زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

هزاره ها باید برای امنیت وبقای خود دست بکار شوند

   نویسنده :- محمد عوض نبی زاده

مردم افغانستان وخاصتا مردم هزاره بیش هر زمان دیګردر آتش جنگ,  انتحار و انفجارمیسوزدو گروه های ترورستی ، طالبان و داعشیان همه ی مردم کشوررا بصورت جمعی قتل عام مینماید. زیراحکومت دست نشانده ی کابل ، تا هنوز اراده ی برخورد قاطع با دهشت افگنان طالب و داعش رانداردوبرای ایجاد حکومت پاسخگو وبرای نابودی تروریزم طالب و داعش ضروراست که همه ی اقوام و گروهها مشترکا تلاش نمایند چون با تلاشهای متفرق نه میتوان جاگزین خوبی برای این حکومت فاسد یافت و بر تروریزم فایق آمد. اکنون هزاره ها در افغانستان مورد قتل عام های هدفمند و پاکسازی قومی قرار ګرفته و بایدهزاره ها تحت حمایت جامعه جهانی قرار گیرند چون دولت مزدور توان تا مین امنیت آنهارا نداردو چون حکومتی به مفهوم واقعی حکومت وجود ندارد و فقط یک باند فاسد مافیایی اقتصادی است ازهمین روهزاره ها باید برای امنیت وبقای خود دست بکار شوند زیرابر علیه هزاره ها استراتژی خطرناک پنهان عبدالرحمن و اخلاف او تبلیغ نفرت همگانی را براه انداخته و برای هزاره ها القاب مستهجن و موهنی را از طریق جنگ روانی وارد اذهان اجتماعی نموده که گویا این قوم نفرت زده سزاور جنایت و اجحاف اند.هزاره ها باید بدانند که حفظ زندان جغرافیایی هزاره ها و تداوم دهلیزهای مرگ از طریق شاهراه ها، استراتژی تمام عیار حاکمیت فاشیستی قبیله از زمان عبدالرحمن تا دوران اشرف غنی ادامه داشته وهرپروژه ای که در این استراتژی خلل وارد کند محکوم به شکست است. حالا تقریبا هزارستان در همان زندان جغرافیایی خود محصور است و دهلیزهای مرگ جلریز و غوربند ,دشت برچی و دیګر مناطق شهرکابل دهن بازکرده هرروزقربانی می گیرند . از سالهای 2003 تا سال 2018 بیش از,نود هفت حمله مرگبار درمراسم و تجمعات مردم هزاره صورت گرفته و سبب هزاران کشته و زخمی شده اند. ولی متاسفانه حکومت تاکنون پرونده ی هیچ یک از صدها قتل عام در کشور بویژه حملات سازمان یافته بر هزاره ها را ندارد مردم «هزاره» خود باید ، سلاح بردارند و امنیت محلات شان را تامین کنند واگرنه این تراژدی قتل عام هزاره ها ادامه میابد.

