کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

موج اعتصابات در ایران: ما حمایت می کنیم!

در ایران بیماری همه گیر کرونا ویروس کوید۱۹ بیداد می کند. در رابطه با این وضعیت فاجعه بار به استناد یكی از اعضای همبستگی سوسیالیستی با كارگران در ایران در فرانسه: «بیمارستان ها اشباح شده اند و فاقد امکانات درمانی اند. توده های کم درآمد از همه چیز محرومند: پیشروی بیماری خیره کننده است. در ایران سیستم بهداشت و درمان به‍ شدت در خطر است. به دلیل فساد داخلی و سوداگری های مالی میلیون ها نفر علاوه بر مشکلات اقتصادی، بیکار شده و هیچ منیع درآمدی ندارند. با بحران کرونا ویروس میزان بیکاری و تورم باز هم به طرز چشمگیری افزایش یافته است. فشارهای اقتصادی متناسب با پیشرفت این بیماری بر میزان فلاکت مردم افزود است.» (www.laboursolidarity.org/Des-syndicalistes-racontent)

در ۱۵ ژوئیه عفو بین الملل در بیانیه ای می گوید: « در ایران شاهد افزایش هشیار دهنده توسل به مجازات اعدام برای تظاهر کنندگان، دگراندیشان و اقلیت ها قومی بوده ایم». در طی ماه ژوئیه، احکام اعدام هشت تن از تظاهر کنندگان علیه گرانی زندگی در سال گذشته، توسط شورایعالی قضایی تائید شدند. محکومیت اولیه سه تن از آن ها به اسامی امیر حسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی آن چنان اعتراضات گسترده ای را در فضای مجازی موجب شد به طوری که رژیم را وادار به تعلیق موقت اجرای احکام کرد.

در این شرایط و در مواجهه با سرکوب کماکان شدید رژیم حاکم، زنان و مردان کارگر در ایران به مبارزات خود ادامه می دهند. اعتصاب ها چند برابر شده اند. کارگران زن و مرد کارخانه نیشکر هفت تپه بیش از ۵۰ روز در اعتصاب به سر می برند. این طولانی ترین اعتصاب در تاریخ آن ها است، اما این اعتصاب عامل بسیار مهم مقاومت و مبارزات اجتماعی بوده است. اعتصاب کنندگان خواستار پرداخت دستمزد معوقه سه ماه گذشته و دولتی شدن مجدد کارخانه خود هستند. چند روز پیش، هزاران کارگر در چند بخش از صنایع نفت و پتروشیمی با هماهنگی کامل اقدام به اعتصاب کردند. در آخر هفته گذشته معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی تظاهراتی ترتیب دادند و بی عدالتی های اجتماعی را محكوم كردند.

سازمان های عضو »شبکه سندیکائی جھانی ھمبستگی و مبارزه «بار دیگر بر حمایت و همبستگی خود با کارگران ایران تأکید می کنند. همبستگی بین المللی امری اساسی است، مبارزات خود را به گوش همه مردم جهان برسانیم!

با امضای 80 سندیکا، اتحادیه و سایر تشکل های کارگری در سطح جهان

اعتصابات کارگری در ایران و ضرورت  اتحاد فراگیر و کارزارهای جنبشی حول آن در خارج از کشور

