زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

«
»

لنین، انسانی برای همه دوران‌ها

مجله هفته



اودت دیاز فومو، خبرنگار خبرگزاری کوبا در روسیه

همچنان صد سال پس از مرگش، او برای بسیاری از مورخان بین‌المللی یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین مردان قرن بیستم است، به لطف تحلیل و شناخت قوانین امپریالیسم که به عنوان بالاترین مرحله سرمایه‌داری.

درک لنین از ماهیت و هدف دولت نیز خواندنی است، زیرا او هم در نظریه و هم در عمل، نوع سازمان حرفه‌ای انقلابیون را توسعه داد که برای تحقق هدف اصلی، یعنی ایجاد انقلاب، ضروری بود.

و در حالی که او از طیف وسیعی از منابع فکری برای ارائه مشارکت‌هایی به نظریه‌های کارل مارکس و فردریش انگلس استفاده کرد که در انتها منجر به ایجاد خط کلی در توسعه مارکسیسم شد که به مارکسیسم-لنینیسم معروف است، اقدامات او نیز از مهم‌ترین خدمات او به جامعه بود.
در مصاحبه‌ای اختصاصی با پرنسا لاتین، دیمیتری نوویکوف، معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، دو دستاورد اساسی رهبر حزب بلشویک را توضیح میدهد.

نوویکوف گفت: «ما می‌توانیم از دو مورد از مهم‌ترین دستاوردهای تاریخی او صحبت کنیم. اول اینکه او یک حزب کمونیستی کاملاً جدید و پیشرو را ایجاد کرد. و این حزب قادر به پیروزی بود. او بود که کارگران روسیه، کارگران و دهقانان آن را در اکتبر ۱۹۱۷ به پیروزی رساند و توانست انقلاب بزرگ سوسیالیستی اکتبر را انجام دهد.»

«دوم اینکه لنین با پیروان خود و حزب بلشویک، نه تنها قادر به انجام انقلاب بود، بلکه توانست پروژه بزرگ «سرخ»، یعنی تأسیس اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، را آغاز کند که به نوعی تاریخ جهان را در قرن گذشته رقم زد.»

نوویکوف یادآور شد که لنین در آغاز تاسیس شوروی در برابر دخالت یک شش‌دانگ از قدرت‌های خارجی مقاومت کرد. سپس مدرنیزاسیون، صنعتی‌سازی و انقلاب فرهنگی درخشان لنینیستی-استالینیستی را رهبری کرد.
در نهایت، او کشور را برای مبارزه با فاشیسم و نازیسم آماده کرد، نبرد بزرگی که اتحاد جماهیر شوروی به رهبری یوزف استالین از آن پیروز بیرون آمد.
حزب کمونیست روسیه (KPRF) در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت روسیه، ممنوع شد. اما این حزب پس از احیای مجدد، به بزرگترین و تأثیرگذارترین حزب اپوزیسیون در روسیه تبدیل شد و تا به امروز این جایگاه را حفظ کرده است.

ن، دیمیتری نوویکوف، معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه،



میهن پرستی لنین در روسیه امروزی

او گفت: «من عمیقاً معتقدم که مورخان، شهروندان روسیه و نمایندگان جنبش کمونیستی بین‌المللی، نقش تاریخی را که کمونیست‌های روسی در این دهه‌های دشوار در پایان قرن گذشته و آغاز دوران حاضر در احیای حزب خود و مبارزه برای سوسیالیسم ایفا کردند، همچنان بسیار ارزشمند می‌دانند.»
نویکوف به سال‌های دشوار اشاره کرد که در آن نفوذ ضد کمونیستی در جامعه به حدی بود که برای بازماندگان جنگ جهانی دوم هم تا حدی خطرناک شد که آنها مجبور بودند نشان‌های افتخار و شجاعت خود را پنهان کنند، زیرا می‌ترسیدند به دلیل وفاداری خود به موقعیت ضد فاشیستی کشته شوند.

