دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

پارلمان بحساب قوم ومذهب:  

میر عبدالواحد سادات

” هر قوم و مذهب به اندازه نفوسش درپارلمان سهم داشته باشد ”

اخرین پیشنهاد اقای حكمتیار:  

این طرح را نه بخاطر نظر شخصی موصوف كه تلون مزاج و نظر و عملكرد فیل و قیل آن اظهر من الشمس است ، بل بنابر عواقب آن بر سرنوشت كشور به عزا نشسته ما و بر اساس مصالح افغانستان بررسی مینماییم:   

متاسفانه ما كه مارگزیده هستیم وتجارب دردناك همنوایی رهبران تنظیم های جهادی رادرراستای پلانهای شوم اجانب وتاسرحد قبولی كنفدراسیون باپاكستان بخاطرداریم و پلانهای خطرناك:   

 ـــــ یوگوسلاویا ساختن  

 ــــ لبنان ساختن

ــــ سوریه ساختن

در انتظار ” افغانستان ناكام ” میباشند ، باید صدبارگز و پل بیشتر نماییم.

 

طوری معلوم میشود كه تنظیم ها رانام ” صلح ” مضطرب ساخته و ازاسمان وریسمان گز مینمایند ودرهمین هفته از زبان چند تن از رهبران جمعیت اقایان ضیا مسعود وحفیظ منصور شنیدیم كه :  

اشوب در شهر كابل را بر حق و عدالت خواهی خواندند.

 

در حالیكه صلح باید در دستور كار قرار داشته و طالبان وداعش دروازه های شهر ها دق الباب مینمایند،  طرح های غیر عملی وخلاف قانون أساسی وقانون انتخابات راچگونه بایدارزیابی كرد.       

                       

صاف وساده ناكامی پروسه انتخابات دردستوركار شان قرار دارد و اقایان با  ” فراست ” دریافته اند كه رأی مردم را ندارند و در گام نخست سه ” قوم ” بزرگ و سه اكثریت عملی در افغانستان:                            

  ــــ زنان

 ـــــ جوانان

 ــــ وفقیران

هیچگاهی به تاجران دین و دكانداران قوم رأی نخواهند داد.

  

بدینرو این تنظیم ها كه بنابر فقدان دولت ملی  ، جیوپولوتیك اجانب را تمثیل میدارند ، «بخیر» أركان واموال خود میدانند تا بخاطر تقسیم و تثبیت ساحات نفوذ با طالبان قرار و مدار بگذارند و ” حق ” شانرا در دولت موقت و یا بقول اقای اسماعیل خان دولت نظامی و … ” بیمه ” نمایند و تا حق همسایه را نیز ادا كرده باشند !!!                                                                                                                    

در چنین   ” شب تاریك   و بیم از موج ها  ” ، و در حالیكه پاشنه اشیل افغانستان فقدان دولت مقتدر ملی است و سیاست های كجدار و مریز امریكا و انگریز ، مشوق سونامی هولناك بنیادگرایی دهشتبار ” اسلامی ” است ، بیداری ، بیداری و باز هم بیداری مردم باید رسالت تمام منوران متعهد بوطن و مردم باشد ، تا مردم بتوانند حاكمیت ملی را اعمال  و بهترین نمایندگان شانراانتخاب نمایند.

با حرمت