زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

نامه سر گشاده جوانان افغانستان به جلالتماب آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

C:\Users\Leema\Desktop\UNO.png

جلالتماب آنتونیو گوترش،

منهتن ، نیوبارک سیتی

طوریکه جناب سرمنشی سازمان ملل متحد به نیکویی میدانند در نتیجه مداخلات بی مانند خارجی ومنافع جغرافیایی ـ سیاسی و اقتصادی آنها ازچهل سال بدینسو آتش جنگ و ویرانگری درافغانستان مشتعل بوده و دراین مدت میلیونها هموطن ما کشته ، زخمی ، معلول و بی سرپناه ، و یا مجبور به ترک وطن مادری شان شده اند.

این جنگ ناخواسته وخونبارامروزهم روزانه جان ده ها تن ازهموطنان بیگناه ما را گرفته و دامنه اشک و خون را درکشور فراخترمی گردد.وضع تحمیل شده موجود برمردم و جوانان کشورکه قربانیان اصلی این ویرانی ، بی سرنوشتی و بی باوری نسبت به آینده هستند ، برای ما غیرقابل شده است . درچنین وضع ناهنجارتوافق بین دولت ایالات متحده امریکا و تحریک طالبان در باره خروج نیروهای خارجی ازافغانستان درغیابت دولت جمهوری اسلامی افغانستان ، درمغایرت با اصول پذیرفته شده جهانی و تعهدات جامعه جهانی در برابر مردم افغانستان قراردارد.

این توافقنامه ازسوی دولت معظم امریکا که ۱۹ سال پیشتر با تعهد برای تحقق اعلامیه جهانی حقوق بشر، برچیدن تمامی پایگاه های تربیت تروریزم درمنطقه ، احترام به حق حاکمیت ملی افغانستان منحیث عضو فعال سازمان ملل متحد ، تامین حفظ صلح و پیشرفت به افغانستان آمده ، و حضور آنها در افغانستان مورد حمایت و جانبداری سازمان ملل متحد نیز قرارگرفت ، درحلقات سیاسی افغانی و جهان با شک و تردید روبرو شد.

مردم افغانستان مطابق احکام  قطع نامه شماره ۱۱/۳۹ مورخ ۱۲ نوامبرسال ۱۹۸۴ سازمان ملل متحد  درباره حق ملت‌ها به صلح و اینکه : «…تمام ملت‌ های سیاره ما دارای حق زنده گی درصلح هستند» ؛ و مطابق ماده دوم همین اعلامیه که تصریح میدارد : « رسما اعلام می گردد که حفظ حق ملت ‌ها برای صلح و ارتقا وحمایت از تحقق آن، تعهد بنیادین هر دولتی محسوب می ‌شود» ، زنده گی درصلح را حق مسلم همه شهروند افغانستان و جهانیان دانسته ، ضدیت و نفرت خود را با جنگ و جنگ طلبان ابراز میدارند.

برای مردم تشنه به صلح افغانستان مذاکرات «بین الافغانی » درقطربا وجود کاستی های بیشمار وعدم حضورجامعه مدنی و نیروهای ترقی خواه کشور در آن و نبود یک میکانیزم آینده نگر و تضمینات بین المللی برای برچیدن عوامل جنگ و مداخله درامور داخلی افغانستان، همراه با خوشبینی میباشد.

ما جوانان دموکرات و دادخواه افغان که به دعوت حزب آبادی افغانستان از سراسر کشور برای شرکت در کنفرانس سراسری جوانان درکابل جمع شده ایم سرنوشت آینده کشور، تحولات دموکراتیک وپیشرفت کشور را وابسته به تامین صلح سراسری و پایدار درکشور دانسته و برآورده شدن چنین آرمانی را بدون کمک و مسوولیت پذیری جامعه جهانی میسر نمی دانیم .

در حالیکه از جانبین مذاکره کننده در قطر یعنی دولت افغانستان و نماینده گان تحریک طالبان می طلبیم تا درگام نخست به یک آتش بس دوامدار توافق نموده ، راه را برای مذاکرات و توافقات سیاسی دوجانبه و چندجانبه درمورد قطع مداخله از برون و تامین یک صلح دوامداد بازنمایند. چنین توافقاتی باید برارزشهای جهانشمول اعلامیه جهانی حقوق بشری ، تحقق آزادیهای دموکراتیک مندرج درقانون اساسی کشور ، و اراده مردم افغانستان استوارباشد.

جلالتماب سرمنشی سازمان ملل متحد !

طوریکه میدانید سازمان ملل متحد که شما حال مسوولیت رهبری و مدیریت آنرا به عهده دارید درجریان ۴۰ سال گذشته تلاش های متعدد صلح خواهانه را در افغانستان براه انداخته و بیشتر ازهرنهاد دیگر با عوامل جنگ ، مداخلات از برون ، خواست ها و منافع جانبین ذینفع در ادامه جنگ و ویرانگر در افغانستان آشنا میباشد . شما نیز شاهد آن هستید که بارها توافقاتی که درنتیجه تلاش های سازمان ملل متحد با تضمینات بین المللی بوجود آمده بود، درنتیجه نادیده گرفتن آن ازسوی دولت پاکستان و حامیان جهانی آن عملی نگردید.

