شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

کشوریکه تاریخ ندارد

حکام نظامی اش میگویند با افغانستان دشمنی تاریخی دارند ! هفتاد…

دنیای پرآشوب

رسول پویان در این دنیای پرآشوب و فقر و فتنه دلتنگم فـلـک…

گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی

تاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان…

روز جهانى زن را گرامى ميداريم

هشتم مارچ روز جهانی زن است که همه ساله بخاطر…

مبنا و منبع قانون چیست؟

مبنا لاتغییر و ثابت می باشد و منبع تحول پذیر…

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لکه ی ننگی بردامان سیاستگران بدنام…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت طالبان ابتذالی برخاسته از عمق فاجعه ی…

ماهیت « حقوقی »قرارداد دوحه 

https://youtu.be/J4E-bizAX1I?si=p5LkiwAjRdExuv8-

به مناسبت روز همبستگی بین المللی زنان!

پیام اجماع بزرگ ملی افغانستان «اجماع بزرگ ملی افغانستان» که ائتلاف…

نظام حقوقی سیاسی برای کشور٬ در مثال درخت!

ریشه درخت: ریشه٬ مردم و نسل موجود می باشد. که ارده…

پیدایش جهان و جامعه

دکتر بیژن باران پیدایش اتفاقی کیهان، زمین، انسان مستقل از…

مقام زن

نام نیکویت بزرگ و قامتت بالا بلند هرچه گوید دشمنان در…

روز هشتم مارچ این روز اقدس زن باید ستود!

امین الله مفکر امینی       2024-08-03! اینـــروزاقــــــدسِ زن را باید ســــتود نه تنها…

اگر خواهیم زنده گی مثل انسان!

امین الله مفکر امینی  2024-29-03! مــــا نهراسیــدیم ونهراسیم زهیـــاهوی نبـــــــردِ دشمنـــــان  سربکف بوده…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست دوم سرزمینی که تاریخ آن با خون تبعیدیان نوشته شده…

     زبان مادری را پاس میداریم  

زبان مادری عالی ترین پیوند انسانهاست  نمیدانم چگونه مقصد این پاسدار…

«
»

