عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

پوليس ملی افغانستان

نوشته کریم پوپل

Afghan National Polic

پوليس ملي افغانستان نهاد عمده پوليس اين كشور بوده كه تحت رهبری وزارت امور داخله فعالیت مینماید. پولیس ملی یکجا با اردوی ملی نیرو های ملی امنیتی افغانستان را می سازند. وظایف پولیس ملی فعالیت های زیاد امنیتی مانند انفاذ قانون، برقراری نظم، تحقیقات جنایی، امنیت مرزی، مبارزه علیه مواد مخدر و تروریزم را در بر می گیرد نیروی پولیس افغانستان در سال ۱۳۹۱ از حدود ۱۵۷۰۰۰  رسیده است، به تعداد ۹۲٬۸۳۱ تن آنان که ۷۳ فیصد نیرو‌های پولیس را پولیس یونیفورمدار تشکیل می‌دهد. به تعداد ۵۹٬۳۹۲ تن افسر، ۲۷٬۴۵۲ تن ساتنمن و ۲۱٬۵۴۷ تن افسر در تشکیل این نیرو‌ها می‌باشند. توقع میرود که در اخیر سال ۲۰۱۴ تعداد منسوبین پولیس ملی به ۱۶۰۰۰۰ برسد.

تاریخچه پولیس افغانستان

در کشور عزیز ما افغانستان تشکیلات پولیس از قدیم الایام  بنامها دیگر با تشکیلات مختلفه  وجود داشته و از آنها غرض امنیت شهرها , جایداد مردم , دکانها وغیره محلات استفاده بعمل میگرفت.

 بنا بر تراکم و ازدیاد نفوس در شهرها و ایجاد راه‌ها،  با انکشاف علم و تخنیک، تجارت و اقتصادو توسعه ترافیک بروز حوادث و  قضایای جرمی  بیشتر گردیده  به منظور جلوگیری  از بروز حوادث وقایه و جلوگیری آن لازم دیده شدتا  یک پولیس منظم در کشور  تشکیل گردد . نام پولیس  یک کلمه بین المللی بوده در افغانستان هم از همین نام استفاده بعمل آورده شده است.

در افغانستان  عزیز کلمه پولیس اولین مرتبه در سال ۱۳۱۵ ه ش به نام تعلیم گاه پولیس یاد گردید و این تعلیم گاه در موقعیت مهتاب قلعه کابل (نزدیک پل سوخته) تاسیس که از جانب استادان کشور المان مسئولیت پیشبرد تعلیمات آنها بدوش گرفته شده بود و در زمان سلطنت شاه امان الله خان وقبل از آن پولیس را که تشکیل خیلی محدود داشت به نام امنیه یاد می‌کردند.

فارغین این تعلیم گاه بعد از فراگیری مدت ۹ ماه یا یک سال تعلیمی لقب صوبه دار را گرفته و قوماندانی آن دوران به نام کوتوالی یاد می‌گردید.

کوتوال‌ها تحت اثر والی قرار داشتند، بالاخره در نتیجه فراغت دوره‌های متعدد از تعلیمگاه تصمیم برآن شد تا به مقصد سوق و اداره سالم قوا، تشکیلی به نام ریاست امنیه در چوکات وزارت امور داخله منظور گردید که از سال ۱۳۲۱ الی ۱۳۲۶ ه ش به عین نام باقی مانده بود.

در سال ۱۳۲۶ ریاست امنیه به نام قوماندانی عمومی پولیس و ژاندارم مسمی گردید که بر اساس آن مسایل و موضوعات امنیت داخلی کشور شامل شهرها و محلات را پولیس و وظایف تامین امنیت سرحدات کشور را ژاندارم به عهده داشت.

کلمه پولیس اصطلاح قبول شده و تائید شده بین المللی بوده، افراد شامل تشکیلات پولیس در کشور حامی قانون و محافظ امن و نظم عامه می‌باشند.

قبلا از ۱۳۲۶ اکثرا افسران واجد شرایط را از حربی شونحی و حربی پوهنتون نیز در تعلیمگاه‌های پولیس برای مدتی شامل و منحیث موظفین پولیس غرض خدمت مردم گماشته می‌شدند تا بالاخره اکادمی پولیس در ساحه افشار کابل به منظور فراگیری تعلیمات بیشتر و خوبتر پولیس ایجاد گردید.

در اکادمی پولیس آن وقت سه نوع تعلیمات مروج بود:

۱- تحصیلات سه سال که به سطح لیسانس پولیس فراغت حاصل می‌نمودند دوهم څارن معادل دوهم برید من اردو..

۲- تعلیمات سه ساله برای فارغین صنوف نهم معارف که بنام ساتنوال دارای چهار پلیت فارغ می‌شدند یعنی معاونین.

۳- فارغین صنوف ششم که ایشان با تعلیم ۹ ماه منحیث دریم ساتنمن به جامعه و خدمت مردم تقدیم گردیده‌اند. تعلیمات آنها توسط استادان کشور جرمنی و افغانی به پیش برده می‌شد.

در سال ۱۳۵۲ ه ش در عهد جمهوری شهید محمد داود خان بعضی از قوانین و مقررات نافذه در کشور لغو، تعدیل و تنقیض گردید از آنجمله تعلیمات  سه سال پولیس، این سه سال به تعلیمات ذیل تعویض گردید:

۱- فارغین صنوف دوازدهم معارف بعداز گذرانیدن امتحان کانکور، معاینات صعب صحی، اندازه قد و برجستگی اندام، عدم موجودیت و شمولیت در احزاب سیاسی، عدم موجودیت دوسیه جزایی و داشتن عشق به وطن و صداقت، شرایط شمولیت در اکادمی پولیس بوده، که فارغین بعد از یک دوره تعلیمی به رتبه دریم ساتنمن بکلوریا پاس و بعد از خدمت موعود دوباره شامل صنوف دوم و به همین منوال به صنف سوم و بعد از سپری نمودن امتحانات موفقانه به رتبه دوهم څارن موقف می‌گرفتند.

۲- فارغین صنوف نهم صرف برای ۹ ماه تعلیم، فراغت به رتبه دریم ساتنمن را حاصل و بالترتیب در بین هر چهار سال یک رتبه ترفیع به رتبه دوهم، لمری و با سپری نمودن کورس به رتبه سر ساتنمن یا معادل ساتنوال می‌رسیدند.

۳- البسه یونیفورم پولیس وقت برنگ فولادی تیره و کرتی آن بدون کمربند بود.

جنرالان صرف کلاه و پطلون به رنگ سیاه و کرتی برنگ فولادی را استعمال می‌نمودند و با فورم و نشان‌های جداگانه متمایز بودند.

۴- پولیس تحت امر قوماندان پولیس و ژاندارم ایفای وظیفه می‌نمود.

بخش‌ها و صنوف مختلف پولیس عبارت بود از:آمریت‌های عمومی امنیت، ترافیک، پاسپورت، سرحدی، پیژنتون، تخنیک، مخابره، محبوسین، حرکات، جنایی، استخابارات و امثال هم که در آن زمان به تحقق هرم اداری و تشکیلات توجه و اهمیت زیاد قابل بودند.

– بعد از ۷ ثور ۱۳۵۷ ه ش (۹ میزان) اسم پولیس به څارندوی تعویض گردید، یک نفر محصل دیپلوم فراغت سه سال تعلیم را حایز می‌گردید، و به صفت دوهم څارن از اکادمی څارندوی فارغ می‌گردید و دارای بخش‌های تعلیمی پولیس امنی، جنایی، سرحدی، ترافیک و پوهنحی سیاسی بود.

۱- نشان‌ها و فورم بحال خودش، نشان کلان و رنگ البسه متغیر گردید.

۲- قوماندانی پولیس و ژاندارم الی ۶ جدی ۱۳۵۸ مسمی بود ولی بعدا جای آنرا معینیت امور امنیتی گرفت و در سال‌های ۶۹ این پست به معاونیت اول وزارت امور داخله مسمی گردید.

