ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

مطالبی از سایر رسانه‌ها درباره «عملیات نظامی‌ ویژه روسیه» (۲)

توضیح: ۱۸ روز از آغاز عملیات نظامی ‌ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد. در میان احزاب و سازمان‌های سیاسی چپ در سطح بین‌المللی و همچنین فعالین چپ ایران، مواضع گوناگون و متضادی درباره این رویداد مهم اتخاذ شده است. هیأت تحریریه سایت «۱۰ مهر» تصمیم گرفته است تا به بازنشر برخی از این مطالب که با جهت‌گیری آنها همسو است، اقدام نماید.

هشدار رفیق محمد‌علی عمویی
فرصت آگاهی از عمق رویدادهای اوکراین را نباید از دست داد

برگرفته از وبگاه «آینده ما»

در جمهوری اوکراین حوادثی در جریان است که تمام رسانه‌های غرب، یک‌پارچه آن را تجاوز روسیه به اوکراین تبلیغ می‌کنند. از سوی دیگر آمریکا و کشورهای اروپایی تمام رسانه‌های روسیه اینترنت ــ امواج رادیویی و تلویزیونی ــ را مسدود کرده و یک‌طرفه مردم را زیر بمباران خبری قرار داده‌اند که گفته می‌شود بیشتر آنها جعلی و ساختگی است. خوشبختانه در ایران این محدودیت‌ها اعمال نشده اما گوش‌ها عمدتاً به رسانه‌های غربی عادت کرده‌اند و تقریباً تمام رسانه‌های داخلی نیز همان مطالب و اخباری را منتشر می‌کنند که رسانه‌های غربی پخش می‌کنند.

آنگونه که اطلاعات من اجازه می‌دهد مطرح کنم اینست که در اوکراین از سال ۲۰۱۴ تدارک یک ارتش فاشیستی را غرب به رهبری پیمان نظامی‌ «ناتو» دیده بود. آموزش و رفتار آنها بسیار شبیه داعش است. شرح این که آنها در شرق اوکراین چه جنایاتی مرتکب شدند، در این پیام و فراخوان کوتاه نمی‌گنجد. اکنون فاش شده که در اوکراین ۱۵ پایگاه اتمی ‌وجود دارد که پایگاه «چرنوبیل» از‌جمله آنهاست. آنها که ورود ارتش روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنند، تنها برای لحظه‌ای فکر کنند که این پایگاه‌های اتمی ‌برای یک جنگ اتمی ‌ابتدا علیه روسیه و سپس برای اهداف دیگری که برایش در نظر گرفته می‌شد وارد عمل می‌شدند. این همان جنگ سوم و اتمی ‌نیست که همه بشریت از آن هراس دارند؟ به‌نظر من جلوی انتشار اخبار واقعی را برای بی‌خبر نگهداشتن مردم از این حقیقت هولناک گرفته‌اند و توپخانه جعل و دروغ خود را به روی مردم باز کرده‌اند.

من به‌عنوان یک فعال سیاسی که جنگ دوم جهانی و جعل خبرهای دستگاه تبلیغاتی جهنمی‌ هیتلر که «گوبلز» هدایت‌کننده آن بود را به‌یاد دارد، این فریاد را می‌خواهم از خود به یادگار بگذارم:

مردم ایران، فعالان سیاسی، حکومت‌گران و منتقدان و مخالفان حکومت! به هوش باشید. زمان اظهارنظرهای عجولانه و آغشته به کم‌اطلاعی از آنچه در بخشی از جهان می‌گذرد و آینده همه ما را به کام خود می‌کشد نیست. من نمی‌دانم نطفه زایش دوباره فاشیسم، آن هم از نوع اتمی ‌آن در اوکراین از بین خواهد رفت یا در قامت غولی هولناک رشد خواهد کرد. از نگاه من، این امر بستگی به سرانجام نبردی دارد که اکنون در اوکراین در جریان است. زمان انتظار نیست. فرصت‌ها را نباید از کف داد. من سال‌های پایانی جنگ دوم جهانی را به‌یاد می‌آورم که در ایران جبهه ضدِ فاشیسم تشکیل شد و امروز، بار دیگر تاریخ در حال تکرار است. صد افسوس که یاران آگاه و پر تجربه من در قید حیات نیستند تا همگی با هم این فراخوان را بدهیم. نه تنها فراخوان بدهیم، بلکه کارزاری را برای آگاهی مردم آغاز کنیم که ایران و مردم ما امروز به آن نیازمند هستند. صحنه را از ما گرفتند و کسانی صحنه‌گردان شدند که به‌ندرت میدانند جهان به کجا می‌رود و میهن ما امروز در چه شرایطی قرار گرفته و وظیفه تک‌تک ما چیست!
 

حزب کمونیست فدراسیون روسیه: فاشیست‌های اروپا و تروریست‌های خاورمیانه از نازی‌ها و ملی‌گرایان باندرا حمایت می‌کنند


بیانیه‌ صادره از سوی صدر هیأت رئیسه‌ حزب کمونیست فدراسیون روسیه ــ گنادی زیوگانوف ــ ۶ مارس ۲۰۲۲

برگرفته از سایت «اخبار روز»
مترجم: مسعود امیدی

با این حال این کروات‌ها تنها اروپایی‌هایی نیستند که به‌دنبال انتقام هستند. سایر کشورهای اتحادیه‌ اروپا نیز قصد دارند «داوطلبان» خود را بفرستند. و جای تعجب نیست. به یاد داریم که اروپا در آن جنگ، نیروهای منظم و لژیون‌های اس اس خود را علیه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی فرستاد. نیروهایی از اتریش، مجارستان، رومانی، ایتالیا، اسلواکی و فنلاند در کنار نیروهای کروات در کنار هیتلر می‌جنگیدند. فاشیست‌های هلندی، دانمارکی، نروژی، سوئدی، فرانسوی و اسپانیایی اعضای لژیون اس اس بودند که در قلمروی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، از‌جمله در اوکراین، مرتکب جنایاتی شدند. امروز، نوادگان هیتلری‌های بازمانده‌، مشتاق مبارزه در کنار نازی‌ها و پیروان باندرا هستند.

گزارش‌های نگران‌کننده حاکی از آن است که جنگجویان سازمان‌های تروریستی خاورمیانه برای حمایت از نئونازی‌های محلی جذب و به اوکراین فرستاده می‌شوند. اینها افرادی هستند که به‌خاطر قتل عام غیرنظامیان در سوریه، لیبی، عراق و سایر کشورهای عربی رسوا شده‌اند.

متن کامل مطلب

تهدید اتمی‌ پوتین

برگرفته از کانال تلگرام مجله «دانش و امید»
نویسنده: اسکات ریتر (کنسرسیوم نیوز، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲)
مترجم: طلیعه حسنی

حمله روسیه به اوکراین، از نگاه روسیه و رهبری آن، نتیجه تجاوز طولانی‌مدت ناتو به منافع مشروع امنیت ملی دولت و مردم روسیه بود. اما غرب این حمله نظامی‌ را چیزی در حد اقدام غیرمنطقی یک دیکتاتورِ عصبانیِ منزوی، که به‌شدت به‌دنبال ایجاد رابطه در دنیایی خارج از کنترل خود است، تفسیر کرد.

تفاوت بین این دو روایت می‌تواند برای جهان مهلک باشد. روسیه در حالی که درگیر عملیات نظامی‌ است که آن را برای امنیت ملی خود حیاتی می‌داند، هم به دلیل پیشروی‌های ناتو، و هم به‌واسطه ارسال کمک‌های نظامی‌ مرگبار به اوکراین احساس خطر می‌کند. کم اهمیت جلوه دادن تهدیدی که روسیه به این دلایل احساس می‌کند، آمریکا و ناتو را در معرض خطری قرار می‌دهد که ناشی از ناتوانی آنها در درک جدیت مرگبار دستورات پوتین به رهبران نظامی‌ خود در خصوص ارتقای سطح آمادگی نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه است.

