مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

قصد ترامپ برای ایجاد «قوی‌ترین نیروی هسته‌ای جهان»

تمدید پیمان استارت جدید ــ۳،

هشت آوریل سال ۲۰۱۰، بعید است

نویسنده: نیکولای بوبکینمترجم: ک. رادین

برگرفته از : سایت روسی بنیاد فرهنگ استراتژیک

چشمگیر‌ترین افزایش هزینه برای ایجاد انواع مختلف سلاح‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند. پیشنهاد شده است مبلغ بیشتری نه‌تنها به وزارت دفاع، بلکه به واحدی از وزارت انرژی داده شود، که مسئول هدایت و اداره کلاهک هسته‌ای است. در مجموع ترامپ تقریبا ۴۴ میلیارد دلار برای برنامه‌های گسترش زرادخانه هسته‌ای می‌خواهد. از این مجموعه برای مدرنیزه کردن بخش هسته‌ای نیروهای مسلح پنتاگون ۲۸/۹ میلیارد دلار در نظر گرفته می‌شود (افزایش ۱۸ درصدی در مقایسه با سال مالی پیشین)
 
 

دهم فوریه کاخ سفید بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی ۲۰۲۱ را به‌میزان ۴/۸ تریلیون دلار منتشر کرد. بودجه‌های نهایی در آمریکا توسط کنگره به‌تصویب می‌رسند و درخواست‌های بودجه هنوز هزینه‌های واقعی فدرال نیستند، اما تصوری از اولویت‌های سیاست دولت ترامپ در مورد پیشنهاد بودجه را به‌دست می‌دهد. اول از همه مفسران به هدف دولت برای کاهش بودجه برنامه‌های حمایت اجتماعی و افزایش هزینه‌های نظامی‌ اشاره می‌کنند. بودجه پیشنهاد شده افزایش هزینه‌های نظامی ‌به‌میزان ۳ درصد و کاهش هزینه‌های غیر‌نظامی ‌به‌میزان ۵ درصد را در نظر دارد. مخارج پنتاگون برای سال مالی آینده به بیشترین میزانی که تاکنون توسط دولت آمریکا پیشنهاد شده، پیش‌بینی شده است. همانطور که ترامپ گفت، «بودجه بسیار خوبی با بودجه نظامی‌ بسیار قدرتمندی خواهیم داشت، زیرا چاره‌ای نداریم». آیا واقعاً آمریکا «چاره‌ای ندارد»؟ به کنگره پیشنهاد شد که با هزینه‌های امنیت ملی در سال مالی آینده (که در اکتبر سال ۲۰۲۰ شروع می‌شود) به میزان ۷۴۰/۵ میلیارد دلار توافق کند، که از آن ۷۰۵/۴ میلیارد دلار برای وزارت دفاع اختصاص داده شده است. اولویت پنتاگون باید آمادگی برای مقابله با روسیه و چین باشد. چشمگیر‌ترین افزایش هزینه برای ایجاد انواع مختلف سلاح‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند. پیشنهاد شده است مبلغ بیشتری نه‌تنها به وزارت دفاع، بلکه به واحدی از وزارت انرژی داده شود، که مسئول هدایت و اداره کلاهک هسته‌ای است. در مجموع ترامپ تقریبا ۴۴ میلیارد دلار برای برنامه‌های گسترش زرادخانه هسته‌ای می‌خواهد. از این مجموعه برای مدرنیزه کردن بخش هسته‌ای نیروهای مسلح پنتاگون ۲۸/۹ میلیارد دلار در نظر گرفته می‌شود (افزایش ۱۸ درصدی در مقایسه با سال مالی پیشین).

