مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مطالبی از سایر رسانه درباره «عملیات نطامی ویژه روسیه»

توضیح: ۲۵ روز از آغاز عملیات نظامی ‌ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد. در میان احزاب و سازمان‌های سیاسی چپ در سطح بین‌المللی و همچنین فعالین چپ ایران، مواضع گوناگون و متضادی درباره این رویداد مهم اتخاذ شده است. هیأت تحریریه سایت «۱۰ مهر» تصمیم گرفته است تا به بازنشر برخی از این مطالب که با جهت‌گیری آنها همسو است، اقدام نماید.
 

داستان یک افول
برگرفته از کانال تلگرام مجله «دانش و امید»، ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
نویسنده: کورش تیموری‌فر

در طول بیست روزی که از آغاز عملیات ویژۀ روسیه در اوکراین می‌گذرد، اتفاقات دیگری هم رخ داده است. از‌جمله تصمیم عربستان به فروش نفت در مقابل ارز یوان. تقریباً همۀ اقتصاددانان آمریکا معتقدند که بازخورد تحریم‌های وسیع روسیه، تسریع سقوط سیادت دلار در تجارت جهانی است. چین موقعیت بازار نفت را مساعد آن دیده است تا با پذیرش یک ریسک ــ اما حساب شده ــ در شرایطی که آمریکا خرید نفت از خارج را کاهش داده است، به فروشندگان عمدۀ جهان ــ منجمله عربستان ــ پیشنهاد پرداخت یوانِ متصل به طلا را ارائه کند. وسوسه‌ای که عربستان یارای مقاومت در مقابل آن‌را ندارد.
حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا بر اساس محاسبه به روش واقعی «برابری قدرت خرید» (PPP)، به ۱۵/۶ درصد کل جهان رسیده است و از رقیبش چین، که با رقم ۱۷/۰۶ درصد در ردیف نخست جای گرفته، عقب مانده است. مصوبات کنگرۀ نوزدهم حزب کمونیست چین، یک‌به‌یک به اجرا درآمده‌اند، از جمله «ساخت چین ۲۰۲۵». تا پایان سال ۲۰۲۵، وابستگی چین به تکنولوژی و منابع خارجی در حوزه‌های تکنولوژي‌های مدرن، به صفر خواهد رسید. فرصت برای آمریکا بسیار تنگ است. تمامی تقلای امروزۀ واشنگتن، معطوف به متوقف ساختن رقیب است؛ چه درگیر کردن او در یک مسابقۀ اقتصادی ناعادلانه و خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی ــ که دست‌پخت امپریالیسم است ــ و چه از طریق تضعیف شریک استراتژیک‌اش، روسیه، و چه از طریق تحمیل درگیری نظامی (مثلاً در تایوان). اوکراین، آزمایشگاه آمریکا برای درگیری در تایوان است. نتایج، تاکنون برای او ناامید‌کننده بوده است.
متن کامل مطلب
 

آنچه در اوکراین و پیرامون آن آن در حال رُخ دادن است
برگرفته از سایت «اخبار روز»، ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
نویسنده: ویلا چسلاو تتکین (عضو هیأت رئیسه حزب کمونیست فدراسیون روسیه)
مترجم: ‌مسعود امیدی

روسیه قرار نیست اوکراین را اشغال کند. هدف از این عملیات آزادسازی اوکراین از دست نازی‌ها و بی‌طرفی آن (امتناع از پیوستن به ناتو) است. تاکتیک نیروهای روسی این است که ضمن حمله به تأسیسات نظامی، تلفات بین مردم غیرنظامی و ارتش اوکراین را به حداقل برسانند تا از تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی جلوگیری کنند. آن‌ها مردمی برادر هستند. ما به زندگی مشترک ادامه خواهیم داد. با این حال، نازی‌های باندرا از نفرت‌انگیزترین تاکتیک‌های فاشیست‌های آلمانی استفاده می‌کنند و از غیرنظامیان و خانه‌های آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. آن‌ها توپ و تانک را در مناطق مسکونی مستقر می‌کنند، شهروندان را از ترک مناطق جنگی منع می‌کنند و صدها هزار نفر را به گروگان تبدیل کرده‌اند.
غرب این تاکتیک پلید نازی‌ها را محکوم نمی‌کند. این ایالات متحده است که از طریق رسانه‌های تحت کنترل‌شان (فقط روسیه امروز مقاومت می‌کند) جنگ اطلاعاتی به راه انداخته است، برای اینکه به جنگ علاقه‌مند است. ایالات متحده نه تنها به روسیه بلکه به اروپا نیز حمله می‌کند. جنگ ناتو علیه یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ ابزاری برای بی‌ثبات کردن اتحادیه‌ اروپا بود. امروزه هدف اصلی ایالات متحده جلوگیری از عرضه‌ گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ــ ۲ است تا اروپا را مجبور به خرید گاز مایع گران‌تر از ایالات متحده کرده و در نتیجه آلمان و سایر کشورهای اتحادیه‌ اروپا را به‌شدت تضعیف کند. حجم تجارت روسیه و اتحادیه‌ اروپا ۲۶۰ میلیارد دلار در سال است. با ایالات متحده  ــ ۲۳ میلیارد دلار یعنی ۱۰ برابر کمتر، بنابراین تحریم‌هایی که به درخواست آمریکا اعمال شد، قبل از هر چیز به اروپا ضربه زد. رویدادهای اوکراین یک جنگ دیگر آمریکا برای کنترل جهان است.
متن کامل مطلب
https://www.akhbar-rooz.com/۱۴۵۷۶۳/۱۴۰۰/۱۲/۲۵/
 

