به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

پیامد عضویت در سازمان جهانی تجارت چه خواهد بود؟

دردمند

در این اواخر سران وزارت تجارت و صنایع افغانستان بخاطر کسب عضویت در بازار باز و سازمان جهانی تجارت اظهار خوشبینی نموده اند. مردم و آگاهان امور میگویند هدف از داخل شدن به عضویت این سازمان جهانی چه بوده و دولت چه کاری را میتواند بخاطر حمایت از رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی در صورت شامل شدن به سازمان متذکره انجام دهد؟

رئیس صنعتگران افغانستان به تاریخ 6/2/1394 از طریق کابل نیوز شامل شدن در این سازمان را در حال حاضر خطرناک ترین حربه بر تولیدات داخلی خواند از رؤسای جمهور، اجرائیه، وزراء، اعضای پارلمان تقاضا نمود که تا مساعد شدن شرایط کشور از شامل شدن دولت افغانستان به سازمان متذکره جلوگیری به عمل آورند.

آگاهان امور را عقیده برآنست برای کشورهای کوچک و بزرگ در حال حاضر که دارای تولیدات مختلف میباشند و با تولیدات خارجی رقابت سالم را انجام داده میتوانند شامل شدن در سازمان متذکره یک گام مثبت خواهد بود. در مورد کشور ما در شرایط فعلی کسب عضویت در سازمان جهانی مؤثر نمیباشد زیرا که به تولیدات داخلی از جمله تولیدات صنایع کوچک و متوسط، میوه، دامپروری، صنایع دستی، زراعت، مالداری، باغداری، طی چهارده سال اخیر به نسبت افزایش جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج و عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت مالیات غیرعادلانه ضربات مهلک وارد گردیده بسیاری از آنها در حال نابودی است.

با وجود تقاضاهای اصناف، پیشهوران، تجاران و صادرکننده گان تا هنوز راههای ترانزیتی را کشورهای همسایه غرض صادرات تولیدات داخلی به کشورهایشان باز نکردهاند. بازیها و فشارهای بانک جهانی صندوق وجهی پول سازمان ملل متحد سبب شده ک کشور ما به کشور مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل گردد. اظهار نگرانی اشرف غنی در جریان سفر با سرمایه داران هندی از ناحیه افزایش سی مرتبه تورید اجناس و مواد خارجی نسبت به داخلی اثبات ادعای ماست! لیلام نمودن هزاران دستگاههای تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، مختلط، زیرنام خصوصی سازی، ورشکست شدن دهها هزار دستگاههای تولیدی، خدماتی، تجارتی، سبب شده که صدها هزار تن کارگران و کارمندان ماهر آن به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین، تحقیر، مهاجرت نمایند هزاران تن آنها قربانی هوسهای قاچاقبران انسانها شده ده ها هزار تن در کشورهای جهان در حال بیسرنوشتی به سر میبرند. نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، عدم حمایت از تولیدات داخلی، فرار سرمایه سبب پایین آمدن پول افغانی در کشور گردیده در ولایات جنوبی و شرقی به شمول شهر کابل اکثریت معاملات به واسطه اسعار خارجی صورت میگیرد. هزاران دستگاه های بزرگ کوچک تولیدی در حال ورشکست بوده فرار مغزها و سرمایه بخارج کشور روبه افزایش بوده مردم از ناحیه افزایش بیکاری، بیماری، فقر گسترده، ناامنی ها به ستوه آمده با تأسف به نسبت تشدید شدن جنگهای خونین در اکثریت ولایات نبود امنیت در شهرها جذب سرمایه خارجی وجود ندارد.

