زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

پرده ها از رازها برکنار میشود

فرهاد

بهار آمد دریغا ماتمی در گلشن است امروز

به مرگ هر در درختی مرغکی در شیون است امروز

مزن ای پرستو در فضای خونچکان ها

که فصل غارت، آشوب و قتل کشتن است امروز

گریبان باید از غم پاره سازیم ای وطنداران

گریبان وطن در پنجه اهریمن است امروز

نگینی را که بر تاج غرور شرق می تابید

چسان بینم که پایمال جنون دشمن است امروز

رسید سایه جغد حجالت مرز بوم ما

چه حاصل گر جهان از نور دانش امروز

تبر در دشت کور افتاده کشور میشود ویران

خدا گردنش بشکن که بشکن بشکن است امروز

فانی

طلوع نیوز خبری را نشر در آن گفته شده بر بنیاد گزارش تازه مجله اتلانتیک زیر نام دکترین اوباما آمده است اوباما به گونه خصوصی پاکستان را یک کشور فاجعه بار و ناکار آمد میداند و به گونه انتقاد میپرسد که چرا پاکستان متحد واشنگتن باشد؟

در مجله اتلانتیک سیاست خارجی اوباما مورد بررسی قرار گرفته هر چند برخی از مشاوران اوباما مخالف فرستادن نیروهای ویژه امریکایی برای کشتن رهبران القاعده در پاکستان بودند. اوباما در این باره گفته است که چرا نیروهای امریکایی نباید به پاکستان فرستاده شود؟ در بخش دیگری از آن گزارش اوباما برداشت افراط گرایانه عربستان را از اسلام عامل اصلی ناآرامی ها در خاورمیانه دانسته است. وی تاکید کرده است که مسلمانان باید با برداشت های افراط گرایانه از اسلام مبارزه کنند آنرا منزوی سازند. به نقل این گزارش اوباما گفته است که در دهه 1990 سعودی ها برای گسترش مدرسه ها و نشست های و هابیت پول های هنگفت هزینه کردند.

در رابطه به گفته های فوق آگاهان امور مردم دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند!

تجربه خونین گذشته ثابت ساخت که سران نظامی پاکستان، سعودی و غیره منحیث افزار خونین کشور گشایان زیر نام تجاوز شوروی به افغانستان، مبارزه با القاعده، داعش، طالب، حقانی مواد مخدر و غیره بزرگترین جنایات خونین و جبران ناپذیر را بر ضد کشور و مردم انجام داده با تاسف هنوز هم ادامه دارد. حالا که دامان رسوایی های کشور ها از جمله پاکستان و سعودی به جهانیان بلند شده اوباما نیز از جنایات گذشته پرده برداشته می افزایند نباید به گفته ها قناعت نمود زیرا که بدون وارد کردن فشارهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، مالی بالای سران نظامی پاکستان، سعودی، قطر و مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم و شوراهای کویته، پشاور، میرانشاه، تروریستان نمیتوان به تامین صلح و ثبات واقعی و رفاه همگانی مردم کشور امیدوار بود. جان مکن سناتور امریکا گفته بیرون شدن عسکر امریکایی از افغانستان سبب سقوط سیاسی و دشواری ها در آن کشور خواهد گردید که جبران آن برای ما دشوار خواهد بود.

مردم و آگاهان امور میگویند.

سران حزب جمهوری خواه زیر بهانه طالب، القاعده، حقانی، داعش و سایر تروریستان میخواهند زمینه حضور دوامدار خویش را در کشور ما مساعد سازند می افزایند با وجود امضا تفاهم نامه امنیتی بین نمایندگان امریکا، افغانستان، راکت پراگنی ها از آن طرف خط دیورند به واسطه نظامیان پاکستانی در ولایات شرقی رو به افزایش بوده و صد ها فامیل از ولسوالی های ولایت کنر و غیره مجبور به ترک محل و  ده ها تن زخمی و کشته شدند می افزایند عده از سران امریکا با ادامه بازی های خونین میخواهند افغانستان را منحیث صوبه پنجم پاکستان تبدیل نمایند. دیسانت نمودن هراس افگنان به واسطه هلیکوپتر های پاکستان در ولسوالی شیندند که ده ها تن مردم بیگناه در جنگ شهید و زخمی شدند نیز بخش از بازی های خونین نظامیان پاکستانی بوده که مردم افغانستان را سخت نگران ساخته است.