بدون برچیدن پایگاه های تروریستان درخاک پاکستان و جلوگیری ازصدورآنها به خاک افغانستان تامین صلح پایداردرافغانستان ممکن نیست .نگاهی به قطعنامه های شماره ۱۲۶۷ ( سال ۱۹۹۹) ،  ۱۳۳۳ (۲۰۰۰) ، و ۱۹۸۸ ( ۲۰۱۱) شورای امنیت آن سازمان نشاندهنده ارتباطات و پیوند عمیق میان تحریک طالبان با شبکه های تروریستی القاعده ، شبکه حقانی و داعش میباشد که درپاکستان مراکز و پایگاه های عمده داشته و دارای ارتباطات منظم و مشهود با سازمان استخبارات نظامی پاکستان ( ISI) میباشند.

از آنجاییکه سازمان ملل متحد مطابق به روحیه منشورآن سازمان ازجمله ماده ۲۴ و احکام فصل هفتم و سایر اصول پذیرفته شده جهانی « مسوولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی » و صلاحیت بکارگیری تدابیر اجراییه وی برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین‌المللی از نوع تحریم‌ های اقتصادی تا اقدام نظامی بین‌المللی را دارد ، ما از جلالتماب شما و شورای امنیت آن سازمان مصرانه می طلبیم تا در پروسه تامین صلح در افغانستان و برچیدن بستر تروریزم درمنطقه از صلاحیت های قانونی تان استفاده نموده و جایگاه سازنده تری را دراین پروسه احراز نمایید.

با جانبداری از« اعلامیه مورخ ۲۷ سنبله ۱۳۹۹ دارلانشای حزب آبادی افغانستان درمورد مذاکرات صلح بین الافغانی» در قطر، یکباردیگرخواستارسهمگیری و مسوولیت پذیری سازمان ملل متحد واعضای دایمی شورای امنیت آن سازمان برای دستیابی به یک صلح پایدار و همه جانبه، تضمینات لازم ازسوی کشورهای ایران و پاکستان و برچیدن پایگاه های تروریستی درخاک پاکستان بوده، و ایجاد یک میکانیزم نظارتی ازسوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تطبیق مندرجات چنین توافقنامه ایی را خواهانیم .

از آنجاییکه درمذاکرات جاری در قطرعوامل بیرونی جنگ ومداخله درامور داخلی افغانستان مورد توجه قرارنمی گیرد از نظر ما این مذاکرات نمی تواند برای مردم و جوانان افغانستان نتایج مطلوبی را برای تامین صلح پایدار با خود داشته باشد.

ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد و شخص شما مصرانه می طلبیم تا ازکمک به مردم رنج دیده افغانستان به خصوص زنان ، جوانان و کودکان دست نکشیده و با قبولی مسوولیت های بیشتر رهبری پروسه صلح در افغانستان و منطقه را به عهده بگیرید. برای برخورد با تروریست های خارجی ازجمله وابسته گان داعش ، القاعده ، ارتشیان و خرابکاران پاکستان و سپاه پاسدارن ایران باید میکانیزم مشخصی زیرنظرآن سازمان ایجاد شده وجنگجویانی که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان را درمخالفت با منشور سازمان ملل متحد و سایر قوانین بین المللی زیرپا می گذارند منحیث تروریستان شناسایی و مطابق قوانین نافذه مورد بازخواست و مواخذه قرارگیرند.

در اخیرازشخص شما در رهبری سازمان پراعتبار جهانی درخواست مینماییم تا به برنامه های بین المللی کمک های اقتصادی و اجتماعی برای بازسازی افغانستان منحیث یکی از سابقه دارترین و متعهد ترین عضو آن سازمان ، و فراهم آوری شرایط بهتر انسانی برای نسل جوان افغانستان ادامه دهید .

با آنکه تلاش های یوناما (هیات معاونت ملل متحد درافغانستان) درنتیجه جنگ ، ترور وحاکمیت مافیایی درافغانستان چنانکه انتظارمیرفت نتوانست نتایج مطلوبی با خود داشته باشد ، ولی ادامه این فعالیت ها یکی از نیازهای مبرم برای مردم و جوانان افغانستان میباشد.

به هیچ وجه نمی توان تلاشهای باوقف و جسورانه هزاران کارمند سازمان ملل متحد دردستاوردهای سالهای اخیر را نادیده گرفت .تلاش های سایرنهادهای آن سازمان درداخل و خارج ازافغانستان درعرصه های حفظ حقوق بشر، خدمات بهداشتی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی درخوریاد بوده و ادامه همکاری های این نهادها برای مردم افغانستان ضروری پنداشته میشود.

برای شما و همه کارمندان صادق و با مسوولیت آن سازمان آرزوی پیروزی نموده ، مصرانه درخواست مینماییم تا به مطالبات واقعبیانه و ضروری دراین نامه توجه لازم مبذول بدارید .

با حرمت فراوان 

کنفرانس سراسری جوانان حزب آبادی افغانستان

شهرکابل ، ۲۵ میزان ۱۳۹۹