انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

مطالبی از سایر رسانه‌ها درباره «عملیات نظامی ویژه روسیه»

توضیح: ۱۰ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد. در میان احزاب و سازمان‌های سیاسی چپ در سطح بین‌المللی و همچنین فعالین چپ ایران، مواضع گوناگون و متضادی درباره این رویداد مهم اتخاذ شده است. هیأت تحریریه سایت «۱۰ مهر» تصمیم گرفته است تا به بازنشر برخی از این مطالب که با جهت‌گیری آنها همسو است، اقدام نماید.

۱ــ بيانيۀ دولت انقلابی کوبا: کوبا به راه‌حلی متعهد است که امنیت و حاکمیت همه را تضمین کند!
برگرفته از «تارنگاشت عدالت»

نادیده گرفتن خواسته‌های منطقی روسیه برای تضمین‌های امنیتی و تصور این‌که روسیه از کنار تهدید مستقیم امنیت ملی خود بدون واکنش خواهد گذشت، اشتباه بود. روسیه حق دفاع از خود را دارد. صلح با محاصره یا گوشه‌گیر کردن کشور‌ها حاصل نمی‌شود.
پیش‌نویس قطع‌نامه درباره وضعیت اوکرائین که در ۲۵ فوریه از سوی شورای امنیت تصویب نشد و قرار است به مجمع عمومی ارايه شود، به‌عنوان کمکی واقعی برای یافتن راه‌حل برای بحران فعلی در نظر گرفته نشده است.
برعکس، موضوع بر سر يک متن نامتوازن است که دغدغه‌های مشروع همه دست‌اندرکاران را در نظر نمی‌گیرد. اين هم‌چنین مسؤوليت مجريان اين اقدامات تجاوزکارانه را که به تشدید این درگیری، تحریک یا انجام آن منجر شد، به‌رسميت نمی‌شناسد.
ما از يک راه‌حل دیپلماتیک جدی، سازنده و واقع‌بینانه برای بحران کنونی در اروپا از طریق راه‌های صلح‌آمیز، تضمین امنیت و حاکمیت همه و هم‌چنین صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دفاع می‌کنیم.
متن کامل مطلب
 

۲ــ دو بیانیه از حزب کمونیست روسیه خطاب به سایر احزاب کمونیست و جامعه جهانی
(نامه دپارتمان بین‌الملل حزب کمونیست فدراسیون روسیه خطاب به احزاب کمونیست و کارگری مستحکم، ایالات متحده و اتحادیه‌ اروپا، احیای فاشیسم را سرکردگی می‌کنند ــ درخواست هیأت رئیسه‌ حزب کمونیست فدراسیون روسیه از جامعه‌ جهانی)

برگرفته از سایت «اخبار روز»
مترجم: مسعود امیدی

حزب کمونیست فدراسیون روسیه بارها موضوع به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را که مطابق با اصول عدالت اجتماعی در حال توسعه بودند، مطرح کرد و در مورد پیامدهای احتمالی نادیده گرفتن واقعیات آشکار، هشدار داد.
حزب ما با ملاحظه‌ اهمیت بسیار اجرای طرح های غیرنظامی کردن اوکراین،  منحصراً بر اساس منافع زحمتکشان منطقه اقدام کرد.
به منظور جلوگیری از تبدیل این کشور به یک کشور نازی و پایگاه امپریالیستی متجاوز ایالات متحده-ناتو علیه کشورهای اوراسیا، نیاز به غیرنظامی‌کردن و نازی‌زدایی از اوکراین به‌منظور جلوگیری از تبدیل شدن آن به کانون ایدئولوژی نازی‌ها باید به دغدغه‌ اصلی جامعه‌ جهانی تبدیل شود.
ما از همه‌ نیروهای مترقی و سیاسی در روسیه و جهان می‌خواهیم که از سازوکارهای دیپلماسی مردمی به‌خاطر دوستی چند صد ساله بین روس‌ها و اوکراینی‌ها استفاده کنند.
متن کامل مطلب
 

۳ــ نگاهی اجمالی به پیش‌زمینه‌های بحران اوکراین
برگرفته از «کار آنلاین»
نویسنده: م. نوری

با توجه به این پیش‌زمینه‌ها، می‌توان به جرأت گفت که تصمیم روسیه در آغاز این جنگ، اقدامی بازدارنده از بروز جنگی بزرگ‌تر و حتی جنگی اتمی بود. زیرا بنابه سخنان مقامات اوکراین و از‌جمله سخنان ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس امنیتی مونیخ، اوکراین در صدد احیای تأسیسات هسته‌ای و تبدیل شدن به یک قدرت اتمی در آن منطقه است. سیاست خطیری که با توجه به حضور پیدا و پنهان نیروهای آمریکا در اوکراین و نیز استقرار هزاران نفر از نیروهای مسلح نئونازی به‌ویژه گردان نازیستی آزوف در آن کشور که همگی تحت امر وزارت کشور اوکراین هستند، نه‌تنها امنیت روسیه بلکه امنیت جهان را به مخاطره می‌اندازد.
متن کامل مطلب
 

۴ــ آمریکا برای سومین بار در یک قرن آلمان را شکست داد
برگرفته از سایت «اخبار روز»
نویسنده: مایکل هادسون (منتشره در کانترپانچ)
مترجم: همایون فرزاد