دستورات پوتین بسیار بیش از آنکه بازتاب تخیلات غیرمنطقی یک آدم مستأصل باشد، بازتاب تحول منطقی وضعیت امنیت ملی هماهنگ روسیه در سال‌های احیای آن است، جایی که مخالفت ژئوپلیتیک با گسترش ناتو به اوکراین با وضعیت استراتژیک هسته‌ای همراه شد. هر اعلام موضع پوتین در طول این بحران، به این سیاست گره خورده است.
در حالی که ایالات متحده و ناتو می‌توانند در مورد مشروعیت نگرانی‌های روسیه به بحث بنشینند، رد کردن استراتژی امنیت ملی یک کشور که به دقت مورد بررسی همه‌جانبه قرار گرفته است، به‌عنوان نه چیزی بیش از عصبانیت یک خودکامه غیرقابل کنترل، نشان از یک بی‌توجهی خطرناک به واقعیتی دارد که عواقب آن می‌تواند برای ایالات متحده، ناتو و جهان مهلک باشد.

پرزیدنت پوتین اغلب شکایت کرده است که غرب زمانی که او درباره مسایلی که به‌نظر روسیه برای امنیت ملی آن دارای اهمیت حیاتی است، حرف می‌زند، به او گوش نمی‌دهد.

غرب الان گوش می‌کند. اما سؤال این است که آیا قادر به درک جدیت موقعیت هست؟
جواب تاکنون، ظاهراً، منفی است.