۳- در میزان ۱۳۷۱ در نخستین دور ج. ا. ا څارندوی جای خود را دو باره دریافت و به پولیس مسمی گردید که در راس تشکیلات آن قوماندانی عمومی پولیس و ژاندارم قرار داشت.

۴- گرچه وزارت امور داخله و پولیس مانند سایر نهاد‌های دولتی از اثر جنگ‌ها از هم پاشید ولی بعد از ایجاد دولت موقت آهسته، آهسته با انکه پولیس از بسا مشکلات و چالش‌های متنوع ضد مسلک که آسیب بزرگ مادی و معنوی بالای اداره پولیس کشور عاید آمد، طرح و اجرای پروسه ریفورم کسیرا جایگاه خود را دریافت و به خدمت حضور یافت ولی قانع کننده و مرفوع کننده کار مسلکی نیست.

۵- تشکیلات بازهم به مانند گذشته یک مدتی بنام قوماندانی پولیس و ژاندارم و بعد از آن معاونیت اول و متعاقبا در سال ۱۳۸۸ به معینیت ارشد امور امنیتی مسمی گردید که بخشی از اجرا کننده گان و نافذین قانون و تامین کننده امن و نظم و محافظت عامه را در تشکیل دارد.

۶- وزارت امور داخله در سال ۱۳۸۸ دارای چهار معین در بخش‌های امنیتی، اداری و تامینات مبارزه با مواد مخدر و معینیت پالیسی و استراتیژی می‌باشد که هر یک وظایف جداگانه کاری و مسلکی خویش را با داشتن ریاست‌های متعدد ایفا می‌نمایند.

با توجه و رهنمایی داهیانه رهبری وزارت امور داخله همکاری‌های جامعه بین المللی وحمایت دولت جمهوری اسلامی افغانستان به یاری خداوند ج شاهد پیشرفت ها و توسعه از کمیت و کیفیت و ارتقای ظرفیت‌های مسلکی و خدمتگذاری سالم برای مردم و کشور عزیز ما خواهد بود..

توافقنامه افغانستان سال ۱۳۸۵ معیاری را برای سال ۱۳۸۹ وضع نمود که مطابق آن پولیس کاملاً منظم مسلکی، کارا و از نظر قومی متوازن که شامل ۶۲۰۰۰ نفر می‌باشد، ایجاد گردید. در حمل ۱۳۸۶ برای پاسخ به افزایش سطح حملات شورشی در جنوب افغانستان، بورد مشترک انسجام و نظارت این تعداد را به ۸۲۰۰۰ نفر افزایش داد. در انتخابات ۱۳۸۸ تعداد پولیس ملی به ۹۶۸۰۰ افزایش داد و تقسیم بندی‌های فوق نیز براساس این تعداد صورت گرفت. هرچند در دلو ۱۳۸۸ بورد انسجام و نظارت این رقم را به ۱۰۹۰۰۰ الی میزان ۱۳۸۹ و ۱۳۴۰۰۰ الی میزان ۱۳۹۰ تصویب کرد. بعضی از تمویل کننده گان در باره تداوم مالی افزایش تعداد پولیس ملی ابراز نگرانی کرده‌اند. و بعضی از تمویل کننده گان دیگر ازینکه پولیس مدنی به نیروی ضد شورشی و نظامی مبدل می‌گردد نگران اند. نیرو‌های پولیس ملی در سپتمبر سال ۲۰۰۸ به تعداد۱۲۵۰۰۰ نفر بود. اصلاحات سکتور پولیس یکی از پنج رکن استراتژی سکتور امنیتی دولت افغانستان، عمدتاً بالای آموزش، تهیه تجهیزات و اعمار زیربنا‌ها و زیر ساختار‌های سازمانی مانند اصلاح رتبه‌های اعضای پولیس و پرداخت معاشات تمرکز نموده است. صندوق وجهی نظم و قانون در افغانستان) LOTFA (مسوولیت اساسی هماهنگی کمک تمویل کنندگان را برای پرداخت معاشات پولیس ملی به عهده دارد. سکتور پولیس در افغانستان توسط ۲۵ کشور تمویل کننده حمایت شده است که کشور آلمان تا سال ۱۳۸۶همکار اصلی” بود. از ۱۳۸۳ بدینسو ایالات متحده بزرگترین حامی منابع مالی و بشری جهت حمایت سکتور پولیس بوده است که در سال ۲۰۰۷ مساعدت آن ۲٫۵ میلیارد دالر تحمین گردید. در جون ۲۰۰۷ هیئت پولیس اتحادیه اروپا EUPOL(در افغانستان نقش اساسی آلمان را در سکتور اصلاحات پولیس ملی برای تر یکب و تنظیم رو کیرد مختلف میان اعضای جامعه اتحادیه اروپا گنجانید.. از دیر زمان بدینسو ایالات متحده بزرگترین حامی منابع مالی و بشری جهت حمایت سکتور پولیس بوده است که در مارچ ۲۰۰۹ مساعدت آن ۶٫۲ میلیارد دالر رسید. از ۱۳۸۴ بدینسو قوماندانی مشترک امنیتی امر یکا در افغانستان تلاش‌های اصلاح , آموزش  و انکشاف اردوی ملی و  پولیس را بهده گرفته است . قوماندانی مذکور چندین هزار کارمند و سازمان‌های قراردادی دارد که ماموریتش در راستای  تربیه پولیس ملی افغانستان  اختصاص داده شده است. تمویل کننده گان رو کرد‌های بسیار متفاوت را در زمینه اصلاحات پولیس ملی داشته و تلاش‌ها برای تر کیب , ادغام و انسجام این رو کرد‌ها به کندی پیش رفته است. در ماه دلو سال ۱۳۸۵ تمویل کننده گان و دولت افغانستان هیئت بین المللی هماهنگی پولیس(IPCB ) را به منظور انسجام و تر کیب تلاش‌های بین المللی برای اصلاح پولیس ملی و افزایش موثریت  افغانها روی این اصلاحات، ایجاد کرد. این هیأت شامل نمایندگان از وزارت داخله، قوماندانی مشترک امنیتی امریکا، هیئت پولیس اتحادیه اروپا در افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات، اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا بودند.. قوانین عمده پولیس عبارت از قانون پولیس سال ۱۳۸۴ و قانون موقت جنایی سال ۱۳۸۳ می‌باشد. این قوانین بر اساس ماده۵۶ و۳(۷۵) و ۱۳۴ قانون اساسی استوار است. این مسیر:

۱. وزارت داخله

 ۲. معین امنیتی وزارت

 ۳. قوماندانان منطقوی پولیس

 ۴. قوماندانان امنیه ولایات،

 ۵. قوماندان امنیه ولسوالی‌ها می‌باشد. اخیراً شش حوزه پولیس ملی در ولایت کابل، مناطق شمال، شرق، جنوب، غرب و مرکزی فعالیت می‌نمایند.

در چوکات پولیس څارنمن کسی است که باید از صنف ۱۲ فارغ و ۳ سال در اکادمی پولیس کابل آموزش دیده باشد. ساتنمن کسی است که باید از صنف ۹ فارغ و ۹ ماه را در اکادمی پولیس کابل آموزش دیده باشد. ساتونکی آن افراد پولیس اند که کورس آموزشی را یا در مرکز آموزشی کابل و یا در مراکز آموزشی بامیان، گردیز، هرات، جلال آباد، کندهار، کندز و مزار شریف سپری کرده باشد.