بخش مجتمع نظامی ــ صنعتی، بخش مالی، بیمه و املاک و بخش استخراج رانت نفت و گاز، سه بخش رانتی هستند که بر سرمایه‌داری مالی پسا‌صنعتی امروزی تسلط دارند. با افزایش سهام بخش‌های مجتمع نظامی ــ صنعتی MIC و بخش استخراج رانت نفت و گاز OGAM، ثروت مشترک آنها افزایش یافته است. اقدامات برای حذف روسیه از سیستم مالی غرب و اکنون تا حدی از سوئیفت، همراه با اثرات نامطلوب انزوای اقتصادهای اروپایی از انرژی روسیه، نویدبخش ورود به اوراق بهادار مالی دلاری شده است.
متن کامل مطلب
 

۵ــ همسویی با امپریالیسم جهانی، نازیسم و ناتو با شعار صلح! (پاسخ به نقد آقای حسین اکبری) ــ در دفاع از جنگ عادلانه علیه فاشیسم
برگرفته از سایت «اخبار روز»
نویسنده: مسعود امیدی

اگر صدها کشته و هزاران زخمی طی چند روز گذشته، روسیه را پیش قراول جنگ می‌کند، ۱۵‌هزار کشته و صدها‌هزار آواره طی سال‌های گذشته محصول چه بوده است؟ چرا در نگاه شما هیچ اشاره‌ای به آنها نمی‌شود؟ به چه دلیل این جنگ را از زمان و مکان مجزا می‌کنید و در عالم انتزاع و بی‌ارتباط با زمینه‌ تاریخی و اجتماعی و مادی آن مورد قضاوت قرار می‌دهید؟ چرا نمی‌توانید واقع‌بینانه این جنگ را ادامه و مرحله‌ جدیدی از آن جنگی بدانید که طی سال‌های گذشته به برتری فاشیست‌ها و ناتو و دولت دست‌نشانده آنها در کیف و گردآوردن ۱۲۵۰۰۰ نیرو در مرز دونباس برای حمله و قتل عام مردم در ادامه‌ کشتارهای قبلی انجامیده است؟
متن کامل مطلب
 

۶ــ ندیدن، هیچ نگفتن
برگرفته از سایت «لوموند دیپلماتیک فارسی»
نویسنده: Pierre RIMBERT
مترجم: شهبار نخعی

پس از شورش «میدان» (Maidan)، در آغاز جنگ داخلی در دونباس و الحاق کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴، پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری وقت اوکراین در ماه مه ۲۰۱۵ «قانون کمونیسم‌زدایی» (۱) را توشیح کرد. این قانون برای تبلیغ ایده‌های کمونیستی مجازات قایل شده، استفاده از نمادهای اتحاد شوروی را ممنوع نموده و گروه های ضدِ یهودی‌ای که با نازی‌ها همکاری کرده بودند را در ردیف «مبارزان برای استقلال» قرار داده بود. از‌جمله: «سازمان ملی‌گرایان اوکراین» (OUN) که شبه نظامیان آن در کشتار یهودیان مشارکت داشتند و «ارتش شورشی اوکراین» (UPA) شاخه نظامی آن، مسئول کشتار ۱۰۰‌هزار لهستانی بود. اکنون برای هر دو اینها در روز ۱۴ اکتبر مراسم گرامیداشت برگزار می‌شود و هرسال روز اول ژانویه در کیف یک مراسم حمل مشعل برای بزرگداشت خاطره استپان باندرا، رهبر این دو سازمان که با رایش سوم همکاری می‌کرد برگزار می‌شود. این منظر دلپذیر بدون ذکر به ارتش پیوستن هنگ «آزوف» در ماه مه ۲۰۱۴، ناکامل خواهد بود. این هنگ متشکل از شبه نظامیان نئونازی‌ای است که از علامت تیپ اس اس نازی‌ها استفاده می‌کنند.
متن کامل مطلب
 

۷ــ به‌نام صلح، به کام جنگ و مرگ
برگرفته از سایت «اخبار روز»
نویسنده: رضا فانی یزدی

صحبت از دموکراسی در اوکراین، کشوری که بخش قابل توجهی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور رسما متشکل از نئونازیست‌ها و فاشیست‌ها هستند بیشتر به جوک می‌ماند و مسخره گرفتن دموکراسی است. باعث تأسف است که رسانه‌های اروپایی و آمریکا این روزها با تحریک افکار عمومی زیر لوای دفاع از آزادی و دموکراسی در اوکراین به مسلح کردن نیروهای فاشیست نئو‌نازی در این کشور پرداخته و انواع و اقسام سلاح‌های کشتار را در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهند و به افزایش تنش و جنگ دامن می‌زنند. ویدیوهای ارسالی از کیف خبر از آن می‌دهد که گروه‌های جهادی چچنی مسلح به سلاح‌های ارسالی از اروپا به اوکراین اعزام شده و آماده جنگ و کشتار شده‌اند. تسلیحات ارسالی از اروپا به اوکراین توسط دولت اکراین میان مردم ، گروه های نئو‌نازی و فاشیست‌ها و از‌جمله جنایتکارانی که از زندان‌ها آزاد شده‌اند بدون هیچ کنترلی تقسیم می‌شود.
متن کامل مطلب
 

۸ــ جنگ اوکراین جهان را به کدام سو می‌برد؟ ــ گفت‌وگو با دکتر مرتضی محیط
برگرفته از کانال «جدال» علی علیزاده در یوتیوب