متن کامل مطلب

اوکراین در تسخیر نازیسم

نویسنده: ف. م.‌هاشمی‌
برگرفته از وبلاگ نویسنده

به گزارش «فریدام ‌هاوس» (Freedom House)، گروه‌های سازمان‌یافته فراوانی از عناصر راست‌گرای افراطی در اوکراین حضور دارند که اغلب آنها خارج از ساختار رسمی، از آزادی عمل کامل برخوردارند. پس از بحران کریمه ، فعالیت این گروه‌ها در اوکراین شدت گرفت. آنها تمامی‌ تجمعات قانونی دگراندیشان، اعم ازدگرباشان جنسی و یا جنبش‌های ضدِ جنگ را مورد حمله قرارمی‌دهند. گروه‌های فاشیستی، تظاهرات ضدِ نازی، جلسات شورای شهرها، ساختمان نشریات، نمایشگاه‌های هنری و خوابگاه‌های دانشجویان خارجی را نیز از حمله خود بی‌نصیب نمی‌گذارند. تجمعات ۸ مارس سال گذشته، در چند شهر اوکراین مورد حمله فاشیست‌ها قرارگرفت تا جایی که عفو بین‌الملل را وادار به انتشار بیانیه‌ای کرد که دربخشی از آن آمده است: «دیری نخواهد گذشت که دولت اوکراین، انحصار خشونت و سلاح را در کشور از دست خواهد داد.» حمله‌کنندگان به این اجتماعات، به‌ندرت مجازات می‌شوند و در برخی موارد مانند حمله به مراسم یادبود دو روزنامه‌نگار شهید به‌دست راست‌گرایان، به‌جای عوامل حمله، گردانندگان مراسم تحت تعقیب قرار گرفتند. اگرچه سازمان‌های نئوفاشیستی هنوز نماینده چندانی در پارلمان ندارند، اما ادغام شبه‌نظامیان وابسته به این سازمان‌ها در نهادهای حافظ نظم و قانون، به‌شدت موجب نگرانی گردیده است. مثلاً اخیراً قراردادی میان شورای شهر کیف و سازمان نئونازی ۱۴ ـ C امضاء شد که براساس آن، مسئولیت حفظ امنیت و گشت‌زنی در خیابان‌ها، به شبه‌نظامیان این گروه سپرده می‌شود. سه قرارداد مشابه دیگر تاکنون در کیف، و ۲۱ قرارداد نیز در سراسر اوکراین به ثبت رسیده است. اکنون روزی نیست که فمینیست‌ها، دگرباشان جنسی، جنبش‌های ضدِ جنگ و سازمان‌های چپ‌گرا، مورد حمله شبه‌نظامیان نئونازی قرار نگیرند. ممیزی کتاب نیز در اوکراین شدت گرفته و نازیسم به اشکال مختلف، و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، توسط دولت تبلیغ و ترویج می‌شود. این حکایت‌ها از ناسیونالیسم سیاه اوکراین، ساخته و پرداخته مسکو نیست، بلکه بسیاری از آنها در رسانه‌های گروهی غرب منتشر می‌شوند. رادیو اروپای آزاد (۲)، کنگره جهانی یهود، عفو بین‌الملل (۳)، دیده‌بان حقوق بشر (۴)، و فریدام ‌هاوس (۵)، ازجمله سازمان‌هایی هستند که به کرات در مورد فعالیت نئونازی‌های اوکراین افشاگری کرده و اسناد بسیاری را در این زمینه منشر نموده‌اند. آنها در یک گزارش مشترک که قبل از جنگ اخیر منتشر شد، هشدار داده‌اند که دولت کیف، به‌زودی کنترل کشور را از دست خواهد داد و باندهای راست‌گرای افراطی، به‌جای دولت، به اعمال خشونت خواهند پرداخت. با گذشت سال‌ها از انقلاب به‌اصطلاح کرامت، مشعل فروزان دموکراسی در اوکراین، دیگر به شعله‌ای بی‌رمق تبدیل شده که فقط کورسویی از آن به چشم می‌رسد.

متن کامل مطلب
 

اسرائیل از نئونازی‌های اوکراین در حیرت است

برگرفته از تارنگاشت عدالت
نویسنده: تیری میسان (ولتر نت، ۸ مارس ۲۰۲۲)

رئیس‌جمهور زلنسکی در پاسخ به همتای روسی خود  که «باند نئونازی‌ها» بر سر قدرت را در کیف متهم می‌کرد، گفت که این حرف غیرممکن است زیرا او خود یک یهودی است. و از آن‌جا که این هم کافی به‌نظر نمی‌رسید روسیه را متهم کرد روز ششم درگیری،  نماد «بابی یار»، جایی که ۳۳‌هزار یهودی توسط نازی‌ها قتل عام شدند را بمباران کرده است. زلنسکی اطمینان خاطر داد که او از نئونازی‌ها حمایت نمی‌کند و این روس ‌ها بودند که نماد جنایت‌های نازی‌ها در جنگ دوم جهانی را نابود کردند.

بدون تامل، «بنیاد یادواشم»، موسسه اسرائیلی  که خاطره Endlosung der Judenfrage (راه‌حل نهایی معضل یهودیان) نازی‌ها را زنده نگاه می‌دارد بیانیه‌ای خشم‌آلودی صادر کرد. به‌نظر مردم اسرائیل ناراحت‌کننده بود که روسیه راست‌های افراطی اوکراینی را با نازی‌هایی که کشتار یهودیان را سازماندهی کردند مقایسه می‌کرد و حتی خیلی بدتر از آن بنای یادبود آن را ویران ساخته بود.

به‌دنبال آن روزنامه‌نگاران اسرائیلی به محل وقوع حادثه شتافتند و به این نتیجه رسیدند که هیچ بمبارانی صورت نگرفته. رئیس‌جمهور اوکراین دروغ گفته بود. بعد از آن سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف از بنیاد یادواشم دعوت کرد هیأتی را به اوکراین اعزام دارد تا زیر چتر حفاظت ارتش روسیه مستقیماً بررسی کند که رئیس‌جمهور پوتین راجع به چه چیز حرف می‌زند.

