بازی طالبان با کارت قومی و سکوت مرگبار نخبه گان…

نویسنده: مهرالدین مشید هرگونه اعتماد به یک گروۀ تروریستی بزرگترین خیانت…

د نړیوال نظم اصول

نور محمد غفوري (د تیرو لیکنو په تسلسل) د (نړیوال نظم او…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

اگر ماه و خورشید را هم از آسمان پایین بیاورند هرگز دل به…

نړیوال نظم په کومو قاعدو ولاړ دی؟

نور محمد غفوري (د پخوا نۍ لیکنې په سلسله) څو ورځې مخکې…

جایگاه ی طالبان در معادلات سیاسی و استخباراتی در حال…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا معادلات سیاسی و استخباراتی در منطقه در…

قساوت و جنایات بی‌پایان حکومت جمهوری اسلامی سرمایه علیۀ مهاجران…

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان  در اثر تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری…

خاکِ وطنم!

امین الله مفکر امینی       2024-20-10! هـرجایی که نظر کـــردم وطنـــم جــلوه گــــــرآمـــد آن…

سیرت نیکو 

رسول پویان  وفـا و عـشق و محـبت کـرده بنیادم  بـه کـنج غمکـدۀ…

جرگه ی عدالت خواهانه ی پشتون ها و چغرافیای سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید جرگه ی ریگی للمه هشداری به باشنده گان…

هانا آرنت را، چپ ها و آلمانی ها، فیلسوف نمی…

Hannah Arendt (1906-1975) آرام بختیاری  هانا آرنت،- محاکمه شر و شیطان، بزودی…

نړیوال نظم او افغانستان

نور محمد غفوری ما پخپله هغه بیانیه کې چې د سپتمبر…

کُد مدنی داد خواهی می کند 

نگارشی از سخی صمیم.  قانون مدنی لسان خاص دارد و زبان…

دربارهٔ نوعیت رهبری و فعالیت های حزب و ائتلاف

نور محمد غفوری در دههٔ دوم قرن ۲۱ میلادی موضوع وحدت…

آنگاه که کاخ آرزو ها یک باره پیش چشمان انسان…

نویسنده: مهرالدین مشید فاجعه ایکه با فروریزی کاخ آرزو ها آغاز…

د پښتون قومي جرګې بری

عبدالصمد ازهر د پښتون قومي عدالت غوښتنې بې ساري جرګې بريالۍ…

امیر تیمور صاحبقران

دکتور فیض الله نهال ایماق  امیر تیمور بیلن فقط اؤزبیکستان خلقی…

طبع غزلساز

رسول پویان دلی دارم که مسـت واژه و معـنـا و گفتار…

خالد ملا عبدالرحمن فاتحی

استاد "خالد فاتحی" (بە کُردی: خالید فاتیحی) با نام کامل…

دورنمای صلح و پایان منازعه در افغانستان

 نویسنده: مهرالدین مشید طالبان و حکومت همه شمول و دراز راه…

چند شعر کوتاه از لیلا طیبی (صحرا) 

دلتنگ که می‌شوم  حس پرواز به سرم می‌زند  افسوس! من پرنده‌ی محبوسم، زخمی‌ی میله‌ها. (۲) شبی…

«
»

نقض توافقنامه‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی توسط آمریکا و اوکراین

توضیحاتی در مورد نقض توافقنامه‌های بین‌المللی در مورد ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی توسط آمریکا و اوکراین 

ژنرال ایگور کریلوف (Igor Krilov)، فرمانده واحدهای دفاع در برابر تشعشات اتمی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، ٧ اکتبر ٢٠٢۴

ا. م. شیری- جنون و جنایات خبائث امپریالیست‌های آنگلوساکسونی دیگر هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. 

وزارت دفاع فدراسیون روسیه بارها توجه جامعۀ جهانی را به واقعیت‌ نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم کی‌یف و آمریکا جلب کرده است.

