اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

غرض تامین صلح و ثبات واقعی به جلب اعتماد مردم نیاز است

فرهاد

زندگی آخر سراید بندگی در کار نیست

بندگی گر شرط باشد زندگی در کار نیست

با حقارت گر ببارد بر سرت باران دُر

آسمان بگو بارندگی در کار نیست

زندگی از برای انسان و استقلال اوست

مرد باش ای خسته دل شرمندگی در کار نیست

رئیس کمیته خارجی سنای امریکا در دیداری که با اشرف غنی داشت در پیکار با هراس افگنان بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی افغانستان تاکید نمود. نظر به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در هفته آینده مذاکرات صلح در چوکات چهار جانبه کشور های افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا در اسلام آباد دایر خواهد شد.

بخشی ار گروهای طالبان تمایلات خویش را غرض اشتراک در مذاکره صلح نشان داده اند. سران کشور ایران حمایت خود را از تدویر پروسه صلح در افغانستان اعلام نموده اند!

عده از آگاهان دیدگاه های هویش را درباره تامین صلح و ثبات با طالبان چنین بیان نموده اند.

ایجاد کشورهای به نام اسرائیل و پاکستان در شرایط جنگ سرد بخاطر انجام بازی های خونین غرض جلوگیری پیشروی دشمنان انگلیس، امریکا در منطقه و خاورمیانه و سرکوب جنبش های آزادی دوست، دموکراتیک، ترقی خواه چیزی دیگری نبوده و نمیباشد. نظامیان پاکستانی توانستند با انجام بازی های خونین میلیارد ها دالر کشور های امریکا، انگلیس سعودی و سایر کشورهای بخاطر حمایت از هراس افگنان، تروریزم، افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر زیر نام دفاع از دین مقدس اسلام، آزادی و غیره به دست آوردند با تاسف هنوز هم این بازی ادامه دارد.

سرازیر شدن میلیارد ها دالر و صدها هزار میل سلاح های خطرناک به پاکستان سران وقت کشور را چنان مغرور ساخت که هوای هژمونی کشورهای منطقه به سرشان زده بی شرمانه ضیا الحق حکمران نظامی وقت مطابق وعده ها پشت پرده برایش داده بودند افغانستان را صوبه پنجم پاکستان اعلام نمود. سران گروها که سنگ جهاد و آزادی را بر ضد نیروهای ملی و دموکراتیک کشور ما به سینه میزدند در مقابل این ادعای مغرضانه، بی شرمانه، تجاوز کارانه پاکستانی ها سکوت که علامت رضایت آنها را نشان میداد اختیار کرده بودند. با آتش زدن هزاران مکاتب کشتار استادان، شاگردان، ملازمین آتش زدن خرمن های دهقانان ویرانی پل ها، بندهای آبیاری کانالها، شاهراه ها، آتش زدن هزاران موترهای باربری، قطع لین هزاران کیلومتر برق، تیلفون، مسموم کردن شاگردان مکاتب، ترور و کشتار افراد بیگناه، وادار ساختن مردم غرض مهاجرت به پاکستان، ایران، غضب و غارت به ارزش صدها میلیون دالر زیر نام عشر، استخراج غیر قانونی و غیر معیاری صد ها معادن، آثار باستانی، قطع جنگلات کشور به واسطه گماشته گان فاسد خویش بسنده نکرده با نقض کردن معاهدات ژنیف که در زمان زمامداری دوکتور نجیب الله شهید بین وزراء خارجه افغانستان و پاکستان به امضا رسیده بود و پشت پا زدن پلان پنج فقره ئی سازمان ملل متحد که در آن فیصله به عمل آمده بود که قدرت دولتی به یک نیروی بیطرف انتقال شود.