اقدام عمده وزارت داخله برای اصلاح پولیس انکشاف ولسوالی متمرکز می‌باشد، که در قوس ۱۳۸۶ آغاز گردید. برنامه مذکور به گونه یک استراتژی مسلط برای آموزش پولیس یونیفورم دار افغانستان که قسمت اعظمی پولیس ملی را تشکیل می‌دهد، ایفای وظیفه می‌کند. این برنامه هدفمند است تا قابلیت پولیس ولسوالی و حاکمیت قانون را افزایش دهد و از طرز العمل که دارای شش مرحله است جهت ارزیابی، آموزش، تنظیم مجدد، تجهیز مجدد و بررسی پولیس در ولسوالی‌های منتخب استفاده می‌کند.

نیروهای پولیس در سال ۱۸۷۹ زمان شیر علی خان یعقوب  گندمک وآغاز حکومت عبدالرحمن دیورند

تشکیلات پولیس ملی افغانستان

1.پولیس یونیفورمدار

•پولیس یونیفورم دار افغانستان که مؤظف به انجام فعالیت‌های روزمره پولیسی است.  این گونه پولیس بزرگترین بخش پولیس ملی را تشکیل می‌دهد و مسولیت انجام وظایف عمومی پولیس را مطابق قانون پولیس به عهده دارد. این پولیس  برای ولسوالی‌ها و همچنین فرماندهی‌های ولایتی و منطقوی اختصاص یافته است؛ فرماندهی‌ها در هر کدام از شش منطقه تحت پوشش پولیس یونیفورم دار افغانستان، به معاون وزیر امنیت؛ گزارش دهی انجام می‌دهد.

پولیس یونیفورمدار در تمام افغانستان در حوزه‌های امنیتی و محلات تلاشی توظیف می‌باشند و اغلب این پولیس اولین واکنش را در برابر حادثات که رخ می‌دهد نشان می‌دهند. در هر ولایت افغانستان یک قوماندانی امنیه پولیس و در ۳۶۴ ناحیه افغانستان یک حوزه پولیس وجود دارد. پولیس که در قوماندانی‌های امنیه و حوزه‌های پولیس توظیف اند معمولا پولیس یونیفورمدار می‌باشند. همچنان آنها مسولیت محلات تلاشی سیار و دایمی را در تمام کشور دارا می‌باشند.

۲. پولیس امن و  نظم عامه افغانستان (ANCOP) –

این نیرو‌ها که با اسلحه جدید مجهز بوده و تاکتیک‌های جدید را آموزش دیده‌اند در عملیات‌های واکنش سریع مانند بی نظمی شهری، سرقت، گروگان گیری و شورش‌ها سهم می‌گیرند که تعداد آن به ۱۶۰۰۰ نفر میاشد که  ممکن این رقم به ۵۰۰۰۰  برسد. قرار است پولیس نظم عامه امنیت اکمالاتی شاهراه‌ها را بدوش گیرند. واین فعالیت پس از خروج قطعات خارجی ادامه خواهید یافت. پاسوال زمری پیکان قومندان پولیس امن و نظم عامه میباشد.

3.پولیس سرحدی افغانستان(ABP )

در قسمت انفاذ قانون در مرز‌های بین المللی و دیگر نقاط ورودی کشور گماشته شده‌اند . پولیس سرحدی در مزکز و سرحدات  دارای نیروی ۱۹۷۳۹ نفر در ۶ زون   ۱۴ سرحد و ۵  میدان هوائی موجود اند. این پولیس محافظ ۵۵۲۹ کیلومتر سرحد میباشد. فومندان این پولیس جنرال محمد یونس نورزی است.

تا ریخچه پولیس سرحدی افغانستان

درتشکیلات ا داری کشور بخش ژاندارم ا ز زما ن امیر شیرعلی خا ن بد ین سو بنیان گذاری گرد یده ا ست.

در زما ن امیر عبد ا لرحمن خان ا ولین ژا ندارم بنام راهداری. ویا بنام خا صه دارها یا د گردیده ا ست که به ترکیب (۳۰۰۰) نفر وظایف سرحد داری را انجام می‌داد کوتوا لان مشهورآ ن زمان نا ئیب میر سلطان خان کوتوا ل سراسری کشور ومیرزا محمد حسین خان مسؤل د فتر سنجش کوتوا لان بودند.

در سا ل (۱۳۰۱) هجری شمسی در چوکات وزارت امور داخله ارگا نی بنام نظارت امنیت که وظیفه ستر سرحدات را نیز بد وش دا شت تشکیل شد.

ــ در سال ۱۳۰۹ هـ ش در چوکات وزارت امور داخله بنام (نظارت و امنیت) وظایف ستر سرحدات را بدوش داشت.                                                                                                                                            در سا ل (۱۳۱۹) هجری شمسی در چوکات مدیریت عمومی پولیس بخش محا فظین سرحدات نیز گنجا نیده شد. ــ ــ این مدیریت در سا ل (۱۳۲۰) هجری شمسی به ریاست امنیه ارتقاء نمود.

 این ریا ست در سا ل (۱۳۲۸) هجری شمسی به قوماندانی ژاندارم وپولیس مسمی وقوما ندا نی‌های ژا ندا رم در ولایات سرحدی در جوار قوما ندا نی‌های ا منیه عرض وجود نمود.

ــ در سا ل (۱۳۵۲) هجری شمسی قوماندانی ژاندارم وپولیس به قوماندانی عمومی امنیه تغیر نام نموده وشعب قبلی ژاندارم بنام پولیس سرحدی مسمی گرد ید.

ــ درسا ل(۱۳۵۹)هجری شمسی به اسا س فرمان نمبر ۳۸۴۸ مؤرخ ۲۸ /۱۱ /۱۳۵۸ دولت وقت پولیس سرحدی ا ز تشکیل وزارت امور داخله مجزا وبنام قوای سرحدی در چوکات وزارت دفاع ملی ایجاد ووظایف مقد س ستر سرحدا ت را بد وش گرفت.

 ــ درسال ۱۳۷۵ هـ ش به اساس فرمان شماره (۱۳۶) مورخ ۷/۴/۱۳۷۵ دولت وقت دوباره از وزارت دفاع ملی مجزا و به تشکیلات وزارت امور داخله مدغم گردید.

ــ به اسا س فرمان (۴۲۵) مؤرخ ۲۸ / ۱۱ / ۱۳۸۰ رئیس اداره مؤقت بار د یگرا ز تشکیل وزارت امورداخله مجزا ودر چوکات وزارت دفاع ملی با تشکیل(۲۶) لوای سرحدی، دو غند سرحدی ویک غند تعلیمی مدغم و وظایف محوله خویش را در۱۹ ولایت سرحدی کشور ادامه داده ا ست.

در سا ل (۱۳۸۱) به اسا س فرمان (۱۶۰) مؤرخ ۲۹ /۸ /۱۳۸۱ رئیس دولت انتقا لی قوای سرحدی از تشکیل وزارت دفاع ملی مجزا ودرچوکات وزارت امور داخله بنام ریا ست عمومی پولیس سرحدی مسمی گردید.           به اسا س فیصله‌های بن با کمیت (۱۲۰۰۰) نفر پرسونل، یک قرارگاه مرکزی، یک کندک منتظره، هشت آمریت عمومی سرحدی، یازده محل عبور وکنترول زمینی و سه محل عبوروکنترول هوائی ایجاد ووظایف تأ مین امنیت ومحا فظت سرحدات کشور را عهده دار گردید.