مسؤول بی میلی شهروندان  برای ثبت نام کی ها اند

نویسنده : زینب

هفت روز از تاریخ ثبت نام رای دهنده گان می گذرد و به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون ۱۹۰ هزار تن شامل ۴۲ هزار تن زنان حاضربه ثبت نام شده اند. بربنیاد تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، مرحلۀ نخست روند ثبت نام‌های رأی‎دهنده‎گان تا ۲۳ ثور در مرکزهای ولایت‎ها و از ۲۵ ماه ثور تاهفتم جوزا در مرکز ولسوالی‌ها و از نهم جوزا تا ۲۲ جوزا در روستاهای کشور ادامه خواهد یافت. به گفتۀ ملیحه حسن، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات در این هفت روز، ۱۸۹هزار و ۶۱تن در سراسر کشور، نام‌های شان را ثبت کرده‌اند، حضور مردم برای ثبت نام در مرکزهای رأی دهی متأسفانه قناعت بخش نیست. به گفتۀ او، آماری که کمیسیون دریافت کرده است نشان می‌دهد که با توجه به اشتراک مردم، این نهاد به هدف تعیین شده اش نخواهد رسید. اما او گفت که با توجه به تلاش‌ها برای آگاهی‌دهی مردم، آنان امیدوار استند که اشتراک مردم در این روند بیشتر شود. به گفتۀ او، آماری که کمیسیون دریافت کرده است نشان می‌دهد که با توجه به اشتراک مردم، این نهاد به هدف تعیین شده اش نخواهد رسید. اما او گفت که با توجه به تلاش‌ها برای آگاهی‌دهی مردم، آنان امیدوار استند که اشتراک مردم در این روند بیشتر شود. هفتۀ پیش، معاذالله دولتی عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اشتراک مردم در مرکزهای ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان هنوز هم آهسته است. او گفت که این کمیسیون می‌خواهد ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن را برای اشتراک در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی ثبت نام کند. هفتۀ پیش، معاذالله دولتی عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اشتراک مردم در مرکزهای ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان هنوز هم آهسته است. او گفت که این کمیسیون می‌خواهد ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن را برای اشتراک در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی ثبت نام کند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات ابراز امیدواری می کند که شاید به زودی میزان اشتراک ثبت ناک کننده گان بلند برود و در نتیجۀ آگاهی دهی علاقمندی مردم برای ثبت نام بیشتر شود؛ اما به میلی مردم برای ثبت نام نگرانی هایی را به بارآورده است که در صورت ادامۀ آن احتمال به چالش  رفتن انتخابات مجلس نماینده گان و شورا های ولایتی پیش بینی می شود. در رابطه به بی میلی مردم برای ثبت نام نظر های متفاوتی موجود اند که سایۀ تقلب های انتخاباتی گذشته بر آن بیشتر سنگینی دارد و عدم حضور گسترده و پرشور مردم در روند ثبت نام های رای دهنده گان را تقلب و بد نامی‌های انتخابات گذشته می‌دانند و آگاهان، گروه های سیاسی و متنفذان محلی از مردم می‎خواهند که با حضور گسترده در مرکزهای ثبت نام‌ها و شرکت در انتخابات، اجازۀ تکرار تقلب‎های گذشته را ندهند. آنان از مردم می خواهند که نباید با این میلی ها میدان را برای سود جویان و استفاده کننده گان خالی کنند تا تقلب کاران بار دیگر وارد عرصۀ انتخاباتی شوند و خدای نخواسته کشور وارد بحران خطرناک تر گردد. از این رو اشتراک در روند ثبت نام به مثابۀ آماده گی در انتخابات برای افغانستان حیثیت حیاتی دارد حتا گفته می توان که شرف، عزت و سربلندی جامعۀ ما را رقم می زند؛ زیرا انتخابات و سهم گیری گستردۀ شهروندان کشور در آن حیثیت نه گفتن در برابر حمله های تروریستی را دارد که معنای مشت کوبنده بر دهن تروریستان است. تنها انتخابات است که وحدت ملی را به نمایش می گذارد و اقتدار ملی را رقم می زند. از سویی هم رسیدن به اقتدارملی است که منافع ملی قابل تعریف می شود و استراتیژی های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی راۀ روشن پیدا می کنند و از خطوط تعلقات حکومت را در حوزۀ منطقه یی و جهانی مشخص می کند و بر تمامی ابهام و نگرانی های کنونی نقطۀ پایان می گذارد. انتخابات تنها مسیر کشور را به برای رفتن به سوی دموکراسی به مثابۀ نقشۀ راه تعیین نمی کند؛ بلکه امیدواری ها برای زنده گی مسالمت آمیز و مرفه و بدون جنگ در کشور را نیز نشانی می کند؛ زیرا تنها در نظام های دموکراتیک است که کثرت گرایی های سیاسی، فکری و فرهنگی به قوام می رسند و ارزش های حکومت مردم سالاری در کشور جان می گیرد. در این صورت بستر مناسب برای رشد خود آگاهی های انسانی، اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی فراهم شده و ارزش های انسانی در پیوند به ارزش های حق شهروندی قوام بیشتر پیدا می کند. در چنین جامعه است که صفا و صمیت پروری بجای خشونت آفرینی رشد می یابد و  از همین رو است برگزاری انتخابات شفاف ضامن استقرار صلح و ثبات در کشور خوانده شده است. این انتخات در واقع چشم امید مردم برای تحقق ارزش های واقعی نظام مردم سالاری در کشور است.

حال بر کمیسیون است تا آخرین تلاش های اش را برای برگزاری انتخابات شفاف به خرج بدهد؛ اما با تاسف که کمیسیون تا حال برای به سر رساندن مسؤولیت های خود کوتاه آمده است.  چنانکه بزرگ ترین عیب کار کمیسیون بی توجهی آن در پیوند به آگاهی دهی پیش از آغاز ثبت نام رای دهنده گان بوده است که مردم حالا در سایۀ اطلاعاتی قرار گرفته اند. پیش از این لازم بود تا کمیسیون به تبلیغات و آگاهی دهی اقدام می کرد تا حالا مردم آماده گی کامل و بدون تردید برای ثبت نام می داشتند. کمیسیون حتا نتوانست که از امکانات رایگان هم برای تبلیغات بنیادی استفاده کند. برای این کار می توانست از رسانه ها، نهادهای جامعۀ مدنی، ملا امامان مسجد ها، تکایا و متنفذین محلی کمک بخواهد؛ اما با تاسف که نتوانست از این امکانات سود ببرد. از همین رو است که حالا از اقدام های هدفمند کوتاه آمده است.  این در حالی است که نهاد‌های مدنی ناظر بر انتخابات، از کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد هایی دارند می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات آمار شهروندانی را که برای رای‌دهی ثبت‌ نام می‌کنند، با تفکیک ولایت اعلام نمی‌کند. آنان این کمیسیون را متهم کرده اند که دفترهای ولایتی‌اش در برخی ولایات، حتا به نهادهای ناظر بر انتخابات، آمار نمی‌دهند. از سویی هم اداره‌ی ثبت احوال نفوس هم باید آمار کسانی را که روزانه از این اداره شناس‌نامه می‎‌گیرند، اعلام کند وهم بگوید از آغاز تأسیسش تا کنون چند میلیون شهروند افغانستان صاحب شناسنامه شده‌ اند و بگوید که به چه تعهداد شناسنامه های مرده گان را در آرشیف خود دارد.

