زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

«
»

نقش جوانان در امور اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و استقلال کشور

(فرهاد)
گرچه میهن گشته میدان کربلا گرچه بارد بر سردم مردم بلا
گرچه اوضاع وطن آشفته است هر طرف بینی شهیدی خفته است
ای دل از اسرار حق غافل مباش در هراس از جلوة باطل مباش
ظلمت شب ها نماند پایدار عاقبت خورشید گردد آشکار
(فانی)
در رابطه به نقش جوانان در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی؛ آگاهان امور، دانشمندان، رهبران سیاسی در هر زمان دیدگاه های خویش را ابراز نموده اند، چند نکته آنرا خدمت خواننده گان یادآور میشوم.
آگاهان امور جامعه شناسی جوانان را چنین تعریف نموده اند: جوانان دارای سمبول اخلاق جمعی، روحیه اجتماعی تحول طلبی بوده با مسایل اجتماعی بسیار مواجه بوده ولی صداقت، خلوص و ایثار عشق با همه لطافت احساس در آنها حماسه میافریند و قهرمان میسازد، شجاعت و شهامت را جوانان دوست داشته، جوانان میتوانند با تعهد سلاح استقامت و پایداری کشتی نجات کشور خویش باشند. این جوانان هستند که استقلال آزادی و تعالی کشور و ملت ها مرهون زحمات آنان بوده و میباشد. جوانان متعهد در طول تاریخ امید نسل های آینده کشور و مردمان خویش بوده و میباشند.
خوشبختانه مطالعه تاریخ زرین کشور ما و عملکردهای جوانان را در مبارزات آزادیخواهی دفاع از تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی، تأمین صلح و ثبات کشور، رشد، ترقی، مبارزه برضد تروریزم، مواد مخدر، مداخله صریح ادارات استخبارات منطقه و جهان، عشق و علاقمندی به مردم کشور، آموزش و پرورش ، رشد فرهنگ ملی، دستیابی به تکنالوژی پیشرفته و عصری، تطبیق عدالت اجتماعی و یکسان قانون در کشور، مبارزه برضد فقر، بیکاری، بیماری و تأمین وحدت ملی ثابت میسازد که اکثریت قاطع جوانان ما از ویژگی های فوق برخوردار بوده و میباشند. یکی از این ویژگی ها اتخاذ تصامیم صادقانه، داشتن عشق سرشار به آزادی یک مثال برجسته دو جوان عبدالله و دوشیزه زهرا عاشقان عارفانی شهر کابل میباشد که ثبت تاریخ کشور گردیده.
که در آغاز قیام عمومی مردم کابل در ماه دسمبر سال 1879 میلادی که پنجاه و پنج روز از داخل شدن انگلیس ها در شهرکابل سپری شده بود میباشد. بعد از تبعید نمودن امیرمحمد یعقوب خان به هند پرده ریاکاری انگلیس ها درید، عبدالله جوان نورسیده از محله عاشقان و عارفان کابل با زهرا دوشیزه همسایه خود نامزد بود. در عصر روز سیزدهم دسمبر مجلس نکاح مختصری در خانه عروس منعقد گردید و شام عبدالله داخل مجلس عروسی شد و مادرش حنا در انگشت او نهاد. در این وقت عروس گفت مردان عاشقان و عارفان به جنگ فرنگی رفته اند و اینجا عروسی عبدالله است. عبدالله جوان از تخت عروسی برخسات و گفت راست میگویی در چنین روزی مرد باید در میدان جنگ باشد نه در محل عروسی. من رفتم، اگر برنگشتم زهرا در دنیای دیگر خواهیم دید، عبدالله در خانه خود رفت سیلاوه و تفنگچه برداشت و به کوه رفت، فردا عصر مبارزین عاشقان و عارفان بعد از آنکه قشون انگلیس تا داخل شیرپور جاروب شده بود مرده عبدالله را آوردند و در خانه مادر پیرش گذاشتند. زهرای عروس آمد و تنها انگشت حنادار عبدالله را بوسید و به مادرش گفت گریه نکن من تا زنده هستم در عوض عبدالله فرزند تو هستم. آن دوشیزه چنانکه وعده داده بود تا دم مرگ در خانه عبدالله و بنام عروس عبدالله زندگی کرد و نام او در تاریخ کشور بحیث یک سمبول آزادیخواهان ثبت تاریخ کشور ما گردید. خوشبختانه میلیونها تن جوانان مانند عبدالله، زهرا، فرهادها، میاها، فاضله ها ملالی ها، رابعه ها و غیره در هر زمان کارنامه هایی را انجام و حماسه ها از خود آفریده اند، که هنوز هم ادامه دارد.
