به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

واشنگتن از مسکو درخواست کرد نظامیان ایالات متحده را که در شمال سوریه فعال هستند را بمباران نکند

http://www.icone-gif.com/gif/avions/avions-guerre/fighter.gif

نوشتۀ پروفسور میشل شوسودوسکی

مرکز مطالعات جهانی سازی

26 فوریه 2016

 

واشنگتن از مسکو در خواست کرد که بخش هائی از شمال سوریه را بمباران نکند، زیرا در آنجا نیروهای ویژۀ ایالات متحده مستقر هستند. این بخش ها زیر کنترل به اصطلاح «شورشیان میانه رو» می باشد که از پشتیبانی ایالات متحده و همپیمانانش برخوردار هستند.

بخش های نام برده در واقع قرارگاه های مقاومت در شمال سوریه جائی که گروه های تروریست به انضمام دولت اسلامی  و جبهۀ النصره به پشتیبانی ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو علیه ارتش عربی سوریه و همپیمانانش می جنگند. این قرارگاه های تروریستی تحت حمایت اتحادیه ای هستند که توسط ایالات متحدۀ آمریکا و ترکیه هدایت می شوند :

پنتاگون از روسیه خواسته است که از بخش های شمال سوریه دور بماند، جائی که نیروهای ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا مبارزان محلی را آموزش می دهند [یعنی تروریست ها، به انضمام گروه های دولت اسلامی] در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی [شورشیان مخالف متحد گروه دولت اسلامی هستند که در عین حال از پشتیبانی ایالات متحدۀ آمریکا برخوردارند و نیروهای ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا نیز در صفوف آنها هستند] این موضوع را مقامات نظامی روز پنجشنبه تأیید کردند. چنین اعترافی اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا پنتاگون بارها یادآور شده است که با مسکو همکاری نخواهد کرد و دو قدرت حاضر در صحنه اردوی هوائی جداگانه ای را در خاک سوریه که در شعله های آتش جنگ ویران شده هدایت می کنند (…)

 (Al Monitor et AFP, 18 février 2016)

این بیانیه حضور نظامیان ایالات متحدۀ آمریکا در سوریه را بازشناسی کرده است. واشنگتن تأیید کرده است که نیروهای ویژۀ ایالات متحده و سازمان سیا در صفوف «اپوزیسیون میانه رو»فعال هستند.

از ماه دسامبر، به گزارش آندریو تیلگام  Andrew Tilgham  در تایمز نظامی Military Times که از اعتبار خاصی در این زمینه برخورداراست گفته است که مقامات پنتاگون به مقامات دفاع روسیه اطلاع داده اند که نظامیان ایالات متحدۀ آمریکا در چه موقعیتی هستند «به این امید که هواپیماهای روسی از بمباران این مناطق خودداری کنند» و به آنها حمله نکنند.

واشنگتن دو هدف دارد. ابتدا می خواهد «رسماً» از برخورد نظامی مستقیم با روسیه اجتناب کند و در عین حال از تلفات ایالات متحده پیشگیری کند. این موضوعی است که از شورای رسمی برمی آید. ولی هدف اصلی نیست.

سپس، از این بهانه یعنی اجتناب از برخورد مستقیم با روسیه و پیشگیری از تلفات آمریکائی استفاده می کند تا اردوی بمباران روسیه را محدود کند. هدف اولیه واشنگتن حفاظت از مواضع تروریست هائی است که به فرمان ایالات متحدۀ آمریکا در شمال سوریه باقی مانده اند، به انضمام داعش.

*      *       *

درخواست از روسیه برای اجتناب از بمباران در عین حال به این معنا است که «تروریست های میانه رو» که از سوی ایالات متحده مورد پشتیبانی قراردارند بمباران نشوند. این موضعی بود که واشنگتن در همان آغاز اردوی هوائی روسیه علیه گروه دولت اسلامی در پایان سپتامبر 2015 اتخاذ کرد. دولت اوباما به ولادیمیر پوتین سرزنش می کرد که چرا در سوریه « عامدانه نیروهائی را که مورد پشتیبانی آمریکا هستند هدف می گیرد » (یعنی تروریست های میانه رو) و نه نیروهای ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا.

نگرانی واشنگتن (از دیدگاه استراتژیک) به طریق اولی بیشتر برای حفاظت از مواضع تروریست ها بود تا اظهار نگرانی برای نیروهای ویژۀ خودش.

در واقع موضوع مهمی که در اواسط اکتبر 2015 مطرح شد، این بود که روسیه « مبارزان خوب » را از بین می برد، یعنی «شورشیان آموزش دیده توسط سازمان سیا» که روسیه « متأسفانه »  بجای تروریست ها هدف گرفته بود. به گفتۀ یکی از مقامات ایالات متحده در گفتگو با فاکس نیوز Fox News  :

« پوتین نیروهای ما را عامدانه هدف می گیرد. بچه های ما بخاطر زندگی شان مبارزه می کنند. »

یکی از مقامات ایالات متحده به فاکس نیوز می گوید که مسکو در چهارچوب اردوی نظامی  « عامدانه » نیروهای تحت حمایت ایالات متحدۀ آمریکا را در سوریه هدف گرفته و 150 شورشی اموزش دیده توسط سازمان سیا را کشته است.