با در نظردا شت وضعیت وشرایط کنونی کشور به ا ساس امریه نمبر(۰۱۵)مؤرخ ۲ /۴ / ۱۳۸۶ وزیر امور داخله دولت جمهوری اسلامی ا فغانستان تشکیل پولیس سرحدی از (۱۲۰۰۰) نفر به (۱۸۰۰۰) نفر ارتقاء وبا تشکیل یک قرارگاه بنام قوما ندانی عمومی پولیس سرحدی، یک کندک واکنش سریع قرارگاه ،(۱)تولی قطار‌های اکمالاتی و(۱) تولی محافظ قرارگاه ؛قوماندانی قطعه محافظ گمرکات؛ پنج قوماندانی زون سرحدی که در ولایت ننگرهار ؛پکتیا؛ قندهار؛ هرات وبلخ و(۱۴) محل عبور وکنترول زمینی و(۴) محل عبور وکنترول هوائی ایجاد وهم اکنون بطور فعا ل در(۱۹) ولایت سرحدی و۸۶ ولسوالی سرحدی کشورپرسونل سرحدی وظا یف ذیل را به حسن صورت انجام می‌دهند. قرار امریه (۰۲۲) مورخ ۱۱/۲/۱۳۹۰ تشکیل پولیس سرحدی  با داشتن قرارگاه به نام قوماندانی عمومی پولیس سرحدی تحت قومانده لوی پاسوال محمد یونس (نورزی) با داشتن شش زون سرحدی، پنج قوماندانی درمیدانهای  هوائی و ۱۴ محل عبور و کنترول زمینی، قوماندانی قطعه محافظ گمرکات در (۱۹) ولایت و (۸۶) ولسوالی سرحدی در حدودی (۵۸۱۳) کیلومتر مرز مشترک  با (۶) کشور همسایه و هم جوار (پاکستان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان) بخاطر دفاع از ستر سرحدات جلو گیری از متجاوزین و قاچاقبران مواد مخدر وسایر تخطی‌های سرحدی شب و روز وظایف مقدس خویش را  انجام می‌دهند.

 

وظایف پولیس سرحدی

حفاظت سرحدات هوا ئی، زمینی، وآ بی از هرنوع تجاوز وتخطی‌های عمدی وغیر عمدی.

ـ تحکیم حاکمیت ملی در سرحدات کشور. وجلوگیری از حملات باندهای مسلح وورود هرنوع مجرمین حرفوی وتخریب کار در سرحد.

تحکیم زیر بنای ا قتصادی کشور طوریکه به قا چا قبران اجازه داده نشود تا اموا ل وسا یر ا شیاء مختلف ممنوعه را از سرحدا ت عبور دهند.

منـع ورود. وخروج غیر قا نونی ا فرا د، اجنا س وگرفتا ری آن.

کنترول از ورود. وخروج قا نونی ا فرا د واجناس که از نقا ط عبور وکنترول هوائی، زمینی، وآبی عبور ومرور می نما یند.

تأ مین ارتباط با قوای سرحدی کشورهای همسایه جهت رفع معضلات سرحدی بین طرفین مطا بق مقررات

نا فذه (قبول شده کشور).

حفا ظت از رژیم سرحدی، پیلرهای سرحدی در سرتا سر حدود سیاسی کشور.

همکاری و مساعی مشترک با جزو تام‌های اردوی ملی، پولیس امنی، امنیت ملی ود یگر ارگا ن‌های دولتی.

تأ مین ا رتبا ط سا لم، دوستا نه وعملی با مرد ما ن سرحد نشین وجلــب همکاری شا ن با روش خاص مسلکی جهت تأ مین امنیت سرحدات کشور.

حفظ ومراقبت از وسا یل، وسایط، تجهیزات، تسلیحات، اماکن سرحدی ومنابع طبیعی کشور.

حفــظ ومحرم نگاه داشتن کلیه اسرار وظیفوی. وتقـد یم بوقت وزما ن راپورهای مستند و واقعی ا ز وضع سرحد به مرا جع مربوطه.

تطـبیق قوانین د ولت جمهوری اسلامی افغانستان در حدود سیا سی کشور.

جلـوگیری از تورید، تولید، قا چا ق وترا فیک موا د مخد ر.

کنترول ومرا قبت مسا یل سرحدی از نقطـه صفری سرحد ا لی ساحه ۵۰ کیلومتری عمق کشور درجهت همکاری وتأ مین ا منیت با ا رگا ن‌ها در تشریک مساعی در سرحد

صلاحیت‌های پولیس سرحدی

اعطا ویزه به آ نعده مسافرین که تابع کشوری با شند که در آنجا نما ینده گی سیاسی. وقنسلگری افغانستان موجود نبا شد البته این ویزه ترانزیت و یا صرف از (۲۴) ا لی (۷۲) ساعت اعطا شده می‌تواند.

داشتن حق استفاده وصلاحیت بکار انداختن هرنوع وسیله مخابراتی درهرنوع شرایط وکسب حق اولیت در حا لات خاص وظیفوی.

داشتن حق قا نونی تلاشی اشخاص، اشیاء، وسا یل، وسا یط تراسپورتی و بگا ژ مسا فرین البته با رعا یت حقــوق کا مل آنعده اشخاصیکه ازمصؤنیت‌های سیاسی برخوردارباشند.

داشتن صلاحیت بازپرس از متجا وزین سرحدی مطابق احکام قانون. ۵ ـ داشتن حق کنترول ومراقبت اعما ل واجراات آنعده اشخا صیکه درسرحدات مخصوصا درنقاط عبور وکنترول ایفای وظیفه می‌دارند.

داشتن صلاحیت از کنترول ومراقبت شهرها، دها ت، منازل متروکه، تأ سیسات سرحدی و منطــقه رژیم سرحدی مطا بق به قانون، مقررات وهدا یا ت خا ص.

داشتن حق مداخله، مشوره یا منع آن نوع تأ سیسات وفعا لیت‌های که ما نع فعا لیت‌های پولیس سرحدی گردیده یا خطر را درجهت حفا ظت سرحدات با رمی آورد.

داشتن حق به منظور توقف دادن اشخاص مشکوک وتثـبیت هویت آنها مطا بق به احکا م قا نون.

انعده از جوانان که سن شان از (۱۷ الی ۳۵) سال باشد ومیخواهد وظیفه مقدس سربازی خویشرا در صفوف پولیس سرحدی انجام دهند به تلیفون شماره (۰۷۰۰۲۰۶۱۱۶) مسول جلب وجذب قوماندانی عمومی پولیس سرحدی تماس گرفته حل مطلب نماید.

3. پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان  CNPA–

وظیفه این پولیس کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان میباشد که دارای نیروی ۲۹۵۸ نفر میباشد. دارای  معینیت  در چوکات  وزرات میباشند.

در سال ۲۰۰۳ دولت جمهوری اسلامی افغانستان تصمیم اتخاذ نمود تا یک ارگان خاص و با مسوولیت های انحصاری مبارزه علیه تولید و ترافیک مواد مخدر غیر قانونی را در چوکات وزارت امور داخله ایجاد نماید. قسمت اعظمی پرسونل پولیس مبارزه علیه مخدر که در آغاز کار این ارگان به آن واگذار گردیده بود تجربه اندکی را در ارتباط با عملیات ها و تحقیقات مبارزه علیه مواد مخدر داشتند، اما پس از آن فرصت های مغتنمی به پرسونل پولیس مبارزه علیه مواد مخدر در جهت دسترسی به تعلیمات خاص، تأکتیک های مبارزه علیه مواد مخدر از طرف ارگان های مختلف بین المللی داده شد که آن سبب شد تا پولیس مبارزه علیه مواد مخدر به یک ارگان مسلکی و موثر تحقیقاتی در امر مبارزه علیه مواد مخدر تبدیل گردد.
پیشرفت های خاصی در ظرفیت های پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان مستقیماً به همکاری ایالات متحده امریکا، بریتانیا، ناروی و اداره مبارزه با جرایم ملل متحد UNODC وسایر مشاورین و مربیان بین المللی پولیس فراهم شده است. قوماندان قطعه خاص پولیس مبارزه با مواد مخدر جنرال امام الدین مطمین است.

مبارزه علیه مواد مخدر در وزارت  وزارت امور داخله جمهوری افغانستان میباشد.

صلاحیت:
پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان صلاحیت های وظیفوی خویش را از قانون جدید مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر و کنترول آن که به تاریخ ۲۴ جوزای سال ۱۳۸۹ که به تأسی حکم ماده ۹۴قانون اساسی توسط رئیس جمهور توشیح گردیده است به دست می آورد. این قانون به پولیس مبارزه علیه مواد مخدر اجازه می دهد تا تحقیقات خویش را در هدف قرار دادن شبکه های بزرگ فعال قاچاقبران مواد مخدر در داخل افغانستان و در سطح بین المللی به اجرا در آورد.

