مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

قمار سعودی‌ها روی اسب بازنده

قمار سعودی‌ها روی اسب بازنده
مانوشاک خان‌محمدی_ روزنامه‌نگار

مدعی دموکراسی و آزادی‌خواهی در جهان در حالی کردها را زیر حملات ارتش ترکیه و تجاوز آنان به خاک سوریه تنها گذاشت و نیروهایش از این کشور را خارج کرد که در همان حال نیروهای تازه نفس خود را راهی عربستان سعودی کرده است.
آنچه برای “دانلد ترامپ” رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و نزدیکانش اهمیت دارد، جان مردم سوریه و یمن نیست که اگر بود مانع حملات ترکیه و سعودی‌ها به غیرنظامیان دو کشور می‌شد.
هرچند سعودی‌ها سر خود را در برف فرو کرده و همچنان تلاش می‌کنند زیر سایه آمریکا باشند اما در عالم واقع، ترامپ اسب بازنده‌ای است که سعودی‌ها روی او شرط‌بندی کلانی کرده‌اند و تجربه و تاریخ نشان داده او هم‌پیمان خوبی نیست و حتی سناتورهای برجسته جمهوری‌خواه و هم حزبی‌هایش نیز او را به خاطر خروج از سوریه و حمایت نکردن از کردها، شماتت می‌کنند و “برنی سندرز” سناتور دموکرات، پا را از آن فراتر گذاشته و خروج نیروها از سوریه و اعزام نیرو به عربستان برای مقابله با ایران را مسخره کرده است.
ترامپ با این اقدام برای چندمین بار ثابت کرد که “کاسب مسلک” است و برای جان انسان‌ها اهمیتی قائل نیست. او در پی قدرت و ثروت بیشتر چشم خود را بر روی جنایت‌ها و “کودک‌کشی” در شمال سوریه و یمن بسته و اگر شرایط ایجاب کند همین کار را با دربار سعودی خواهد کرد و چنانچه چاه‌های نفت و فروش چند صد میلیارد دلاری اسلحه اگر نبود از حمایت آنان نیز دست برداشته بود.

پشت پا به کردهای سوریه

با اعزام نیروهای تازه نفس آمریکا به عربستان، مجموع آنان به ۳ هزار تن رسید. اعزام این نیروها در واکنش به حمله روز ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان صورت می‌گیرد که واشینگتن و ریاض، ایران را مسبب آن می‌دانند، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.
“مارک اسپر” وزیر دفاع آمریکا گفته که این نیروها در پاسخ به ادامه تهدیدها در منطقه و پس از گفت‌وگو با “بن‌سلمان” ولیعهد سعودی درباره تلاش‌ها برای حفاظت از آنان در برابر حملات بیشتر ایران به عربستان اعزام می‌شوند.
برپایه بیانیه وزارت دفاع آمریکا همزمان دو سامانه موشک‌های “پاتریوت”، دو گردان هوایی و یک واحد تجسس هوایی هم برای کمک به عربستان به این کشور تحویل داده می‌شود.

تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس با هدف اطمینان دادن به متحدان در منطقه به‌ویژه عربستان برای نشان دادن این است که آمریکا پشت‌شان را خالی نکرده است. در روزهایی که ترامپ با خارج کردن کمتر از ۱۰۰ سرباز از یک منطقه مرزی میان ترکیه و سوریه، متهم به خیانت به متحدان کرد و چراغ سبز نشان دادن به “رجب طیب اردوغان” برای تجاوز به شمال سوریه شده، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک آمریکا به خبرنگاران گفتند، در برابر آنچه تهدیدهای ایران خوانده می‌شود در کنار کشورهای عرب خلیج فارس ایستاده‌اند و در پاسخ به دعوت وزیر دفاع عربستان، نیروها و تجهیزات جدید به منطقه می‌فرستند.
“مارک اسپر” وزیر دفاع آمریکا در همین ارتباط مدعی شد: “استفاده ایران از ترور، نیروی نظامی و ایجاد ترس برای پیش بردن منافعش در منطقه در تضاد با عرف جهانی است. من با وزیر دفاع عربستان درباره وضعیت دفاعی این کشور و تلاش‌های بیشتر برای مقابله با تهدیدهای بیشتر ایران، گفت‌وگو کردم. آنان خواستار حمایت بیشتر نظامی از ما شده‌اند”. او اما افزود که دنبال رویارویی نظامی با ایران نیست ولی کشورش آمادگی کامل برای دفاع از نیروها و منافع خود در منطقه را دارد.

