به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مردم خواهان ختم بازیهای بحران آفرین میباشند

فرهاد

از درد کهنه کشور من زخم بستر است آتش گرفته طرهای در خون شناور است

دارو تقلبی و مداری بود طبیب بیمار زیر تیغ ستم، جور خنجر است

رسول پویان

اداره استخباراتی امریکا در این اواخر خبری را نشر در آن گفته شده امکان دارد بعد از سال 2016 میلادی جنگها در افغانستان افزایش یابد میافزاید در سال 2018 طالبان یک تعداد زیاد قرآ ولسوالی ها، پسته های امنیتی و بعضی از شهرها را متصرف و سال متذکره از جمله خونین ترین سال در افغانستان خواهد بود.

در این رابطه آگاهان امور به تاریخ 17/11/1393 از طریق کابل نیوز برداشت های خویش را چنین بیان داشتند که چند از گفته های آنها را خدمت خوانندگان گرامی یادآور میشوم. برداشت ما این است اگر اداره استخباراتی امریکا چنین پلانهای خصمانه را برعلیه کشور ما طراحی نکرده پس از کجا میداند که چنین کاری صورت میگیرد؟ از جانب دیگر ادارات متذکره با نشر و پخش اخبار گمراه کننده میخواهند مردم افغانستان را وادار به اطاعت کورکورانه از اوامر خویش سازند آنها مردم ما را غیرمستقیم تهدید می نمایند نشان میدهند اگر ما نباشیم شما هیچ کاری را انجام داده نمیتوانید. در غیر از آن اگر واقعا خواهان مبارزه با هراس افکنی طی چهارده سال گذشته میبودند چرا سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی را در اختیار قوای مسلح ما قرار ندادند؟ پس معلوم میشود که بخاطر مبارزه با هراس افکنی، تروریزم و غیره به کشور ما نیامده زیرا که ترورستان امروز عملا دوستان شان بوده در مقابل دولت افغانستان یاغی میباشند. پس آنها در مقابل دولت افغانستان یاغی هستند بگذارید مشکلات خود را افغانها خودشان حل نمایند. مردم ما بخوبی درک کرده اند که اساس بنیاد مبارزه با تروریزم را نابودسازی مؤسسات، دستگاه ها، فابریکات و بنیادهای بزرگ تولیدی، خدماتی، تشکیلاتی، فرهنگی، نظامی، مالی، اقتصادی تشکیل داده و میدهد.

مردم میگویند افزایش هزاران مرتبه کشت، ترافیک و قاچاق مواد مخدر بهترین وسیله دستیابی به سلاح های کشتار مردم برای ترورستان بوده که سالانه هراس افکنان بیش از ششصد میلیون دالر از آن بدست میاورند ثمره مبارزه با مواد مخدر در این رابطه چه میباشد؟ در رابطه به مسدود نمودن ده ها هزار لانه تروریزم که در سراسر پاکستان به واسطه ادارات استخباراتی کشورهای سعودی، ایران، قطر، امارات عربی، کویت، پاکستان و غیره تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش داده میشوند، جهت انجام جنایات خونین به کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند، چرا برخورد دوگانه صورت میگیرد؟

به باور بعضی ها افغانستان بعد از این هدف هراس افگنان نیست انجام این بازیهای خونین بخاطر رسانیدن گروه های ترورست در آسیای میانه میباشد عده دیگر میگویند افزایش جنگ روانی و بحران آفرینی برای توجیه حضور قوت امریکائی و فروش سلاحهای شان در کشورهای منطقه میباشد. مسلت بودن عاملین فساد، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگسالاران، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنایت کاران سازمان یافته، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان در کشور و عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، گسترش فرهنگ معافیت، فقر، بیکاری، بیماری، مداخله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما سبب زمینه سازی بحران آفرینی در کشور گردیده است.

با وجود سپری شدن شش ماه از ایجاد حکومت وحدت ملی هنوز هم تفاهم نظر و روحیه همکاری صادقانه بین هر دو تیم وجود ندارد. ایجاد همچو یک حکومت تحمیلی به واسطه وزیرخارجه امریکا بی باوری ها را در مورد تأمین امنیت صلح و ثبات واقعی، رفاه همگانی، ترقی و پیشرفت افزایش یافته با تأسف سران هر دو تیم هنوزهم به جای تن دادن به خواستهای مردم بخاطر دستیابی به قدرت بیشتر پافشاری مینمایند.

پوشانیدن حقایق به واسطه سران سازمانها از جمله سازمان همکاری اسلامی زمینه را برای آتش افروزی مساعد ساخته. نامبرده به تاریخ 13/11/1393 در مقابل سوال خبرنگار طلوع نیوز گفت نظامیان پاکستانی از ترورستان حمایت نکرده بلکه مبارزه جدی را با آنها آغاز کرده اند و دادن کمک مالی کشور سعودی را برای هراس افکنان رد کرد. مردم از ناحیه هجوم ترورستان که به این طرف خط دیورند پناه آورده اند نگران بوده جاوید کوهستانی میگوید نظامیان پاکستانی میخواهند زیربهانه مبارزه با هراس افکنان آنها را در این طرف خط دیورند جابجا سازند. عدم حمایت از تولیدات داخلی، گسترش فساد اداری، سبب افزایش بیکاری، بی اعتمادی و ایجاد فاصله بین دولت و مردم گردیده است.

