ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

نگاهی به دید گاه ما در انتخابات

پوهاند دکتور محمد داوود راوش

کمیته اجرائیه حزب مردم افغانستان طی جلسات متعدد با در نظرداشت ، دید گاه مسلط در ائتلاف ، در دور اول فیصله نمود تا از کاندیدان دیموکرات و مساعد تر حمایت نماید.
در یک تحلیل مقایسه ای زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی را در صدر انتخابات خویش قرار داد. حمایت از تیم اعتدال ، برابری و سازنده گی با دلایل بیشتر همراه بود. به گونه مثال ملاقات های در سطح صحبت های روشن. تعهد خانواده گی و گذشته مبارزه روشنگرانه ، شخص معتدل و این که در جنگ ها ذیدخل نبوده و طرف منازعه نیست ، معاونین دارای اوصاف نیک دارد که از همه مهمتر حضور یک زن در مقام رهبری اجرائیوی حکومت با پیشینه دیموکرات ، بمثابه به حرکت دیموکراتیک و معقول ، پذیرفته شد.
حزب باتحلیل مشخص از وضع مشخص در پیکار های انتخاباتی حد اعتدال را رعایت کرده و به اصطلاح پرپر و پاقرص به سوی نه گرائید ، هرنوع گرایش سمتی ، قومی و زبانی را مردود دانست و آنرا در عمل ثابت کرد.
در دور دوم ، بنابه فیصله قبلی و حضور داکتر اشرف غنی ، امرمسلم بود که حمایت خود را از ایشان اعلام بدارد. به باور من کمیته اجرائیه حزب و در مجموع رهبری در عمل یکبار دیگر به اثبات رسانید که محور مبارزه ما سعادت انسان و خدمت به مردم زحمتکش افغانستان است. در وضعیت که گرایش های متاسفانه منفی در جامعه بیشتر حاکم است ، اتخاذ یک چنین موقف که سیر حرکت آن گواه بر قوام و پختگی حزب می دهد ، برای استحکام و یکپارچگی حزب مردم و احراز موقعیت بهتر در میان سایر نهاد ها امر نهایت ارزنده است.
حزب توانست در (۲۸) ولایت که در (۲۲) ولایت آن کار گسترده تر صورت گرفته ، حضور خود را بیشتر از هر وقت تثبیت کند. اعضاء و فعالان در همه جا در میان مردم از اعتبار و اتوریته لازم برخوردار اند و در این پروسه به اثبات رسید که قدرت و اتوریته هر عضو حزب قدرت و اتوریته حزب بوده و قدرت و اتوریته حزب از هر عضو آن.
در کار زار های انتخاباتی یکبار دیگر به این نکته عطف توجه شد که حزب سیاسی باید حضور فعال داشته باشد. این حضور به بهترین شکل آن ، با داشتن کاندید مشخص از جانب حزب تمثیل شده و می تواند. حزب با موجودیت کاندید خود می تواند با حفظ هویت خویش وارد معادلات گردد و این امری است حیاتی برای مبارزه دیموکراتیک و مسالمت آمیز.
حزب مردم افغانستان با حضور در میان مردم ، نهاد ها ، ائتلاف ها و جبهات و پیکار شباروزی اعضا و هواداران مرحله به مرحله و گام به گام به پیش می رود و ساحه فعالیت های مبارزاتی خود را گسترش می دهد ، تا باشد نیل رسیدن به آرمان بزرگ رهایی انسان زحمتکش ، تامین عدالت اجتماعی و خوشبختی انسان دردمند میهن هرچه بهتر و بیشتر مساعد گردد.