گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

مسئلۀ هسته ای ایران، موضوع بحث و جدل بین ایالات متحده و اسرائیل ؟

ولادیمیر ساجین

Vladimir Sajine

12:01 01.03.2015(mis à jour 12:12 01.03.2015)

موضوع برنامۀ هسته ای ایران پس از دو رویداد دوباره خبر داغ صفحۀ اول رسانه ها تبدیل شد

 

24 فوریه، روزنامۀ بریتانیائی گاردین گزارشاتی دربارۀ فعالیت هسته ای ایران منتشر کرد که مبتنی بود بر افشاگری های سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و آفریقای جنوبی. تقریباً هم زمان، مخالفان ایرانی (مترجم : یعنی گروه ضد ایرانی مجاهدین خلق ایران) اعلام کردند که تهران به شکل مخفیانه در یک سایت زیر زمینی، و با وجود گفتگو با 6 میانجی گر بین المللی، در حال ساخت سلاح اتمی است. (1)

در این مدت اخیر، از این گونه افشاگری ها و جنجال های اطلاعاتی کم اتفاق نمی افتد و حتی می توانیم بگوئیم که به امری عادی به مفهوم « سنجه » (نرم) تبدیل شده است. ولی در مورد گزارشات اخیر، باید به انتخاب زمان انتشار — افشا گری — این اطلاعات توجه داشته باشیم.

داده های سرّی آژانس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) که توسط روزنامه منتشر شد در تضاد با چندین بیانیۀ نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو قرار می گیرد که مدعی بود ایران به نقطۀ حساسی رسیده و بی درنگ بمب اتمی ا ش را خواهد ساخت. در سال 2012 وقتی بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل متحد در سخنرانی جنجالی اش اعلام کرد که ایران ظرف یک سال آینده بمب اتمی خواهد ساخت، سرویس مخفی خودش با او موافق نبود.

در اینجا گزیده ای از گزارش مخفی موساد را در آن دوران یادآور می شویم : « گرچه ایران اورانیوم غنی شدۀ 5% به اندازۀ کافی در اختیار دارد، یعنی مقداری که برای ساخت چندین بمب کافی خواهد بود، و بخشی از آن را نیز تا 20% غنی کرده اند، ولی بنظر می رسد که ایران هنوز برای غنی کردن با درسد بیشتر آماده نیست. ایران بخشی از این اورانیوم را برای تولید سوخت هسته ای برای دو رآکتور پژوهشی در تهران استفاده می کند، در نتیجه مقدار اورانیوم با میزان 20% غنی سازی افزایش پیدا نکرده است.»

پیش از همه باید دانست که اورانیوم باید تا 90% غنی شود تا برای شارژ بمب اتمی کفایت کند. سپس، ایرانی ها ایرانی ها اورانیوم 20% را کاهش دادند به اورانیوم ضعیف شده تبدیل کردند تا به عنوان سوخت برای رآکتورهایشان استفاده کنند، یعنی موردی که مطابق توافقات ژنو در سال 2013 بود، یعنی در « طرح حرکت مشترک ».

تمام مواردی که در این گزارش مطرح شده کاملاً صحیح است. ولی یک پزسش باقی می ماند : چرا اطلاعات مرتبط به دو سال پیش تنها امروز در پایان ماه فوریۀ 2015 منتشر شده است ؟ مطمئناً به این علت که روز 3 مارس، بنیامین نتانیاهو می خواهد در کنگرۀ آمریکا سخنرانی کند و قصد دارد برنامۀ هسته ای ایران و گفتگو های میانجی گران بین المللی با ایران را در مورد مسئلۀ هسته ای قویاً مورد انتقاد قرار دهد. نخست وزیر اسرائیل قول داده است تا تمام امکانات خود را برای جلوگیری از امضای توافقات آینده در مورد حل مسئلۀ هسته ای ایران به کار ببندد.