این موضوع وقتی مطرح می شود که نظامیان ایالات متحده و روسیه در جستجوی زمینۀ تفاهمی در مورد امنیت هوائی بر فراز سوریه هستند. مقامات دو کشور روز چهارشنبه سومین ملاقات و گفتگوی ویدئوئی خود را پیرامون این مسئله برگزار کردند، تا از تصادفات هوائی در آسمان سوریه بین هواپیماهای روسی و هواپیماهای اتحادیه به فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا جلوگیری شود.

ولی حتی با تلاش برای اجتناب از « بالاگرفتن جنگ » بیش از پیش روشن می شود که اردوی هوائی روسیه تنها گروه دولت اسلامی را هدف نمی گیرد، «پوتین عامدانه نیروهای ما را هدف می گیرد »، این موضوعی بود که مقام نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز مطرح کرده بود (منبع : FoxNews.com, 14 octobre 2015).

ایالات متحده در حال حاضر رسماً دارای « گروه های نظامی » در خاک سوریه  است که با نقض حاکمیت سوریه در صفوف گروه های مختلف « مخالف » وابسته به القاعده و داعش خدمت می کنند. نیروهای ویژه پیوسته با ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو در تماس هستند.

شورای پنتاگون با درخواست از روسیه برای هدف نگرفتن نیروهای ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا در کسترۀ مناطق شمال سوریه، به این معنا است که می خواهد حملات هوائی روسیه را علیه تروریست هائی که مورد پشتیبانی اتحادیه ای که ایالات متحده هدایت آن را به عهده دارد محدود سازد :

سپهبد چارلز براون Charles Brown که فرماندهی نیروی هوائی ایالات متحدۀ آمریکا در خاور میانه را به عهده دارد اظهار داشته است که مقامات ایالات متحده از مسکو خواسته است که برای تضمین امنیت نیروهای ما در محل از بخش های شمال سوریه اجتناب کند.

روزنامه نگار پنتاگون پیتر کوک Peter Cook تأیید کرده است که روسیه این درخواست را پذیرفته است و با این توضیح که پنتاگون تنها یک نقشۀ جغرافیائی عمومی را مطرح کرده ولی مکان دقیق نیروهایش را مشخص نکرده است.

[نظامیان روسی از حضور فعال نیروهای ایالات متحدۀ آمریکا در صفوف گروه های مختلفی که علیه ارتش عرب می جنگند مطلع هستند.]

در سال گذشته پنتاگون اعلان کرد که پنجاه نفر از اعضای نیروهای عملیات ویژه را برای پشتیبانی از مبارزانی که علیه داعش در سوریه می جنگند فرستاده است، ولی از مکان آنها و پیشرفت هایشان چیزی نگفته است.

[ البته تعداد نیروهای ایالات متحده در محل بیشتر است، زیرا تعداد اعلان شده توسط پنتاگون مزدوران مسلحی را که توسط شرکت های خصوصی به خدمت گرفته اند و در صفوف تروریست ها به سر می برند را به حساب نیاورده است.]

از اوت 2014، ایالات متحده اتحادیۀ بین المللی علیه گروه دولت اسلامی در عراق و در سوریه را فرماندهی می کند [موضوعی که در واقع دروغ است، زیرا به شکل گسترده آشکار و تأیید شده است که ایالات متحدۀ آمریکا و هم پیمانانش از جمله ترکیه و عربستان سعودی گروه دولت اسلامی را پشتیبانی می کنند.]

روسیه در ماه سپتامبر در سوریه وارد جنگ شد و بمباران شورشیان مخالف رئیس جمهور بشار اسد را آغاز کرد. روسیه می گوید که به  دولت اسلامی و گروه های تروریستی دیگر حمله می کند.

(…) پنتاگون یک سری گفتگو برای «جلوگیری از اوج گیری جنگ» با همقطاران روسی خود داشته است تا در مورد حوادث احتمالی اقداماتی صورت بگیرد. Al Monitor et AFP

باید یادآوری کنیم که در اواسط ژانویه، در پاسخ به حملات هوائی روس ها و شکست نیروهای تروریست و مخالف به فرماندهی ایالات متحده و ناتو، واشنگتن طرح جدیدی برای آموزش 7000 شورشی تازه نفس در داخل سوریه را اعلان کرد که در چهارچوب اقدامات ضروری برای حفظ امنیت مرزهای جنوبی ترکیه معرفی شده است. این طرح در همآهنگی با ترکیه ایجاد منطقۀ حفاظتی در شمال سوریه را پیشبینی کرده است.

 (WSJ, 15 janvier 2016)

بر اساس یک پروندۀ سرّی متعلق به پنتاگون، هدف نهائی ایجاد خلافت دولت اسلامی (شاهزاده نشین یا امیر نشین سلفی مسلک) در شمال سوریه « بوده » است.

Mondialisation.ca a constitué une archive comptant plus de 1 000 articles sur la Syrie*, qui établit au-delà de tout doute raisonnable le soutien de Washington aux groupes d’opposition affiliés à Al-Qaïda en Syrie ainsi qu’au groupe État islamique.

Michel Chossudovsky

لینک متن اصلی :

http://www.mondialisation.ca/washington-demande-a-moscou-de-ne-pas-bombarder-les-militaires-etasuniens-actifs-sur-le-terrain-au-nord-de-la-syrie/5510618

ترجمه توسط حمید محوی