او گفت: «وقتی واژه «وطن‌پرستی» در اوایل دهه ۲۰۰۰ در روسیه دوباره محبوبیت خود را به دست آورد، برای بسیاری روشن شد که نمی‌توان از وطن‌پرستی سخن گفت و در عین حال فراموش کرد که بزرگترین دستاوردها و موفقیت‌ها در تاریخ میهن ما با تاریخ سوسیالیسم مرتبط است.»

نویکوف گفت: «اکنون همه آن را وظیفه خود می‌دانند که به وطن‌پرستی اعتراف کنند. و کسی که می‌خواهد به عنوان یک وطن‌پرست واقعی شناخته شود، سنگی به سمت اتحاد جماهیر شوروی و تاریخ شوروی پرتاب نمی‌کند.»

او گفت: «جامعه می‌فهمد که نسل‌های قبلی هموطنان ما، والدین و پدربزرگ‌های ما، برای اینکه کشورمان را قوی و عادلانه و به یک چراغ راه برای کارگران سراسر جهان تبدیل کنند، کارهای زیادی انجام داده‌اند.»

نویکوف در پایان گفت: «صد سال پیش، قلب بزرگ، خالص، صادق و قوی بنیانگذار حزب ما، حزب بلشویک، از تپش ایستاد. اما مرگ او آغاز جاودانگی بود. میراث لنین زنده است.»

لنین در ساخت اجتماعی جهانی

کشورهایی مانند چین، ویتنام، کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در حال دنبال کردن مسیر ساخت اجتماعی سیستم‌های سیاسی خود هستند، هر کدام با ویژگی‌های خاص خود، اما مهم‌تر از همه، با حفظ اصول مارکسیسم-لنینیسم.

به گفته نوویکوف، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های بین‌المللی، حزب کمونیست چین است که از زمان تأسیس خود بر سر کار بوده و موفقیت‌های عظیم در ساخت اجتماعی داشته است.

معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، «برای ما و تلاش‌های ما در روسیه، بسیار مهم است که ویتنام، همسایه چین، نیز با اعتماد به نفس مسیر ساخت اجتماعی را طی کند. حزب کمونیست ویتنام با اعتماد به نفس در رأس کشور و جامعه قرار دارد و در توسعه اقتصادی و اجتماعی به قله‌های بزرگی می‌رسد»
وی همچنین تاریخ کوبا را در مبارزه برای حفظ اصول انقلاب و انتقال بی‌قید و شرط تجربیات خود به سایر کشورهای خواهر، ستود.

«ما همیشه اهمیت مثال انقلاب کوبا را در ظهور شخصیت هوگو چاوز (ونزوئلا)، بازگشت دانیل اورتگا به قدرت در نیکاراگوئه، و اینکه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و دیلما روسف در دوره‌های مختلف در رأس برزیل قرار داشتند، تأکید کرده‌ایم.

نوویکوف توضیح داد، «ما به طور عمیق به نقش همکاران کوبایی در حفظ محبوبیت ایده‌های چپ در آمریکای لاتین و جهان به طور کلی، آگاه هستیم».
وی همچنین خاطرنشان کرد که هاوانا در زمانی که غول اوراسیا با نزدیک به بیست هزار تحریمی که غرب علیه آن اعمال کرده است، با مشکلاتی مواجه است، برای مسکو به عنوان یک الهام بخش عمل می‌کند. این تحریم‌ها شبیه به اقدامات یک‌جانبه‌ای هستند که ایالات متحده از بیش از شش دهه پیش برای خفه کردن کوبا تلاش می‌کند.

«غرب تا کنون تحریم های مختلفی علیه روسیه اعمال کرده است. این تحریم‌ها تنها چند سال است که اعمال شده‌اند، اما بسیاری از مردم اینجا قبلاً فهمیده‌اند که فشار سازمان‌یافته از غرب چیست. کوبا دهه‌هاست که تحت تحریم‌ها زندگی می‌کند. اما مقاومت کرده و به راه سوسیالیسم وفادار مانده است.

«همه اینها در مجموع نیز یک میراث لنینیستی است. اگر فعالیت یک مرد، حزب او، و گروه او اینقدر پیروان بزرگ، اینقدر قهرمانان واقعی پیدا کند، پس این بدان معناست که این کار جاودانه است».