عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

ناتو، متحد علیه روسیه اما دچار شکاف

مقر ناتو در بروکسل

“اتحاد ناتو با شکوه هم‌آوایی سازهای بادی و پرواز جنگنده‌ها در ارتفاع پایین، نشست دو روزه خود را امروز، چهارشنبه آغاز می‌کند در حالی که از لحاظ نظامی قدرتمندتر از هر زمان دیگری پس از دوران جنگ سرد به نظر می‌رسد و برنامه‌هایی را برای محدودتر کردن قدرت روسیه در نظر دارد.”

خبرگزاری رویترز در گزارشی با موضوع نشست دو روزه ناتو نوشت: با اینکه اتحاد ناتو به دلیل برگزاری نخستین نشست دوسالانه‌اش در مقر میلیارد دلاری جدید بروکسل باید احساس پیروزمندانه بیشتری داشته باشد، بسیاری از رهبران حاضر در این نشست به دلیلی رویارویی با دونالد ترامپ، رهبر فعلی این پیمان، ظاهرا مضطرب و نگران هستند؛ رهبری که اظهارات سختگیرانه‌ای را درخصوص هزینه‌های دفاعی با خود به این نشست خواهد آورد.

اتهامات مطرح شده علیه روسیه مبنی بر تلاش این کشور برای بر هم زدن ثبات غرب با حملات سایبری و اقدامات پنهانی، زمینه را برای بیشترین میزان گسترش پیمان آتلانتیک شمالی در چند دهه اخیر فراهم کرده و این اقدام با حمایت موجی که آمریکا برای افزایش هزینه‌های دفاعی در اروپا به راه انداخته، صورت می‌گیرد.

این نشست بیش از ۴۰ تن از رهبران دولت‌ها از ۲۹ کشور عضو و شرکای غیر عضو این پیمان را از فنلاند گرفته تا افغانستان گرد هم جمع کرده تا بر توانایی‌های ناتو تاکید کنند.

همچنین ناتو با دعوت از مقدونیه برای آغاز مذاکرات پیوستن به این پیمان و مقابله با هشدارهای روسیه علیه گسترش آن در منطقه بالکان، قرار است بار دیگر حوزه خود را گسترش دهد.

صحبت‌های ترامپ درباره عدم پرداخت سهم نظامی خود در ازای چتر حمایتی آمریکا، موجب شده که بسیاری از رهبران شرکت‌کننده در این نشست احساس نارضایتی داشته باشند.

ترامپ پیش از ترک کاخ سفید به مقصد اروپا برای شرکت در نشست ناتو و پس از آن، سفر به انگلیس و فنلاند که در آن با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد، گفت: رفتار ناتو با ما منصفانه نبوده است. ما هزینه بسیار زیادی پرداخت کرده‌ایم و آنان خیلی کم هزینه کرده‌اند.

دیپلمات‌های ناتو می‌گویند، به نظر نمی‌رسد که جلسات به دقت طرح‌ریزی شده و شام چهارشنبه‌شب رهبران در موزه بروکسل عصبانیت ترامپ در این خصوص را آرام کند، همانطور که شام ویژه ماه مه سال گذشته برای استقبال از ترامپ این نتیجه را در پی نداشت.

از آن زمان تا کنون ترامپ با چشم‌پوشی از رعایت ادب، هر چه در ذهن داشته بیان کرده و به متحدان ناتو هشدار داده که “مبلغ هنگفتی” را بدهکارند و باید برای توقف تروریسم اقدامات بیشتری صورت دهند.

هیچ کس دقیقا نمی‌داند که ترامپ در نشست ناتو چه خواهد گفت و دیپلمات‌ها نیز نگران احتمال واکنش نشان دادن رهبران اروپایی به صحبت‌های او هستند که شرایط متشنج فعلی را وخیم‌تر خواهد کرد.

ترامپ اما به رغم توییت‌های اخیرش در انتقاد از متحدان ناتو، پیش از پرواز به مقصد اروپا لحنی دوستانه‌تر اتخاذ کرده و گفت: این مساله را حل می‌کنیم و همه کشورها خوشحال خواهند بود.

ممکن است ترامپ به دنبال جلب حمایت در مساله افزایش بودجه دفاعی طرف‌های اروپایی باشد که اکنون در حساب‌های دولتی سرمایه‌گذاری شده‌اند.

ناتو در سال ۲۰۱۴ با افزایش بودجه نظامی هر کشور تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۴ موافقت کرد و اکنون بودجه کل اروپا و کانادا از سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

یکی از دیپلمات‌های ناتو اظهار کرد: در مساله تعهد به ضمانت‌های امنیتی آمریکا، متحدان می‌توانند کمی انتقاد پذیر باشند اما در صورتی که ترامپ طرف‌ها را به خروج از ناتو تهدید کند، شرایط دشواری به وجود خواهد آمد.

ناتو که در سال ۱۹۴۹ و برای مقابله با تهدید شوروی تشکیل شد، بر مبنای همکاری‌های عمیق با آمریکا فعالیت می‌کند که با زرادخانه‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای خود به امنیت اروپا کمک می‌کند.

از زمان الحاق کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴، ناتو هدف گذشته خود را تجدید کرد و گردان‌هایی را به بالتیک و لهستان فرستاد تا از هرگونه تهاجم احتمالی از سوی روسیه جلوگیری کنند.

دونالد تاسک، رییس کمیسیون اروپا و نخست وزیر سابق لهستان درخصوص برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال از سوی مسکو گفت: وجهه روسیه تنها وابسته به برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال نیست.

تاسک که پیش‌بینی می‌شود در مراسم شام ناتو شرکت کند، تصریح کرد: هیچ کس نباید ماهیت سیاسی و روابط بین‌المللی با روسیه را فراموش کند.

رییس جمهور آمریکا که به عنوان فرمانده ارشد بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان، رهبری این پیمان را بر عهده دارد، اعلام کرده است که مسائل دیگری از جمله تجارت خارج از ناتو و روابط تجاری با اروپا را نیز در این نشست مطرح خواهد کرد.

او هم‌اکنون تعرفه‌هایی را برای صادرات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا وضع کرده و همچنین تهدید کرده است که این تعرفه‌ها را درخصوص خودروهای اروپایی نیز اعمال خواهد کرد.

ترامپ درباره کسری تجارت‌های آمریکا با اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: ما ۱۵۱ میلیارد دلار از میزان تجارت خود با اتحادیه اروپا را از دست می‌دهیم. آنان تعرفه‌ها (و موانع) بزرگی را برای ما قرار می‌دهند.

با این حال اتحادیه اروپا و دولت آمریکا هر دو می‌گویند که این مبلغ با در نظر گرفتن خدماتی از جمله در حوزه مالی که آمریکا در آن هزینه مازاد دارد، کمتر از این میزان است.

به دنبال نشست جنجالی گروه هفت در ژوئن که  ترامپ بیانیه نهایی آن را نپذیرفت، نمایندگان ناتو با مذاکره دقیق درخصوص بیانیه نشست بروکسل چند روز پیش از برگزاری آن و تعیین تصمیمات درباره روسیه و عراق، چیزی برای تغییر باقی نگذاشته‌اند.

یکی از دیپلمات‌های ناتو گفت، دست‌کم یک مقام ارشد کاخ سفید بیانیه نشست ناتو را امضا کرده است؛ بیانیه‌ای که تعهد به اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی را نیز شامل می‌شود.

موضع ترامپ اما هنوز مشخص نیست. یکی دیگر از دیپلمات‌های ناتو اظهار کرد: او می‌تواند همه‌چیز را با یک توییت لغو کند.