زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

نبرد بخاطر دستیابی به قدرت ادامه دارد

فرهاد

سرها برید و تیغ قضا را بهانه ساخت                                خلق خدا بکشت و خدا را بهانه ساخت

بود و نبود ما همه در پای غیر ریخت                               گفتم بس است جود سخا را بهانه ساخت

رزمنده گان راه خدا را زمن بگوی                          شیطان به عرصه تاخت و شما را بهانه ساخت

(فانی)

نظر به علم جامعه شناسی سیاسی زندگی سیاسی نبردی است برای گرفتن قدرت در عرصه های گوناگون مانند رهبری در یک حزب سیاسی، اتحادیه های صنفی، انتخاب شدن در شوراهای قریه، ولسوالی، ولایت، شورای ملی و بالاترین مرحله قدرت دولت کشور. در حالیکه احترام به قوانین و هنجارهای حقوقی حاکم در کشور نمایندگی از روش های بدون خشونت و مسالمت آمیز جویانه برای به دست گرفتن قدرت دولتی است با وجودی که مشروعیت سیاسی حاکم مورد شک و تردید و آماج حمله های جدی بوده با وجود آن هم نیاز است بخاطر جلوگیری از پراکندگی و گسترش ناامنی ها فعالان و مبارزان سیاسی قوانین و مقررات موجود حاکم را که در چارچوب نبرد سیاسی تصویب شده بپذیرند و بر پایه آن رفتار و عمل نمایند. با تأسف بیش از چهاردهه میشود که گروه های افراطی جنگ طلب، غارتگر به حمایت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان تمام فیصله ها، قوانین ملی و بین المللی را پشت پا زده خود را بر فرق ده ها میلیون مردم با راه اندازی جنگهای خونین میخکوب نموده اند. به باور ما سفر اخیر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به کشور ما که توانست با اتخاذ تصامیم در عقب دروازه های بسته در اهداف و برنامه های کاری نامزدان یک صد و هشتاد درجه تغییرات وارد نماید، ادامه نبردهای خونین گذشته تشنه گان قدرت و ثروت بوده که هنوز هم ادامه دارد.

با وجود آنهم عده ای از طرفداران دکتور عبدالله به اسنادی که زیرعنوان کار شیوه ابطال آرا توسط سفیر امریکا نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان تأیید و نهائی شده ملاحظات دارند. بعضی از آگاهان، بحرانی ساختن و رفتن انتخابات را به دور دوم تکرار سناریوی سران قصر سفید در سال 2009 میخوانند، میافزایند سران متذکره در سال 2009 از حامد کرزی خواسته بودند که چهارده تن از طرفداران دکتور عبدالله عبدالله را زیرنام طرح کمیته اجرائیه در حکومت افغانستان بپذیرند تا بدین وسیله بتوانند حکومت مرکزی قوی را ضعیف سازند و به اهداف خویش نایل آیند، زیرا که با موجودیت حکومت قوی مرکزی نمیتوانند پلان های شوم خویش را در کشور ما عملی سازند. حالا وزیر خارجه امریکا توانست با اتخاذ تصامیم در عقب های دروازه های بسته زیرنام حکومت وحدت ملی به آرزوی خویش برسند.آگاهان امور و مردم ما را عقیده برآنست که وحدت تحمیلی و میکانیکی از خارج نمیتواند آرزوهای میلیونها تن رای دهنده گان را برآورده سازد.

