به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

همه پرسی حکومتی !

حسن روحانی در مراسم 22 بهمن صحبت از رفراندم کرد جهت حل اختلافات جناحی….! کف کردم . رفراندم برای حل اختلافات جناحی یعنی چه ؟ مگر اختلافی هست بین مسلمین حاکم ؟ به جز سهم بیشتر البته ! هرچند حکومت اسلامی در ایران پس از یک رفراندوم عمومی در فروردین سال ۵۸ ابداع شد ، و در آن زمان عامه مردم درک و سواد سیاسی کافی نداشتند تا بفهمند چه میکنند . دلخوش بودن به یک همه پرسی برای ولایت فقیه از مصادیق بلاهت سیاسی است . ازهمان ابتدا بافت قانونی این سیستم هر نوع انعطافی را ممنوع کرد . البته اشکالی از رفراندوم را همیشه نشان میدهند ، اما هر نوع رفراندومی که نظر مثبت ولایت فقیه را لحاظ نکند اساسا قابل بحث نیست چه رسد عمل ! در صورتی که تنها رفراندم جدی در این سیستم اسلامی ، رد با ابقاء نظام سیاسی توسط آراء مستقیم مردم است . مردم هم البته حرف یا نظرشان را دادند . شب قبل از نمایش 39 سالگی ولایت فقیه ، با شعار مرگ بر دیکتاتور این نظام را فاقد مشروعییت سیاسی و اجتماعی معرفی کردند .

 اصل ۵۹ قانون اساسی اسلامی نوشته ، «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» و تنها در صورتی که دو سوم نمایندگان رأی بدهند، می‌توان «اعمال قوه مقننه» را از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم انجام داد. بعد مصوبه فرضی مجلس در این ارتباط باید به تایید شورای نگهبان برسد . شورای نگهبان، اعضایش منصوبان ولایت فقیه هستند . بر اساس ۱۷۷ قانون اساسی، رهبر جمهوری اسلامی نیز می‌تواند برای «بازنگری در قانون اساسی» و یا «اتخاذ تصمیمات سیاسی فوق‌العاده» دستور به رفراندوم دهد…صحبت از یک رفراندم جدی در نظام شتر گاو پلنگ اسلامی که همه چیز از ولایت فقیه شروع میشود و به همان ولایت فقیه ختم میشود فریبی بیش نیست .


هر نوع پیشنهاد و درخواست برگزاری همه‌پرسی، همیشه با واکنش منفی رأس هرم قدرت در سیستم ولایت فقیه روبه‌رو شده است. برپایی رفراندوم در حکومت اسلامی ولایت فقیه ایران همیشه در حد شعار و تابو باقی مانده است . وقتی پدیده خودش را فرستاده خدا میداند و مردم را گوسفندان صغار….چطور اجازه دهد که خواسته خدایان ابله به رای مردم گذاشته شود ؟ با این همه در شرایط فعلی هر گونه مانوری توسط سیستم ولایت فقیه دور از ذهن نیست . وضعییت انفجاری جامعه ، 4 دهه سرکوب و پسرفت سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، ادامه مسیر برجام که دقیقا با اوضاع داخلی باید هماهنگ باشد…. همه و همه میتواند نوید بخش پایان شوم حکومت اسلامی بر جامعه ایران باشد .


در تحولات موسوم به بهار عرب ، مصر زمان مبارک هم به عنوان یکی از بازماندگان زمان شوروی سابق در خاورمیانه دستی خورد… بعد از مبارک اخوان المسلمین با نیم متر ریش و خنجری به کمر….بزرگترین مدعی قدرت سیاسی بود . آمریکا هم صندوق جادوگری انتخابات را گذاشت وسط و گفت بفرما…اخوان با صندوق انتخابات در راس قدرت سیاسی قرار گرفت . حدود یک سال بعد ،غرب قاطعانه به نتیجه رسید که اخوان المسلمین ظرفییت پیش بردن نسخه اقتصادی نظم نوین را ندارد و بعد ژنرال سیسی برای نجات دموکراسی وارد شد .


این اشاره تکراری لازم شد تا دعوای هژمونی بین نیروهای سیاسی واضحتر شود . در قدرت سیاسی و پیش بردن تنها نسخه اقتصادی موجود هیچ برتری بین سطلنت و مجاهد و کمونیست و بقیه وجود ندارد .هر فرد یا جریانی برای ماست خودش تبلیغ میکند ، در ذهن همه جانوران سیاسی هست که چه چیزی برای مردم و به نام مردم … ولی به کام خودشان خوب است ؟


ولی همگی باید ملزم به پیش بردن نسخه اقتصادی نظم نوین باشند آلترناتیو دیگری فعلا وجود ندارد . پس نیروهای موجود درفکر خلاقییت و ابتکار و توانایی خودشان باشند تا چطور از صندوقهای انتخاباتی خارج شوند ؟ یاد بگیرند تا اگر از صندوق هر کسی بیرون آمد توان تحمل و کثرت گرایی و احترام متقابل خودشان را افزایش و نشان دهند.


جان عزیزانتان از حالا کمی تلورانس را تمرین کند برای آینده سیاسی همه خوب است ، شاید این آخرین 22 بهمن و دهه زجر باشد . اینطور نباشد لیکن ، که سلطنت مدعی گذشته و بابای خوبش باشد ، مجاهد بگوید چائیدی ، من برای آینده بهترم ، کمونیست به بقیه بگوید مرتجع ، بقیه به کمونیست بگویند منگول…و بعد 40 سال هنوز همان باشیم که بودیم !

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری آریانا نیوز مدعی شد، داعش یک پروژه ایرانی و نه آمریکایی است….این ادعا وقتی جایی تیتر میشود یعنی که باور دارد زمان دولت مالکی عراق و سقوط نیمی از عرق در مدت 3 روز با انواع سلاحهایی سنگین و نیمه سنگین کار حکومت اسلامی ایران است ؟ پس قدرت و نفوذ و هژمونی ولایت فقیه حاکم از تمام غرب هم در خاورمیانه بیشتر است ! پس برجام هم پروژه حکومت اسلامی ایران است که به غرب تحمیل کرده است ! و این یعنی اینکه باورکنندگان خیلی احمق و اسکول تشریف دارند . گیجتر از مدعی !

اسماعیل هوشیار