به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

هنر مُخرب جنگ !

جان بولتون به جای هربرت مک‌مستر رئیس شورای امنیت ملی آمریکا شد . جان بولتون تابستان پارسال در گردهم‌آیی گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی، با محوریت سازمان مجاهدین خلق گفت: “تا قبل از سال ۲۰۱۹، ما که این‌جا هستیم، در تهران جشن خواهیم گرفت.”
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان حکومت اسلامی ایران در کانال تلگرام خود نوشت : “خبر کوتاه است اما معنا دار. جان بولتن حامی آمریکایی منافقین عالی ترین پست سیاسی را در دولت تمامیت خواه ترامپ بدست آورد”.

شلوغی و ترافیک مدیا و شروع جنگ….مرا یاد کره شمالی انداخت . تا 2 هفته قبل از اعلام توافق کره شمالی و آمریکا برای مذاکره ، جنگ اتمی کره در مدیا شروع هم شده بود…


انتخاب افرادی مثل جان بولتون درکاخ سفید به نظر من از علائم جنگ نیست ، به علائم پیشگیری از جنگ مربوط است ، حکومت اسلامی با این علائم هشداری تحت فشار قرار میگیرد که کار به جنگ نکشد تحریمهای تازه اروپا هم مثل نان اضافه اش است. جنتی صاحب یا سهامدار نصف حکومت اسلامی ایران قبل از نوروز به صراحت گفت نگران سال آینده است….آمریکا اگر جنگ و سرنگونی حکومت اسلامی گزینه جدی برایش بود ، 150 میلیارد دلار را در تابلوی برجام به حلق حکومت نمیریخت تا جلوی فروپاشی سیستم را در درون خودش بگیرد .

جنگ برای غرب هم عملی است و هم وقتی پای منافعش باشد حتما انجام میدهد ، ولی تا به حال اصلاح حکومت اسلامی ایران نفع بیشتری برایش دارد . قدمهای متفاوتی در سطح جهانی و منطقه ای و داخلی باید برداشته شود تا استحاله حکومت اسلامی ایران عملی شود . اصلاحات تند عربستان یکی از قدمهای منطقه ای مربوطه است که حاکمان تهران مجبورند از روی آن رونویسی کنند . انواع روشها و رویکرد متناقض غرب در زمین سیاست ( مذاکره یا جنگ ) ربطی به دلسوزی برای مردم ندارد آنها فقط دلسوز منافع خودشان هستند .


هورا کشیدن عده ای برای جنگ یا بیانیه علیه جنگ هر دو از نظر سیاسی یک وزن دارد . به اندازه هیچ ! آنها درک درستی از شروع و علائم یک جنگ واقعی ندارند . تجربه جنگ اول خیلج با حضور میلیونی مخالفان جنگ ، یادشان رفته که جنگ با همه مخالفتها اتفاق افتاد .  حکومت اسلامی نه توان جنگ دارد و نه تمایل…در صورت وقوع جنگ سپاه پاسداران باید بار اصلی جنگ را به دوش بکشد که فعلا بار اقتصاد و رفاه و تجملات و بخور بخور روی دوشش است، تمام زورش را زده و میزند که این شرایط فعلی مفت خوری و چپو کردن را به تاخیر بیاندازد .

درعراق و لیبی غرب مستقیم وارد شد ، چون از بافت فرهنگی جامعه درکی نسبی داشتند که مردم تحت هیچ شرایطی وارد نمیشوند و کنترل اوضاع از دستشان خارج نمیشود . در ایران مشکل اصلی حکومت اسلامی عنصر داخلی و مردم گرسنه هستند با اولین جرقه جنگ مردم هم وارد میشوند که این برای حاکمان مسلمان تهران خطرناکتر ازبمب های ناتو است و البته حضور مردم خوشایند غرب هم نیست .

دل کندن از شرایط فعلی برای حاکمان اسلامی در ایران آسان نیست اما باید است …. مثل کودکی که باید با پستانک خداحافظی کند. به نظر من جنگها در مجموع و در هر شرایطی زشت و احمقانه ترین رویکرد تاریخ انسان است . جنگ خوب و بد و مقدس معنی ندارد . با این همه و چنانچه به دلایل مشخصی در تابلوی جنگ قرار بگیریم ، حاکمان مسلمان در تهران مسئولییت اول جنگ را تاریخا به دوش باید بکشند . مثل جنگ ایران و عراق که مقصر ردیف اول حکومت اسلامی ایران بود . خودشان تازه رسیده بودند و هنوز ریپ میزدند که به فکر صدور آن قلاب اسلامی خودشان به عراق بودند . صدام خیلی احمق بود که با جنگ واکنش دفاعی نشان داد ولی واکنشش کاملا طبیعی بود .


جنگ هنر نیست ، جنگ فقط روشی زشت و احمقانه و متفاوت است در سیاست….در طرف مقابل استمرار همین شرایط برزخی حاکم بر ایران هم مطلوب نیست . حضور افراد در کاخ سفید تفاوتشان در پیش بردن خطوط استراتژیک کیفی نیست . آنها در استراتژی خاورمیانه بزرگ بعد دوران جنگ سرد ، حکومت اسلامی را با استحاله بند نافش را بستند . با این همه اگر همین بند ناف ، در جهت منافعشان درست عمل نکند دستشان خالی نیست و توان چرخش دارند ، این نکته ای است که اتاق فکر ولایت فقیه قطعا از آن غافل نیست.


اسماعیل هوشیار
24.03.2018