اصلی‌ترین نمونه‌های (برنامه‌ریزی شده) هزینه پنتاگون بدین‌گونه هستند: تکمیل  بهبود فرماندهی، اداره و ارتباطات در نیروهای هسته‌ای (۷ میلیارد)؛ تکمیل تدوین و طرح‌ریزی بمب‌افکن ضربتی جدید دور پرواز «ب ـ۲۱» (۲/۸ میلیارد)؛ ساخت نخستین رزم ناو زیر‌دریایی موشکی دارای هدف استراتژیکی رسته جدید «کلمبیا» (۴/۴ میلیارد). همچنین تکمیل و رفع اشکال‌های موشک‌های کروز مستقر در هوا با برد طولانی (۵ میلیارد) و ادامه مدرن‌سازی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای زمینی (۱/۵ میلیارد) برنامه‌‌ریزی می‌شوند. اداره ملی در امور ایمنی هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا بخشی از درخواست بودجه رئیس‌جمهور برای سال مالی ۲۰۲۱، که افزایش ۱۹ درصدی هزینه‌ها را در نظر گرفته است. منتشر کرد، که بخش قابل‌توجهی از آن (۱۵/۶ میلیارد) برای برنامه‌های ایجاد تسلیحات هسته‌ای پیشنهاده شده است. گذشته از تغییر شکل و اصلاح کلاهک‌های هسته‌ای موجود، مبلغی نیز به ایجاد کلاهک‌های جدید «W۹۳» برای موشک‌های بالستیک مستقر در زیرِ آب «Trident II D۵» (۳/۱ میلیارد دلار) اختصاص داده می‌شود. اینها به آزمایش سلاح هسته‌ای جدید نیاز دارند و در کاخ سفید هم عجله دارند که خودداری از پیوستن به پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را هرچه زودتر اعلام کنند. در بودجه ارائه شده همچنین استقرار تسلیحات، به استثنای هسته‌ای، در فضا در نظر گرفته شد. برای نخستین بار گرایش به تسلط نظامی ‌در فضا در بودجه در یک سطر جداگانه برای نیروی فضایی آمریکا که در دسامبر سال ۲۰۱۹ ایجاد شده بود، وارد شد (پیشتر تأمین مالی برای این اهداف از طریق نیروی هوایی انجام می‌گرفت). مخارج نیروی فضایی به‌میزان ۱۵/۴ میلیارد دلار پیش‌بینی شد. در مسکو گرایش آمریکا برای تبدیل فضا به عرصه درگیری نظامی ‌را بسیار خطرناک می‌دانند.

نظامی ‌کردن فضا، برنامه‌های گسترش پتانسیل هسته‌ای آمریکا تنها توازن بین‌المللی نیروها را بی‌ثبات می‌کند. گرایش دولت ترامپ برای رسیدن به برتری هسته‌ای جهانی مشهود است؛ اعتقاد براین است که دولت در برابر پنتاگون و وزارت انرژی چنان وظایفی را تعیین کرده که بعید است آنها توسط برنامه بودجه‌ای در نظر گرفته شده مطابق برنامه زمان‌بندی شده عملی بشوند. بسیاری چیزها بستگی دارد به آنکه آیا آمریکا و روسیه در مورد تمدید پنج ساله پیمان در مورد اقداماتی برای کاهش بیشتر و تحدید تسلیحات تهاجمی‌ استراتژیک (پیمان استارت جدید ــ ۳)، که در سال ۲۰۲۱ مدت اعتبار آن به‌پایان می‌رسد، تصمیمی ‌گرفته‌اند یا نه. «روبرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن سخنرانی در مرکز تحلیلی شورای آتلانتیک در ۱۱ فوریه به قصد واشنگتن برای مذاکره با مسکو در مورد این مسأله تأکید کرد، اما ترامپ هشدار داد که او «پیمان استارت جدید ــ ۳» را تنها در صورتی که چین به این پیمان بپیوندد، تمدید خواهد کرد. تقاضای عجیبی است. اگر قدرت‌های هسته‌ای دیگر مانند متحدین آمریکا در ناتو برای نمونه بریتانیا و فرانسه به آن دعوت نشوند، چرا چین به مذاکرات بپیوندد؟ پافشاری آمریکا در قبال چین به‌عنوان طرحی تعمدی طرف آمریکایی جهت شرایط غیر قابل قبولی برای تمدید پیمان «استارت جدید ــ ۳» درک می‌شود. فعلاً موضوع باز می‌ماند، اما طرح تهیه شده در دولت آمریکا برای بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۲۱، بیشتر سیگنالی را در مورد آنکه تمدید پیمان «استارت جدید ــ ۳» بعید است، ارسال می‌کند. آنطور که دونالد ترامپ ۱۰ فوریه ضمن سخنرانی خود در کاخ سفید در برابر فرمانداران گفت، فعلاً آمریکا قراردادی جهت کنترل تسلیحات با روسیه و چین ندارد و تنها کاری که آمریکا می‌تواند انجام بدهد، ایجاد «قوی‌ترین نیروی هسته‌ای در جهان» است.