جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

علت افزایش مهاجرت ها چه میباشد؟

فرهاد

سعی فرهاد از آن روی به جای نرسید

که به آن خسته کسی همدل همکار نبود

سید حسین عالمی بلخی وزیر وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به تاریخ 23/9/1394 در محفل که بخاطر تجلیل از روز مهاجرت در کابل تدویر گردیده بود گفت افغانستان دومین کشوری است که بیشترین مهاجرت را در جهان دارد و تنها در شش ماه دوم امسال یک صد و پنجاه هزار افغان در کشورهای جهان درخواست پناهندگی داده اند با تاسف در حال افزایش است. و اکنون هزاران شهروند افغانستان در راه رسیدن به اروپاست و علت آنرا نا امنی ها و نابسامانی ها از جمله نا امنی های فزیکی یعنی جنگ روانی یعنی اعلام خروج نیروهای امریکایی، مشکلات اقتصادی خواند.

مردم و اگاهان علت افزایش مهاجرت ها را در کشور ریشه یابی چنین بیان داشته اند: بعد از هجوم کشورهای توسعه طلب زیر بهانه مبارزه با مواد مخدر، تروریزم احیا و بازسازی دفاع از حقوق بشر، زن با مسلط ساختن افراد و گروه های که به مافیای مواد مخدر، اقتصادی، صاحبان سرمایه جنگی، مافیایی غیر مشروع، غضب میلیونها حریب زمین، عاملین فساد گسترده، ناقضین حقوق بشر، جنگ سالاران، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی متهم میباشند در کشور و قدرت مداخله صریح ادارت استخباراتی عده از کشورهای منطقه و جهان در جریان اتخاذ تصامیم های راهبردی اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سیاسی، تشدید شدن رقابت های خصمانه بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند!

برخورد دو گانه سران قصر سفید متحدین منطقه ئی و جهان در مبارزه با تروریزم مواد مخدر احیا و بازسازی دفاع از حقوق بشر زن و غیره انجام بازی های خونین زیر بهانه گسترش نفوذ طالب، القاعده، داعش و غیره، غرضاً دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشور ما کشورهای منطقه به خصوص ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه سبب افزایش میلیونها تن مهاجر و آواره به کشور های منطقه و جهان گردید با تاسف هنوز هم ادامه دارد.

غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم از جمله استخراج غیر قانونی و غیر معیاری هزاران معادن به واسطه زورمندان قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر، لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی ،خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی، عدم حمایت از تولیدات داخلی تثبیت مالیات غیر عادلانه، تورید اجناس و بی کیفیت، کم کیفیت، غیر ضروری و یا تولیدات که در داخل تولید خواست های هموطنان ما را مرفوع می نمود عدم توجه حل راه های ترانزیتی بین کشورهای همسایه از جمله ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان، قرغزستان فدراتیف روسیه که بزرگترین بازار برای تولیدات داخلی میباشند عدم توجه به احیا و اعمار دستگاه های پروسس مواد غذائی، صنایع دستی، پیشه وری، گدام های ذخیره، هنگرها، عدم طرح، تصویب و تطبیق قانون جلوگیری از احتکار، انحصار، کم بها دادن به نقش کوپراتیف که در انسجام موالدین بخاطر تهیه مواد خام قرضه و ماشین آلات مورد ضرورت بازاریابی تولیدات داخلی در مارکیت های داخلی و خارجی اهمیت حیاتی دارد عدم توزیع زمین برای موالدین غرض اعمار مارکیت های تولیدی، تجارتی، خدماتی اثبات ادعا میباشد از همین لحاظ است که سالانه بیش از دو میلیون پوست خام گاو، گوسفند، بز به پاکستان ارسال بعد از پروسس یک مقدار آن با قیمت گزاف دوباره به کشور وارد متباقی آن به مارکیت های جهان به مارک پاکستان صادر میگردد.