 

4. پولیس بخش تحقیقات جنائی  CID–

مطابق به قوانین افغانستان تعداد مسوولین  تحقیقات جنائی با نیروی ۵۹۲۹ باشند. در تشکیلات وزارت داخله ریاست عمومی با جرایم جنائی وجود دارد. که عمداً مبارزه وجلوگیری از اعمال جنائی را اجرا می نمیند. ریاست عمومی مبارزه با جرایم مسئولیت رهبری و سازماندهی مؤثر مبارزه با جرایم را در سطح کشور بعهده دارد. این ریاست با طرح متناسب و جامع میتودها و روش های علمی ، تحقیقی و مسلکی منسوبین مبارزه با جرایم ، زونها ، ولایات و ولسوالی ها را در جهت مبارزه بهتر علیه جرایم با روی دست گرفتن برنامه های تربیوی آماده ساخته و با توجه به معیارهای کدری مقرر و فعال میسازد. اما خود به استثنای احکام و هدایات مقامات ذیصلاح در وظایف بالفعل اشتراک نمی نماید ، چه مسئولیت هر بخش از لحاظ لایحه وظایف و مسئولیت ساحوی مشخص گردیده است.

تاریخچه ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی

 قبل از سال ۱۳۱۴ در تشکیلات وزارت امور داخله وقت، یک بخش تحت عنوان (اداره تنظیم) وجود داشت، که این اداره بصورت مشخص وظایف و مسئولیت‌های معینی را در قبال مبارزه با جرایم بدوش داشت، با انکشاف تدریجی نفوس، شهرها و ضرورت‌های محسوس جامعه آنروز، اداره تنظیم نیز انکشاف پیدا کرد و به مدیریت امنیت پولیس ارتقا داده شده که وظایف مبارزه با جرایم را به پیش می‌برد. همچنان دو شعبه دیگر تحت نام آمریت جزا و واقعات نیز تحت امر مدیریت متذکره بودند، که وظایف کشف، تحقیق و احصائیه جرایم، واقعات جنائی و سایر امور مربوط را تنظیم و سازماندهی می‌نمود.

 در سال ۱۳۱۶ که تشکیلات پولیس بنابر مقتضیات زمان وسعت پیدا کرد، مأموریت‌های پولیس در شهر و قوماندانی‌های پولیس در ولسوالی‌ها ایجاد گردید در تشکیلات آنها آمریت‌های جزا نیز شامل گردید که وظایف آنها کشف و تحقیق جرایم بود.

 نظر به ضرورت‌های باالفعل جامعه و گستردگی جرایم  و واقعات جنائی کشور در سال ۱۳۱۹ آمریت‌های جنائی محل نیز در تشکیلات پولیس افزود گردید که آمریت نشان انگشت و عکاسی واقعات مربوطه آن بودند.

 در سال ۱۳۳۹ بخش‌های کشف و تحقیق از تشکیل مأموریت‌ها و قوماندانی‌های پولیس ولسوالی‌ها جدا و شامل تشکیل جنائی محل گردید.

در سال ۱۳۴۴ مدیریت جنائی محل به مدیریت عمومی جنائی مرکزی انکشاف پیدا کرده و آمریت نشان انگشت، آمریت اثار و علائم محل واقعه، اطلاعات و محبوسین در چوکات آن ایجاد و به اجرای امور مؤظف گردیدند و همزمان با آن در چند ولایات بزرگ کشور نیز آمریت‌های جنائی محل افتتاح و بکار آغاز نمودند، در سال ۱۳۵۰ آمریت‌های جنائی محل در ۲۸ ولایات کشور انکشاف داده شد و وظایف مبارزه علیه جرایم جنائی را به عهده گرفتند.

و در سال ۱۳۵۹ شعبات آمریت جزا که در تشکیلات ولسوالی‌ها و مأموریت‌های پولیس فعالیت داشتند. به آمریت‌های جنائی تغییر اسم داده و به کمیت ساختار تشکیلاتی آنان نیز متناسب با اقتضای وقت تزئید بعمل آمد و همزمان با آن مدیریت عمومی جنائی مرکزی نیز به ریاست مبارزه با جرایم جنائی انکشاف پیدا کرد و در سال ۱۳۶۰ از ریاست عادی به ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی ارتقاء داده شد که در تشکیلات آن تعداد سه معاون در بخش کشف، تحقیق و کریمنال تخنیک، اگنتوری و سیاسی علاوه گردید.

در سال ۱۳۶۸ ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی به سمت معاون وزیر امور داخله در امور جنائی ارتقا نمود که ریاست کشف جرایم اقتصادی نیز در تشکیلات آن اضافه گردید.

بعد از سقوط رژیم داکتر نجیب الله، ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی و چهار ریاست تحت امر آن بحال خود باقی و سلسله تشکیلاتی آن تحت امر قوماندان عمومی ژاندارم و پولیس قرار گرفت و الی پایان حکومت مجاهدین تحت زعامت برهان الدین “ربانی”، ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی با همان تشکیل وظایف خود را دنبال کرد، با بقدرت رسیدن رژیم طالبان تشکیل این اداره از مجموع ۴۴۴ نفر پرسونل به ۱۳۵ نفر تنزیل یافت از سال ۱۳۸۲ ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی به همان حالت قبلی یعنی با تشکیل ۴۴۴ نفری وظایف خود را از سر گرفت که بنا به نیازمندیهای محسوس یک اداره جدید تحت نام ریاست بررسی محل واقعه جدیداً در ساختار تشکیلاتی ریاست ایجاد و در کنار سایر قدمه‌های تحت امر به فعالیت آغاز نمود.

در سال ۱۳۸۲ تشکیل جدید ریاست مبارزه با جرایم جنائی بار دیگر مورد تجدید نظر قرار گرفته و با ایجاد تغییرات جدی در ساختار تشکیلاتی آن از لحاظ کمیت پرسونل و صلاحیت‌های وظیفوی دچار تحول شده و شعبات مهم آن از تشکیل حذف و پرسونل آن نیز در سطح کشور کاهش پیدا کرد.

در سال ۱۳۸۶ که پروسه ریفورم پولیس ملی نیز آغاز گردید، تشکیل ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی از کمیت ۴۵۳ نفر به ۲۵۷ نفر تنزیل نموده و در سطح ولایات نیز تغییرات مشابه در تشکیلات پولیس مبارزه با جرایم جنائی رونما گردید و با ایجاد قوماندانی‌های زون‌های ساحوی شش‌گانه، ریاست تحقیقات جنائی در سطح زون‌ها ایجاد شد.

در سال ۱۳۸۷ یکبار دیگر تشکیلات ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی مورد بازنگری مسئولین  ذیربط قرار گرفت که تعداد پرسونل آن در سطح ولایات تقریباً %۵۰ کاهش یافته و در تشکیلات مرکزی کدام تغییر محسوس بوجود نیامد.

ضمناً در اوایل سال ۱۳۸۷ بنا به ضرورت مبرم  اوضاع جرمی و امنیتی در کشور به ابتکار مقامات ذیصلاح وزارت امور داخله معاونیت‌های کشفی در چوکات قوماندانی‌های امنیه ولایات و ولسوالی‌های کشور بوجود آمد که با ایجاد این تشکیل امور کشفی و استخباراتی پولیس انسجام پیدا کرده و کنترول اوضاع جرمی را برای پولیس سهل تر ساخت.