در طول عملیات ویژۀ نظامی، بیش از ۴٠٠ مورد استفاده از مواد شیمیایی کنترل شورش (کلرواستوفنون، CC) و مواد جدول شیمیایی مانند کلروپیکرین، Bi-Z، اسید هیدروسیانیک، کلرید سیانوژن توسط اوکراین ثبت شده است.

چنین حوادثی در منطقۀ شهر دانتسک، شهرک‌های باگدانوفکا، گارلووکا، کرمننایا، آرتموفسک و همچنین در جهت کراسنالیمانسکی و بوگوسلاوسکی رخ داده است.

در جریان عملیات، انبارهای مواد سمی و مهمات شیمیایی دست‌ساز شناسایی شد. در ژوئن ٢٠٢۴، در منطقۀ آودیوکا (جمهوری دمکراتیک دانتسک)، یک آزمایشگاه شیمیایی کشف شد که برای تولید مواد به طور کلی سمی، از جمله مواد مبتنی بر هیدروسیانیک اسید در نظر گرفته شده بود.

لازم به تأکید می‌دانم که واحدهای نیروهای مسلح اوکراین از ترکیبات سمی نه تنها در طول عملیات نظامی، بلکه برای انجام اقدامات تروریستی نیز استفاده می‌کنند. مواردی در مورد استفاده از مواد خارج از جدول شیمیایی (ترکیبات تالیوم) برای سوءقصد به جان تعدادی از رهبران تشکل‌های مدنی روسیه ثبت شده است.

در ماه اوت ٢٠٢۴، واقعیت‌هایی در مورد استفادۀ مخفیانه رژیم کی‌یف از سلاح‌های شیمیایی تحت پوشش مهمات دودزا افشا شد. بگونه‌ای که در ١١ اوت در شهر سودژا در استان کورسک واحدهای اوکراینی از مهمات خوشه‌ای ١۵۵ میلی‌متری دی‌ام-١٠۵ استفاده کردند که در نتیجۀ آن بیش از ٢٠ نفر مجروح شدند. تجزیه و تحلیل نمونه‌های یافت‌شده در آزمایشگاه معتبر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیست و هفتمین مرکز علمی وزارت دفاع روسیه نشان داد که علت آسیب به افراد، ورود مقدار زیادی آئروسل حاوی کلر و همچنین مواد سمی با اثرات خفگی از طریق دستگاه تنفسی به بدن است. در این مورد، مخلوط فلز-کلرید تنها یک ابزار برای استتار بود.

لازم به ذکر است که مهمات مورد ذکر به تعداد ٣٨٠٠ قطعه در سپتامبر ٢٠٢٣ به عنوان بخشی از بستۀ کمک نظامی آمریکا به اوکراین تحویل گردید. لازم به توجه است که مطالعات انجام‌شده در آزمایشگاه نظامی آمریکایی فورت‌دیتریک در مورد سمّیت مخلوط فلز-کلرید بدست‌آمده از این نوع مهمات نشان داد که دود حاصل از احتراق آن دارای اثر تحریک‌کنندۀ قوی بر روی دستگاه تنفسی فوقانی بوده و می‌تواند باعث مسمومیت شدید شود. این مبنایی بود برای ممنوعیت تولید و استفاده از چنین پرتابه‌هایی در آمریکا.

در این زمینه، گزارش‌هایی مبنی بر خرید مواد شیمیایی سمی ثبت‌شده در فهرست‌های کنوانسیون توسط اوکراین و سکوت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در قبال این واقعیت، سؤالات بیشتری را ایجاد می‌کند. در اینجا ما در مورد تحویل تری‌اتانولامین به کی‌یف- مادۀ ترکیبی که برای تولید خردل نیتروژن استفاده می‌شود، صحبت می‌کنیم. این مادۀ شیمیایی را شرکت‌های اوکراینی «Reagent» و «Realab» به اوکراین وارد کردند. شرکت «Reagent» فقط در ژوئیۀ ٢٠٢۴ بیش از ١۶٠ تن تری‌اتانولامین وارد کرد. با این حال، هیچ اطلاعاتی در دسترس عموم نیست که مواد شیمیایی با چه اهدافی خریداری شده است. در گزارش‌های سالانۀ اوکراین به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز در این مورد اطلاعاتی وجود ندارد.

