کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

نشر جلد سوم کتاب دیدگاه ها ـ تحلیل ها و رویداد ها

ممکن است تصویر ‏‏‏‎Dastgir Sadeghi‎‏‏ و ‏نوشتار‏‏ باشد

نشر جلد سوم کتاب دیدگاه ها ـ تحلیل ها و رویداد ها

سخن کوتاه در باره‌ی این مجموعه:

«ديدگاه‌ها» مجموعه‌یی بخشی از نوشته‌هایی است که در غربت و دور از وطن نگاشته شده و در مطبوعات و رسانه‌های بيرون مرزی به نشر رسيده است. سلسله نوشته‌هایی جلد اول، شامل سی و شش مقاله در سه صد و هفت برگ که به نحوی باهم در پیوند اند، از سال‌های آغازين زنده‌گی در غربت، اوايل سال 1997 تا سقوط رژيم طالبان در افغانستان، و اواخر سال 2004 را در بر می‌گيرد. نوشته‌های جلد دوم سلسله سال‌های 2005 تا 2014 ایجاد حکومت وحدت ملی را در بر گرفته و شامل بیست و شش مقاله در 312 برگ می‌باشد. جلد سوم «دیدگاه‌ها» نوشته‌های سال‌های 2015 تا 2020 را در برگرفته و شامل 62 مقاله و در 377 صفحه می‌باشد.

در بیان فشرده جلد اول چنین آمده است: «سال‌هایی که اين سياه مشق‌ها به روی کاغذ آمده اند، دشوارترين و تیره ترين دوران زنده‌گی مردم افغانستان را می‌سازند. آثار زخم‌های جان‌سوز و عميق اين برهه‌ی تاریخی، برای زمانه‌های دراز، همچنان روح و روان مردم افغانستان را آزار خواهد داد.»

به هر صورت، نگارنده ادعا ندارد که منظرگاه وی در ارتباط به این رویدادهای فاجعه‌بار، گسترده و همه جانبه است؛ صرف به اين باور است، آنچه را که وی ديده، خوانده، شنیده و يا درک کرده، صادقانه بازتاب یابد و به نحوی بیانگر گوشه‌هایی از واقعيت‌هایی گردد که از يک زوايه دیگر به نمایش گذاشته شده است. اين نظرگاه، نمايندگی از دید و برداشت شخصی نویسنده کرده که با تلاش فراوان هر چه را می‌توانست ديد و درک کرد، بی‌ريا به دسترس خواننده عزيز بگذارد، و در بازتاب اين برداشت‌ها و دیدگاه‌ها تا جايی که برای وی ممکن بوده، با بصيرت برخورد کند.

اين اثر با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در سه مجلد از طريق شبکه بين‌المللی انترنت به نشر رسیده و در سایت‌های که کتآب‌های دیجیتالی را پیشکش می‌کنند، گذاشته شده تا علاقمندان کتاب، به سهولت و بدون کدام هزینۀ اضافی به آن دسترسی یابند. آنانی که به رويداد‌های واقعی اين برهه‌یی از تاريخ غمبار کشور ما علاقمند هستند، می‌توانند بنا بر ضرورت از آن استفاده کنند. به این امید که این مراجعه و بررسی از يک ديدگاه ديگری که ممکن با نظرگاه خواننده هم‌خوانی داشته و یا نداشته باشد، در شناخت یک بخشی از تصوير پیچیده وضعیت رقتبار کشور در برهه زمانی از 1997 تا 2020، ياری رساند.

در این برهۀ زمانی، مردم افغانستان، شاهد فاجعه‌های بسیار بزرگ انسانی که ماهیت جنایت‌های بشری و جنگی و در برخی موارد نسل کشی را داشته و از جنگ‌های میان تنظیمی مجاهدین، استقرار حاکمیت بسیار خشن و متحجر گروه طالبان و سرانجام اشغال کشور زیر نام “آزادی مستدام” و “حمایت قاطع” سردمداران کشورهای که ادعای دموکراسی و آزادی را دارند، بوده اند و زیر هر نام و عنوانی به خاک و خون کشیده شده و هستی مادی و معنوی شان را از دست داده اند.