در حالیکه سالانه به ارزش میلیارد ها دالر اجناس و مواد از راه های رسمی و غیر رسمی کشورهای خارجی از جمله پاکستان وارد کشور ما میگردد با تاسف پاکستان بخاطر وارد کردن ضربات کشنده و جلوگیری از صدور میوه تازه به کشور خویش مالیات و محصولات را چندین بار افزایش داده.

استعمال ادویه به نام کپ سول در تاک های انگور و رنگ کردن میوه های خشک سبب افزایش انواع مریضی ها میگردد. اعتبار میوه خشک و تازه افغانستان را در کشورهای منطقه و جهان پائین آورده است از همین لحاظ کسر بیلانس تجارت نود و شش فیصد یعنی واردات نود و شش و صادرات چهار فیصد را نشان میدهد. اکثریت وزارت خانه ها بیش از سی فیصد پلان های انکشافی خویش را در کشور تطبیق نکرده اند.

پول شوئی نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، فرار سرمایه و مغزها عدم حمایت از تولیدات داخلی سبب پائین آمدن اعتبار پول افغانی در مقابل اسعار خارجی و بلند رفتن صعود قیم گردیده اکثریت مردم در این سرمای سرد که یک هفته به شروع زمستان مانده از خرید مواد سوخت، غذائی، ادویه طبی به مشکلات فراوان مبتلا صدای شان به آسمان ها بلند با تاسف گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد. مرکز گرمی های مکروریان تا هنوز گرم نشده.

سران قصر سفید در نشرات خویش میگویند که جنگ افغانستان طی چهارده سال گذشته یک تلیون دالر مصرف شده از جانب دیگر قریب به نود میلیارد دالر زیر نام کمک به افغانستان سرازیر شده یک نظر سنجی نهاد دیدبان شفافیت میگوید که افغانستان در جمله 188 کشور جهان در جایگاه یک 171 قرار دارد.  مسئولین اداره صحت روانی در بررسی که به تاریخ 24/9/1394 در شهر کابل انجام داده میگویند شصت فیصد مواد غذائی فروشندگان که در گدام های شان انبار شده بی کیفیت تاریخ تیر شده از راه های غیر قانونی وارد کشور شده اند.

موجودیت صد ها مکاتب، کلینیک های صحی قطعات پولیس و قوای مسلح خیالی در کشور سبب افزایش فساد بیکاری، فقر در کشور گردیده است طبابت به تجارت مبدل روزانه هزاران تن با قبول توهین، تحقیر غرض تداوی به کشورهای هند و پاکستان سفر مینمایند.

افزایش سیل های خون، آدم ربائی، حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سرقت های مسلحانه، هزاران موسسات تولیدی، خدماتی، تجارتی، غیر فعال یا تولیدات شان بسیار پائین آمده است. ده ها هزار تن بیکار شده اند مبارزه با فساد ناکام بوده است.

مشاور پیشین رئیس جمهور عبدالعلی محمدی به تاریخ 23/9/1394 به جواب سوالات اعضای پارلمان گفت تمامی کارها درباره سپردن پیمان شهرک هوشمند به خلیل الله فیروزی زیر نظر رئیس جمهور انجام شده در بخش دیگری میگوید. رئیس جمهور از وی خواست تا استعفا نماید اما هنگام که من به خواست آن جواب مثبت ندادم وظیفه مرا به تعلیق درآورد.

رئیس جمهور به تاریخ 23/9/1394 بعد از بازگشت از ترکمنستان در یک نشست خبری در کابل گفت که ترکمنستان امروز یک همسایه نیک برای ماست که این بار اول است که یکی از همسایه گان ما (ترکمنستان) پول خود ر برای منفعت افغانستان روی میز میگذارد. افزود بسیاری فکر میکردند که پروژه تابی تنها روی کاغذ است و توان اجرایی شدن را ندارد. ما روز گذشته پروژه تابی را از روی کاغذ وارد مرحله اجرایی گذاشتیم.