 در سال ۱۳۸۸ باز هم در تشکیلات ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنائی تغییرات رونما گردید، در ساختار تشکیلات سال ۱۳۸۸ یک اداره مرکزی تحت نام ریاست عمومی مبارزه با جرایم ایجاد گردید که ریاست‌های مبارزه با جرایم جنائی، مبارزه با تروریزم و بررسی جرایم خاص تحت امر رئیس عمومی قرار گرفت و همچنان مدیریت عمومی اداری ریاست عمومی مبارزه با جرایم به معاونیت اداری ارتقا داده شد، ضمناً شعبات کنترول منطقوی که از شعبات بسیار ضروری ادارات کشفی بحساب می‌آید و از بدنه تشکیل حذف شده بود، دوباره در چوکات ریاست مبارزه با جرایم جنائی و زون ۱۰۱ آسمائی احیا شد، همچنان بمنظور انکشاف بهتر پروسه تحقیقات و بررسی واقعات و جرایم در کشور به پیشنهاد ریاست عمومی مبارزه با جرایم پنج تیم بررسی و تحقیقاتی در ریاست‌های مهم کشفی پولیس ایجاد و تشکیل آن به تشکیلات موجوده علاوه گردید که تاکنون پرسونل ریاست عمومی مبارزه با جرایم که تعداد مجموعی آن در سطح مرکز، ولایات و ولسوالی‌ها کشور به (۵۹۲۹) نفر می‌رسد بداخل تشکیل موجوده مصروف انجام وظایف هستند.

به صورت مشخص وظایف عمده ریاست عمومی مبارزه با جرایم قرار ذیل است:

   پلان گذاری و طرح ستراتیژی مبارزه با جرایم برای پولیس کشفی افغانستان.

   سوق ، اداره و سازماندهی پولیس مبارزه با جرایم در عملیات ها و پروژه های کشفی و اوپراتیفی بر علیه جرایم سازمان یافته.

   استخدام قوتها ، تخنیک و تکنالوژی پولیس کشفی افغانستان در جهت تطبیق پلان های مبارزه با جرایم.

   تقرر ، تبدل ، عزل و نصب افسران کادری بلند رتبه ، رتبه های متوسط و رتبه های پائین در ادارات پولیس  کشفی افغانستان.

   اجرای مکافات و مجازات پرسونل پولیس کشفی افغانستان متناسب به عملکردهای آنها.

   پیشبینی ، طرح و اکمال بودجه مورد ضرورت پولیس جنائی افغانستان متناسب با ظرفیت های کادری ، پلانگذاری و پروژه سازی علیه جرایم.

   ارتقای مهارت های مسلکی با اجرای تریننگ ها ، کورس های مسلکی ، تعلیمات معاصر و سیمینارهای آموزشی برای پولیس کشفی افغانستان.

   اکمال پرسونل مسلکی ، تخنیک ، تکنالوژی و مواد لوژستیکی برای پولیس کشفی افغانستان.

   فراهم آوری تسهیلات ، ساختمان و دفاتر کاری پولیس کشفی افغانستان.

   تشریک مساعی و هماهنگی وظیفوی با ارگانهای وزارت عدلیه ، حارنوالی و محاکم.

   رهبری و سازماندهی فعالیت های اداره مرکزی کریمنال تخنیک لابراتوارهای تحقیقاتی و تدقیقاتی و پروژه بیومتریک.

مکلفیت ها:

     ریاست عمومی مبارزه با جرایم با ترتیب ستراتیژی کوتاه مدت و دراز مدت و طرح پلان های سالانه ، شش ماه ، ربع وار و ماهوار با توجه به اولویت ها در روشنی احکام قانون اساسی بخصوص ماده ( 134 ) امور بهتر وقایه ، جلوگیری ، کشف ، تعقیب و کاهش جرایم را در سطح مرکز و ولایات ارزیابی نموده ، پالیسی های متناسب به اوضاع جرمی را ترتیب و غرض تطبیق به قدمه های مربوط ابلاغ مینماید.

ریاست عمومی مبارزه با جرایم در جنب وظایف عمده به موارد ذیل توجه و اهتمام ویژه معطوف نموده است.

  • تحلیل اوضاع جرمی و امنیتی کشور در عرض هر هفته ، ماهوار ، ربعوار ، شش ماهه و سالانه و مطالعه عوامل سقوط و صعود گراف جرایم و تغییرات تخنیکی و تاکتیکی که در اسلوب و کرکترهای جرمی مجرمین رونما میگردد.
  • تمرکز و تشدید مبارزه علیه پدیده های مهم جرمی مانند قاچاق انسان ، تجاوزات جنسی ، اختطاف ، قتل ، جرایم اقتصادی ، فساد ، حملات تروریستی ( انتحار ، انفجار ) و غیره…
  • تشدید فعالیت های فرهنگی و میتودیکی با اولیای امور تعلیم و تربیه در مرکز و ولایات بمنظور جلوگیری از انحطاط و انحراف جوانان و اطفال کشور به طرف پدیده های جرمی.
  • اشتراک بالفعل مقامات رهبری و پرسونل ریاست عمومی مبارزه با جرایم در عملیاتهای ویژه ، بررسی-های واقعات بزرگ و هدایات خاص مقامات رهبری وزارت امور داخله در مرکز ولایات کشور.
  • تدویر سیمینارهای مهم میتودیکی برای مسئولین کشفی مرکز و ولایات در سال چهار مرتبه بمنظور ارتقای مهارتهای مسلکی آنان.
  • فراهم سازی زمینه تعلیمات و تحصیلات اختصاصی برای پرسونل در داخل و خارج کشور در کوردینه و تفاهم با جامعه بین المللی.

پولیس گمرکی افغانستان  ACP–

این پولیس قوانین و مقررات گمرکی افغانستان را تطبیق میکند؛ عملیات این پولیس تحت صلاحیت وزارت مالیه میباشد.

 

5. پولیس ضد تروریزم  CTP–

فعالیت های تروریستی در افغانستان هم زمان با جنگ های داخلی آغاز شد و افغانستان مورد مداخله کشور ها قرار گرفت این  مداخلات کشور ها  سر انجام سه پدیده خیلی نادرست را وارد افغانستان  نمود که عبارتند از جرایم تروریستی، مافیای مواد مخدر و فساد اداری می باشد که باعث از میان بردن اکثر داشته های مادی و معنوی افغانستان گردید ه است .به همین منظور نیاز بود تا یک اداره ضد تروریزم در چوکات وزارت امور داخله فعال گردد تا از حملات و فعالیت های تروریستی جلوگیری نمای.  وظالف این پولیس، فعالیت های مبنی بر مبارزه با شورش و تروریزم می باشد.  تا اکنون  دارای نیروی مجاز ۱۰۰۰نفر میباشد.  موظفین این پولیس در  ۳۴ ولایت و ۳۶۵ ولسوالی افغانستان حضور دارند که در ولایات به سطح مدیریت مبارزه با تروریزم فعالیت می نمایند و در قرارگاه های ولایت تحت اثر ولایات مربوطه ایفای وظیفه می کنند. تعقیب ودستگیری انتحاری وظیفه این پولیس است.

6. پولیس اطفائیه افغانستان (ریاست عمومی رسیدگی به حوادث طبیعی)

که موظف به اطفایه و جلوگیری از آتش سوزی و نجات قربانیان حریق میباشد؛ این ریاست در سراسر کشور فعالیت دارد و از یک نیروی 882 نفری برخوردار است.

7. نیروهای کمکی پولیس

نیرو‌های کمکی پولیس ملی افغانستان که در سال ۱۳۸۵ منحیث نیروی موقت و محلی جهت کمک به پولیس ملی ایجاد گردیده بودند در سال ۱۳۸۷ پیاده گردیدند. هرچند برنامه محافظت عامه افغان با برنامه نیرو‌های کمکی پولیس ملی افغانستان AN مشابهت دارد. تکرار این برنامه بنام اقدام دفاع ملی/ اقدام دفاع اجتماعی یوده که شامل کارمندان آموزش یافته از سوی نیرو‌های نظامی بین المللی می‌باشد.

