دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

«
»

نقش دانشمندان و متخصصان در تأمین صلح

فرهاد

توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود

تغییرات یک صد و هشتاد درجه سران ارتش پاکستان در رابطه به تأمین صلح و ثبات واقعی در کشور توجه جهانیان را جلب مورد بحث و سروصداهای مطبوعات جهان قرار گرفته، همچنان عده ای بنام سران گروه طالب در این رابطه چراغ سبز از خود نشان داده محمد حنیف اتمر مشاور امنیتی رئیس جمهور نیز به قطر سفر نمود. اشرف غنی از سران گروه ها، احزاب، سازمانهای اجتماعی، انجمن خواهان ابراز  نظر بخاطر تکمیل این پروسه ملی شده، بخاطر سهم گیری در این پروسه ملی و جلوگیری از اشتباهات گذشته تاریخی منحیث یک شهروند دیدگاه ها و نظریات عده از آگاهان امور و مردم خویش را خدمت خوانندگان و مسئولین یادآور میشوم.

دانشمندان و متخصصان بعد از جنگ دوم جهانی تاکنون در همه عرصه ها بخصوص در اتخاذ سیاست، اقتصادی، اجتماعی، خارجی اهمیت روز افزون پیدا کرده آنها توانسته اند با استفاده از تحولات تکنولوژی پیشرفته در جهت دادن سیاست های داخلی و خارجی در کشورهای بزرگ جهان نقش تعیین کننده را  ایفا نمایند. یک مثال برجسته آن ایالات متحده امریکا میباشد که با در خدمت گرفتن دانشمندان و متخصصان توانسته است در اکثریت کشورهای جهان پلانهای خویش را عملی در فضا و زمین تسلط پیدا نماید. نظر به نوشته قلم بدستان در کشور کوچک چند میلیونی اسرائیل سالانه تولید اندیشه (نشر و پخش کتاب) نسبت به تمام کشورهای اسلامی بیشتر میباشد. از همین لحاظ است که اکثریت کشورهای منطقه را اسرائیل تحت تأثیر پیشرفت های نظامی خویش قرار داده است.

مردم و نیاکان با افتخار ما در هر زمان توانسته اند بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای متجاوز جهان را در جنگهای مسلحانه به زانو درآورند اما در زمان اتخاذ تصامیم سازنده و حیات بخش نسبت اعتماد به سران کورمغز، غیرماهر، آلوده، گماشته، وابسته و کمرنگ بودن نقش دانشمندان و متخصصان در اتخاذ سیاست ها و تصمیم گیریها به شکست های خونین مواجه و میلیونها تن قربانی بازیهای ریاکارانه بازیگران گردیده اند که صدها واقعه از زمان به شهادت رسانیدن ابومسلم خراسانی به واسطه خانواده عباسی ها تا الحال ثبت تاریخ کشور گردیده است.

تجربه تلخ خونین بیش از دو دهه نیز ثابت میسازد که به نسبت کم بها دادن دانشمندان، متخصصان در اتخاذ تصامیم های از جلسه بن اول تا الحال و فیصله های غیرعملی، غیرانطباقی پا در هوا با وجود سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر زیر نام کمک به مردم افغانستان و مصارف بیش ازصد میلیارد دالر به واسطه ایالات متحده امریکا بازیگران به رهبری ایالات متحده امریکا متحدین جهانی و منطقه ای آن در انجام پلان های خویش از جمله مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، احیاء و بازسازی، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق زن، بشر و غیره ناکام و به شکست های ننگین مواجه شده اند.

نظر به گفته اشرف غنی که به تاریخ 10/12/1393 در صحبتی که به حوادث غم انگیز شهدا و زخمی شدن برف کوچ های ولایت پنجشیر و سایر ولایات داشت هنوز هم سی و شش فیصد مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند. وسایل اطلاعات جمعی از افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر خبر میدهند بیش از یک میلیون مردم به مواد مخدر مبتلا ده ها میلیون از ناحیه افزایش بیکاری، بیماری، مشکلات اقتصادی، در این سرمای زمستان رنج میکشند صدایشان به آسمانها بلند شده است. به نسبت ثثبیت مالیات و محصولات گمرکی غیرعادلانه و پرداخت کرایه گزاف به مارکیت های دولتی و خصوصی، عدم حمایت از تولیدات داخلی، عدم توجه به احیاء و اعمار دستگاه های پروسس مواد غذایی، پیشه وری ،گدام های ذخیره، هنگرها، عدم تصویب و تطبیق قانون جلوگیری از احتکار، انحصار ، مؤالدین ما نتوانسته با اجناس و مواد بی کیفیت، کم کیفیت تجملی غیرضروری خارجی رقابت سالم نمایند. از همین لحاظ است که سالانه واردات رسمی بیش از ده میلیارد صادرات در حدود ششصد میلیون دالر گفته شده وسایل اطلاعات جمعی از ناحیه افزایش فساد در کشور بخصوص گمرکات خبر میدهند. نهادها کشور ما را در ردیف چهارمین کشور فاسد جهان معرفی کرده اند.

