کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

وقتی خلیفه داعش “مسی عرب” بود!

در حالی که هیچ کس تصور نمی‌کرد ابوبکر بغدادی در این مدت کوتاه حتی از ایمن الظواهری مشهورتر شود یکی از دوستان سرکرده داعش به بیان جزئیاتی از شخصیت و زندگی خصوصی ابوبکر بغدادی پرداخت.


 ابوعلی، دوست نزدیک ابوبکر بغدادی در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تلگراف به توصیف شخصیت بغدادی پرداخته و گفته است: وی دانش‌آموزی آرام و منظم بود و بیشتر زندگی‌اش را در مسجدی که به مکان بازی و زندگی وی تبدیل شده بود، گذراند. در بازی فوتبال با همکلاسی‌هایش استعدادش را به رخ دیگران می‌کشید.

به گفته ابوعلی، وی “مسی عرب” و از بهترین بازیکنان تیم بود. در پایان هر مسابقه نیز نماز می‌خواند.

ابوعلی می‌گوید: به گزارش وزارت کشور عراق او ابراهمی عواد ابراهیم سامرائی ملقب به ابی دعاء است که گفته شده نامش “عوض بن ابراهیم البدری” است که در سال ۱۹۷۱ در سامرا به دنیا آمد و مدرک دکترای خود را از دانشگاه بغداد در رشته تحقیقات اسلامی گرفت.

ابوعلی گفته است: او زمانی که به مسجد “طوبجی” آمد، ۱۸ ساله و فردی مودب و آرام بود. بغدادی پس از اخد مدرک دکترا در رشته تحقیقات اسلامی ازدواج کرد و پس از یک سال اولین پسر وی به دنبال آمد که در حال حاضر ۱۱ ساله است.

با آغاز جنگی که برای سرنگونی صدام، دیکتاتور سابق عراق در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، بغدادی به زندگی عادی خود بازگشت و هیچ گونه دشمنی نسبت به آمریکایی‌ها نشان نداد.

ابوعلی می‌گوید: بغدادی مانند برخی تندرو‌های دیگر نبود. صاحب مسجد از وی خواست تا به حزب اسلامی بپیوندد اما بغدادی با این مساله مخالفت کرد و در سال ۲۰۰۴ صاحب مسجد از وی خواست تا آنجا را ترک کند چرا که فکر می‌کرد بغدادی فرد ناشایستی در آن منطقه است. در حال حاضر نیز صاحب مسجد به خاطر ترس از انتقام بغدادی از وی در خارج از عراق به سر می‌برد.

براساس اطلاعاتی که سازمان اطلاعات آمریکا منتشر کرد، بغدادی به شهرک “القائم” رفت و در آنجا لقب ابودعاء گرفت و نیروهای آمریکایی وی را به دست داشتن در عملیات کشتار و شکنجه غیرنظامیان در شهرک مذکور متهم کردند.

روزنامه “دیلی بیست” آمریکا نیز فاش کرد که بغدادی که برای سال‌هایی طولانی در پایگاه آمریکایی در عراق بازداشت بود در لحظه آزادی و خداحافظی به هم سلولانش در سال ۲۰۰۹ گفته بود: “شما را در نیویورک می‌بینم”.

این روزنامه به نقل از یک نظامی آمریکایی می‌گوید: بغدادی پس از خداحافظی گفت: “شما را در نیویورک می‌بینم ای جوانان” و منظور وی از ادامه جنگ در خارج از زندان بوده است.

این نظامی آمریکایی می‌گوید: من از اینکه بغدادی بیشتر وقتش را در اردوگاه “بوکا” گذراند غافلگیر نیستم. بدترین افراد در یک مکان بودند اما بغدادی در بین آن‌ها نبود.

وی می‌گوید: ما ماموریت‌های زیادی انجام دادیم و بسیاری از سربازانمان را به خاطر وی از دست دادیم و پس از آن وی را آزاد کردیم.

روزنامه مذکور گزارش می‌دهد: در طول چهار سالی که بغدادی در بازداشت به سر می‌برد آمریکایی‌ها نتوانستند خطر وجود چنین شخصی را درک کنند.

بغدادی در میان ۲۶ زندانی بود که در پادگان بازداشتی “بوکا” به سر می‌برد. وی از بحران سوریه نیز استفاده کرد و ابومحمد جولانی، معاون خود را به سوریه فرستاد تا گروه القاعده در آنجا مکانی داشته باشد و جبهه النصره نیز شکل گرفت.

بغدادی در آوریل ۲۰۱۱ در نواری صوتی اعلام کرد که جبهه النصره در سوریه ادامه “دولت اسلامی عراق” است و اسم جبهه النصره و “دولت اسلامی عراق” را در هم ادغام کرد و “دولت اسلامی عراق و شام” را تشکیل داد.