 

8.پولیس محلی

پولیس  محلی یکی از موثر ترین وظیفه پولیس است که در قرا قصبات وو لسوالی ها تطبیق گردیده است. با وجودیکه این گونه پولیس یکتعداد مشکلات کوچک را برای اهالی و دولت خلق می نمائید ولی تجارب نشان داده است آن عده  قرا وقصبات علیه طالبان جنگیده اند که سلاح مهمات و پشتیبان داشته اند. دولت کنونی از این موقف استفاده نموده بسیار محلات را  توسط این گونه پولیس امن نموده است. به گفته سخنگوی وزارت امور داخله پولیس محلی به کمیت ۲۹۰۲۵ تن در 99 ولسوالی و 28 ولایت در 9 مرحله تظیم تشکیلاتی گرده است که در حال حاضر فعالیت دارند.

امنیت مدنی در مقابل پلیس و مرگ و میر پلیس

در وضعیت  فعلی جنگ علیه شورشیان عمدتا توسط پولیس یونیفورم دار انجام می‌شود.  این جنگ پولیس یونیفورمدار را از نقش پولیس مدنی و وظایف شان مطابق قانون پولیس منحرف و به نقش امنیتی مبدل ساخته که باعث دو نوع عوارض جانبی شده است. اول اینکه مردم را از داشتن یک پولیس موثر که با جرایم مبارزه و قانون را تنفیذ  کند محروم ساخته. مردم اعتماد خود را در تامین امنیت شان  از طریق  پولیس از دست داده‌اند.  عارضه دومی آنکه باعث از دست رفتن تعداد زیادی از جان‌های پولیس شده است. تنها در سال ۱۳۹۱ به تعداد ۱٬۸۰۰ تن از افسران، ساتنمنان و سربازان شهید شده‌اند.

اسلحه ووسایط پولیس افغانستان

وسایط موتر رو پولیس افغانستان فورد رینجر امریکائی  , تویوتا , وازروسی,  نیسان تیوتا جیب روسی وغیره می باشد. اسلحه پولیس افغانستان قرار ذیل میباشد.

نام سلاح

Smith & Wesson Sigma 9mm

تفنگچه

AMD 65

کلاشینکوفAKM

Vz. 58

Rocket-propelled grenade

فوتو

فعالیت‌ها و دستآورد‌ها پولیس ملی طی چند سال اخیر

برای جنگ علیه شورشیان همکاری‌ها میان پولیس یونیفورمدار، پولیس سرحدی، پولیس نظم عامه، اردوی ملی و امنیت ملی در عملیات‌های مشترک تقویت یافته. در کار جمعی این نیرو‌ها موثریت خود را منحیث نیروهای امنیتی افغان بعد از گرفتن مسولیت‌های امنیتی از نیروهای بین المللی تقویت بخشیده‌اند. مطابق انتقال مسولیت‌های امنیتی و دیدگاه ده ساله، پولیس یونیفورمدار اهمیت بیشتری برای  اصلاحات در گونه آموزش‌ها و عملیات‌ها داده است. از آنجایکه اردوی ملی مسولیت‌های بیشتر را برای تامین امنیت می‌گیرد، پولیس یونیفورمدار به مسلکی شدن، موضوعات اخلاقی،  توانائی آنکه با جامعه در تماس باشد، احترام به تنفیذ قانون و توانائی‌ها برای رسیدگی به جرایم را در این نیرو‌ها تقویت می‌بخشد. در جریان سال ۱۳۹۱ پولیس یونیفورمدار عملیات‌های زیادی را به شمول پاک سازی مناطق که در آن دشمنان افغانستان فعالیت داشتند انجام داد. در نتیجه این عملیات‌ها پولیس یونیفورمدار ۲۵ تن از افراد انتحاری را دستگیر و همچنان به تعداد ۷۳۷ میل سلاح ثقیله، ۲٬۷۰۹ میل سلاح خفیفه، ۲۶۲٬۶۷۳۱ فیر مرمی ثقیله، ۶۳۸ صندوق مهمات مختلف النوع، ۷۱۹ پایه مخابره، ۸۰۸ میل تفنگ چریی، دستگیری چهار عراده موتر زرهی لندکروزر از نزد افراد غیر مسول، دستگیری ۱۹ بوشکه مواد انفلاقیه، پنج عراده موترسایکل مملو از مواد انفجاریه را کشف و ظبط نمود.

در سال ۱۳۹۱ پولیس یونیفورمدار آموزش پرسونل خویش را نیز تشدید بخشید. تقریبا به تعداد ۱۷٬۵۵۲  یا بیست فیصد پولیس یونیفورمدار تحت آموزش‌ها قرارگرفت . با در نظرداشت ترک وظیفه توسط تعداد  از پولیس، این امر ضروری پنداشته می‌شود تا پولیس بیشتر استخدام و به وظایف گماشته شوند. گرچه در آینده تصمیم بر آن است که از این روند جلوگیری شود و آموزش‌ها برای نیرو‌های موجود که از آموزش‌ها محروم مانده‌اند فراهم گردد. علاوه بر آن به تعداد ۳۰٬۵۸۹  تن از پولیس یونیفورمدار در کورس‌های سواد آموزی اشتراک نموده بودند که از جمع آنان ۶٬۱۷۵ تن آنان فارغ شده‌اند.

 

قومندانان پولیس افغانستان در 86 پست جنرالی

 1 ـ مير امان الله (گذر) فرزندمير عبدالله دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت کابل

2 ـ محمد شفيق فرزندفضل محمد دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی امنيه ولايت کابل

3 ـ عليشاه پکتياوال فرزندعجب خان دربست مل پاسوال بحيث مدير مبارزه باجرايم جنايي قوماندانی امنيه ولايت کابل

 4 ـ عبدالرحمن سيدخيل فرزندحضرت الدين دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت پروان

5 ـ محمد عظيم فرزند عبدالهاشم دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت کاپيسا

6 ـ ولی الله فرزندولی محمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت پنجشير

7 ـ سيداکبر فرزندسيدمحموددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت باميان

8 ـ غلام مصطفی فرزندمحمدمحسن دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت لوگر

9 ـ محبوب الله فرزنداميرمحمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ميدان وردک

10 ـ محمدعلی رضائی فرزند محمد عيسی دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت دايکندی

11 ـ عبدالبصير فرزندعبدالحبيب دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت ننگرهار

12 ـ محمد امير مرادی فرزندصفدرعلی دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت ننگرهار

13 ـ عبدالجلال فرزندشاه غريب دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت کنرها

14 ـ عبدالصبورفرزندعبدالقدوس دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت کنرها

15 ـ محمد لقا فرزند سليم شاه دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه لغمان

16 ـ اصيل طوطا خيل فرزندطوطاخيل دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت نورستان

17 ـ سبحان قل فرزندمحمد ابراهيم دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی زون ساحوی مرکز

18 ـ محمد ياسين آدينه فرزند محمد عمر دربست مل پاسوال بحيث رئيس تحقيقات جنايی قوماندانی زون ساحوی مرکز

19 ـ بلال نيرم فرزندآقاميرخان دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی زون ساحوی مزارشريف

20 ـ حبيب الرحمن سحرفرزندمحمد کبل دربست مل پاسوال بحيث رئيس تحقيقات جنايي قوماندانی زون ساحوی مزارشريف

21 ـ خان محمدفرزنددادمحمد دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت بلخ

 22 ـ عبدالرؤف فرزند عبدالقدوس دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت بلخ

23 ـ فضل الدين فرزند تاج الدين دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت جوزجان

24 ـ خليل الله فرزندعظيم الله دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت فارياب

25 ـ محمدنادرفرزند محمد باقردربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت سرپل

26 ـ جمعه محمد عديل فرزندغلام حيدردربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت سمنگان

27 ـ عوض محمد فرزند نذيرمحمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت بغلان

  28 ـ سيداحمد سامع فرزندبازمحمد دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت کندز

