به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

قتل خالد آگاه یعقوبی خبرنگار رادیو لحظه در مزار شریف و تشدید خشونت علیه روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم

گزارش‌گران بدون مرز با تاسف از کشته شدن، خالد آگاه یعقوبی، خبرنگار رادیوی محلی لحظه ، در شهر مزار شریف مطلع شد.

این خبرنگار در تاریخ ٢١ سرطان در منزلش و در برابر چشمان فرزندان کوچکش با شلیک گلوله به قتل رسید. احمد فهیم حق‌بین مدیر رادیو به رسانه‌ها گفته است:”ساعت یک بعد از ظهر به محض اینکه زنگ خانه به صدا می‌اید، کودکان دروازه را باز کردند، ناگهان مردان مسلح ناشناس به طرف خالد که در نزدیک دروازه بود تیراندازی می‌کنند و با یک گلوله به سر خالد، او را از پا در می آورند.” پولیس اما اعلام کرده است که گلوله به گلوی خبرنگار اصابت کرده و پیش از رسیدن به شفاخانه جان باخته است.»

خالد آگاه یعقوبی، از چهار سال پیش همکاری خود را با رادیوی لحظه آغاز کرده بود و از چندی پیش مسئولیت یک برنامه رادیویی را به نام « تک تک» بر عهده داشت که خود تهیه و اجرا می‌کرد . عبدالرحمان رحیمی فرمانده پولیس ولایت بلخ به رسانه‌‌ها گفته است: “تحقیقات آن‌ها در باره قتل آغاز اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است با این حال عاملین شناسایی و بازداشت خواهند شد.”

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: ” به خانواده و همکاران خالد آگاه یعقوبی این مرگ دردناک را تسلیت می‌گویم. ما از دولت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی در باره این قتل هستیم. باید آمران و عاملان این جنایت شناسایی و مجازات شوند. یادآور می‌شویم که مصونیت از مجازات که عاملان و آمران جنایت و خشونت علیه ژورنالیست‌ها از آن بهرمند هستند، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش خشونت علیه فعالان رسانه‌ای در کشور است.”

خالد آگاه یعقوبی چهارمین خبرنگار به قتل رسیده از آغاز سال میلادی روان است. ھيات معاونت ملل متحد در افغانستان (يوناما) در آخرین گزارش شش ماهه خود، اعلام کرده است “میزان تلفات افراد ملکی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۴ در صد افزایش کلی را نشان می‌دهد.”

از ١٦ حمل تاریخ نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری، موجی از خشونت کشور را در بر گرفته است، که قربانیان بسیاری از شهروندان غیر نظامی و از این میان ژورنالیست‌ها بر جای گذاشته است. در این مدت گزارش‌گران بدون مرز بیش از ٢٧ مورد خشونت، و حمله فیزیکی و تهدید علیه روزنامه‌نگاران را بازشماری کرده است. این حملات در سراسر کشور از مزار شریف تا قندهار و از هرات تا غزنی و تا کابل و از سوی مقامات محلی، نزدیکان کاندیداهای،افراد قوای دولتی و پولیس و طالبان انجام گرفته است.

تنها در دو هفته گذشته، دست کم ٧ روزنامه‌نگار قربانی حملات مستقیم و غیرمستقیم شده‌اند. در ٢٣ سرطان، سیف‌الله مفتون، خبرنگار آژانس خبیر پژواک در غزنی، از سوی مردان ناشناس به شدت لت و کوب شده و وسائل کارش به غارت رفته است. در تاریخ ١٠ سرطان بشیر احمد نادم خبرنگار دیگر آژانس خبری پژواک، و عبداله فلم‌بردار تلویزیون هیواد، به هنگام پوشش حمله انتحاری طالبان بر ساختمان پولیس قندهار زخمی شدند. یک روز پیشتر ادریس امینی خبرنگار تلویزیون ساقی در هرات از سوی دو ناشناس با ضربات کارد زخمی شد. وی در چندین برنامه “روزنه” به تقلب انتخاباتی پرداخته بود. عزیز احمد اتل خبرنگار تلویزیون ژوندون نیز در همین تاریخ در کابل از سوی افراد ناشناس برای نشر خبری در باره انتخابات لت و کوب می‌شود. در غزنی، در تاریخ ٨ سرطان رحمت مرجان خیل خبرنگار مؤسسه رسانه‌ای رنا از سوی محافظان والی مورد خشونت قرار گرفت. شمس‌الدین شمس خبرنگار تلویزیون میترا در مزار شریف، در روز دومین دور انتخابات از سوی نزدیکان ستاد یکی از نامزدان انتخابات مورد خشونت و تهدید قرار می‌گیرد. شکایت وی از سوی پولیس ثبت نشده است.

با وجود موج خشونت روزنامه‌نگاران افغان همچنان به نقش پر اهمیت و مسئول خود در پوشش انتخابات و به ویژه بحران پسا انتخاباتی ادامه می‌دهند. از سوی دیگر حکومت افعانستان نیز دو تصمیم مهم به نفع آزادی اطلاع رسانی اتخاذ کرد. نخست در تاریخ ٩ سرطان مجلس نمایندگان افغانستان، قانون حق دسترسی به اطلاعات را تصویب کرد و از سوی دیگر در تاریخ ١٥ سرطان شورای امنیت ملی طرح بستن شبکه‌های اجتماعی تا زمان نهایی شدن نتایح انتخابات که از سوی برخی مسولان سیاسی برای مدیریت بحران پیشنهاد شده بود، را رد کرد.