به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

لاوروف: ناتو همچنان در حال و هوای جنگ سرد است

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همچنان در حال و هوای جنگ سرد بسر می برد و از اصول آن پیروی می کند.

 سرگئی لاوروف روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه راشاتودی پخش شد در گفت وگو با لری کینگ، به بیانیه اخیر سران ناتو در بروکسل واکنش نشان داد و گفت اینکه آنها الحاق کریمه به روسیه را محکوم کرده اند و از تلاش اوکراین برای ورود به ناتو حمایت می کنند، نشان می دهد که در ناتو شرایط جنگ سرد حاکم است.
لاوروف با بیان اینکه کشورهای عضو ناتو باید از این روحیه صرف نظر کنند، خاطرنشان کرد که روسیه بااصطلاح غصب کریمه موافق نیست و موقعیت کنونی شبه جزیره کریمه توسط ساکنان آن در جریان همه پرسی سالم و آزاد که با حضور شمار زیادی ناظران بین المللی برگزار شد، تعیین شد.
وی افزود: هنگام برگزاری همه پرسی در کریمه، مقام های کشورهای خارجی یا هیات های رسمی یا سازمان های بین المللی حضور نداشتند اما ناظرانی از سازمان های بین المللی و دیده بانان حقوق بشر در محل مستقر بودند.
لاوروف ادامه داد: در هر صورت همه پرسی در کریمه شفاف تر و قانونی تر از به رسمیت شناختن یکجانبه استقلال کوزوو بود که بدون برگزاری همه پرسی برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد که انگلیس هنگامی که موضوع جزایر فالکلند در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد نمایندگان خود را به کشورهای مختلف فرستاد تا به دولت های این کشورها بگویند موقعیت این جزایر در جریان همه پرسی آزاد با شرکت ساکنان آن تعیین شده است.
جزایر فالکلند تحت کنترل انگلیس است و این کشور باآرژانتین بر سر مالکیت این جزایر اختلاف دارند و در گذشته بین دو کشور مناقشه مسلحانه برای مالکیت این منطقه رخ داد.
لاوروف در ادامه مصاحبه در پاسخ به پرسشی در مورد درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش بودجه ناتو از سوی کشورهای عضو آن گفت: ناتو را سازمان باقیمانده از جنگ سرد می دانم، هم اکنون شاهد هستیم که این سازمان در حال گسترش است.
وی ادامه داد: این سازمان به مرزهای روسیه نزدیک می شود و کشورهای بیشتری را دربرمی گیرد اما این روند به افزایش امنیت ناتو کمکی نمی کند.معتقدیم که این اقدامات به حل مسائلی که با آن مواجه هستیم کمکی نمی کند،چرا که امروز با تهدیدها و دشمنان مشترک شامل تروریسم، تغییرات اقلیمی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مواجه هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای عضو ناتو باید این واقعیت را بفهمند که دیگر نمی توانند اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کنند و هر طور که می خواهند در مورد مسائل بین المللی رفتار کنند.
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه نیاز به گفت وگو وجود دارد، اظهار داشت: به ناتو پیشنهاد همکاری در مسائل مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، دکترین های نظامی و تدابیری برای تامین شفافیت افزایش بودجه های نظامی داده ایم.
وی با بیان اینکه اکنون کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا 20برابر بیشتر از روسیه هزینه نظامی دارند، گفت:اگر آمریکا را در نظر نگیریم، کشورهای اروپایی چهار برابر روسیه هزینه دفاعی دارند.

** موضع ترامپ در خصوص رابطه آلمان و روسیه را نمی پذیریم
لاوروف در پاسخ به این پرسش که چه دیدگاهی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر کنترل کامل روسیه بر آلمان دارید، اظهار داشت: ما براساس روابط تجاری به آلمان گاز می فروشیم، اما آمریکا در آلمان دهها هزار نیروی نظامی و پایگاه دارد.
وی افزود: می توانم از اظهارات ترامپ نقل قول کنم که پوتین را رقیب قدرتمندی خوانده است که با آن می توان رابطه داشت، ترامپ امیدوار است که با گذشت زمان، پوتین به دوست او تبدیل شود.

**لاوروف: با پمپئو در هلسینکی دیدار می کنم
وزیرخارجه روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا با پوتین به هلسینکی می روید، گفت: بله من در آنجا حضور خواهم داشت و با وزیر خارجه آمریکا که در گذشته چند بار تلفنی گفت وگو کرده ایم دیدار می کنم و در این دیدار در خصوص مسائل مختلفی که سران دو کشور قرار است درباره آنها گفت وگو کنند، صحبت می کنیم.
لاوروف خاطر نشان کرد: دستور کار آماده شده برای این نشست نداریم اما بدیهی است مسائلی وجود دارد که باید درباره آنها گفت وگو کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه پوتین و ترامپ به تنهایی با یکدیگر گفت وگو می کنند، اظهار داشت: رئیس جمهوری روسیه به زبان انگلیسی تسلط دارد اما برای اینکه مفاهیم به درستی و به دقت منتقل شود، در این دیدار مترجمان حضور خواهند داشت.

**اگر خوب گفت وگو کنیم دیدار موفق خواهد بود
لری کینگ از لاوروف پرسید چه انتظاری از نشست سران روسیه و آمریکا دارید؟، که وزیر خارجه روسیه پاسخ داد: امیدوارم گفت وگوهای خوبی صورت بگیرد، تقریبا همه کانال های ارتباطی که در دهه های اخیر بین دو کشور برقرار شده بود، مسدود شده است.
وی در خصوص کانال های ایجاد شده میان مسکو و واشنگتن نیز افزود: کانال های ایجاد شده برای گفت وگو درباره مسائل مهم همچون مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، مسائل انرژی و مبارزه با جرایم در فضای مجازی و اوضاع افغانستان بود، امااکنون فقط برخی دیدارهای جداگانه دیپلمات ها و نظامیان دو کشور درباره مساله سوریه برگزار می شود.

** روسیه در پاسخ به اقدامات موشکی آمریکا تسلیحات جدید ساخت
لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات موشکی روسیه و آمریکا اظهار داشت: قرارداد محدودیت تسلیحات پدافند موشکی بین روسیه و آمریکا دیگر وجود ندارد زیرا آمریکا از این قرارداد خارج شد و به همین دلیل روسیه شروع به ساخت تسلیحات جدید کرد که می تواند از مجموعه های پدافند موشکی عبور کند زیرا نمی خواهیم در وضعیتی قرار بگیریم که در برابر ایالات متحده بی دفاع باشیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم تا امنیت خود را در برابر آمریکا تامین کنیم.

**از تلاش ها برای حل مساله کره شمالی حمایت می کنیم
لاوروف در پاسخ به این پرسش که توافق جدید آمریکا و کره شمالی را چگونه می بیند، اظهار داشت: فکر می کنم که این توافق برای جهان خوب است ما قاطعانه از تلاش های روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی برای ایجاد شرایط مساعد حل مساله هسته ای در شبه جزیره کره حمایت می کنیم.
وی ادامه داد: روسیه و چین از ابتدای بحران (شبه جزیره کره) گفتند که اولین گام اعتمادسازی است و گام دوم تقویت اعتماد با اقداماتی همچون توقف پرتاب موشک ها و رزمایش های مشترک است و فکر می کنم وضعیت در مسیر درست پیش می رود.