، دفاع از ارزش های مدنی، حاکمیت قانون، دفاع از حق انسانی و مصئونیت هم مسلکان خویش بخصوص قاضیان و سارنوالان کشور که در معرض تهدیدات جدی دستگاه طالبان قرار دارند، قرار گرفته است.

انجمن با نشر برنامه های حقوقی منجمله حقوق شهروندی، طفل و خانواده ، توضیح قوانین ، برنامه قانون اساسی و مردم مصدر خدماتی رضاکارانه حقوقی برای هموطنان خویش قرار گرفته است. انجمن توانست با اشتراک در کنفرانس های بین المللی از موقف عدالت حقوقی، منافع ملی و ارزش های ملی دفاع نموده است و همچنان ضمن ارسال نامه ها به زبانهای ملی و بین المللی ، مراجع بین االمللی مانند اورگانهای ملل متحد، شخص سرمنشی سازمان ملل متحد و محکمه عدات بین المللی را از واقعیت های شوکه کننده مبنی بر جرایم قتل های هدفمند، ارتکاب جرایم مشدده جنگی، جرایم علیه حقوق بشر و ضد انسان و انسانیت در آگاهی قرار داده و خواهان اقدامات جدی گردیده است.

انجمن دریک سال گذشته ناشر بهترین مقالات علمی حقوقی در سایت های انترنتی و سایت انجمن « حقوق» بوده است. اکنون افتخار بزرگ دارد که طی چند روز آینده یک کتاب جدید که مشتمل بر مقالات علمی و پژوهشی است، را نشر و در معرض مطالعه و استفاده علاقمندان بخصوص نسل جوان کشور قرار دهد.

همه افغانهای خارج کشور، به مانند هموطنان غمدیده و نگون بخت ما از احساس مصئونیت و امید به یک آینده فارغ ازمحرومیت های بزرگ محروم اند .

هنوز هم تعداد از هموطنان ما از طریق راه های پر خطر و پر مشقت در مهاجرت بسوی اروپا در جستجوی مصئونیت اند و هزاران هموطن ما در کمپ های پناهجویان در شرایط فوق العاده دشوار و حتی غیر انسانی زنده گی مینمایند. آنها ماه ها و حتی سالها را در انتظار بدست آوردن حق پناهنده گی نشسته اند، که مایه تشویش و نگرانی انجمن ما نیز میباشد. حالت دلخراش پناهجویان افغان در میان سرحدات روسیه سفید و پولند که در معرض خطر یک آفت زمستان سرد قرار دارند. پایان نیافته است. انجمن بدین مسآله تآکید مینماید که :

«اپتدائی ترین حقوق انسانی برای پناهجویان افغان باید با مداخله کمیساریات ملل متحد در امور پناهنده گان باید تآمین گردد».

علی الرغم همه معضلات ذکر شده، شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا صحت، سلامتی، عافیت و سعادت خانواده و سال۲۰۲۲را سال پر میمنت، موفقیت و کامگاری برای همه شما هموطنان عزیز آرزومندی دارد.

با احترام

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ،

میر عبدا لواحد سادات، رئیس انجمن