کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

«ما می خواهیم جمهوری اسلامی ایران و داعش با یکدیگر بجنگند»

مصاحبۀ فرانس 24 با دانیل پایپس رئیس اتاق فکری خاورمیانه در فیلادلفی

لینک ویدئو در یوتوب 24 مارس 2015

https://www.youtube.com/watch?v=4UGEK1TGY_A

نوشتۀ حمید محوی 

مصاحبۀ فرانس 24، میهمان برنامه دانیل پایپس Daniel Pipes  که  رئیس اتاق فکری  خاورمیانه در فیلادلفی در ایالات متحده است. موضوع گفتکو مناسبات ایالات متحده و اسرائیل پس از پیروزی انتخاباتی بنیامین نتانیاهو و مسئلۀ فلسطین و گفتگوهای هسته ای ایران و جنگ علیه امارات اسلامی یا داعش در عراق است.

من این ویدئو را خیلی اتفاقی پیدا کردم، و هدفم در این جا البته ترجمۀ کامل این گفتگو نبوده، بلکه به شکل جزئی بخش هائی از این گفتگو را انتخاب کردم تا به خوانندگان نشان دهم که یک روزنامه نگار یا محقق خاورمیانه در آمریکا یعنی افرادی مانند دانیل پایپس و به همین گونه رسانه هائی مانند فرانس 24 تا چه اندازه می تواند بی شرم باشند و دروغ پردازی کنند. البته دروغ ها کاملاً معنی دار و هدفمند است. و نشان می دهد که حضور ایران در عراق کاملاً برنامه ریزی شده و یک طرح آمریکائی و اسرائیلی بوده است.

گفتگو با موضوع  چگونگی مناسبات ایالات متحده و اسرائیل و به ویژه رابطۀ رئیس جمهور اوباما و نتانیاهو شروع می شود، در این مدت اخیر تنش غیر معمولی را شاهد بودیم، نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا سخنرانی کرد و آشکارا رئیس جمهور اوباما را به باد انتقاد گرفت، و بی آن که در کاخ سفید مورد استقبال قرار گیرد. فرانس 24 می پرسد که آیا بین دو کشور بحران استراتژیک به وقوع پیوسته. دانیل پایپس پاسخ می گوید : «نه، فکر نمی کنم، البته بین دو کشور مشکلاتی وجود دارد ولی بحران استراتژیک نیست…طی شش سال گذشته دو مشکل وجود داشت، از یک سو فلسطین و دیگری ایران. این اختلاف نظر طی دو سال آینده بین دو مرد سیاسی و دو دولت ادامه خواهد یافت ولی به تدریج برطرف خواهد شد…ولی بحران استراتژیکی در کار نیست.»

فرانس 24 می پرسد : شما فکر می کنید که این تنش به فلسطین و موضوع هسته ای ایران مرتبط می باشد؟ نتانیاهو دائماً اعتراض می کند که این توافقات صلاح نیست و ایران به سوی تولید سلاح اتمی حرکت می کند. یا اینکه مسائل دیگری در منطقه موجب این تنش شده است؟

دانیل پایپس می گوید : «فکر می کنم هر دو این مسائل دخالت دارند و موجب تنش بین اوباما و نتانیاهو شده. تابستان گذشته موضوع فلسطین موجب تنش شده بود و امروز گفتگوی 6 شش کشور با ایران مطرح می باشد. این موضوع دائماً تغییر می کند…اوباما می خواهد دولت ایران را تغییر دهد ولی دولت ایران تغییر نمی کند، هدف اوباما خوب است ولی تنها دو روز پیش خامنه ای اعلام کرد « مرگ بر آمریکا»

فرانس 24 : البته از 35 سال پیش همین را تکرار کرده اند. اهمیت خاصی ندارد.

دانیل پایپس : «نه، این بار فرق دارد…هدف خوب است ولی اوباما مشکل ایران را درک نمی کند، نمی خواهد ببیند، به هر قیمتی می خواهد به توافق برسد…او می خواهد که ایران به عنوان یک دولت مسئول در یمن، عراق و سوریه عمل کند، ولی ایران دولت مسئولی نیست، خیلی خشن است. و نتانیاهو فکر می کند که نمی شود به ایران اعتماد کرد »

فرانس 24 موضوع بمباران هوائی در سوریه و عراق را مطرح می کند و پشتیبانی زمینی از سوی ایران انجام گرفته که با توافق آمریکا بوده، ولی دانیل پایپس این موضوع را نفی می کند و می گوید که در عراق بمبارانی صورت نگرفته و تمام بمباران ها در سوریه انجام گرفته. «همه موافق هستند که جمهوری اسلامی هیولائی است. دولت اسلامی (داعش) به اندازۀ دولت جمهوری اسلامی خطرناک نیست. نباید با هیچکدام متحد شد. جنگ ما نیست، موضوع منازعۀ ما نیست.»

فرانس 24 می پرسد : در آنجا جنگ هست آیا فکر می کنید که آمریکا باید برای مداخلۀ زمینی نیرو بفرستد.

دانیل پایپس : نه، من می خواهم که امارات اسلامی و دولت جمهوری اسلامی با یکدیگر بجنگند. بی آن که ما دخالت کنیم هر دو با یکدیگر بجنگند. هر دو دشمن ما هستند، هر دو جهاد طلب هستند. دوستان ما نیستند. مثل هیتلر و استالین، باید هر دو علیه یکدیگر بجنگند. بی آن که ما در مرکز این جنگ باشیم و دخالت کنیم.