 آندری بیلیتسکی و «دیمیترو یاروش» مشترکاً «بخش راست» Pravy Sektor را تأسیس کردند. این ساختار ضدِسامی ‌و همجنس‌گراستیز توسط پدرخوانده مافیای اوکراین، میلیارد یهودی  «ایهور کولومویسکی» مورد حمایت مالی قرار گرفت.

اول سکوت سنگینی حکم‌فرما شد. چه می‌شد اگر مانند مرکز سیمون ویزنتال، کرملین نیز حق داشت؟ چه می‌شد اگر یهودیان هوادار اشترواس در ایالات متحده آمریکا و رهبر یهودی اوکراینی ایهور کولومویسکی با نازی‌های واقعی همکاری می‌کردند؟

فوراً نخست‌وزیر اسرائیل نفتالی بنت به مسکو سفر کرد و همین‌طور صدراعظم آلمان را در تل‌آویو به حضور پذیرفت و سپس با رئیس‌جمهور اوکرائین که بدخواهیش را همه شناخته بودند، تلفنی صحبت کرد. این سفر که  به‌عنوان چندمین سفر برای برقراری صلح معرفی شد، در واقع هدفش این بود که مشخص کند که آیا ایالات متحده آمریکا  به نازی‌های واقعی تکیه می‌کند یا خیر. بنت گیج و سرگردان از کشف خود یک روز بعد از این که مسکو را ترک کرد به پوتین تلفن زد. او همین‌طور با سران مختلف کشورهای عضو ناتو تلفنی صحبت کرد.

بسیار مطلوب می‌بود اگر نفتالی بنت  آن چه را که یافته بود افشأ می‌کرد که بسیار غیرمحتمل است. او مجبور می‌شد یک پرونده مسکوت را مجدداً باز کند و رابطه برخی از صهیونیست‌ها با نازی‌ها را مطرح نماید.

متن کامل مطلب

آمریکا در پشه پرده مناقشه روسیه ــ اوکراین پول پارو می‌کند

برگرفته از رادیو بین‌المللی چین

مورد سوم تجارت است. ایالات متحده با ایجاد تنش‌های ژئوپلتیکی میان روسیه و اروپا می‌تواند به‌شکل موثری حجم تجارت میان اروپا و روسیه را کاهش دهد.

اتحادیه اروپا همواره بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه بوده است. حجم تجارت اتحادیه اروپا ــ روسیه در سال گذشته معادل یک سوم کل حجم واردات و صادرات روسیه بود در حالیکه حجم تجارت آمریکا ــ روسیه کمتر از ۵ درصد کل حجم واردات و صادرات روسیه بود.

بنابراین اگر رابطه تجاری میان اروپا و روسیه آسیب ببیند، مشوق کمتری برای تقویت همکاری بین اتحادیه اروپا و روسیه وجود خواهد داشت که این به نفع آمریکا و ضربه سنگینی به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

مورد آخر جنبه نظامی‌ است. از زمان شروع نزاع روسیه ــ اوکراین، کشورهای غربی کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین را افزایش داده‌اند. بحران اوکراین فرصتی فوق‌العاده برای تجارت اسلحه فراهم کرده که این نیز خبر خوبی برای مجموعه صنعتی ــ نظامی‌ایالات متحده محسوب می‌شود.

اگر آلمان را به‌عنوان یک مثال در نظر بگیریم، دولت این کشور اخیرا تغییری بزرگ از زمان پایان جنگ جهانی دوم ایجاد کرده و آن این است که آنها بودجه دفاع ملی خود را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهند داد و به این ترتیب بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو برای هزینه‌های دفاعی اختصاص می‌دهند.

متن کامل مطلب