در چند سال گذشته، کی‌یف سعی کرده است تا قوانین ملی را در زمینۀ نظارت بر مواد شیمیایی نرم کند. در سال ٢٠٢٢، آژانس‌های دولتی اوکراین پیشنهاد کردند که روش دریافت مجوز کار با کلر را ساده کنند یا کنترل آن را به طور کامل از زیر نظر دولت خارج کنند. لازم به یادآوری است که کلر در فرآیندهای فناوری برای سنتز مواد شیمیایی سمی استفاده می‌شود و گردش خارج از کنترل آن به کی‌یف اجازه می‌دهد تا از آن برای مقاصد غیرقانونی استفاده کند. در حال حاضر، وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی دایر بر آماده شدن اوکراین برای دست زدن اقدامات تحریک‌آمیز با هدف متهم کردن فدراسیون روسیه به استفاده از مواد سمی در جریان عملیات نظامی ویژه در اختیار دارد. بر اساس گزارش‌ها، این شواهد در اختیار نمایندگان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار خواهد گرفت تا یک گزارش ظاهراً «مستقل» تهیه کنند.

قابل توجه این است که به گفتۀ دبیرخانۀ فنی، طرف اوکراینی ابزار و مهارت فنی لازم برای انتخاب موادی که الزامات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را برآورده کند، ندارد. در ژوئن ٢٠٢۴، به منظور کمک به رژیم کی‌یف، دو گروه از کارکنان خدمات ویژه اوکراین، در مجموع بیش از ۴٠ نفر، در زمینۀ نمونه‌برداری برای مستندسازی استفاده از مواد سمی در مرکز فناوری شیمیایی در لاهه آموزش دیدند. معلوم شد که دبیرخانۀ فنی دو دسته از تجهیزات کنترل تحلیلی را در ژوئیه و سپتامبر ٢٠٢۴ به اوکراین تحویل داده است. در مجموع ١٣ ردیاب مدافع اول (First Defender) و ٧٠ دستگاه تحلیلگر (LCD 3.3.) مطابق با الزامات سازمان برای مستندسازی شواهد تحول گردیده است. 

علاوه بر این، طرف اوکراینی و دبیرخانۀ فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی  یک توافق‌نامه‌ در مورد امتیازات و مصونیت‌ها در طول بازدیدها برای کمک فنی منعقد کردند. این سند به اوکراین اجازه می‌دهد تا از منع سلاح‌های شیمیایی در راستای منافع خود استفاده کند، رویه‌های موجود بر اساس کنوانسیون را دور بزند و در مورد تحقیقات حوادث شیمیایی نتیجه‌گیری‌های غلط به سازمان ارائه دهد. انتظار می‌رود که مدارک «اثباتی» ساختگی در چارچوب یکصد و هفتمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در ٨ اکتبر ٢٠٢۴ آغاز می‌شود و همچنین در کنفرانس کشورهای عضو سازمان در نوامبر امسال مورد استفاده قرار گیرد.

کی‌یف قصد دارد از غیبت نمایندگان روسیه برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های خود در شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استفاده کند و در صورت موفقیت، در جستجوی راه‌های محرومیت بیشتر نمایندگان فدراسیون روسیه از سمت‌های دبیرخانۀ فنی باشد.