با مسلط ساختن تشنه گان قدرت و ثروت نظامیان پاکستانی توانستند کشور ما را به سرزمین سوخته، میدان نبرد، پایگاه های عمده مافیای بین المللی مواد مخدر، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، آزمایش سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی کشورهای منطقه و جهان، مبدل، سیل های خون در کشور جاری، بیکاری بیش از چهل فیصد افزایش یافته به نسبت لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط عدم حمایت از تولیدات داخلی، میلیونها تن مهاجر هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ اوقیانوس گردیده سه میلیون تن به مواد مخدر مبتلا، هفتاد فیصد مردم به نسبت تشدید شدن جنگ های خونین، ایجاد فضای ترس و وحشت از ناحیه نشر و پخش اخبار گمراه کننده، آدم ربائی، تجاوز بالای یک عده کودکان، زنان، افزایش سرقت های مسلحانه، قانون شکنی به امراض های روانی و فزیکی مبتلا مرگ تدریجی را سپری مینمایند. به نسبت پول شوئی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، فرار مغزها، سرمایه ارزش بانک نوت های افغانی پایین آمده، قیمت مواد، اجناس مورد ضرورت ادویه طبی، مواد سوخت، برق، گاز، به اندازه بلند رفته که اکثریت شهروندان از خریداری آن عاجز مانده روزها توان آنرا پیدا کرده نمیتوانند یک طفل مریض خود را نزد داکتر ببرند.

تعداد معیوب معلول و فامیل های شهدا با تاسف به نسبت تشدید شدن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی و نیابتی از خارج همه روزه رو به افزایش بوده کسی به احوال شان رسیدگی نکرده پنج هزار افغانی معاش در یک ماه برایشان داده میشود کرایه یک خانه را در بالاترین قله های بی آب و برق میباشد بوده نمیکنند برای خریداری اجناس و مواد کدام مدرک ندارند. یک سرباز در ولایت زابل که دو دست خویش را در جنگ با طالبان از دست داده میگوید کسی به حالش رسیدگی نکرده برادرش از وی غمخواری مینماید.

شماری از موی سفیدان و جامعه مدنی ولایت بغلان از بی توجه ئی دولت اظهار نگرانی نموده میگویند بیش از ده چاین تانک های زره ای را که طالبان در جنگ های کندز به دست آورده بودند به بغلان انتقال داده اند. می افزایند طالبان در شاهراه ها و اطراف بغلان قرار دارند پولیس ولایت بغلان گفته های آنها را تائید کرده است و خواهان راه اندازی عملیات در ولایت متذکره میباشند. بعد از سرکوب تروریستان در ولسوالی های هلمند سفر نخست وزیر هند به افغانستان پیروزی های افتخار ملی پوشان فوتبال و کرکت در بازی های که در کشورهای هندوستان و بازی های راه اندازی شده بود خشم و غضب سران نظامی پاکستان را برانگیخت با وجود اعلان همکاری بخاطر تدویر صلح از حملات خونین گماشته گان خویش هنوز هم جلوگیری نکرده تا بتوانند خواست های شوم خویش با بالای مردم با نصب یک گروه عقب گرد در قدرت از ناحیه گسترش جغرافیای خویش برآورده سازند و پرتاب سه صد راکت از آن طرف خط دیورند بالای ولسوالی لعل و کشته سازند. حملات خونین بالای ساحه میدان هوایی کابل، تعمیر هواشناسی، قنسل گری های هندوتسان در مزار شریف، ننگرهار، افزایش نفوذ زیر نام داعش در ساحه ولایت ننگرهار اثبات ادعای ماست.

در حالیکه رحمانی یک تن از کارشناسان به تاریخ 10/10/1394 از طریق طلوع نیوز پروگرام سیاه و سفید علت مداخلات پاکستانی ها را بیشتر شدن نفوذ کشور هندوستان در افغانستان دانسته.

داوود مرادیان خانم جعفری دو تن اشتراک کنندگان میگویند پاکستان از آغاز ایجادش بخاطر اثبات خویش زیر بهانه های مختلف بازی های  را بر ضد افغانستان انجام داده در جریان چهارده سال حامد کرزی بیست مرتبه به پاکستان بخاطر تامین صلح سفر و آنها را دوست و برادر خواند. بعد از آن محمد اشرف غنی طی نه ماه به خواست های پاکستان خاموشی اختیار کرده با وجود داشتن چنین دوست در ارگ پاکستان هنوز هم آماده همکاری صادقانه نمیباشد. اهداف آن گسترش جغرافیه ئی آن که سالهای قبل از طرف کشورهای حامی وی برایش داده بودند در افغانستان چیزی دیگری نبوده و نخواهد بود. گسترش نفوذ کشور هندوستان بخش از بهانه پاکستانی ها میباشد.

