به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مطالبی از سایر رسانه ها درباره «عملیات نظامی ویژه روسیه» (۵)

توضیح: ۳۹ روز از آغاز عملیات نظامی ‌ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد. در میان احزاب و سازمان‌های سیاسی چپ در سطح بین‌المللی و همچنین فعالین چپ ایران، مواضع گوناگون و متضادی درباره این رویداد مهم اتخاذ شده است. هیأت تحریریه سایت «۱۰ مهر» تصمیم گرفته است تا به بازنشر برخی از این مطالب که با جهت‌گیری آنها همسو است، اقدام نماید.

آیا تحریم‌ها علیه روسیه، روسیه را قوی‌تر خواهد کرد؟
ویاچسلاو تتکین، عضو هیأت رئیسه حزب کمونیست فدراسیون روسیه
مترجم: مسعود امیدی
برگرفته از سایت «اخبار روز»

من متقاعد شده‌ام که با وجود مشکلات بسیار جدی، تحریم‌ها تأثیر بسیار مثبتی برای روسیه خواهد داشت. من از سال ۲۰۱۴، زمانی که پس از بازگشت کریمه به روسیه برای اولین بار این تحریم‌ها باب شدند، همیشه بر این باور تاکید کرده‌ام. واقعیت این است که پس از سال ۱۹۹۱ که نیروهای غرب‌گرا در کشور ما قدرت را به دست گرفتند، کشورمان را به مستعمره‌ی مواد خام غرب تبدیل کردند. این تصور به ما تحمیل شد که استخراج و فروش نفت و گاز برای روسیه کافی است و می‌توان هر چیز دیگری را در خارج از کشور خرید. در همان زمان، غرب به صورتی سطحی تظاهر به بیشترین دوستی با روسیه کرد. از آنجا که غرب بارها تلاش کرده تا روسیه را در یک رویارویی مستقیم شکست دهد و همیشه شکست خورده است، تصمیم گرفته شد که آن را در یک در آغوش گرفتن «دوستانه» خفه کنند. من آن را عملیات آناکوندا[۱] می‌نامم. تحت این تصور مهلک [۲]، صنعت تولید قدرتمند روسیه به صورت کامل نابود شد.
اعمال تحریم‌ها به این معناست که روسیه باید برای استقلال اقتصادی بجنگد. و این برای ما چیز جدیدی نیست. از انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷، روسیه‌ شوروی ابتدا کاملاً منزوی بود و سپس به‌صورت دائم تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفت. اما، با وجود این، در اواسط دهه‌ ۱۹۸۰، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به دومین اقتصاد در جهان تبدیل شد. اتحاد جماهیر شوروی به‌صورت کامل قادر به تولید همه چیز بود: از دفترچه‌های یادداشت مدرسه گرفته تا سفینه‌های فضایی و زیردریایی‌های غول‌پیکر موشکی هسته‌ای.
سپس کودتای ۱۹۹۱ و تغییر مدل توسعه بود که در واقع مدلی از انحطاط کامل از کار درآمد. اکنون پرواز در روسیه که تا همین اواخر یک قدرت هوایی بزرگ بود که سالانه حدود هزار هواپیما و هلیکوپتر می‌ساخت، منحصراً با بوئینگ و ایرباس انجام می‌شود. اما اینک که غرب با کنار گذاشتن خفه‌سازی «دوستانه‌» روسیه، دوباره تلاش می‌کند که آن را به انزوا بکشاند، یک نیاز تاریخی به تغییر مدل توسعه مطرح است. این بار در جهت مخالف: از انحطاط به سوی توسعه. این روند پیش از این آغاز شده است. علاوه بر این، خود دولت که تا همین اواخر قاطعانه از مفهوم «نفت بفروش  ــ رایانه بخر» پیروی می‌کرد، اکنون به‌شدت درگیر کاهش وابستگی اقتصادی به غرب است.
ما برای موفقیت در این کار همه چیز داریم: پتانسیل عظیم فکری و صنعتی که تا حدی از دوران شوروی حفظ شده است و منابع طبیعی فوق‌العاده. اکنون در شرایط تحریم، مقامات روسیه در واقع راهی جز احیای علم و فناوری خودمان ندارند.
متن کامل مطلب

سیاست تحریم نفت و گاز و شکست تحقیرآمیز واشنگتن
ولادیمیر دانیلوف (منتشره در «نیو ایسترن آوتلوک» در ۲۳ مارس ۲۰۲۲)‌
مترجم: م. قربانی
برگرفته از «تارنگاشت عدالت»