به تاریخ 21 حوت عده از طریق کابل نیوز گفته اند بر علاوه حملات راکتی از ان طرف خط دیورند پرتاب میشود طیاره های پاکستانی در داخل کشور هراس افگنان را آورده غرض تشدید شدن جنگ ها، پایین کرده اما مسئولین دولتی در مقابل این نوع جنایات سکوت اختیار کرده اند. عده از مردم از تخلیه ولسوالی های هلمند، کنر برای هراس افگنان صورت گرفته سخت نگران بوده می افزایند اداره آی.اس.آی با این کار خویش ولسوالی ولایات متذکره را به مرکز رهبری سازماندهی هراس افگنان در داخل کشور مبدل میسازند عده دیگر از ناحیه خریداری زمین ها ولسوالی گوشته به قیمت گزاف توسط نمایندگان آی.اس.آی سخت نگران بوده در ادامه میگویند اداره آی.اس.آی با این کار خویش میخواهد ولسوالی متذکره را به یک مرکز عمده رهبری هراس افگنان مبدل سازد.

عده دیگر میگویند تشدید شدن تضاد ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا بین نمایندگان احزاب جمهوری خواه و دموکرات سبب نشر و پخش اخبار گمراه کننده و تشدید شدن جنگ های خونین در کشور گردیده آنها توانسته اند با انجام این بازی ها صد ها هزار تن را وادار به پناهجویی در کشورهای جهان سازند!

با تاسف سران یک عده کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا به جای اعتراف به واقعیت های که میلیونها تن را وادار به پناهجویی کرده با چشم سفیدی و فشار غیر انسانی میخواهند مانع پناهجویان در کشورهای خویش گردند. تهدید، تحقیر و سایر جنایات در ترکیه، یونان، مقدونیه، آلمان و غیره بالای پناهجویان صورت گرفته اثبات ادعای ماست.

محمد عمر داوود زی میگوید که پاکستان همواره در شرایط حساس در گفتگوهای صلح افغانستان مداخله هدفمندانه می کند. عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی میگوید که افغانستان به نجات نیاز دارد و کشور با دشمنانی درگیر است که آنان هیچ ترحمی بر مردم ندارند. وی جنگ را بالای افغانستان تحمیل شده خواند و حق دفاع از آنرا مشروع دانست. احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب از یک دوره مقاومت سخن میزند. در بخش دگیر سخنانش گفت زمینه قسمی بر نفوذ تروریزم مساعد شد که حتی در میان نهاد های امنیتی ملکی همه شبکه های اجتماعی توانسته اند تروریستان در مقابل نفوذ بکنند. قوت های مسلح کشور شب و روز با وجود مشکلات فراوان مصروف سرکوب هراس افگنان در سراسر کشور میباشند. مردم میگویند اگر هراس افگنان به واسطه نظامیان پاکستانی، سران سعودی، قطر، مافیای بین المللی مواد مخدر و سایر کشورها تمویل و تجهیز نشوند از مداخله ادارات آی.اس.آی، سعودی و غیره در کشور جلوگیری به عمل آید قوای مسلح از اعمال نفوذ هراس افگنان مافیای مواد مخدر، اقتصادی، صاحبان سرمایه جنگی، غیر مشروع، مافیایی، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها جریب زمین، جنگ سالاران و غیره تصفیه مطابق نیازمندی ها با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی مجهز گردند هراس افگنان توان یک هفته مقاومت را در مقابل آنها نداشته و ندارند.

خلاصه این که به باور ما علت عمده تمام دشواری های خونین گذشته تا الحال حمایت سران قصر سفید و سایر کشورها از کشورهای پاکستان، سعودی و غیره که در خدمت هراس افگنان، تروریستان قرار داشته و دارند بوده و میباشد.

حالا وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور دست اتحاد و هم بستگی را غرض افشای بیشتر جنایات کشورهای که در خدمت تروریزم قرار دارند و جلب همکاری نهادهای صلح جو و ترقی پسند جهان دراز نمایند تا اداره اوباما و رئیس جمهور انتخابی آینده امریکا با گرفتن درس عبرت از حمایت کشورهای حامی تروریزم دست همکاری را به دولت و مردم افغانستان دراز نمایند.