فرانس 24 می پرسد : آیا فکر می کنید که دولت های اروپائی اشتباه می کنند که علیه داعش وارد جنگ شوند ؟

دانیل پایپس : «اشتباه است. جمهوری اسلامی باید علیه داعش بجنگند، ولی نه ما.»

روشن است که چنین نگاهی به جنگ بین داعش و جمهوری اسلامی، یک نگاه کاملاً یهودی بوده و مستقیماً از تورات استخراج شده است. میشل اونفره در کتاب «رسالۀ خداناباوری» یادآوری می کند که : « تورات نخستین نسخۀ غربی از کتاب هائی تلقی می شود که در زمینه هنر جنگ  تا کنون طی قرن ها منتشر شده است…» (ص 233)

این نظریه که دیگران بجان هم بیافتند و قوم یهود در حاشیه در امان بماند و سرانجام همه از بین بروند و تنها قوم یهود نجات پیدا کند، یک نظریۀ کاملاً اصیل یهودی است.

بنیامین نتانیاهو در حال دست دادن با تروریست های القاعده

در این پرسش و پاسخ ها می بینیم که هیچ اشاره ای به منشأ جنگ در سوریه نمی شود، کمک های مالی و ارسال اسلحه و مستشار و امداد رسانی های اطلاعاتی، ارسال تروریست از تمام جهان به انضمام کشورهای اروپائی با همکاری مقامات و سرویس های اطلاعاتی اروپائی طی چهار سال، تا جائی که وزیر امور خارجۀ فرانسه لوران فبیوس در یکی از سخنرانی هایش اعلام می کند که «آنها — (یعنی تروریست ها) — کار مفیدی در منطقه انجام می دهند. ».

دانیل پایپس می گوید این جنگ ما نیست. ولی نمی گوید که این جنگ را ما راه انداختیم که به جان مردم منطقه بیاندازیم، حالا داعش و جمهوری اسلامی را به جان هم بیاندازیم که یکدیگر را تکه پاره کنند و ما از بیرون تماشا کنیم. او بر این باور است که دخالت اروپا برای جنگ علیه داعش اشتباه است. یعنی تمام آن ادبیات و دیپلماسی «جنگ علیه تروریسم» که با آن به افغانستان رفتند، به عراق رفتند، به لیبی رفتند و هنوز هم در آفریقا به کار می برند…همۀ اینها را باید فراموش کنیم. برای دانیل پایپس ها هیچ اشکالی وجود ندارد که وقایع تحریف شود، و از افشای خرید نفت از داعش تا اشیاء عتیقه از طریق اسرائیل خودداری کند. این جنگ، جنگ دانیل پایپس ها نیست، اروپا نباید دخالت کند، آمریکا نباید دخالت کند، ما نباید دخالت کنیم، ولی برایشان با چتر نجات اسلحه پرتاب می کنند. بی شرمی تا این اندازه واقعاً شگفت آور است.

داعش (دشمنی که خودمان اختراع کردیم) حالا باید با دشمن دیگرمان جمهوری اسلامی بجنگند. ولی از دیدگاه دانیل پایپس، گرچه این دو جبهه هر دو جهاد طلب هستند و هر دو دشمن غرب و اسرائیل هستند، ولی نمی گوید که ما همچنان باید برای داعش اسلحه بفرستیم تا بتوانند در مقابل جمهوری اسلامی مقاومت کنند، و جنگ فرسایشی تداوم یابد.

در نتیجه آنهائی که تصور می کنند که مداخلۀ ایران در عراق نشانۀ قدرت ایران است، و یا پیروزی های نظامی ایران در کمک رسانی به ارتش عراق قطعی است، بهتر است در تحلیل های خود درنگ کنند.

در تحلیل های من، حضور ایران چه در سوریه و چه در عراق بی شباهت به جنگ تحمیلی نیست، و به طرح قدیمی «خاورمیانۀ بزرگ» تعلق دارد. در این طرح جنگ های قومی و مذهبی جایگاه ویژه ای دارند. تمام این جنگ ها به وقوع پیوسته و همچنان ادامه دارد. آمریکائی ها و اسرائیلی ها و متحدان منطقه ای آنها این جنگ ها را تغذیه می کنند و خواهی نخواهی هم اکنون شکافی خونالود در جهان اسلام به وقوع پیوسته، بی آن که مسیحیان را فراموش کنیم. این جنگ ها با اپیزودهای گوناگونش بیش از پیش رنگ مذهبی بخود می گیرد و از این پس قربانیان افراد عادی نیستند که بشود آنها را با نام و یا محل تولد شناسائی کرد، بلکه از این پس قربانیان، شیعه، سنی، وهابی، یزدانی، مسیحی، یهودی و غیره هستند.

جنگ مذهبی یکی از فصل های مهم «طرح خاورمیانۀ بزرگ» است، و ایران کاملاً در گیر این جنگ شده است.

نظریات دانیل پایپس «جنگ ما نیست» به روشنی نشان می دهد که اتفاقاً چنین جنگی جنگ غرب و بیشتر جنگ نیابتی اسرائیل علیه ایران است. این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیل دست کم طی«دو سال آینده» مانع هر گونه توافقی با ایران شود، و اگر بتوانند جنگ چریکی را به ایران گسترش خواهند داد. در این صورت در حومۀ پاریس مجاهدین خلق ایران نو نوارتر از همیشه با پشتیبانی پنتاگون و دعای خیر اسرائیل گردهمآئی های بین المللی راه اندازی خواهند کرد.