با وجودی که در اخیر ربع سال 1393 و آغاز سال 1394 اتحادیه ملی پیشهوران افغانستان به همکاری معینیت تخنیکی وزارت معارف و مؤسسه GIZ – TVET بخاطر انکشاف ظرفیت سیستم استاد – شاگردی را در افغانستان آغاز نموده درسهای آن در انستیتوت آغاز شده اما در اکثریت بخش های تولیدی تولیدات به شکل سنتی آن ادامه دارد از همین لحاظ در بسیاری از مارکیتهای جهانی تولیدات ما کمتر بازار دارد. بلند بودن کرایه ترانسپورتهای هوایی نیز از عواملیاند که نمیتوان تولیدات خویش را به بازارهای جهان صادر نمود پرداخت کرایههای گزاف نیز از عواملیاند که مؤالدین نتوانستهاند در مارکیتهای داخلی راه پیدا نمایند به تقویه جنبش کوپراتیف که در انسجام نیروهای پراکنده تهیه مواد خام، بازاریابی تولیدات داخلی، تهیه قرضه و خریداری ماشین آلات و مواد مورد ضرورت اثرگذار میباشد نه تنها توجه نشده بلکه اجازه فعالیت در داوطلبیها برای هئیت مدیره آن زیر بهانه مختلف داده نشده است. منابع قرضه دهنده با ربح عادلانه اصلا وجود ندارد و سایر مشکلات و موانع سبب شده که ما بخاطر صادرات گامهای مؤثر و سازنده برداشته نتوانیم.

در حالیکه عاید یا درآمد ملی به اساس رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی، معادن، جنگلات مالداری، دامپروری، صنعت، صنایع دستی، زراعت، جلب جهانگردان به دست می اید با تأسف گرداننده گان بجای توجه به رشد موضوعات فوق بالای بلند بردن مالیات کمرشکن و غیرعادلانه پافشاری نموده و مینمایند در حالیکه در علم اقتصاد جمع آوری مالیات کمرشکن و غیرعادلانه عاید و درآمد ملی محسوب نشده بلکه یک فشار در زندگی مستهلکین میباشد.

به باور ما اگر مسئولین واقعاً خواهان رشد، انکشاف و بازاریابی تولیدات داخلی میباشند قبل از شامل شدن در سازمان جهانی تجارت زمینه را برای رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی بخاطر انجام رقابت سالم با مواد و اجناس خارجی در کشور مساعد سازند.

برعلاوه امنیت موارد ذیل که مفید برای رشد، انکشاف و بازاریابی ثابت شده میتواند از این قرار است:

  1. طرح استراتیژی علمی، انطباقی، اقتصادی و مالی بخاطر جلوگیری از تورید اجناس، مواد بی کیفیت، کم کیفیت، غیرضروری، تجملی، یا اجناس و موادی که در داخل کشور تولید خواستهای هموطنان ما را مرفوع میسازد.
  2. جلوگیری از فرار سرمایه، پخش و نشر بانک نوت های جعلی در خارج کشور و پول شویی
  3. بلند بردن مهارت های مسلکی بخاطر بلند بردن کیفیت تولیدات داخلی و از بین بردن تمام موانع که سبب مشکلات تولیدات داخلی و صادرات در کشور گردیده از جمله نبود برق، زمین، ماشین آلات، مواد مؤثر ضرورت، ترانسپورت های زمینی، هوایی، ترانزیت در کشورهای منطقه و جهان و تسهیلات لازم برای صادرکننده گان تولیدات داخلی و غیره. جلوگیری از تاراج ثروت های مادی و معنوی کشور از جمله معادن ، جنگلات، احیاء و بازسازی واقعی، هزاران دستگاههای تولیدی خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط.

در صورت عدم رعایت موضوعات فوق و شامل شدن در سازمانهای جهانی تجارت مسئولین تسهیلات مورد نیاز را برای صادرکننده گان خویش داده نمیتواند زیرا که اتخاذ تصامیم اکثریت تسهیلات از طرف سازمان جهانی تجارت ممنوع میباشد و ما در این رابطه آزادی خود را از دست خواهیم داد زیرا که تصامیم سیاسی، تجارتی، در ژنف سویس گرفته میشود و نه در کابل افغانستان.

از این لحاظ ضرورت به شامل شدن در حال حاضر نیاز نبوده در صورت شامل شدن بازنده خواهیم بود و منفعت از آن گرفته نمیتوانیم و این بازی در شرایط فعلی برای افغانستان مؤثر نبوده با وجود تولیدات صنعتی در کشور داریم در حال حاضر توان رقابت سالم را در بازارهای جهانی نداریم به ورشکست مواجه خواهیم شد دروازه های فابریکه موجود نیز مسدود خواهد گردید کشور ما از این بیشتر به بازار مصرفی کشورهای منطقه و جهان مبدل خواهد گردید. از این لحاظ پیامد شامل شدن در سازمان جهانی پیامد ناگواری را در پی خواهد داشت.