آگاهان میگویند در حالیکه در کشور بهترین زمینه داروسازی مساعد بوده اما به نسبت عدم توجه مسئولین سالانه بیش از چهارصد میلیون دالر غرض ادویه کم کیفیت به کشورهای پاکستان، هندوستان، ایران و غیره پرداخته میشود. تورید اجناس و مواد خارجی سبب ورشکست شدن ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی، در کشور گردیده میلیونها تن از این ناحیه مجبور به مهاجرت به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین و تحقیر غرض کاریابی شده اند. هزاران دستگاههای تولیدی، خدماتی، تجارتی ، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی لیلام شده اند. با وجودی که صدها تن از دوکتوران و کارکنان طبی سابقه دار در خدمت هموطنان قرار داشته اما کلینیک های خصوصی طبابت را به تجارت تبدیل نموده در حالیکه اداره سیگار ایالات متحده از ناپدید شدن دوصد میلیون دالر در سالهای گذشته در وزارت صحت عامه خبر میدهد اما هنوز هم روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر غرض تداوی به کشورهای هندوستان و پاکستان سفر مینمایند. نظر به اظهارات وزیر صحت عامه بیشترین کمک های جهانی در آن وزارت هنوز هم برای چهارصد و پنجاه مشاور پرداخته میشود. سی و دو تن برادران هزاره که در هفته اول ماه حوت از کشور ایران برگشته بودند توسط افراد نقاب پوش در مسیر سرک ولایت زابل – کابل پایین به جاهای نامعلوم انتقال داده شده گروه زیر نام داعش مسئولیت آنرا پذیرفته چهارصد خانوار در ولسوالی های ولایت هلمند توسط طالبان گروگان گرفته شده اند.

رئیس شورای ولایتی فراه میگوید ولسوالی بگوا به مرکز فروش انتحار کنندگان مبدل شده میافزاید در ولسوالی متذکره هشتصد گروه کوچک و بزرگ هراس افکنان موجود بوده گروه های متذکره سبب افزایش ناامنی ها در ولایات و ولسوالی های همجوار گردیده اند. از همین لحاظ است مردم غرض انجام حل دعواهای خویش به محاکم دولتی مراجعه نکرده به طالبان مراجعه مینمایند.  مسئولین بررسی شکایات انتخاباتی گفته اند که بیست تن کارمندان دایمی سیزده هزار کارمندان موقتی کمیسیون انتخاباتی متهم به تقلب شناخته شده اند.

در حالیکه در کشور ما اجازه دخالت برای نظامیان و کارکنان عدلی و قضایی در اتخاذ سیاست گذاری مجاز نمیباشد نباید فراموش کرد که نظریات سازنده آنها در تأمین صلح و ثبات واقعی اثرگذار بوده زیرا که نظامیان کشور با قبول قربانی های فراوان جانی و مالی توانسته اند از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی استقلال کشور دفاع تا زمینه صلح و ثبات رادر کشور مساعد سازند. از طریق تدویر سمینارهای علمی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، و وسایل اطلاعات جمعی دریافتیم که در سالهای گذشته هزاران تن استادان، پوهنتونها، مکاتب، مدارس، فرهنگی ها، اقتصاددانان، نظریات علمی و سازنده را برای بیرون رفت از وضع موجود ارایه نموده خواهان صلح و ثبات واقعی در کشور میباشند، نباید به طرحها و خواستهای آنها کم بها داد. ایجاد احزاب فرمایشی، نمایشی، یا احزاب سازمانهای که صبغه قومی، لسانی، سمتی، داشته از نگاه علم جامعه شناسی سیاسی بزرگترین سد در مقابل تأمین وحدت ملی میباشد سبب شده که پروسه وحدت ملی بصورت درست عملی نگردد، در این باره مسئولین باید نیز توجه نمایند.

ورزشکاران هنرمندان ما پیام آور صلح میباشند به باور ما یکی از عوامل تشدید شدن بحرانهای موجود در کشور برعلاوه موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در سراسر کشور مداخله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور کمرنگ بودن نقش متخصصان و دانشمندان در اتخاذ سیاست های سازنده نیز بوده و میباشد زیرا که ظرفیت و توانایی که در دانشمندان و متخصصان ما در همه عرصه ها از جمله علمی، اقتصادی، مالی، نظامی، فرهنگی، بخصوص طرح سیاست های داخلی و خارجی بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی، رشد و انکشاف، ترقی پیشرفت بلند بردن مهارت های آگاهی نسل آینده و بالنده کشور و سایر عرصه ها وجود دارد خارج از حوصله بیان و نوشتن قلم به دور است از این لحاظ است مردم با عزت شرافتمند با سپاس ما سهم گیری آنها را مایه افتخار و سرفرازی خود و کشور خویش در تمام عرصه ها از جمله تامین صلح و ثبات واقعی دانسته از مقام های ذیصلاح و بازیگران پروسه ملی حیات بخش تقاضا مینمایند که در اتخاذ تصامیم های سازنده و حیات بخش بخصوص تأمین صلح واقعی نظریات آنها را شریک سازند.

در غیر از آن نمیتوان از تکرار اشتباهات و جنایات جبران ناپذیر گذشته جلوگیری به عمل آورد و از این بحران خونین که سرو پای کشور مردم ما را فراگرفته نجات یافت.