عرضۀ تجهیزات حفاظت فردی ساخت غرب به اوکراین در حجم بیش از حد لازم برای کشور فاقد سلاح شیمیایی، یکی دیگر از شواهد تحریکات قریب‌الوقوع است. لطفا به درخواست نمایندگی دائم اوکراین در اتحادیۀ اروپا از مقر نظامی اتحادیۀ اروپا دایر بر تأمین مجموعۀ محافظتی از سلاح‌های ترکیبی و ماسک‌های گاز برای نیروهای مسلح اوکراین در سال ٢٠٢۴ – از هر کدام ٢٨٣ هزار عدد توجه کنید؛ دستکش‌های محافظ و کیسه‌های ضد شیمیایی، از هر کدام – ۵٠٠ هزار. اقلام درخواستی، همچنین شامل ١۵٠ هزار مجموعۀ پادزهر و ٢٠ هزار آزمایشگر برای تشخیص سریع مواد شیمیایی جنگی می‌باشد.

کشورهای ناتو قبلاً، در سال ٢٠٢٣، تجهیزات حفاظت شخصی شامل (بیش از ۵۵ هزار مجموعه)، پادزهر در برابر مواد ارگانوفسفره (۶٠٠ هزار آمپول) و همچنین داروهای سم‌زدایی گاز خردل، لوئیزیت و مشتقات اسید هیدروسیانیک (٧۵٠ هزار بطری) به اوکراین عرضه کردند.

علاقه‌مندی ویژۀ رژیم کی‌یف به فهرست جدول مواد شیمیایی را فعالیت‌های آکادمی ملی علوم اوکراین اثبات می‌کند. در سال‌های ٢٠٢٣-٢٠٢۴، متخصصان آن با هدف ایجاد ترکیباتی برای از بین بردن عواقب استفاده از عوامل جنگ شیمیایی فلج‌کنندۀ اعصاب (سارین و سومان) و عوامل تاول‌زا (گاز خردل) یک کار علمی- تحقیقاتی انجام دادند.

در عین حال، توضیح چنین کاری با تهدید روسیه بطور کلی بی‌اساس است. لازم به ذکر است که کشور ما تمامی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را در سپتامبر ٢٠١٧، زودتر از موعد از بین برد. این انهدام تحت نظارت کامل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و بازرسان کشورهای غربی، عمدتاً آمریکا، انجام گرفت. انهدام کامل ذخایر تسلیحات شیمیایی را مدیر کل سازمان رسماً تأئید کرد.

اظهارات نیکول شامپاین، نمایندۀ رسمی آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، مشارکت واشنگتن در این تحریک قریب‌الوقوع را نشان می‌دهد. او در ژوئیه ٢٠٢۴ صراحتاً اعلام کرد: «…آمریکا قصد دارد موضوع پاسخگو کردن فدراسیون روسیه را در کنفرانس کشورهای عضو در ماه نوامبر مطرح کند…». ما درک می‌کنیم که کار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در رابطه با کشور ما در چه جهتی سازماندهی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با تشبیه بررسی پروندۀ نظامی-شیمیایی سوریه، در مورد شکست روسیه به عنوان یک کشور عضو کنوانسیون بصورت محرومیت از حق رأی و همچنین امکان انتخاب و احراز سمت در دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در آینده، همانطور که در رابطه با سوریه اتفاق افتاد، مطالبی در مورد «تخلفات ادعایی» فدراسیون روسیه به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد.

ضمن صحبت از سیاست «استانداردهای دوگانۀ» منع سلاح‌های شیمیایی، می‌خواهم یک بار دیگر حقایق تأئیدشده مبنی بر استفادۀ رژیم کی‌یف از مواد سمی و عوامل شیمیایی غیرکشنده را یادآوری کنم. تمام مدارک لازم به دبیرخانۀ فنی ارائه شده است. اما، هرگز واکنش معناداری دریافت نکرده‌ایم. ما معتقدیم که زمین‌بازی بین‌المللی دیگری بر اساس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شکل گرفته که آمریکا با کنترل کامل فعالیت‌های آن، از آن برای تسویه حساب سیاسی با کشورهای «نامطلوب» استفاده می‌کند.

منتشره در:

https://stat.mil.ru/fea/news/more.htm?id=12531998@egNews
https://eb1384.wordpress.com/2024/10/20/

٢٩ مهر- میزان ١۴٠٣