مردم با سپاس و آزادی دوست افغانستان حماسه های افتخار آفرین مبارزین راه استقلال را که نودو پنچ سال قبل از امروز تحت زعامت شاه جوان غازی امان الله صورت گرفت گرامیداشته کار نامه های آنها و سایر مبارزین را حق و عدالت را سر مشق راه و روش خویش قرار داده به ارواح شان دعا مینمایند.
با وجود انجام قهرمانی ها و دستاوردهای فوق الذکر جوانانما تا هنوز نتوانسته اند به نسبت گیر ماندن در دام های تذویر به افراد، اشخاص کودن، آلوده، غیرماهر، وابسته، گماشته، غارتگر، اجیر، فاسد، غاصب، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنگ افروز، ناقضین حقوق بشر، قانون ستیز، مردم ستیز، فرهنگ ستیز، زن ستیز، عاملین گسترش فرهنگ معافیت، دامن زدن خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی متهم میباشند به آرزوهای شریفانه، یعنی تأمین صلح و ثبات واقعی، تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، رفاه همگانی، دفاع از تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی و جلوگیری از مداخله صریح کشورهای منطقه و جهان دستیاب شوند. در حالیکه هفتاد فیصد نفوس کشور ما را جوانان تشکیل میدهند اکثریت شان به نسبت مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله، آی. اس. آی، سعودی، ایران، قطر و غیره به دشواریهای خونین مواجه میباشند. سیل خون در کشور جاری بوده به نسبت تشدید شدن جنگهای خونین جبهه ئی، پرتاپ هزاران راکت از آنطرف خط دیورند، انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه، روزانه ده ها تن شهید و زخمی شده، جای تأسف است که کشورگشایان توانسته اند زیربهانه عدم امضاء راهبرد امنیتی آتش جنگ را در سراسر کشور شعله ور سازند. تشدید شدن جنگهای ولسوالی های سنگین، حصارک، ولسوالی های ولایت کندز، فاریاب، ولایت پروان مثال برجسته آن میباشد. در شرایط فعلی در هیچ نقطه کشور حتی در ده متری ارگ ریاست جمهوری کسی خود را مصئون احساس کرده نمیتواند.
انجام بازیهای شیطانی زیرنام مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، دفاع از حقوق بشر، حکومت داری خوب، احیاء و بازسازی برای جهانیان ثابت ساخت که بازیگران بخاطر رسیدن به اهدافشان از ناحیه دستیابی به ذخایر مادی و معنوی کشورهای منطقه و جهان از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه کدام هدف دیگر نداشته و ندارند. هنوز هم بیش از پنج میلیون تن در چهل هزار زیر نام مدارس دینی به همکاری مالی سعودی، کشورهای خلیج، توسعه طلب، بخاطر انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی ها، آتش زدن مکاتب، مدارس، کشتار استادان، انجینران، دکتوران، علما و روحانیون، مامورین، کارگران، دهقانان و محاکمه صحرائی زنان و مردان، قطع نمودن دست و پاها، تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش میشوند و به کشورهای منطقه و جهان طبق سناریوی کشورگشایان اعزام میشوند.