بیانیه حزب کمونیست متحد گرجستان: از روسیه و مردم اوکراین حمایت کنید!
برگرفته از سایت «اشتراک»، ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مترجم: محمد چابکی

برخی از احزاب کمونیستی و جنبش‌های چپ اقدام روسیه را تجاوزکارانه اعلام کردند. که از لحاظ  تحلیل وقایع مارکسیسم ــ لنینیسم انتزاعی است. حزب کمونیست متحد گرجستان قاطعانه با این تفسیر مخالف است و مدعی است با وجود «تهاجم» نظامی، عملیات تدافعی است!
استدلال‌های دیگری علیه روسیه در مورد اوکراین وجود دارد که ادعا می‌شود عملیات نظامی روسیه ماهیت آمپریالیستی دارد و مورد انتقاد است. آنان در بهترین حالت بی‌طرف هستند و یا در بدترین حالت آرزوی شکست روسیه را دارند.
 برخی از مدعیان مدافع طبقه کارگر اساس عملیات نظامی امروز در اوکراین را تجاوز در ماهیت سیاست خارجی روسیه می‌دانند که با منافع طبقه کارگر اوکراین و روسیه در تضاد است. باز تکرار می کنیم روسیه به نقطه عطف تدافعی رسید. عملیات نظامی روسیه به هدف نابودی کشور اوکراین نیست. دقیقاً مقابله با انحصار‌طلبی ناتو و ایالات متحده در جهت منافع کارگران است. علاوه بر این، در حال حاضر روسیه به نفع تمام بشریت مترقی عمل می‌کند!
شکست در، رویارویی اجباری روسیه با ایالات متحده آمریکا و ناتو در خاک اوکراین تقریباً مشابه همان چیزی است که بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت و به تکرار جهان تک قطبی منجر می‌شود.
عواقب تکرار جهان تک قطبی با ارتجاعی‌ترین دولت در بین تمام قدرت‌های امپریالیستی جهان، شرایط بدتری را برای مبارزان فراهم می‌آورد. دوره جدید، هیستری ضدِ‌کمونیستی  ضدِشوروی و روس‌هراسی  را در جهان گسترش خواهد داد.
جهان تک قطبی منجر به حملات کاملاً جدید‌تر، جلوگیری از آزادی‌های دموکراتیک برای زحمتکشان می‌شود، مطالبات کارگران در سراسر جهان با افزایش شرایط جنون‌آمیز ملی‌گرایان  و راست‌گرایان افراطی با سرکوب حقوق دمکراتیک زحمتکشان شدت خواهد یافت!
پیشروی جمهوری خلق چین و سایر کشورهایی که در مسیر توسعه سوسیالیستی گام برداشته‌اند، دشوارتر خواهد شد. اجرای وظایف جدید که در دستور کار قرار خواهد گرفت بار دیگر «اکسیژن» را در اختیار نیروی الیگارشی هار قرار خواهد داد و فرآیند بسیار منفی در مقیاس جهانی تکرار خواهد شد و بحران‌های جدید برای نیروهای مترقی برانگیخته می‌شود، که در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته به دلیل تخریب جعلی اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه سوسیالیستی مشاهده شد.
روسیه، حتی در وضعیت کنونی خود، مانع جدی برای چنین تغییرات غم‌انگیز در سیاست جهانی است و ضامن یک جهان چند قطبی و شرایط نسبتاً دیگری برای مبارزه، پیشرفت و سوسیالیسم در بین‌الملل به‌وجود خواهد آمد.
متن کامل مطلب