کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

فراخوان بخاطر دفاع از حقوق زنان افغانستان

جنگ تحميلى بيشتر از چهاردهه مصايب بزرگ را بر مردم ما تحميل نموده ، كه باراساسى انرا زنان افغانستان متحمل ميگردند. صلح نياز و شرط بقاى جامعه و خواست اساسى مردم و منجمله زنان ميباشد . تراژيدى خونبارافغانستان معلول و محصول مداخله و تجاوز خارجى است و قدرتهاى رقيب بين المللى و اعضاى دايمى شوراى امنيت سازمان ملل متحد كه مسئولیت حقوقى و اخلاقى شان در قبال افغانستان و مردم ان اظهر من الشمس ميباشد . بدينروجامعه بين المللى و در گام نخست ايالات متحده امريكا با توجه به همين اصل قبول شده جهانى ( مسئولیت اخلاقى – moral obligation ) بايد به قربانى بزرگ مردم ما درين چهاردهه و منجمله هجده سال حضورگسترده نظامى و سياسى به نام دفاع از حقوق و ازادى ، احترام نمايند و خواست برحق زنان و مردان افغان در پروسه صلح در سطح يك پروژه انتخابات داخل امريكا عجولانه تنزيل ندهند . بسيار ضرور است تا هنگام اتخاذ تصميم در قبال صلح افغانستان اقاى ترامپ سخن ارزشمند يكى از اسلاف خود ( ابراهام لينكلن ) را ملاك فكر و عمل قراردهد كه : ” هيچ معضله حل نميشود تا عادلانه حل نگردد ” بدينرو ذكر اين واقعيت كه : مردم ومنجمله زنان افغانستان از امريكا و متحدان ان صلح و حقوق شانرا تگدى نه مينمايند . حقوق زنان افغان به تعبير عده يى از دست اندركاران امريكايى و اورپائى تحفه هجده سال حضورامريكا، نبوده و بشهادت تاريخ و وقوف آنان متذكر ميشويم كه :

در أوائل و اخير قرن گذشته نهضت زنان افغان و دولت هاى پاسدار انرا استعمار انگليس ، امريكا و متحدان شان به نابودى كشانيده اند و انگيزه غولهاى نفت و گاز يونيكال و بريداس در دفاع از طالبان و نقش بلند دولت امريكا درين بازى از كفر ابليس معروفتر است . اين درست است كه جامعه افغانستان مردسالار ميباشد و اما اذعان به اين واقعيت نميتواند منتفى حرمت و حضور تاريخى انان در دفاع از ميهن و مبارزه بخاطر حقوق شان گردد . زن درين سرزمين هزار سال قبل شعرسروده و در دفاع از كشور حماسه افريده است و خلاصه ساختن شخصيت زن به چادرى و دلاق كار كسانى است كه ميخواهند اين پديده مزموم استعمارانگليس را مستدام ساخته و بر چادر مادر و زن افغان و جايگاه رفيع ان در تاريخ افغانستان بى حرمتى نمايند . بدينترتيب دفاع از حقوق زنان افغان نه تقليد از غرب است و نه اضافه خواهى پيش از وقت ميباشد كه اهم انرا ميتوان چنين مشخص ساخت :

– بر انچه زنان افغانستان در طول تاریخ بخاطر ان رزميده اند و در صدسال اخير و از نخستين قانون اساسى و با ايجاد دولت ملى برهبرى شاه امان اله و در شش قانون اساسى و بشمول قانون اساسى نافذ و فصل دوم ان بحيث حقوق زن مسجل گرديده است ، خط بطلان نكشيد . – حقوق زنان كه بيشتر از چهل سال قبل و درجمهوريت اول و زمان محمد داود فقيد و در كود هاى مدنى و جزايى

بيان گرديده محترم و مرعى داريد . تمام قوانين اساسى يادشده و دو كود بزرگ مدنى و جزايى در انطباق كامل با شئونات تاريخى و ملى ما قرار داشته و در واقع اسلامى ترين اسناد تقنينى و حقوقى جهان اسلام ميباشند . – خواست زنان افغانستان از امريكا و اقاى ترامپ : اين خواست در صورتيكه رافعه منافع انتخاباتى و مصالح جيوپولوتيك ميثاقهاى جهانى را مصدوم نسازد ، بسيار ساده و انسانى است : با پشت كردن به مجسمه ازادى امريكا ، منشور ملل متحد و ميثاقهاى جهانى را که دولت شما ملزم برعايت ان است ، زيرپا نكنيد ! ! ! عادلانه بودن صلح و احترام بحق حاكميت ملى مندرج مواد اعلاميه جهانى حقوق بشر و معيار هاى قبول شده حقوق بين المللى ، خط فاصل قانون جنگل و جهان متمدن بوده و نقض ان دولت امريكارا بمثابه دولت اشغالگر بحافظه تاريخ ثبت مينمايد . – زنان افغانستان سخنان جلالتمآب سرمنشى سازمان ملل متحد را كه با پيشرفت مذاكرات امريكا و طالبان خواهان اغاز فورى مذاكرات مستقيم طالبان و دولت گرديده و و از طرفين تقاضا نمود تا : ” تا مشاركت هدفمند را براى زنان در تمام سطوح روند صلح تامين ” و نتيجه توافق را منوط بحمايت ورعايت حقوق زنان و تضمين انرا ” مطابق قانون اساسى و مكلفيت هاى بين المللى ” خواند ، استقبال و خواهان تحقق ان ميباشد . – صلح واقعى و پايدار مستلزم مكانيزيم همجانبه است و به تحقق نیرمند ضرورت دارد و اين وسيله همانا نهاد و موسسه ، دولت موجود افغانستان ميباشد كه هرنوع طفره رفتن و دولت زدايى و تضعيف قواى مسلح منجر به تكرار تراژيدى دهه نود و تحقق پلانهاى خصمانه كشور متخاصم پاكستان خواهد گرديد . – بدون شك صلح واقعى و پايدار در پرتو اصل اصالت و حاكميت قانون و اصل احترام به رأى جمهور مردم و نظام جمهوريت متحقق ميگردد ، كه نبايد قربانى معاملات پشت پرده با طالبان گردد .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا از تمام پاسداران حقوق مردم ، مدافعان حقوق زنان ، جوامع مدنى و شخصيت هاى طرفدار حق و صلح واقعى صميمانه ميخواهد تا با اين فراخوان برحق انجمن همصدا و بخاطر پخش و نشروسيع اين فراخوان و جمع اورى تاييد و امضا ، با دفاع از حقوق زنان ، صلح واقعى و پايدار را جانبدارى نماييم .

با حرمت

 

 هيات رهبرى انجمن

مير عبدالواحد سادات رئيس انجمن