بنا بر اتهام هایی که در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ و انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ بر این کمیسیون وارد شده است. این کمیسیون برای پاسخگویی به انتقاد های مردم باید هر لحظه آماده باشد تا از کاستی ها در روند کار آن پیشگیری شود، میزان شفافیت در آن افزایش یابد و اعتماد از دست رفته و شکسته شده دوباره برگردد و جبران پیدا کند. در غیر این صورت کمیسیون متهم به جانبداری سیاسی شده و بی طرفی انتخابات زیر پرسش می رود. کمیسیون برای نزدیک شدن به اهداف شفاف انتخاباتی باید اصل استقلالیت خود را حفظ کند و تسلیم فشار های سیاسی نشود. در این حال تقلب در سقف های کوچک و بزرگ در انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها به کم‌ترین حد خواهد رسید. هرچند مشکل انتخابات‌ های افغانستان تقلب‌های مهندسی شده و پیچیده‌ است و انتخابات ریاست جمهوری گذشته به وضوح از آن پرده برداشت. از این رو حال شهروندان افغانستان می دانند که کی ها مسؤول اصلی بی میلی شهروندان برای ثبت نام اند و چه کسانی آرزو های پاک مردم افغانستان را بیرحمانه به بازی گرفتند و دموکراسی به بلوغ نرسیدۀ کشور را پیش از پای گذاشتن به جوانی از شانه ها بریدند. حکومت پیشین به رهبری آقای کرزی به مثابۀ سردمداران تقلب نه تنها امروز و بل فردا ها هم نزد مردم افغانستان مسؤول و سخت پاسخگو اند؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری گذشته از ارگ رهبری شد و مهندسان اصلی آن در ارگ پیشین حضور داشتند. صدا هایی تیلفونی که افشا شد، نشان می داد که صدا ها از چه کسانی اند و چگونه دستور های تقلب کاری های ذلت بار را فرمان می دادند؛ اما با تاسف که مهندسان تقلب هیچ یک محاکمه نشدند. بصورت قطع روزی فراخواهد رسید که در دادگاۀ مردم در کنار خاینان، مفسدان بزرگ و قاچاقبران مواد مخدر به دادگاه کشانده خواهند شد.

شهروندان افغانستان امیدوار اند که کارمندان کمیسیون انتخابات کنونی از فاجعۀ  انتخاباتی گذشته عبرت گرفته باشند و برای برگزاری انتخابات شفاف و بدور از تقلب تمامی تلاش های شان را صادقانه به خرج بدهند. به یقین که تدابیردرست می تواند، تقلب های غیر مهندسی شده را شدت کاهش بدهد تا اعتماد عمومی به روند انتخابات دوباره اعاده شود. از سویی هم نامردان و سیاستگران کشور حالت غیر جانبدارانۀ شان را حفظ کنند و از حامیان شان بخواهند تا برای ثبت نام بسیج شوند. حال بر سیاستگران مدبر، آگاه و دور اندیش و دارای پایگاه های مردمی کشور، این به مثابۀ یک چلنج بزرگ است که چقدر توانایی استفاده ازاین پایگاه های شان را برای تقویت و نجات دموکراسی نوپای کشور دارند. آنان با این رویکرد شان ثابت بسازند که کی ها مسؤول بی میلی مردم برای ثبت نام هستند.

 

سوم ثور سال 1397