چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

معرفى كتاب

میرعبدالواحد سادات 


                                  ” قرارداد ” دوحه
  صلح يا سراب

اين کتاب حاوى سلسله از نقدواره‌هاى حقوقى – سياسى پيرامون “قرارداد دوحه” این کتاب حاوی سلسله از نقدواره های حقوقی ـ سیاسی پیرامون « قرارداد دوحه » است كه در جریان مذاکرات دولت امریکا با تحریک طالبان در قطر ،  ازين قلم بنشر رسيده است .
انگیزه اساسی پرداختن به این مباحث ، تشخیص این واقعیت بوده است که : صلح نياز حیاتی و واقعى مردم مظلوم ما و برقراری آن شرط حفظ و بقاى افغانستان مى باشد .
با اين تشخيص، نوشتن در مورد صلح، مسائل و مصايب افغانستان بحساب « شوق نوشتن» و يا نسخه پردازى از «برج عاج » دنمارك نه ، بل ، انگيزه اصلى براى من ، بمثابه يك شاگرد حقوق و علوم سياسى، دفاع از حق و حقيقت و ارزش‌هاى متعالى حقوقى است كه در پرتو آن ، امكان دستيابى به صلح واقعى و پايدار ممكن مي‌گردد و البته بحيث يك روشنگر افغان كه خود را مقروض وطن و مردم مي‌دانم، وجيبه انسانى، خود مي‌دانم، تا صداى نعش آغشته بخون مادر وطن را بازتاب دهم .
زمانیکه در جنوری ( 2021 م ) رئيس جمهور جديد امريكا ( اقای بایدن ) با نوعی انتقاد از سلف خود ، از «بازنگرى» صحبت نمود ، با صداى رسا اين خواست برحق مردم را بلند نمودم كه  «بازنگرى » در صورتي كه وداع با برخورد دهشتبار «كلوخ را گذاشتن و از آب گذشتن» و افغانستان را غرق ساختن است، در گام اول بايد در تغیير و تعديل سياست كجدار و مريز آن كشور مصداق واقعى پيدا نمايد :
تراژيدى خونبار افغانستان و تداوم آن معلول و مداخله و تجاوز خارجى است و احوال ناهنجار كنونى محصول سياست‌هاى كجدار و مريز دولت‌هاى ايالات متحده امريكا و انگلستان در دو دهۀ اخير است كه بآ ابيارى درخت تروريسم در پاكستان و شاخ‌برى آن در كشور ما، دمار از روزگار مردم به عزا نشسته بيرون نموده اند ، تا زماني كه پاكستان مأمن امن براى تروريستان  و دست تفقد بر فسادسالاران باشد، صحبت از صلح ، كماكان «سراب» مى‌باشد.
بر مبناى همين ضرورت تاريخى كه با تعيین سرنوشت افغانستان گره خورده است، این قلم بمثابه مخالف دولت قبلی و طالبان به این مسایل و مصایب متکی بر منافع ملی و مصالح علیای افغانستان پرداخته و اين رساله آماده گرديد، تا در احوالي كه كارد دشمنان تاريخى وطن به استخوان رسيده، رك و راست و بدون حاشيه پردازى، صداى مسلكى و روشنگرانه را از نام مردم و بخاطر نجات آنان بازتاب دهيم .
اکنون و با گذشت سه سال از تحریر این کتاب ، تاثر شخصی من ، بحیث فرزند افغانستان این است که متاسفانه آن هشدار ها و هوشدار های مندرج در کتاب به واقعیت تلخ مبدل و کشور تا یخی ما برای سومین بار در یک قرن با سقوط ، فروپاشی و گسست تاریخی مواجه گردیده است و بار دیگر ، تا دو ملیون تن کشور را ترک و آواره گردیده اند و افزون بر بحرانات عدیده قبلی ، افغانستان با بحران بزرگ حقوقی و مشروعیت گرفتار است و در انزوای بین المللی با صلح واقعی و ثبات پایدار فرسخ ها فاصله دارد .
با دیدن حقایق اسفبار ، اکنون کم نیستند از سیاسیون افغانی و بین المللی بشمول اراکین بلند پایه امریکا که قرارداد دوحه را عامل سقوط قلمداد مینمایند .
مامول فوق، درين کتاب  و در دوازده فصل مطرح گرديده و “قرارداد دوحه”، در مطابقت با معيارهاى قبول شده حقوق بين‌المللى بمثابه شكست حقوقى و اخلاقى دولت ايالات متحده امريكا مورد بررسى قرار گرفته و ماهيت غيرحقوقى آن توضيح گرديده و بخش‌هاى مخفى “قرارداد” و مواردى را كه عمداً مسكوت گذاشته اند (نقش پاكستان بحيث مأمن امن طالبان و اقتصاد جرمى و مواد مخدر) افشا شده وراه هاى مقابله عملى با دسايس پاكستان مورد ارزيابى قرار گرفته است .
در آماده ساختن اين رساله؛ جا دارد از رهنمايى استاد بزرگوارم جناب پوهاند دوكتور فاضلى فقید اظهار سپاس نمايم .   ( متاسفانه  استاد بلند مرتبت ما دو سال بعد ازنشر کتاب به هفت هزار ساله گان پیوست که روانشان شاد باد ! )
حقوقدان و ديپلومات سابقه دار و مجرب، رئيس شوراى افغانان مقيم دنمارك جناب هادى ابوى با كمال لطف اين رساله را تدقيق و تقريظ بر آن نوشته است كه از ايشان ممنونم  .
حقوقدان سابقه دار ، فرهنگى نستوه  و روشنگر متعهد جناب محمد قاسم آسمايى ويرايش اين  کتاب و جناب تميم ابوى فرهنگی هميشه كوشا و مسؤل نشرات انجمن سراسری  حقوقدانان افغانستان با كمال لطف اين رساله را بدقت خاص دو سال قبل بشكل ديجيتال آماده نموده كه از هردو سروران گران ارج سپاسمندم .
همچنان ژورناليست سابقه دار و نويسنده بلند مرتبت جناب محمد صفر خواريكش اين کتاب را به زبان پشتو برگردان نموده است ، که از الطاف و زحمات شان امتنان مینمایم .
درین اواخر شرکت نشر کتاب شاه محمد این کتاب را به قطع و صحافت مرغوب چاپ نموده است و به متقاضیان عرضه میدارد ، که از همکاری و لطف شان تشکر مینمایم .
ياداشت :
دریافت كتاب از طریق تماس با واتسپ جناب رئیس مسؤل شرکت کتاب شاه محمد ، ممکن میگردد . ( 004746261323 )
با حرمت