با دریغ و درد، تراژیدی بزرگ مردم افغانستان در جریان این همه سال‌ها و تداوم جنگ‌های نیابتی قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی، بر طبق برنامه‌های منسجم استعماری و استخباراتی آنها، با نادیده گرفتن کامل آزادی، استقلال، تمامیت ارضی کشور و حقوق قانونی و مشروع مردم افغانستان، همچنان ادامه دارد.

با وجود اين همه رنج‌ها و غصه‌های بيکران، فراموش ناشدنی و جبران ناپذیر که دامن مردم افغانستان را گرفته، سخت ضرورت است که وطن دوستان و ترقی‌خواهان افغانستان، آنانی که خير و صلاح وطن و مردم همواره در قلب و ذهن شان جا داشته است و بخاطر آن شاهد سربازی‌ها وقربانی‌های بي‌شمار بوده اند، هرچه زودتر دست بدست هم دهند و در يک مسير شريفانه و انسانی که همانا استقرار صلح، امنیت و ثبات است، و بربنیاد آن، توسعه اجتماعی، اقتصادی، سياسی و فرهنگی اين کشور می‌باشد، متحدانه، مدبرانه، و جسورانه گام بگذارند. حالا که بار دیگر در دروازه‌های شهر به ماتم نشسته کابل صدای پای استبداد و تعصب قرون وسطایی و سلطه‌گری‌های نظامیان پاکستانی به گوش می‌رسد، بایست در گذر از این گذرگاه‌های پُررنج و عذاب تحجر، استبداد و اشغال به سوی ترقی، آزادی و رفاه اجتماعی، بمردم ستمدیده کشور خویش به هر وسیله ممکن، ياری رسانند.

قابل یادآوری می‌دانم که نشر جلد نخست و دوم کتاب دیدگاه‌ها با استقبال گرم و صمیمانه شمار زیادی از بزرگان سیاست، فرهنگ وادب، دوستان بسیار ارجمند و علاقمندان به کتاب و آگاهی، قرار گرفته است. صدها نسخه از فایل این کتاب بنابر تقاضا به دسترس آن شخصیت‌های ارجمند گذاشته شده است. اضافه بر آن، نشر کتاب‌ها در سایت های راه پرچم، مشعل، آریایی، وطندار، صفحه‌های فیسبوکی و سایت‌های که کتآب‌های دیجیتال را به بایگانی دارند و پیشکش می‌کنند، این فرصت را مساعد ساخته که گروهی بزرگی از علاقمندان به کتاب به این آثار ناچیز نگارنده به گونه مجانی دسترسی یابند.

از همه بزرگان و دوستان محترمی که به این کتاب‌ها علاقمندی نشان داده اند، ابراز سپاس و امتنان دارم. بایسته می‌دانم که به ویژه از دوست بزرگوارم، محمد قاسم آسمایی این شخصیت ارجمند و پرکار که در عرصه نشر و پخش کتاب های دیجتالی و بازنشر آثار بسیار ارزشمند، علاوه بر کارهای بسیار مفید دیگر، زحمت و مشقت فراوان کشیده و می‌کشند، و جلدهای نخست، دوم و سوم کتاب دیدگاه‌ها را نیز با کمال تأمل و تحمل تدوین کرده اند، اظهار سپاس و قدردانی بی‌پایان کنم. هم‌چنان از انتشارات راه پرچم که در باز پخش مقالات و این کتاب‌ها، همواره کوشیده اند، سپاس جداگانه می‌نمایم 

دستگیر صادقی

ماه جون سال 2021/ ماه جوزای سال 1400

کتاب از طریق لینک زیرین کتابخانه راه پرچم قابل دریافت است.

https://rahparcham1.org/%d8%ac%d9%84%d8%af-%d8%b3%d9%88…/

برای دسترسی و دانلود pdf کتاب به لینک پایینی کلیک نماید.

https://rahparcham1.org/…/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8…