وی تاکید رد که ضرورت است که مرد و زن افغان پروژه تابی را یک هدف ملی بدانند زیرا هر قدمی که برای همکاری های بین المللی گذاشته میشود تلاش برای صلح است. در این رابطه وزیر دفاع پاکستان گفته است در جای که طالبان وجود دارد مسئولیت نگه داری پروژه متذکره برای آنها داده شود.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه میگوید پاکستان یک همسایه بد برای افغانستان است. افزود معلوماتی که به من رسیده نشان میدهد آنها (طالبان) حدود یک صد تن تسلیحات را در دره های بین بدخشان و نورستان و جای های دیگر منتقل کرده اند. وی در روز گذشته نیز گفته بود اطلاعاتی که به ریاست اجراییه رسیده بیانگر آمادگی طالبان برای نبرد سخت در بهار آینده است.

بعد از نشست کنفرانس قلب آسیا جنگ های خونین آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه ماین گذاری روی جاده به واسطه هراس افگنان افزایش یافته است هنوز هم در بعضی از نقاط شهر کندز جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی جریان داشته مردم از این لحاظ سخت نگران میباشند.

مردم از ناحیه افزایش گروه های داعش در ولسوالی های ولایت بغلان اظهار نگرانی نموده به نسبت برخورد مسلحانه بین افراد مسلح در یک هوتل شهر کابل که لیل تاریخ 19/9/1394 صورت گرفت چند تن کشته و زخمی شد. مردم میگویند یک داماد در شب عروس اش در یکی از هوتل های شهر کابل از سوی آدم ربایان اختتاف گردید. در ولایات ننگرهار، هلمند و سایر نقاط کشور جنگ جریان داشته هر روز برای جنایت کاران سازمان یافته مثل ماه عسل میباشد.

بر بنیاد گزارش نیویارک تایمز با افزایش درگیری های شدید در ولایت هلمند و نگرانی ها درباره سقوط ولسوالی ها این ولایت نیروهای امریکایی به گونه مخفیانه عملیات ویژه نظامی را در این ولایت راه اندازی کردند تا شورشیان را از این ولایت عقب زنند. در حالیکه شایعات وجود دارد که نظامیان امریکایی اداره آی.اس.آی، سعودی، قطر و سایرین در تسلیح تجهیز هراس افگنان با سلاح های پیشرفته نقش داشته و آنها را در خفا همکاری مالی و نظامی مینمایند می افزایند اگر چنین نیست هراس افگنان از جمله گروه های داعش از کدام راه داخل سرحدات کشور ما میشوند و بر ضد نیروهای نظامی پاکستان هیچ عملیات را انجام نداده و نمیدهند.

خلاصه اینکه تجربه ثابت ساخت که علت تشدید شدن بحران های خونین از جمله افزایش سیل مهاجرت ها شهروندان ما به کشورهای منطقه و جهان انجام بازی های خونین فوق بوده با تاسف هنوز هم ادامه دارد که نمیتوان با تدویر محافل نمایشی و فرمایشی آنرا کاهش داد.

پس چه باید کرد که دشواری های فوق را کاهش داد؟

به باور آگاهان وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش در داخل و خارج کشور با راه اندازی مظاهرات مسالمت آمیز از طریق جامعه مدنی فشارهای لازم را غرض ایجاد یک اداره سالم کاری در رابطه حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از توریدات اجناس و مواد بی کیفیت، کم کیفیت، غیر ضروری اجناس و موادی که در داخل تولید خواست های هموطنان ما را مرفوع مینمایند احیا و بازسازی هزاران موسسات تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط حل مشکلات راه های ترانزیت با کشورهای همسایه اهمیت دادن به نقش کوپراتیف جلوگیری از استخراج غیر قانونی و غیر معیاری هزاران معادن مبارزه صادقانه با عاملین اقتصاد غیر مشروع و مافیای مواد مخدر قطع جنگلات فساد گسترده و غیره بالای بازیگران و حامیان خارجی کشور وارد تا جلو فرار از کشور را به صورت واقعی با ایجاد زمینه کار گرفت در غیر از آن با ادامه وضع موجود یک حوض چند قلندر در کشور باقی خواهند ماند.