از اینکه هر روز انسان هزاره بمیرند بهتر است که یک روز بمیرند وباید وضع را تغییر بدهند اگرهزاره ها در برابر این همه جنایات سازمانیافته بیشتر بیتفاوت بمانند دیرخواهد بود تا دیر نشده برخیزید و جلوی نسلکشی را بگیرید.چون قربانی، قهرمان نیست؛ بلکه قربانیان مداوم خواری و خفتی هستندکه خود برگزیدهاند.هزارها بیاد دارند که حکمرانان مستبد افغانستان ,قتل عامها ,کله منا رها,سیاه چالها , زمین سوخته ,کو چ اجباری , پاک سازی قومی وسیاست ژینوسید را بالای این مردم تطبیق نموده است ،اما حالا هزاره ها در افغانستان در حالت نسل کشی سیستماتیک , توجیه گرانه ,هدفمند و تاریخی ,داعش خیالی ,طالبان و حزب اسلامی قرار دارند ،. امروز دشمنان پیدا و پنهان، علیه هزاره ها جبهه ی “جنگ” گشوده ومی کوشند تاهزاره ها را در یک جنگ “یکطرفه و ناخواسته” بکشانند. درهنرِ هرجنگ، مهمترین استراتژی ، وارد کردن ضربات روحی و شوک روانی بر جبهه ی مقابل است تا طرف را گیج، مستاصل وعصبانی کند و بدین ترتیب او قدرت تصمیم گیری عقلانی و تمرکز روانی را برای مدیریت از دست بدهد و در نتیجه، ناامیدی و یاس ، انفعال وفروپاشی را در اردوی مقابل تسریع ببخشد. دشمن می خواهد با کشتار پیوسته درغرب کابل وایجاد شوک های روانی گیجی و استیصال عمومی را برهزاره ها شایع کند. عمومی شدن عصبانیت، برانگیخته شدن عواطف و احساسات، احساس بی پناهی ، ضجه زدن و فحش دادن به زمین و زمان و نفرین و فغان کشیدن، درست همان هدفیست که دشمن درجنگ روانی دنبال می کند که ضربات تاکتیکی جنگ یکطرفه، تا حدودی بربخشی از جوانان جامعه هزاره نشانه های “ناامیدی” و استیصال روانی ایجاد نموده است. علت عمده ای قتل عام سیستماتیک و هدفمند هزاره ها رقابت های جهانی و منطقه ای است  زیرا قدرت های جهانی مخالف امریکا نا ارامی افغانستان را به حساب شکست نظامی آمریکا تلقی می کنند، از سوی دیګر عربستان سعودی قتل عام هزاره ها را رنگ مذهبی داده گمان می برند که از ایرانی ها انتقام می گیرند، در چنین یک شرایط پیچیده که حد اقل بخش از حلقات دولتی با تروریزم در قتل عام هدفمند و پاکسازی قومی هزاره ها همفکر و همدست هستند .در حالیکه نسل کشی ملیونی دوره ی عبدالرحمان خان ,کشتارهای دوره ی جنگ های داخلی احزاب هزاره وکشتارهای دوره ی جنگهای تنظیم های جهادی در کابل وکشتارهای دوره ی طالبان درمزار و یکاولنگ و کابل، آنگونه که ملا نیازی اعلام کرده بود، نتوانست منجر به “نابودی” ومحو سیاسی ـ اجتماعی هزاره هاشود. بنابراین، کشتارهای کنونی نیز نخواهد توانست تغییری درسرنوشت جمعی، و توقفی در حیات سیاسی این جامعه ایجاد کند.