نزدیک به دو ماه از اعتصاب  هزاران کارگران نیشکر هفت تپه می گذرد. این اعتصاب  که با طرح مطالبات روشن آغاز شد، علیرغم انواع فشار از طرف رژیم و کارفرما، کارشکنی های شورای اسلامی وجیره خواران اسد بیگی و رستمی امثال رضا رخشان و فریدون نیکوفرد و نیزدانشجویان  بسیجی به منظور ایجاد تفر قه و چند دستگی در میان کارگران، که در بخش های مختلف شرکت بکار مشغول بوده اند، تاکنون توانسته است اتحاد و همبستگی در میان کارگران و اتکاء به نیروی متحد خویش را تقویت بخشیده و انواع ترفند های سرمایه داری را خنثی کند. این اعتصاب همچون اعتصاب طولانی مدت سال 97 در میان کارگران هفت تپه و فولاد اهواز، تجربه کارگران وآگاهی طبقاتی آنها را افزایش داده و در عمل استفاده از شیوه شورایی برای پیشبرد اعتصاب وتحقق مطالباتشان را ضرورت بخشیده است. حدود پنج هزار نفر از بخش های مختلف شرکت نیشکر هفت تپه بیش از سه ماه است که دستمزد خود را دریافت نکرده و دفترچه بیمه آنان تمدید نشده است. بازگشت بکار همکارانی که رژیم اسلامی به  آنها اتهام امنیتی زده و از کار اخراج شده اند نیز خواست کارگران اعتصابی است. در شرایطی که فشار مبارزات کارگران پرونده اختلاس و رشوه خواری کارفرمای خصوصی هفت تپه یعنی اسد بیگی ـ رستمی را به قوه قضائیه رژیم کشانید یکی از مطالبات اصلی اعتصاب،که خواست اکثریت کارگران در ایران است، لغوخصوصی سازی هاست که با اجرای آن حداقل سه چهارم جامعه بدرجات مختلف زیرخط فقر قرارگرفته اند.

شرایطی که شکل گیری جنبش های اجتماعی و خیزش های توده ای را اجتناب ناپذیر کرده است. از سال 96 تاکنون دو خیزش توده ای رژیم جهموری اسلامی را به چالش جدی کشانیده است وسیر روند اوضاع نشان از آن دارد که امواج دیگری در راه است. اکنون اعتصاب طولانی هفت تپه که درگرمای طاقت فرسای خوزستان بصورت تجمع و تظاهرات و گردهمایی و سخنان کارگران در جریان است مورد حمایت بخش های مختلف کارگران و دیگر جنبش های اجتماعی قرار گرفته است. با وجود استفاده رژیم جمهوری اسلامی از اپیدمی کرونا در ایران، با فشار و آزار بر زندانیان واعدام و اتکای تمام و کمال بر نیروهای امنیت و لباس شخصی و سپاه و بسیج و پلیس و سرکوب و به عبث ایجاد فضای رعب،کارگران هفت تپه در چنین شرایطی وبا این اعتصاب ، راه را دوباره برای تحقق مطالبات سایر بخشهای کارگری باز کرده اند. درچند روز اخیر موجی از اعتصابات و اعتراضات کارگری دربخش هایی از مراکز نفت، گازو پتروشیمی ها وپالایشگاه ها در هویزه خوستان، بارسیان و لامرد در فارس، چند فاز در کنگان پارس جنونی ، آبادان، قشم هرمزگان، اصفهان و … نیز دوباره درهپکوشکل گرفت که بی شک می تواند زمینه های عملی برای اتحاد هر چه بیشترجنبش کارگری در ایران فراهم شود. درچنین زمانی تاریخ سازکه جنبش خود آگاه کارگری ضرورت گسترش اتحاد و همبستگی طبقاتی راطی می کند وظیفه سوسیالیست ها  با هر درک و تصوری که از انقلاب اجتماعی در ایران دارند نمی تواند چیزی جزمتحد شدن در جهت چنین جنبشی باشد که، طبقه کارگر درخود به طبقه ای برای خود تبدیل شود و بتواند نه تنها کارگران بلکه کل جامعه را رها سازد.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در خارج از کشور که ضرورت ایجاد و مبنای فعالیتش براساس و همسو با مبارزات طبقه کارگر بر حفظ استقلال از کارفرما، دولت و احزاب است فعالیت خود را در حمایت از مبارزات جنبش کارگری و استقلال طبقاتی کارگران علیه سرمایه داری در ایران آغاز کرد، بدین باور است که در خارج از کشور، اتحاد سوسیالیست ها در این راستا به صورت فراگرایشی و فرا سازمانی وتنها بر مبنای جنبش طبقاتی و هویت طبقاتی می تواند برای پیشروی طبقه کارگرکارساز باشد. 

مستحکم باد اتحاد جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی 

پیش به سوی اتحاد طبقاتی نیروهای کارگری در خارج از کشور

مرداد ۱۳۹۹ – آگوست ۲۰۲۰

http://nahadha.blogspot.com/
https://t.me/nahadhayehambastegi