حامد کرزی در بخشی از صحبت های خود در روز اول عیدسعید فطر گفت: اتهام بستن به آنعده سران طالبان که از زندان ها رها شده با گروه های طالب پیوسته اند یک تبلیغات رسانه های خارجی میباشد. ما طی چهارده سال به این موضوع پی نبرده بودیم حالا میدانیم. افزود آنعده طالبان افغانی که کشته میشوند غم شریکی خویش با آنها اعلان می نمائیم. وسایل اطلاعات جمعی خبری را نشر نموده اند که حامد کرزی به نیروهای مسلح دستور داده که در مقابل طالبان بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی از سلاح های ثقیل استفاده ننمایند. عده ای از آگاهان امور میگویند قاتلان شهدا کسانی هستند که در ارگ ریاست جمهوری و کمیسیون عدلی قضائی مقرر شده طی سیزده سال گذشته سه هزار طالبان را که دست هایشان به خون صدها هزار تن آغشته میباشد توسط فرمان حامد کرزی رها کرده اند، میافزایند قاری رحمت الله یک تن از سران که در کشتار شانزده تن بیگناهان در ولایت غور نقش اساسی را بازی کرده یک تن از آنها میباشد.

مردم از ناحیه افزایش ناامنی ها در کشور بخصوص در ولایات فاریاب و هرات به ستوه آمده اند. یک تن عضو ولسی جرگه از طریق طلوع نیوز گفت در حال حاضر در اکثریت ولسوالی های ولایت فاریاب از جمله قیصار و المار جنگ جریان دارد. مردم میگویند طی چند ماه گذشته بیش از هشتاد تن در شهر هرات توسط هراس افکنان کشته شده اند. میافزایند حالا طالبان عملا در شهر هرات پناهگاه امن پیدا کرده اند. مسئولین ولایت هرات دست داشتن دولت ایران را در گسترش ناامنی ها متهم نموده اند. یک افسر هوائی در میدان شیندند به واسطه طالبان کشته شد. والی هرات علت آنرا مبتلا شدن پولیس به فساد میخواند. شاروال یکی از ولسوالی های ولایت لوگر کشته شد. در حمله ای که بالای ولسوالی حصارک در روز دوم عید صورت گرفت هفتاد و پنج تن مخالفین مسلح کشته شدند، تعداد حمله کننده گان بیش از هزار تن بود. پاکستانی ها در جمله حمله کننده گان دیده شده اند. اداره بررسی امریکا یا سیگار خبری را به نشر رسانیده است که در آن گفته شده که به قیمت ششصد و بیست و چهار میلیون دالر، ششصد و چهل هزار میل سلاح های مختلف در اختیار قوای مسلح افغانستان گذاشته است و از افتادن سلاح بدست طالبان اظهار نگرانی نموده است. مردم به این نوع ادعاهای بی پایه بی باور شده زیرا که نزد امریکائی ها منافع شان اهمیت دارد نه منافع و امنیت مردم افغانستان. آگاهان امور را عقیده برآنست موجودیت جنگسالاران، غارتگران و عاملین فساد در قدرت و زد و بندهای پشت پرده امریکائی ها با گروه های جنگ طلب سبب شده که یک عده سلاح ها در اختیار مخالفین قرار گرفته باشد.

اداره متذکره خبر دیگری را نیز نشر نموده که در آن گفته شده طی سیزده سال ایالات متحده امریکا یک صد و چهار ممیز میلیارد دالر امریکائی را در عرصه های مختلف به مصرف رسانیده است که شصت و دو ممیز میلیارد دالر در بخش قوای مسلح و هفت میلیارد ممیز دالر در بخش مبارزه با مواد مخدر میباشد. مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست اگر پنجاه فیصد پول متذکره صادقانه به مصرف میرسید امروز چهره افغانستان تغییر میکرد، در حالیکه هنوز هم کشور ما در ردیف سومین کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر در جهان محسوب میشود. میلیونها خانواده در زیر خط فقر زیست نموده مردم در شهرها و روستاها حتی در چند صد متری ارگ ریاست جمهوری احساس مصئونیت کرده نمیتوانند. مردم ولسوالی های کوهدامن شمال کابل به نسبت عدم توجه مسئولین دولت از ناحیه تهیه و تدارک ادویه ضد آفات زراعتی از جمله پودر آتشک و قرغنه و مبتلا شدن حاصلات شان به امراض سخت نگران میباشند. یک تن از باشنده گان ولسوالی قره باغ از طریق طلوع نیوز گفت حاصلات سالهای گذشته دوازده خروار میبود اما امسال دو خروار حاصل بدست نمی آید زیرا که مسئولین در تهیه و تدارک پودر آتشک و قرغنه توجه نکرده اند. در حالیکه قبل از سال 1370 به نسبت توجه مسئولین وقت سالانه بیش از شصت هزار تن انگور و کشمش ولسوالی قره باغ به مارکیت های جهان صادر میشد، با تأسف در حال حاضر از سراسر کشور به همین اندازه کشمش صادر نمیگردد.

