جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

«
»

پوتین: راهبرد دفاعی جدید آمریکا تهاجمی است/واشنگتن معاهده هسته‌ای ۱۹۸۷ را نقض کرده است

پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه راهبرد دفاعی جدید دولت آمریکا را تهاجمی و پرخاش‌جویانه خوانده و گفت، مسکو این مساله را در اقداماتش لحاظ خواهد کرد.

به گزارش  خبرگزاری فرانسه، پوتین گفت: روسیه باید یک ارتش جدید و مدرن ایجاد کند هرچند که وارد هیچگونه رقابت تسلیحاتی جدید نشده و درصدد اینکه “پلیس جهان” باشد نخواهد بود و به جای آن می‌خواهد خلاق باشد.

پوتین در نشستی با مقام‌های ارشد امنیتی و نظامی روسیه راهبرد امنیت ملی جدید دولت ترامپ را که اخیرا از سوی وی رونمایی شد، محکوم کرد و همچنین آنچه را که فعالیت‌های “تهاجمی” ناتو در اروپا خواند نیز محکوم کرد.

ولادیمیر پوتین در این سخنرانی که به‌طور زنده از تلویزیون دولتی هم پخش ‌می‌شد اظهار داشت که در زبان دیپلماتیک استراتژی امنیتی جدید آمریکا را مقابله‌جویانه می‌نامند اما اگر از زبان نظامی استفاده کنیم، ماهیتی پرخاش‌جویانه دارد.

پوتین تاکید کرد که استراتژی جدید آمریکا تنها سندی روی کاغذ نیست، بلکه برای اجرای آن “اقدامات مشخصی هم انجام می‌گیرد و تامین مالی هم می‌شود”.

پوتین در این رابطه به تاسیسات و پایگاه‌های نظامی ناتو که “به مرزهای روسیه نزدیک می‌شوند” و همچنین بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار (بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو) است.

پوتین گفت: به لحاظ دیپلماتیک این راهبرد یک خصوصیات کاملا تهاجمی داشته و اگر ما قرار باشد که از ادبیات نظامی استفاده کنیم راهبرد آمریکا به وضوح تجاوزگرانه است.

او ادامه داد: ما باید در تلاش‌های عملی خود این موضوع را درنظر بگیریم.

پوتین خاطر نشان کرد: در ارتباط با اروپا زیرساخت‌هایی که در آنجا به وجود می‌آید درواقع زیرساخت‌های تهاجمی هستند.

او آمریکا را متهم کرد به اینکه معاهده هسته‌ای موسوم به “قوای هسته‌ای میان برد مربوط به سال ۱۹۸۷” را که برای از بین بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف در میان برد و کوتاه برد درنظر گرفته شده بود، زیرپا گذاشته شده است.

این در حالی است که واشنگتن نیز مسکو را به نقض این معاهده متهم کرده است.

پوتین گفت: استفاده از سیستم‌های دفاع موشکی در عین حال می‌تواند این سیستم‌ها را تبدیل به سیستم‌های موشکی میان برد کند بنابراین آمریکا در مسیر از بین بردن معاهده قوای هسته‌ای میان برد قرار گرفته است.

او همچنین با درخواست از مقام‌های نظامی روسیه برای انطباق دادن راهبرد این کشور در صورت لزوم گفت: ما این حق حاکمیتی را داریم که به نحو کافی و به موقع به یک چنین تهدیدهای بالقوه‌ای واکنش نشان دهیم.

این در حالی است که پس از آنکه ترامپ چند روز پیش راهبرد امنیت ملی جدید دولتش را اعلام کرد کرملین این راهبرد آمریکا برخوردار از ویژگی امپریالیستی می‌داند و آن را محکوم کرد.

با وجود آنکه بودجه نظامی روسیه تنها کسری از بودجه پنتاگون است اما پوتین گفت که روسیه به توسعه تکنولوژی‌های جدید ادامه خواهد داد و حتی می‌خواهد در برخی حوزه‌ها در جهان رهبر باشد تا از منافع خود در دنیا محافظت کند.

پوتین اظهار داشت: روسیه باید جزء کشورهای رهبری کننده بوده و در برخی حوزه‌های مربوط به ایجاد ارتش نسل جدید باید رهبر مطلق باشد.

وی افزود: ما باید از روند تغییر در توازن قدرت در جهان و در درجه اول در نزدیکی مرزهای روسیه و در اروپا جایی که زیرساخت‌های ناتو سریعا در حال ایجاد شدن هستند پیروی کنیم.

با وجود آنکه روسیه چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را در سال گذشته میلادی صرف تقویت ارتش خود کرد اما پوتین گفت که این سهم در آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز گفت: بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۲.۸ درصد تولید ناخاصل داخلی معادل ۴۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

این در حالی است که در مقام مقایسه بودجه نظامی مورد نظر دولت آمریکا ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است.

شویگو اظهار داشت: ناتو حضورش در نزدیکی جبهه غرب روسیه در اروپا را از سال ۲۰۱۲ تاکنون به میزان سه برابر افزایش داده و در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۲۰۱۴ رزمایش‌هایش را دو برابر کرده است.

پوتین این سوال را پرسید: سوال این است که آیا ما می‌توانیم در این شرایط و با چنین ظرفیت‌هایی خودکفا باشیم؟ آیا ما می‌توانیم دفاع از کشورمان را تضمین کنیم؟

پوتین اظهار داشت: روسیه به منظور آنکه بیشترین استفاده را از سرمایه گذاری نظامی خود داشته باشد باید متکی به “مغزهای خودمان” بوده و از هرگونه ایجاد پایگاه‌های بی شمار در سراسر جهان پرهیز کند.

وی اظهار داشت: ما به یک رقابت تسلیحاتی بی‌معنا که اقتصادمان را به زمین بزند کشیده نخواهیم شد و بودجه نظامی روسیه بر پایه سیاست خارجی دوستدار صلح بنا شده است.