البته طرح توسل به راهکارهای مسلحانه و تشکیل گروههای دفاعی خارج از تشکیلات نظامی ـ امنیتی، یک خیال گمراه کننده، است چون هزاره ها نه توان اقتصادی وتسلیحاتی برای تمویل چنین گروهی را دارند و نه ضرورت وامکان استراتژیک به داشتن چنین بازوی نظامی دارند. ؛ زیرا جز حساس کردن همه ی طرفها واتهام زدن شرارت و ایجاد حس بدبینی و خطر برای سایر اقوام، دستاورد دیگری برای چنین طرحها ی، ناسنجیده متصورنیست. البته میتوان با هماهنگی حکومت و حمایت ایساف درچاچوب قانون، گروههای محلی آموزش دیده تشکیل داد تا برای گزمه های شبانه و کنترل جاده ها و حفاظت از مراکز آموزشی، مذهبی، ورزشی، موسسات اقتصادی و بازار و میدان ها و مراکز تجمع مردمی، فعالیت قانونی نمایند. اکنون هزاره ها بعنوان قربانیان نخست این بازی ها گزینه شده اند.هر نیرویی بدون از نیروی دولتی بخواهد چنین اقداماتی را به راه اندازد پیامدش تشدید خشونت ها و تقابل قومی و فرقه ای خواهد بود.بنابر آن نمی توانیم وضعیت کنونی را تحمل کنیم واز سوی دیگر نمی توانیم غیرمسوولانه نسخه های بی نتیجه و یا با نتایج به مراتب خطرناکتر بپیچیم.قبل از هر چیز برای نجات از وضعیت دشوار کنونی وبرای حفاظت از مردم و سرکوب دهشت افکنی نیاز به حکومتی قاطع، نسبت به تروریزم سختگیر و سرکوب کننده داریم و اگر این حکومت نمی تواند باید کنار برود و میدان را برای کسانی واګذارکند که  از جان و مال و ناموس مردم دفاع کنند.حملات اخیر علیه هزاره ها مصداق نسلکشی و پاکسازی قومی مشابه حملاتی که در چند سال گذشته در کویته پاکستان علیه هزاره ها انجام میشد.برای دستیابی به امنیت باید مردم هزاره به صحنه بیایند و آدرس ایجاد کنند که ، فارغ از دسته بندیها ی موجود سر رشته را به دست گیرند واین آدرس باید بر محور منافع کلان مردمی شکل بگیرد و مرکز تصمیمگیریهای کلان سیاسی باشد و بتواند دولتیهای ناکارامد را، وادار به کنشهای به موقع کند. با اعلام موضع روشن با حکومت و مجامع بینالمللی در مورد تامین فوری امنیت هزاره ها وارد گفتگو باید شد؛ اعلام مناطق هزاره نشین بعنوان منطقه ی ویژه ی امنیتی و محافظت شده باید  با تدبیر ویژه و نیروی انسانی متخصص و کافی صورت ګیرد.

ریختن طرح امنیتی برای غرب کابل باید پشتوانه ی وسیع سیاسی داشته ودر تفاهم با ، نهادهای امنیتی، رهبران حکومت، سیاستمداران ، منتفذان محل وبازاریان و فرهنگیان و معلمان و موسسات اقتصادی و مدنی و آموزشی وملا امامان مساجد شیعه وسنی هزاره مستقر درغرب کابل، و مقامهای امنیتی پیشین و برحال به دور از حب و بغضهای سیاسی “اتاق بحران”را تشکیل داد ه و یک طرح استراتژیک، معقول، متناسب و عملی بریزند تا این بحران را بخوبی مدیریت نمایند نه اینکه مانند جلسه اخیر گارنیزیون کابل چند تا ملا را جمع نموده که خود و مردم را به سخره ګرفتند. درضمن هزاره ها برای رسیدن به عدالت و دستیبابی به منابع قدرت، تشکیل خود ارادیت های محلی و بازخوانی تمدن ها و هویت های تاریخی راه نجات ندارند وزمانی به این هدف نایل می شوند که تمامی ګروه های قومی هزاره صرفنظر از اختلافات مذهبی و اتنیکی یک تشکیلات نیرومند سیاسی را رقم بزنند. چون هزاره ها بدون داشتن خود ارادیت های محلی وتسلط برمنابع قدرت وثروت خودی، به این هدف نخواهند رسید. لذا افق آزادی وعدالت برای هزاره ها ؛ در هزاران منطقه ومحله ای هزاره نمادی از مقاومت و آزادی وهرکدام پایگاها وسنگرهای نبرد برای آزادی وعدالت بوده ومی باشند، زیرا هروجب زمین این مناطق، شاهد رشادت وجسارت مردان وزنان هزاره برای بقای هویت تاریخی شان، بوده است. هزاره ها روی « گنج پنهان » خوابیده اندولی متاسفانه با بدترین فقر دست و پنجه نرم میکنند. آنچه تغییر کرده جغرافیای مرگ است؛ مرگی سازمانیافته و هدفمند، که از بهترین و کارآمدترین نیروهای انسانی هزاره راقربانی میگیرد و آغوش پدران و مادران و خواهران و برادران و فرزندان را شان خالی و گورستانها را پر میکند.دیر نخواهد بود که ،قربانی شدن رادر این سریال ستم و سیاهی به شکل مرگ به ناحق، به فرزندان و همکیشان خود بسپارید.چند روز دیگر محرم فرا میرسد که هزاره ها در ۱۳ قرن سوگواری ، نه از عاشورا و نه از آموزهای زندگی بخش آن چیزی را نیاموختند چون مردم هزاره سنگ عاشورا را به سینه میزند؛ اما نمیتواند از آن درس زایش و زندگی و عُلُو و عزت بیاموزد، بدین لحاظ هزاره محکوم به سلاخیشدن در کشتارگاههای ذلت و زبونی است.