غرض تجهیز، قوای مسلح با وسایل محاربوی پیشرفته زمینی و هوائی کاری صورت نگرفته است. تا هنوز از دشمن تعریف مشخص وجود ندارد، بیش از سه هزار تن طالبان که دستهایشان به خون ملت آغشته میباشد به فرمان حامد کرزی از زندان رها، عده ای از آنها دوباره به گروه های طالب پیوسته اند. به نسبت لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیرنام خصوصی سازی صدها هزار تن که اکثریت شان را جوان تشکیل میدهند بیکار، غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین، تحقیر و سایر خطرات مرگ آفرین مهاجر شده که هزاران تن آنها قربانی هوسهای قاچاقبران انسانها شده اند ده ها هزار تن در کشورهای اروپا، استرالیا، آسیا در حالت بی سرنوشتی قرار داشته شب و روز در پارک ها استراحت مینمایند. به نسبت تورید اجناس و مواد بی کیفیت و غیرضروری، تجملی، اجناس و موادی که در داخل تولید خواستهای هموطنان ما را مرفوع میساخت ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی ورشکست شده اند. به نسبت عدم تثبیت مالیات، محصولات گمرکی و کرایه غیر عادلانه مؤالدین نمیتوانند با اجناس و مواد خارجی رقابت سالم نمایند. زمین غرض اعمار مارکیت های تولیدی، خدماتی، تجارتی، برای مؤالدین توزیع نشده، مؤالدین از ناحیه نبود دستگاه های پروسس و صدور میوه و صنایع دستی در اکثریت ولایات، به مشکلات مواجه میباشند.
هنوز هم سالانه میلیونها متر قالین، صدها هزار پوستین جاکت، سنگهای قیمتی، عسل ، میلیونها پوست گاو، بز، گوسفند و غیره به پاکستان غرض پروسس انتقال بعد از انجام پروسس به مارک پاکستان، به مارکیت های جهان صادر که مفاد آن به جیب دلالان پاکستانی، میریزد. صدها هزار تن از جمله جوانان به نسبت مشکلات اقتصادی به گروه های مسلح، مخالف و مافیای اقتصادی پیوسته اند، بیش از یک میلیون تن که اکثریت شان را جوانان تشکیل میدهند به مواد مخدر مبتلا شده اند. با وجود سرازیر شدن نود میلیارد دالر زیرنام کمک به افغانستان بیش از شصت فیصد مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند هشتاد فیصد کمک های متذکره از راه دروازه داخل از راه کلکین به کشورهای تمویل کننده انتقال داده، متباقی آن سبب وابستگی سیاسی و افزایش منازعات، مبتلا شدن به فساد و سایر چالش ها در کشور گردید. نهادها کشور ما را در ردیف سومین کشورهای فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. مسؤلین از کسر بیستو یک میلیارد افغانی در بودجه دولت خبر میدهند.
مردم از ناحیه بلند رفتن قیمت اجناس و مواد غذائی، سوخت سوء استفاده ها، آدم ربائی ها و سایر جنایات به ستوه آمده اند صدای شان به آسمانها بلند شده چشم بینا و گوش شنوا وجود ندارد. تشدید شدن رقابت های خصمانه بین کشورهای منطقه و جهان از جمله امریکا، انگلیس، روس، چین، هند، پاکستان، ایران و غیره در رابطه به دستیابی کشورهای منطقه از جمله کشور ما مردم ما را به چوب سوخت و گوشت دهن توب کشورهای متذکره مبدل ساخته از بازیهای فوق مردم کدام سودی نبرده اند. بازیهای پشت پرده که سبب تقلب و سفرهای پی در پی وزیر خارجه امریکا در کشور ما گردید یکبار دیگر به یأس و ناامیدی قریب هشت میلیون که با قبول توهین، تحقیر و قطع انگشتان شان در انتخابات شانزدهم حمل و بیست و چهارم جوزای 1393 سهم فعال گرفته بودند. گردید زیرا که انجام بازیهای فوق پاگذاشتن به اراده برحق ده ها میلیون مردم زیربهانه ایجاد حکومت وحدت ملی بوده و میباشد. زیرا که مردم از تجارب خونین گذشته آموخته میگویند اتحاد نامقدس آنانیکه به مافیای اقتصادی مواد مخدر، غاضبین میلیونها هکتار زمین، زورگویان، زورمندان، جنگسالاران، غارتگران هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور، عاملین کشتارهای خونین شهرها، روستاها، بخصوص شهرکابل، ناقضین حقوق بشر، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، زن ستیزی، فرهنگ ستیزی، گسترش فرهنگ معافیت، قاچاق سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات و غیره متهم میباشند نمیتواند سبب تأمین حکومت وحدت ملی در جامعه گردند. پول شوئی، فرار سرمایه، چاپ و نشر بانک نوت ها در کشور پاکستان سبب پائین آمدن اعتبار پول افغانی در کشور گردیده از همین لحاظ در ولایات جنوب شرقی حتی شهرکابل اکثریت معاملات به پول خارجی از جمله کلدار پاکستانی صورت میگیرد. اکثریت شاهراه ها از جمله سالنگ با وجود چندین مرتبه ترمیم فعلا به نسبت پائین بودن کیفیت آن دوباره تخریب گردیده هفتاد فیصد فابریکات تولیدی در ولایات بلخ و هرات به نسبت غیر فعال و ورشکست شده اند. به نسبت غیرفعال و منحل نمودن بانک زراعتی، صنعتی، شرکت تهیه کود و تخم های اصلاح شده زراعتی، شرکت های میکانیزه، زراعتی باغداران و دهقانان به مشکلات فراوان مواجه میباشند به نسبت عدم توجه مسئولین وزارت اکثریت باغهای انگور کوهدامن از جمله قرهباغ، به انواع امراض مبتلا شده اند.