دولت اوباما که تمام قدرت سیاسی خود را برای امضای توافق کلی و مشخص بین گروه 5+1 (روسیه، ایالات متحده، چین، بریتانیا، فرانسه به علاوۀ آلمان) با ایران به کار بست، بیم دارد که سخنرانی رهبر اسرائیل در کنگره گفتگوهای مشکل آمیز و حساس کنونی بین تهران و 5+1 را با شکست روبرو سازد.

وزیر امور خارجۀ آمریکا جان کری اعلام کرد که موضع گیری نخست وزیر اسرائیل « می تواند اشتباه باشد ». «اسرائیل در حال حاضر از دوران امضای «طرح حرکت مشترک» خیلی بیشتر در امنیت به سر می برد،  که نخست وزیر اسرائیل با آن مخالفت می کرد. او در اشتباه بود.»

بعید نیست که انتشار اطلاعات سرّی موساد و سرویس های اطلاعاتی آفریقای جنوبی در روزنامۀ گاردین  برای خنثی کردن سخنرانی آیندۀ بنیامین نتانیاهو در واشنگتن انجام گرفته باشد.

پاسخ طرفداران نخست وزیر به انتشار این اطلاعات خیلی فوری صورت گرفت. نمایندگی اپوزیسیون ایرانی  توسط  « شورای ملی مقاومت » (یا « مرکز ملی مقاومت ایران » )(2) یعنی تشکیلاتی که سازمان مجاهدین خلق ایران نقش اصلی را به عهده دارد، تصمیم گرفت تا ثابت کند که تهران از سال ها پیش جامعۀ بین الملل را گول زده است. مخالفان ایرانی مدعی شده اند که از سال 2008 جمهوری اسلامی ایران مخفیانه به غنی سازی اورانیوم در سایت لویزان 3 در حومۀ شمالی تهران که در اعماق زمین واقع شده ادامه داده است. در این سایت در عین حال پژوهش های هسته ای و توسعه به وسیلۀ سانتریفوژهای پیشرفته IR-2m و IR-4انجام می گیرد.

بیانیه های شورای ملی مقاومت تا کنون تأیید نشده است. با این وجود، گویا این سازمان در جامعۀ اتمی ایران دارای منابعی می باشد : این سال های اخیر اعضای آن چندین بیانیه منتشر کردند — که بعداً تأیید شد — در بارۀ فعالیت های متنوع تهران. بی آن که وارد جزئیات اعلامیه های این مخالفان شویم، باید توجهمان را روی زمان برگزیده برای انتشار آن متمرکز سازیم، زیرا انتخاب وقت انتشار بیانیه ( ابن الوقت ) اتفاقی نبوده است.

این یکی از کارت های اصلی تبلیغاتی، هدیه ای برای نتانیاهو در خرابکاری علیه تمام توافقات هسته ای ممکن با ایران بوده است.

از سوی دیگر، بالا گرفتن فعالیت های اسرائیل علیه توافقات هسته ای در عین حال هدیه ای است برای مخالفان رئیس جمهور روحانی در ایران که مانند طرفداران نخست وزیر اسرائیل خواهان هیچ توافقی با 5+1 نیستند. از این پس می توانیم منتظر باشیم که مخافان رؤسای جمهور ایران و ایالات متحده بیش از پیش کارت های ضد ریاست جمهوری خود را در بازی های سیاسی روی میز بگذارند.

بی گمان، مسئلۀ هسته ای ایران پیش از هر موضوع دیگری به اختلاف نظر در مناسبات بین دو مرد سیاسی، بارک اوباما و بنیامین نتانیاهو تبدیل شده است.

در مورد مناسبات ایالات متحده و اسرائیل، اختلافات شخصی رهبران کنونی پیوندهای عمیق و تنگانگ دو دولتی که منافع مشترک بسیاری در منطقه و در جهان دارند را مخدوش نخواهد ساخت.

 

 

ترجمه توسط حمید محوی

لینک متن اصلی در سایت اسپوتنیک

http://fr.sputniknews.com/analyse/20150301/1014936796.html#ixzz3TCZB6jDc