حلقات فاشیستی، تروریزم وحشی را با خود متحد نموده که برای فاشیزم و تروریزم فرق ندارد که هزاره ها در هر کجا ویا هر اجتماع دیگر کشته وسلاخی میشوند. ولی حکومتیهااین فجایع را با سکوت بدرقه میکند . هرچندحالا اغلب رهبران حکومت وحدت ملی تحت تاثیر کشورهای کمک کننده بعد از چند سال به این حقیقت  اعتراف مینمایند که هزاره ها در معرض نسل کشی هدفمند و سیستماتیک قرار دارند واستاد دانش معاون اشرف غنی این حملات را هدفمندانه خواند که درآن یک گروه خاص قومی هدف قرار گرفته است.اوګفته که این مساله باید به صورت مستقل و جدا از بحث امنیت و مسایل سیاسی افغانستان در سازمان ملل متحد و به خصوص شورای امنیت بررسی شود.چون جنگ امروز در افغانستان ، كاملا جنگ نيابتى است كه طالب و داعش درين جنگها منحيث مليشه هاى أجير مورد استفاده قرار ميگيرند. دیروز دشت برچی، امروز ننگرهار، فردا بدخشان و پس فردا میمنه. کار از همدردی گذشته زیرا درد و مصیبت در تمام خانه ها می چرخد و مغز و وجدان مارا می شکافد که ماشین کشتار به نوبت به سراغ همگان می آید. اشرف غنی احمدزی سیاست حذف اقوام و تقویت طالبان را تعقیب می کندبه این امید که از طالبان به مثابه وسیله فشار برای حذف دیگر اقوام استفاده نمایند و گروه طالبان را میخواهد به حکومت پینه بزند و یک حکومت به شیوه امیر عبدالرحمن خانی رادر افغانستان ایجاد نماید. بدین ترتیب نیاز است که اقوام کشورعلایق قومی را کنار گذاشته ، منحیث شهروندان متمدن از طالب و ترور انتقاد وقتل عام های هدفمند و سیستماتیک هزاره ها را تقبیح نمایند . در اينكه افغانستان به پايتخت فاجعه و قلمروی انتحار و انفجار تبديل شده است انسان افغانستانی انسان منفعل، تماشاگر، ترسو، بزدل و فاقد شهامت مدنی نباید باشد. زیرا يک چنين انسانی بایدهر روز در خيابان ها، مساجد، تفريحگاه ها و ورزشگاه ها سلاخی و طعمه انتحار و انفجار گردند! خروج از اين وضعيت به تشكيل شبكه هاي اعتماد نياز دارد شبكه هاي اعتماد شهامت مدني را در وجود ما پرورش خواهد داد اما لازمه اين امر خروج از لاک قوميت و انزواي قومي و مبارزه براي همه افغانستان است. اگرهمه اقوام کشور صادقانه در زير چتر يک نهاد مدني گردهم بيايند و بجاي پروژه گرفتن به سرنوشت افغانستان بينديشند موفقتر از يک ارتش عمل خواهند كرد.

  • شانزدهم – ماه – سپتامبر – سال – ۲۰۱۸ میلادی