واکنش‌ها به سیاست ترامپ

در واکنش به این سیاست ترامپ، سناتور دموکرات “برنی سندرز” از نامزدهای اصلی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شعار ترامپ مبنی‌بر پایان دادن به جنگ‌های مختلف که آمریکا درگیر آن است را مسخره کرده و گفته، “همان رئیس جمهوری که گفت نیروها را از مرز سوریه با ترکیه خارج می‌کند، حالا دارد هزاران نیروی جدید به خاورمیانه می‌فرستد تا به دوستان دیکتاتورش در عربستان کمک کند و تنش با ایران را افزایش دهد.
این در حالی است که روز جمعه یک نفت‌کش ایران در دریای سرخ و در نزدیکی بندر جده مورد حمله موشکی قرار گرفت. شرکت ملی نفت‌کش ایران اعلام کرد که شناور حادثه دیده به نام “ثابتی” در وضعیت با ثباتی قرار دارد و به‌سوی خلیج فارس در حرکت است. رسانه‌های ایران نوشتند که نفت‌کش ثابتی درحال عبور از دریای سرخ دچار حادثه شده است. برخی دیگر از خبرگزاری‌ها به نقل از مقامی که نامش فاش نشد دلیل آن را انفجار در اثر اصابت موشک از ناحیه عربستان عنوان کردند اما شرکت ملی نفت‌کش‌ها این خبر را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه، “عباس موسوی” هم از تحقیق درباره این اقدام تخریبی خبر داد و آن را “ماجراجویی خطرناک” توصیف کرد.
درحالی که در برخی خبرها آمده این حمله کار عربستان بوده اما شرکت ملی نفت‌کش این خبر را مردود دانسته است.
تهران فعلا در این باره واکنشی نشان نداده زیرا اگر مدعی شود عربستان در این حمله دست داشته باید نسبت به آن واکنش نشان دهد زیرا “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر چندبار در مصاحبه‌هایش گفته که اگر امنیت کشتیرانی برای ایران وجود نداشته باشد سایر کشورها هم نمی‌توانند از این امنیت برخوردار شوند.

برای همین آمریکا نیز در صدد تجهیز بیشتر عربستان برآمده چون معتقد است که سعودی‌ها خودشان باید از منافع‌شان دفاع کنند. آیا این اقدام آمریکا تنش را کم خواهد کرد؟ طبیعی است که این رفتار، تنش‌ها را در منطقه بیشتر می‌کند و تنش‌زدایی تنها در صورتی در این منطقه کاهش خواهد یافت که بین تهران و واشینگتن، گفت‌وگو برقرار شود.
عربستان دریافته که آمریکا برای حمایت از آنان به ایران حمله نظامی نخواهد کرد. رژیم سعودی سومین بودجه نظامی در بین کشورهای جهان را دارد و سال‌ها است که انواع آموزش‌ها و ادوات نظامی را از آمریکا دریافت می‌کند.
وزارت دفاع آمریکا از سعودی‌ها انتظار دارد توانایی دفاع از خود را داشته باشند اما باید پذیرفت که تنش اساسی و اصلی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده است.
در همین حال “عمران‌خان” نخست‌وزیر پاکستان نیز روز شنبه وارد تهران شد و گفته می‌شود حامل پیغام سعودی‌ها برای مقام‌های جمهوری اسلامی است.