به تأيید مقام‌های رسمی اروپا، واردات گاز یا نفت روسیه به اروپا تا الان به خاطر ارزش آن برای اروپايی‌ها که به شدت به منابع هیدروکربنی روسیه وابسته هستند، تحریم نشده است. در عین‌حال، ريیس‌جمهور آمریکا «جو بایدن» دست به تحمیل تحریم واردات انرژی از روسیه می‌زند. او در ۸ مارس در سخنرانی خود گفت این شدیدترین نوع تحریمی است که آمریکا به مسکو تحمیل کرده است، شاهرگ اقتصاد روسیه را هدف قرار داده و «برای پوتین مشکلات بیش‌تری ایجاد خواهد کرد.»
هم‌زمان «جو بایدن» مجبور شد یادآور شود که آمریکا نیز باید هزینه‌هايی بپردازد. و در نتیجه، پس از گزارش برنامه واشینگتن برای منع واردات نفت روسیه، در أمریکا قیمت بنزین به بالاتر از همیشه رسید، ۴.۱۷ دلار در هر گالن. این خود به یکی از مشکلات اساسی در سیاست داخلی آمریکا تبدیل شد.
کاخ سفید با سیاست‌های پرهیاهوی خود کوشید توهّمی از اتحاد و ائتلاف محکم علیه روسیه ایجاد کند. اما وقتی موضوع به انرژی می‌رسد، معلوم می‌شود که «ائتلاف» بسیار شکننده است، و شکنندگی تنها میان اروپايی‌ها نیست و مملو از سوراخ‌ها و تَرَک‌های ریز و درشت است، چون کشورهای مختلف، شرکت‌ها، انواع کسب‌ها، گروه‌های سیاسی پشت بیزنس‌ها ممکن است رفتارهای مختلفی در داد و ستد و بازرگانی با روسیه داشته باشند.
یک اتفاق نظر بین‌المللی وجود دارد که معتقد است، مشکلات و هزینه آنچه را که تحریم‌های آمریکا موجب شده است، مردم عادی اروپا خواهند پرداخت. آمارهای رسمی نشان می‌دهند که حدود ۴۵٪ گاز طبیعی اروپا را روسیه، که بزرگ‌ترین تهیه کننده نفت اروپا نیز هست، تأمین می‌کند. قیمت پیش‌خرید گاز طبیعی اکنون به ۳.۵۰۰ یورو در هر هزار مترمکعب، یعنی ۱۰ بار بیش‌تر از قیمت معمول، رسیده است.
در ضمن، آمریکا اصلاً از روسیه گاز وارد نمی‌کند، تنها ۸٪ نفت و مشتقات نفتی از روسیه وارد می‌کند. اما با این‌که آمریکا اتکای کمی به انرژی روسیه دارد، این روسیه بود که در اوایل فوریه امسال به کمک مناطق شمال شرق آمریکا شتافت و آن‌ها را از گزند سرمای بی‌سابقه و کمبودهای شدید انرژی نجات داد. تأمین کنندگان سنتی، اروپا و کانادا، گرفتاری خود را داشتند و قادر به تحویل سوخت دیزل به ساکنین این مناطق نبودند. در نتیجه، آن‌طور که ورتکس، منبع تهیه آمار نفت، نشان می‌دهد، در ماه فوریه روسیه ۱.۵۵ میلیون بشکه (۲۱۱.۰۰۰ تُن) سوخت دیزل از روسیه به آمریکا فرستاده است، یعنی بیش‌ترین میزان در سه سال گذشته، که به گزارش بلومبرگ ۲۲٪ واردات جاری دیزل محسوب می‌شود. و می‌افزاید، سهم رو به افزایش واردات از روسیه بیانگر نقش حساس آن در تأمین نفت در جهان است.
متن کامل مطلب
 

تجارت کالا و ارز ــ روسیه برای گاز طبیعی خود فقط روبل می‌خواهد
کارین کنایسل (منتشره در راشا تودی)
برگرفته از سایت «مجله هفته»

بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهور روسیه، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا پس از هفته ها تنزل به دلیل تحریم‌ها افزایش یافت. اگر روسیه اکنون مشتریان اتحادیه اروپا را در مقابل عمل انجام شده‌ای مبنی بر پرداخت هزینه گاز به روبل قرار دهد، این امر باعث ایجاد بالا رفتن تقاضای‌های بین‌المللی برای پول روسیه می‌شود که همچنین نرخ مبادله روبل را در میان مدت تثبیت می‌کند.
حداکثر تا یک هفته دیگر می‌بایستی جزئیات این دستور عمل منتشر شود. روزهای سختی در پیش خواهد بود که در آن، بیش از همه، کشورهایی که به گفته آلمان به‌شدت به واردات گاز طبیعی روسیه وابسته هستند، باید برای حل معضل انرژی به فکر چاره‌ای باشند: تحریم کامل انرژی روسیه یا بازنگری در تحریم‌ها. به گزارش روزنامه اقتصادی «هندلزبلات» دولت فدرال آلمان اقتصاد کشور را برای قطع احتمالی عرضه گاز روسیه آماده می‌کند. بنابراین «آژانس فدرال» در حال ایجاد فهرستی است که نشان می دهد کدام شرکت ها باید زودتر از دیگر شرکت ها در موقع اضطراری از شبکه خارج شوند.  
آنچه در حال حاضر در سطح بین‌المللی در حال اتفاق افتادن است، شتاب بخشیدن به توسعه‌ای است که مدتی است آشکار شده است.
خروج دلار آمریکا از تجارت جهانی انرژی نیز موضوع بحث عمومی با رئیس‌جمهور پوتین، امیر قطر و سباستین کورتز صدراعظم وقت اتریش در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ در ژوئن ۲۰۲۱ بود. جنگ، تحریم‌های بی‌سابقه و تصمیمات فعلی روسیه ممکن است زمان‌بندی موجود را سرعت بخشد. بازار انرژی نوعی جهان کوچک است که آشفتگی و پیکربندی مجدد احتمالی جهان بزرگتر در آن منعکس می‌شود.
متن کامل مطلب

بیانیه جهانی ده‌ها شخصیت آمریکای لاتین در مورد مناقشه اوکراین و روسیه
منتشره در Rebelión
مترجم: ایرج زارع
برگرفته از سایت «اخبار روز»

جنگ در اوکراین بیان (یقیناً نه‌تنها) فرایند تجزیۀ سرمایه‌داری در مرحلۀ نولیبرالی آن است، زیرا در حالی که رسانه‌های فراگیر بر اروپای شرقی متمرکز هستند، اسرائیلی‌ها به سوریه و کرانۀ باختری حمله کرده‌اند و در آن‌جا باعث مرگ و مجروح شدن صدها فلسطینی شده‌اند و پنتاگون به‌تازگی سومالی را بمباران کرده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که تنها اوکراین شاهد نقض حق تعیین سرنوشت خود بوده است.
اما در عین حال، واضح است که با تضادها، پیشرفت‌ها و عقب‌نشینی‌ها، بشریت به‌سوی نظم چندقطبی جدید پیش می‌رود، نه بدون مقاومت قدرتی که بیش از یک سده است که بزرگ‌ترین قدرت روی کرۀ زمین بوده است. این امر توضیح‌دهندۀ تشنج‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی است و با رقابت چین قابل بررسی است.
اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین را نمی‌توان بدون زمینه‌سازی آن در جنگی که دولت طرفدار غرب اوکراین از سال ۲۰۱۴ علیه جمعیت طرفدار روسیه در دونباس به راه انداخته است درک کرد، جایی که تاکنون ۱۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند و گروه‌های شبه‌نظامی نئونازی به‌دلیل قساوت‌شان برجسته شده‌اند، گروه‌هایی که از سوی ناتو و ایالات متحد مسلح شده‌اند. این حمله‌ها توافق‌نامۀ مینسک در سال ۲۰۱۵ را نقض می‌کنند.
عزم ایالات متحده برای گسترش ناتو به‌سوی مرزهای فدراسیون روسیه همراه با تحویل تسلیحات مدرن به اوکراین، در واقع به‌منزلۀ یک محاصرۀ نظامی پیش‌رونده است که هیچ دولتی نمی‌تواند آن را بپذیرد.
یک کارزار واقعی دروغ‌پردازی و سانسور و خاموش کردن هر صدایی که مخالف نسخۀ برتری‌طلبانۀ طرفدار ناتو و ایالات متحده است، خواست ضد دموکراتیک سخن‌گویان سرمایۀ بزرگ را آشکار می‌سازد.
متن کامل مطلب