29 ـ مجتبی پتنگ فرزند عبدالمالک دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت تخار

30 ـ آقانور کينتوزفرزندصيفوردربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت تخار

31 ـ امام الدين فرزندخانمحمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت بدخشان

32 ـ غلام حيدر فرزندغلام رضادربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت بدخشان

33 ـ ميرويس فرزند محمد موسی دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی زون ساحوی گرديز

34 ـ محمد نواز فرزندغلام حيدردربست مل پاسوال بحيث رئيس تحقيقات جنايي قوماندانی زون ساحوی گرديز

35 ـ عبدالحنان فرزند عبدالرؤف دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت پکتيا

36 ـ مطيع الله فرزنداسدالله دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت پکتيا

37 ـ عبدالباقی فرزندسلطان محمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت پکتيکا

38 ـ شاه علم فرزند گل علم دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی امنيه ولايت پکتيکا

39 ـ محمدايوب فرزند آقاجان دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت خوست

40 ـ تفسيرخان فرزند سيلانی دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت غزنی

41 ـ سيد اکبرشاه تابش فرزندسيد انورشاه دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی زون ساحوی قندهار

42 ـ محمدانعام فرزندمحمدی دربست مل پاسوال بحيث رئيس تحقيقات جنايي قوماندانی زون ساحوی قندهار

43 ـ سيد عزيزاحمد فرزندسيدعبدالواحد دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت قندهار

44 ـ محمد قسيم فرزندمحمدرحيم دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت قندهار

45 ـ نورمحمد پکتين فرزندخان محمد دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت زابل

46 ـ محمد عظيم فرزند محمد هاشم دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه ولايت زابل

47 ـ محمد قاسم فرزند جان محمد دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت ارزگان

48 ـ عبدالصفامومند فرزند محمدنواب دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمر امنيت قوماندانی امنيه  ولايت ارزگان

49 ـ محمد داؤد (عسکريار ) فرزندمحمد ايوب دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت نيمروز

50 ـ نبی جان فرزندوزيرجان دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت هلمند

51 ـ محمدرزاق فرزند محمد يعقوب دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی امنيه ولايت هلمند

52 ـ سيدمحبوب فرزندسيدمعصوم دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی زون ساحوی هرات

53 ـ علی خان فرزند عليجان دربست مل پاسوال بحيث رئيس تحقيقات جنايي قوماندانی ساحوی زون هرات

54 ـ محمدايوب فرزندمحمداسماعيل دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت هرات

55 ـ شيرعلی فرزندخدای قل دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت بادغيس

56 ـ شاه جهان فرزندنصرالله دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت غور

57 ـ سيدآغا فرزند بادام گل دربست مل پاسوال بحيث قوماندان امنيه ولايت فراه

58 ـ مرتضی قل فرزند مصطفی قل دربست مل پاسوال بحيث معاون وآمرامنيت قوماندانی امنيه ولايت فراه

59 ـ محمدعثمان فرزند سيد اکبردربست مل پاسوال بحيث رئيس اداری تفتيش اسنادی

60 ـ عبدالحکيم فرزندعبدالنبی دربست مل پاسوال بحيث رئيس اداره معيارهای مسلکی

61 ـ جميع الله فرزندرحمت الله دربست مل پاسوال بحيث رئيس اداره مبارزه عليه فساداداری

62 ـ عبدالقيوم فرزند محمد عمردربست مل پاسوال بحيث رئيس اداره حقوق بشر

63 ـ شیر حسین علی گوهری فرزند حاجی رمضان در بست مل پاسوال به حیث رئیس تنظیم قوت ها

64 ـ عبدالعلی فرزندسلطانعلی دربست مل پاسوال بحيث معاون رياست ترافيک شاهراه

65 ـ محمد شريف فرزند محمد امان دربست مل پاسوال بحيث معاون رياست قطعات منتظره

66 ـ نظرمحمد نيکزاد فرزند غلام محمد دربست مل پاسوال بحيث رئيس بررسی محل واقعه

67 ـ عبدالضيا فرزند عبدالظاهردربست مل پاسوال بحيث معاون رياست تروريزم

68 ـ عبدالرحمن فرزند مرزامحمد دربست پاسوال بحيث رئيس عملياتی پوليس سرحدی

69 ـ الهام الدين فرزندجمال الدين دربست مل پاسوال بحيث رئيس اداری پوليس سرحدی

70 ـ امين الله فرزند غلام حضرت دربست مل پاسوال بحيث قوماندان پوليس سرحدی ميدان هوايي کابل

71 ـ عبدالشکور (خيرخواه ) فرزند خيرمحمددربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر يک سرحدی

72 ـ محمد خليل امين زاده فرزند محمد امين در بست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر2 سرحدی

73 ـ عبدالحميد فرزند عبدالحی دربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر 3 سرحدی

74 ـ سيف الله فرزند عبد الحکيم دربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر 4 سرحدی

75 ـ محمدداؤد فرزنداحمدجان دربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر 5 سرحدی

76 ـ محمدايوب فرزند عبدالمتين دربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر6 سرحدی

77 ـ عبدالخليل فرزندعبدالوکيل دربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر 7 سرحدی

78 ـ عبدالظاهر فرزند حاجی عبدالقديردربست مل پاسوال بحيث قوماندان لوای نمبر8 سرحدی

79 ـ سردارآقا فرزند شيرمحمددربست مل پاسوال بحيث رئيس مبارزه عليه جرايم جنايي قوماندانی زون ساحوی مرکز

80 ـ سيدنورالله حل فرزند سيدهاشم دربست مل پاسوال بحيث رئيس تدريسات قوماندانی اکادمی پوليس

81 ـ سيدمحمدقدوسی فرزند عبدالقدوس دربست پاسوال بحيث رئيس دفترمقام وزارت

82 ـ عزيزه بنت احمدعلی دربست مل پاسوال بحيث رئيس پاسپورت

83 ـ معشوق احمد سيلاب فرزند گلبدين دربست مل پاسوال بحيث رئيس تخنيک واسلحه

84 ـ نورآغا فرزند رحم خدا دربست مل پاسوال بحيث قوماندان قطعه گمرکات

85 ـ محمدوسيم ( عظيمی ) فرزندمحمدعظيم دربست مل پاسوال بحيث رئيس اوپراسيون

86 ـ عصمت الله فرزند محمدابراهيم دربست پاسوال بحيث قوماندان زون ساحوی قندهار

منابع

جرمنی 1200 پولیس خودرا غرض تربیه افغانها فرستاده است

*http://www.thelocal.de/20091010/22475

* 35 پاکستان رد مرز شدند در وبگاه پژواک

http://www.pajhwok.com/en/2012/09/24/35-illegal-pakistanis-deported-nangarhar

*پولیس ملی افغانستان در وبگاه وزارت داخله افغانستان

تاریخچه پولیس رحدی وبگاه وزارت داخله افغانستان

http://moi.gov.af/fa/page/3307

*اباما  یکتعداد پولیس سرحدی امریکا مکسیکو را برای تربیه پولیس ملی افغانستان فرستاد

http://www.cnsnews.com/news/article/obama-sending-border-officers-dhs-which-has-failed-secure-us-mexico-border-help-secure

 Stojkovsky, Goran (November 28, 2012). “Tajik and Afghan border guards complete training”OSCE. Retrieved 2013-09-26.

در وبگاه سرحدی تاجکستان

http://www.osce.org/tajikistan/97687

*قومندانی پولیس نظم عامه در وبگاه پولیس نظم عامه

http://ancopmedia.blogfa.com/

*پلیس محلی در افغانستان در وبگاه

 http://dari.irib.ir/political/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D8%A7%D9%86%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3/item/48093-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

راپور دولت امریکا در مورد پولیس افغانستان

http://www.usip.org/sites/default/files/afghanistan_police.pdf