مردم میگویند به نسبت موقعیت و عاید سرشاری که از ناحیه مواد مخدر و غیره در ولسوالی های ولایت هلمند طالبان علاقه مندی طالبان تا آخرین قدرت بخاطر دستیابی به ولسوالی های متذکره مقاومت نموده و مینمایند. در حالیکه مسئولین از تصفیه ولسوال مارجه خبر میدهند مردم میگویند هنوز هم در اطراف ولسوالی متذکره طالبان موجود اند.

نظر به نشر خبر 18/10/1394 طلوع نیوز سران نظامی پاکستان حاضر به همکاری غرض پیشرفت پروسه صلح نمیباشند آنها به امریکایی ها گفته اند که خواهان حل مسئله خط دیورند برداشتن، قسنلگریهای هندوستان از ولایات سرحدی و استفاده دریای کنر برای همیشه شده اند!

چیزی که به باور ما بزرگترین مانع صلح و ثبات در کشور ما بوه که سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده اند موجودیت افراد و گروه های متهم به فساد، غاضبین میلیونها جریب زمین های دولتی و شخصی، غارتگران ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم ناقضین حقوق بشر، جنگ افروزان، زورمندان محل، متجاوزین، بالای کودکان، زنان، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، عدم طرح و تطبیق راهبرد های علمی، انطباقی در همه عرصه ها از جمله اقتصادی مسلط بودن زور سالاران زر سالاران صاحبان سرمایه جنگی، غیر مشروع مافیائی در کشور عدم بازپرس از افراد و گروه های که سالانه به نسبت استخراج غیر قانونی هزاران معادن، آثار باستانی، قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر و کشت و قاچاق مواد مخدر و غیره میلیونها دالر به دست آورده و میاورند در قدرت و جامعه برای افراد و گروه های متذکره هر روز مثل ماه عسل بوده از این لحاظ در عمل به هیچ وجه حاضر به تامین صلح و ثبات در کشور نبوده و نمیباشند!

خلاصه این که دشواری های فوق ثابت میسازد که نه نظامیان پاکستانی و نه حامیان خارجی شان تا زمانی که عاید سرشار از ناحیه قاچاق مواد مخدر، استخراج غیر قانونی معادن جنگلات داشته باشند به هیچ وجه حاضر به تامین صلح و ثبات واقعی در کشور ما نبوده و نمیباشند بلکه با استفاده از وضع موجود بازی های خونین را زیر نام القاعده داعش، طالب و غیره بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشور های منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز کشورهای آسیای میانه از این بیشتر تشدید بخشند با تاسف که در این بازیهای خونین جنگ اعلان ناشده تحمیلی و نیابتی مردم افغانستان منحیث مواد سوخت و گوشت دهن توب قربانی شده کدام سودی را به دست نیاورند و نمی آورند!

سوال اینجاست غرض کاهش دشواری های فوق چه باید کرد؟

آگاهان امور نظامی و اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی را عقیده بر آن است. نظر به شهادت تاریخ مردم افغانستان در هر زمان توانسته اند بزرگترین قدرت های جهان را در جنگ های گرم به زانو در آوردند با تاسف به نسبت خوش باوری ها و اعتماد بیجا بالای عناصر فاسد فروخته شده وابسته در زمان مذاکره و مصالحه بزرگترین شکست ها را متقبل شده اند در این رابطه هزاران مثال از جمله دوباره به قدرت رسیدن امیر دوست محمد خان ثبت تاریخ گردیده است. به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش آزادی دوست ترقی پسند در این مرحله سرنوشت ساز کشور تمام آزردگی های دیروزی خویش را کنار زده بخاطر حل و کاهش دشواری های فوق و جلوگیری از معاملات پشت پرده اعتماد ده ها میلیون مردم را با اصلاح اداره موجود جلب نمایند در غیر از آن با ادامه بازی های موجود نمیتوان به یک صلح واقعی دستیاب شد.