کشور ما در انجام تقلب گسترده در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، شورا های ولایتی و پارلمانی ریکارد جهانی را قیام گرده.
طبابت به تجارت تبدیل شده کلینیک های صحی خصوصی بلای جان مردم شده زیربهانه مختلف از مردم پول اخذ مینمایند. با وجودی که اداره بررسی ایالات متحده امریکا ادعای ناپدید شدن دوصد میلیون دالر امریکائی را در وزارت صحت عامه نموده، وزیرصحت عامه میگوید یک صد و بیست میلیون آن به این داره رسیده برای سیزده ولایت به انجوهایی که مردم ما را تداوی مینمایند داده شده که در هر ماه یک میلیون مردم را تداوی نموده با وجود این ادعا ها همه روزه هزاران نفر غرض تداوی با قبول توهین، تحقیر، به کشورهای پاکستان، هندوستان سفر نموده شب ها و روزها در فضای گرم و سرد سپری مینمایند. هشتاد فیصد مردم در شهرها از جمله شهرکابل از آب نوشیدنی صحی محروم میباشند. چاه های سپتیک بلند منزلهای غیرقانونی باعث ملوث شدن آب های زیرزمینی در شهرکابل گردیده است. اداره بررسی ایالات متحده امریکا ادعا نمود که طی سیزده سال گذشته یکصد و چهار ممیز میلیارد دالر را درافغانستان که بیشتر از مصارف پلان مارشال بعد از جنگ دوم جهانی میباشد مصرف نموده شصت میلیارد آن در بخش تقویه قوای مسلح، شش ممیز میلیارد آن در مبارزه با مواد مخدر به مصرف رسیده است.
خلاصه اینکه به باور آگاهان امور برعلاوه مداخله صریح کشورگشایان در کشور ما مسلط بودن مافیای اقتصادی، مواد مخدر، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، عاملین فساد گسترده، قانون ستیزان، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین دامن زدن خشونت های خانوادگی ،خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی در قدرت یکی از عوامل عمده دشواریهای فوق که کشور و مردم به آن مواجه بوده گیر ماندن. میلیونها تن جوانان در دامهای تذویر گروه های فوق که سبب پراکندگی و چند دسته گی ها آنها گردیده بوده و میباشد که در بسیاری مورد غیرآگاهانه منحیث افزار کاری آنها برضد یکدیگر خصمانه عمل می نمایند.
حالا وقت آن رسیده که جوانان با احساس و بادرک ما با استفاده از آگاهی عالی و دسترسی به تکنالوجی عصری و پیشرفته دارند بخاطر نجات کشور و مردم از وضع موجود از دامهای تذویر گروه های فوق خود را نجات دهند، بعد از انسجام در نهادها، سازمانها فدراسیون و انجمن و احزاب که از آزمون زمان سربلند نموده خدمات خوبی را نسبت به سایرنهادها برای مردم و کشور انجام داده اند نقش خویش را بخاطر نجات مردم و کشور برجسته، رنگین و رنگین تر سازند. زیرا که جوانان بزرگترین امید برای مردم و جامعه خویش میباشند.