نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

لهستان تانک رادار گریز می سازد

 

ژولین برگونو  Julien Bergounhoux

2 آوریل 2014

تجهیزات نظامی دائماً در حال تحول است، و اگر مکانیک پرواز غالباً جلوی صحنه دیده می شود، جنگ افزارهای زمینی چیزی از آن کم ندارد. به عنوان نمونه می توانیم به طرح PL-01 که لهستان مبتکر آن است اشاره کنیم. طرح PL-01 به ساخت تانک جنگی رادار گریز اختصاص دارد و از سامانۀ بی آی ای BAE (شرکت صنایع دفاعی و هوا فضای بریتانیائی) استفاده می کند.

مرکز پژوهش و گسترش برای ابزارهای مکانیکی، OBRUM,، با همکاری بی آی ای سیستمز BAE Systems به ساخت تانک نسل نوین تحقق بخشیده است. این طرح با نام PL-01 (خود روی پشتیبانی مستقیم) به عنوان زره پوش آینده ساخته شده است : که رادار گریز (پنهان کار)، با پودمان چند تراشه ای (اصطلاح رایانه ای برای سخت آفزارهائی که در آن چندین بخش الکترونیکی ترکیب می شوند و یک عنصر منطقی یگانه دارند)، و انباشته ازالکترونیک است.

PL-01 روی شاسی خودروی جنگی 90 قرار می گیرد (یک تانک سوئدی که در حال حاضر با همکاری شرکت بریتانیائی BAE Systems ساخته شده). این تانک سه نفر کاربر دارد، راننده در جلو، فرمانده و تیرانداز در مرکز تانک جای می گیرند. علاوه برای امکان حمل چهار سرباز در بخش پشتی تانک وجود دارد. پودمان تانک در سه نوع مختلف ساخته شده : مرکز فرماندهی، خودروی زرهی تعمیر کار و خود روی مین یاب. این ساخت و ساز به یک ستون تانک اجازه می دهد که با استفاد ه از قطعات و تجهیرات یکسان مأموریت های متنوعی را انجام دهد.

رادارگریزی موفق در تمام آزمون ها

ولی برتری اصلی تانک نسل نوین لهستانی در فن آوری پیشرفتۀ استتار است. در واقع، طرح تانک از فن آوری رادار گریزی در مکانیک پرواز در زمینۀ حذف بیشترین رد و نشان رادارگیر الهام می گیرد. دراین مورد، تانک لهستانی از طراحی زاویه دار استفاده می کند که موجب کاهش انعکاس رادار می شود و رنگ جذب کننده که همین کار را انجام می دهد، یعنی ترکیبی از ترفندهائی که یادآور F-117 Nighthawk شکاری رادارگریز و اسطوره ای ارتش نیروی هوائی آمریکا است.

ستارۀ درخشان اصلی سامانۀ استتار تانک نسل نوین، استتار حرارتی آن است. استتار حرارتی از فن آوری  ADAPTIV de BAE Systems استفاده می کند و به جنگ افزار اجازه می دهد تا از نگاه گیرنده های ماورای قرمز پنهان بماند، یعنی پرتوهائی که معمولا در صحنۀ نبرد به کار برده می شود. این فن آوری عبارتا ست از استفاد هاز پلاک های شش ضلعی (هگزاگونال) که حرارت آن کنترل شده است و جدار بیرونی را می پوشاند. این ترفند با دستگاه کنترل حرارت موتور دیزل 940 اسبی ترکیب می شود. گیرنده های ماورای قرمز کوچکی حرارت محیط اطراف را اندازه گیری می کند و با تنظیم حرارت به تانک اجازه می دهد که با حرارت یکسان در فضای اطراف حل شود و به عبارت دیگر از خود اثر حرارتی در محیط اطراف خود باقی نمی گذارد..

ولی ما هنوز با طرح PL-01 تمام نکرده ایم، زیرا ساختار شبکه دار (لانه زنبوری) پلاک های سامانۀ ADAPTIV که با پیکسل (کوچکترین واحد تصویر روی صفحۀ کامپیوتر) به این تانک اجازه می دهد که خود را به ابزار یا شیء دیگری روی گیرندۀ دشمن نشان دهد، به عنوان مثال می تواند خود را به شکل یک ماشین معمولی یا هر شیء عادی دیگر. این تانک در عین حال می تواند پیغام های مرئی از طریق ماورای قرمز برای هم پیمانان بفرستد. برای تکمیل سامانۀ استتار، می تواند نارجک های دود افزا پرتاب کند که پرتاب کننده ها در اطراف برجک جا سازی شده اند.

مدرن و پودمان پایه (MODULAIRE)

زره این تانک از جدار سرامیک-آرامید ( مادۀ شیمیائی سنتتیک) منطبق بر نرم 4569 ناتو استفاده می کند. توپ اصلی آن 105 میلیمتری یا 120 میلیمتیر برای مدل های دیگر که از مرکز تانک هدایت می شود و برجک به شکل اتوماتیک عمل می کند و می تواند 6 گلوله یا راکت ضد تانک در دقیقه پرتاب کند. سیستم گلوله گذاری نیز اتوماتیک است.

PL-01 چهل گلوله توپ حمل می کند که 16 گلولۀ آن از پیش آماده است. به عنوان سلاح جانبی، سک مسلسل هم محور UKM-2000C ( ساخت لهستان) 7،62 میلیمتر با 1000 فشنگ. این تانک می تواند به یک مسلسل مستقل دیگر با کالیبر 7،62 یا 12،7 میلیمتر با 750 گلوله مجهز شود، به علاوه 400 نارنجک 40 میلیمتر. از سلاح ها یدیگر می توانیم به سامانۀ دفاع ضد موشکی اشاره کنیم که می تواند موشک در حال پرواز را پیش از آن که به تانک اصابت کند، هدف بگیرد. تمام تجهزات ثابت الکترونیک به سیستم هدایت لازر مجهز می باشد. کاربران تانک از سیستم تصوری و هدف گیری به ویژه ماورای قرمز برای عملیات شبانه بهره می برند، و به همین کونه سیستم هدایت از طریق ماهواره. جایگاه کاربران برای تخفیف شوک انفجار در نظر گرفته شده و در صورت آتش سوزی سیستم پدافندی برای خاموش ساختن آتش وارد عمل خواهد شد.

وزن تانک لهستانی نسل نوین 30 تا 35 تن مبنی بر درجۀ حفاظتی، 7 متر طول و 3،8 متر عرض و 2،8 ارتفاع دارد. برد عملیاتی  500 کیلومتر با سرعت 70 کیلومتر در ساعت روی جاده  و در زمین ناهموار 50 کیلومتر در ساعت. توان گذر از چاله به عرض 2،6 متر و عمق گذر از آب 1،5 متر ، با قابلیت عبور از سطح شیبدار 30 درجه.

پیش نمونۀ نهائی طی 2016 آماده خواهد شد، و اگر طرح موفقیت آمیز باشد، تولید آن از سال 2018 آغاز خواهد شد.

نمایش رسمی PL-01 را در دو ویدئوی زیر ببینید :

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-_TPzN1s9FQ

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kxC3ecGVIgo

 

منبع :

http://www.industrie-techno.com/la-pologne-developpe-un-tank-furtif.28856

ترجمه توسط حمید محوی