مسئولان دیدبان شفافیت میگویند اجاره دار معدن قرغه زن ولایت بغلان برخلاف قرارداد خویش دست به استخراج طلا زده اند. در حالیکه آنها جواز استخراج را ندارند. مواد استخراج شده را غرض پروسس به پاکستان ارسال مینمایند. میافزایند در حال حاضر دوهزار و چهارصد گروه های زورمندان مصروف استخراج غیرقانونی بیش از دو هزار معادن کشور میباشند در حالیکه مقامات بلند رتبه وزارت معدن وعده داده بودند که نامهای دو هزار و یک صد تن آنها را افشا می نمایند اما تا هنوز این کار را انجام نداده اند. مردم میگویند آب که از سرچشمه صاف نباشد در جویبار آن نیز آب گل آلود ناپاک و کثیف جاری میباشد.

طبابت به تجارت تبدیل شده است. یک تن از اعضای گاردهای امنیتی که در ساحه دهمزنگ شهرکابل وظیفه دارد بر روز سوم عید از ولسوالی استالف بطرف وظیفه روان بود، در ساحه میر بچه کوت به نسبت تصادم با موتر پای آن کسر پیدا کرد، پدرش میگوید مریض را به تمام شفاخانه های دولتی به شمول وزیر اکبر خان بردیم برای ما جواب دادند که مریض تان به غیر از کلینیک کمال جای دیگر تداوی نمیشود. مسئولین کلینیک متذکره با وجود عذرخواهی ما خواهان چهل و پنج هزار افغانی از درک عملیات و غیره از ما شده در حالیکه من توان نان دادن خانم و چهار فرزند مریض را ندارم. تا جای دیده میشود تعدادی از دکتوران کلینیک متذکره پاکستانی ها میباشند. شفاخانه وزیر اکبر خان در رشته اورتوپیدی از شهرت خوبی برخوردار بوده از اینکه طبابت به تجارت تبدیل شده دکتوران آن حاضر نیستند خدمات مجانی به مردم خویش انجام دهند. در حالیکه مردم با وجدان شرافتمند ما روزهای شادی عید را در غم برادران فلسطینی که حملات وحشی صهیونست ها سبب شهادت و زخمی شدن ده ها هزار تن از جمله زنان و کودکان طی یک ماه گذشته گردیده، سپری نمودند عاملین دشواریهای فوق را کمتر از صهیونستان نداشته و نمیدانند.

خلاصه اینکه یکی از عوامل عمده و اساسی دشواریهای خونین چندین دهه گذشته بخصوص سیزده سال اخیر شعله ور ساختن جنگهای خونین اعلان ناشده و تحمیلی از خارج به واسطه کشورگشایان و گماشته گان فاسد آن بخاطر غضب قدرت بوده نه دستیابی به قدرت از راه مشروع و قانونی آن بطور مسالمت آمیز که انجام بازیهای پشت پرده که بعد از سفر جان کری وزیر خارجه امریکا در کشور ما یک مثال زنده میباشد. حالا وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش با جلب همکاری سازمانها، نهادهای صلح جو و ترقی پسند دست دوستی و همکاری را برای ختم بازیهای فوق دراز و مخالفت خویش از طریق وسایل اطلاعات جمعی تدویر محافل برای ختم آن ابراز نمایند، در غیر از آن پیامد بازیهای فوق ناگوار بوده مردم اعتماد و باورهای خویش را در انتخابات های آیندهاز دست خواهند داد.