مردم میگویند در حالیکه بازارهای افغانستان در انحصار فابریکه های سمنت نظامیان پاکستانی قرار دارد  نظامیان پاکستان سالانه به اندازه یک میلیون تن سمنت در کشور ما و میلیونها تن به کشورهای آسیای میانه، صادر مینمایند. سنگ سوخت خویش را نیز با پرداخت پولهای ناچیز از افغانستان بدست میاورند هر تن ذغال سنگ را جلابان هشت دالر از دولت خریداری برای پاکستانی ها به شصت دالر بفروش میرسانند.

در حالیکه دو دهه قبل بزرگترین فابریکات سمنت از جمله غوری جبل السراج و غیره در افغانستان فعال هزاران تن در آن مصروف کار بودند و در حال حاضر زمینه فعالیت برای تولید در ده ها نقاط کشور مساعد است مسئولین وابسته در این رابطه نخواسته اند فابریکات مورد ضرورت را دوباره احیا و اعمار نمایند. باشنده گان شهر کابل از ناحیه نصب میترهای غیرمعیاری بواسطه برشنا موسسه در خانه هایشان ابراز نگرانی نموده میافزایند با نصب آن صرفیه برق در این اواخر چندین مرتبه افزایش یافته است. مردم از ناحیه تورید آرد بی کیفیت و کم کیفیت طی چهارده سال گذشته به امراض مبتلا شده اند. مردم زابل سه تن رباینده گان را که یک طفل را اختتاف کرده بودند بعد از تیرباران آویزان کردند. گسترش جنجال ها زیرنام کمیسیونهای انتخاباتی مایه شرمساری برای سران دولت گردیده است. نورستانی رئیس کمیسیون انتخاباتی میگوید فشارهای خارجی سبب شد که پروژه ملی به یک پروژه سیاسی مبدل و حکومت غیر مشروع زیرنام وحدت ملی ایجاد گردد میافزاید بعد از این حاضر نیستم خلاف قانون اساسی در مورد اصلاحات کمسیون های انتخاباتی اقدام نمایم.

بتاریخ 21/11/1393 یک خانم از طریق تیلفون به دانشیار خبر نگار رادیو آرمان گفت: یک تن اعضای فامیل خویش را غرض تداوی به پاکستان برده زیر بهانه های مختلف مورد اذیت آزار پولیس پاکستان با وجود داشتن ویزه و پاسپورت قرار گرفتیم، سران پاکستانی به شفاخانه های پاکستان دستور داده اند که افغانها را تداوی نه نمایند در حالیکه پولیس پاکستان از هیچ نوع بی حرمتی ، اذیت و آزار افغانها دریغ نمی نمایند برعکس در دروازه تورخم پاکستانی ها و طالبان بدون داشتن اسناد آزادانه به کشور ما آمده که چند تن آنها همرای ما بود پولیس افغانستان از آنها پرسان هم نکرد.

نظر به نشر اخبار رادیو آرمان با لای یک زن هفده ساله که حامله دار هم میباشد در ولایت جوزجان تجاوز گروهی صورت گرفته وی را بسته کرده بودند و دندانهایش را نیز شکسته، زیورات آنرا از نیز برده اند.

مسؤلین میگویند شهر کابل در جمله آلوده ترین شهر های جهان بوده نسبت تورید تیل آهن دار و بی کیفیت و سوختاندن پلاستیک، بوته یا کهنه و غیره هوای شهر کابل آلوده سبب افزایش امراض های گوناگون در کشور گردیده است.

یک خلبان در ایالات لاس انجلس ایالات متحده به نسبت نجات یک سگ از غرق شدن در آب اظهار خرسندی نموده و مایه افتخار خویش دانسته.

با تاسف در هرسال هزاران تن مهاجر در جریان سفر به کشورهای جهان غرق و نابود میشوند، جهانیان به این عمل بی تفاوت بوده هیچ کار مسؤلانه را انجام نداده.

سوال اینجاست مردم که در سرزمین مقدس و آبائی شان مسلط نباشند حق دارند از دموکراسی، آزادی، تأمین صلح و ثبا واقعی، تطبیق عدالت اجتماعی یکسان قانون، رشد و ترقی حرف بزنند؟

پس معلوم میشود که جواب آن منفی است.

از این لحاظ  است که ده ها میلیون مردم عامل دشواریهای خونین فوق الذکر و نرسیدن به اهداف مقدس از جمله تامین صلح ثبات واقعی، تطبیق عدالت اجتماعی، یکسان قانون، دموکراسی و مردم سالاری را انجام بازیهای بحران آفرین به واسطه ادارات استبخاراتی کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما و کشورهای منطقه دانسته خواهان ختم آن میباشند.