با افزایش نفوذ جولانی در سوریه و مخالفت وی با فتوای ادغام نیروهایش در نیروهای “دولت اسلامی” بغدادی جنگی را علیه جبهه النصره آغاز کرد که موجب جدایی آن از گروه القاعده شد. بغدادی درخواست‌های ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده برای واگذاردن سوریه به جبهه النصره را نادیده گرفت و اقدام به گسترش عملیات‌ خود در شمال و شرق سوریه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ کرد و نیروهایش با نیروهای نظامی سوریه درگیر شدند.

وی همچنین به مقابله با دیگر گروه‌های مخالف مسلح در سوریه پرداخت.

بغدادی تنها فردی است که پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده با ایمن الظواهری، رهبر القاعده بیعت نکرد.

الظواهری از بغدادی خواست تا به اقدامات مشترک بپردازند و با هم همکاری کنند اما بغدادی با این مساله مخالفت کرد و ابومحمد عدنانی، سخنگوی داعش در نواری صوتی با این درخواست مخالفت کرد.

کارشناسان معتقدند اختلافات میان داعش و جبهه النصره مربوط به عقاید نیست چراکه هر دو گروه می‌خواهند دولت اسلامی برپا کنند.

در همین حال پایگاه اینفو وار می نویسد که :
نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش آشکار است

پایگاه اینفو وار در گزارشی با اشاره به مصاحبه‌های مقامات آمریکایی استدلال کرده است که آمریکا در جریان حمله به کنسولگری خود در بنغازی به قاچاق تسلیحات پرداخته و آن را به دست نیروهای معترض در سوریه رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس پایگاه تحلیلی اینفو وارز در گزارشی تحلیلی به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش پرداخته است. اینفووارز با اشاره به مصاحبه ژنرال آمریکایی «توماس مک اینرنی» با شبکه خبری فاکس‌نیوز و سناتور«رند پاول» با سی.ان.ان به بررسی شواهد و قرائنی پرداخته است که نقش بارز آمریکا در شکل‌گیری و تقویت داعش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش مک اینرنی در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز ایده تجهیز معترضان سوری را سیاستی اشتباه خوانده و گفته بود: به عقیده من آمریکا در برخی از مواقع به اشتباه از یک طرف حمایت کرده است. یکی از این موارد، حمایت آمریکا از ارتش آزاد سوریه بود. مک اینرنی حین سخنان خود اشاره می‌کند که برخی از تسلیحات موجود در کنسول آمریکا در بنغازی در سال2012 سرانجام در سوریه و در دست نیروهای داعش دیده شدند. بنابراین آمریکا در تقویت داعش نقش داشته است.

بنا بر گزارش اینفووارز، در ماه می سال گذشته سناتور رند پاول اولین فردی بود که ماجرای بنغازی را به گونه‌ای دیگر روایت کرد. به عقیده پاول حقیقت ماجرای کنسولگری آمریکا در لیبی با پروژه قاچاق تسلیحات پیشرفته به سوریه از طریق ترکیه و تحویل آنها به نیروهای ارتش آزاد ارتباط مستقیم دارد.

پاول در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفته بود که اگر چه هیچ شواهدی در اختیار ندارد، اما همواره به ارسال تجهیزات آمریکایی از مقصد لیبی به سوریه و رساندن آن به دست معترضان دولت بشار اسد مشکوک بوده است.

بر اساس این گزارش هم‌زمان با اظهارات پاول آشکار گردید که وزارت امور خارجه آمریکا یک گروهک وابسته به القاعده را اجیر کرده بوده است که عملیات بنغازی را توجیه کند.

حدود سه ماه بعد اخباری مبنی بر اینکه سی.آی.ای عملیات‌های خود را برای جلوگیری از درز اطلاعات مربوط به قاچاق تسلیحات مورد بررسی‌های ماهانه قرار می‌دهد منتشر شد.

بنا بر این گزارش مدتی پس از انتشار این خبر، سی.ان.ان در گزارشی اظهار داشت که ده‌ها نفر از ماموران سی.آی.ای در زمان حمله به کنسول آمریکا در بنغازی حضور داشتند تا از صحبت کردن واسطه‌ها  با کنگره یا رسانه ها در مورد برنامه مخفیانه انتقال موشک‌های زمین به هوا از لیبی به سوریه از طریق خاک ترکیه صحبت نکنند. این تسلیحات باید به دست گروه‌های معترض در سوریه می‌رسید. رهبران معترضین سوری سپس به داعش پیوستند.

این گزارش در نهایت اشاره می‌کند که علاوه بر اینکه داعش توانست از بنغازی تسلیحات خود را بدست بیاورد، بسیاری از اعضای آن نیز توسط آمریکا در برنامه ای مخفیانه در اردن در سال 2012 آموزش دیدند. به گفته مقامات اردنی ده‌ها نفر از اعضای  داعش در زمان کمک‌های پنهان به نیروهای مخالف دولت بشار اسد در خاک این کشور تعلیم داده شده‌اند. بسیاری از متحدین منطقه ای آمریکا از جمله عربستان سعودی، کویت، ترکیه و قطر نیز به تجهیز داعش کمک کرده اند.