زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

عطوان: شیپور جنگ از ریاض نواخته شد

عبدالباری عطوان در یادداشتی به بررسی دلایل استعفای سعد الحریری پرداخته و علاوه بر اجباری و تحمیلی خواندن آن تأکید کرده که این اقدام بخشی از طرح آمریکا-عربستان برای حمله به محور مقاومت است.

به گزارش «الرأی الیوم»، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته و سرشناس فلسطینی در یادداشت روزانه خود در پایگاه تحلیلی الرأی الیوم به ماجرای استعفای «سعد الحریری» از سمت خود به عنوان نخست وزیر لبنان پرداخته است.

عطوان در این یادداشت تأکید دارد که الحریری آتش سومین جنگ در لبنان را از ریاض شعله ور کرده است. وی استعفای الحریری را در راستای طرحی آمریکایی- عربستانی می داند و تأکید دارد که نگرانی از ترور شدن می تواند آخرین دلیل این اقدام باشد.

او در این یادداشت به چند پرسش مهم پاسخ می دهد که آیا ائتلاف عربی جدیدی علیه حزب الله تشکیل شده است؟ آیا واقعیت دارد که با اردن تماس هایی هم گرفته شده تا به این ائتلاف بپیوندد؟ و موضع قطر از این تحولات چه خواهد بود؟

عطوان می گوید که گمان نمی کند سعد الحریری به دلیل در خطر بودن جانش از قدرت کنار رفته باشد زیرا او به راحتی در بیروت تردد می کرده و چند روز پیش هم چندین فرمان دولتی را امضا کرده از جمله انتخاب سفیر جدید لبنان در سوریه. به گفته عطوان جریانی که احتمالا نخست وزیر مستعفی لبنان آن را به تلاش برای ترور اش متهم کرده حزب الله است که در واقع حزب الله امنیت او را در لبنان تأمین می کند و با توافقی سیاسی با حزب الله بود که او توانست به نخست وزیری لبنان دست پیدا کند.

اسرائیل؛ ستون اصلی جنگ علیه محور مقاومت

عطوان می نویسد با توجه به اینکه حزب الله که وابستگی اش به ایران مشخص است حالا به تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل تبدیل شده است، استعفای الحریری در راستای طرحی آمریکایی-عربستانی برای مقابله با حزب الله صورت گرفته است. از سوی دیگر حمایت همه جانبه حزب الله از انصار الله یمن نیز تهدیدی علیه عربستان به شمار می رود زیرا همین حمایت ها به پیروزی های متعدد انصار الله منجر شده است.

بر اساس این گزارش عربستان با همکاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلافی است که علیه یمن شکل گرفته و هدف اصلی آن حمله احتمالی به حزب الله خواهد بود و بعید نیست که اسرائیل ستون اصلی این ائتلاف را هم تشکیل دهد.

عطوان می گوید که در لندن هم گزارش هایی منتشر شده ک حاکی از تماس های پنهانی و محرمانه عربستان با اردن است که امان هم به این ائتلاف جدید کشانده شود، گرچه این اخبار هنوز از منابع رسمی تأیید نشده است. با این حال منابع آگاه به الرأی الیوم گفته اند که در صورت چراغ سبز آمریکا هرگونه اقدام نظامی علیه حزب الله در لبنان به حمله نظامی موازی و همزمانی علیه قطر نیز منجر شود.

این منابع با تأکید بر اینکه حمله احتمالی علیه حزب الله ممکن است به زودی رخ دهد اعلام کرده اند که در حال حاضر ۷ هزار سرباز مصری از نیروهای ویژه این کشور که به صورت حرفه ای آموزش دیده اند در یک پایگاه نظامی در شمال ابوظبی و تنها در ۴۰ کیلومتری مرز با قطر مستقر شده اند و آماده هرگونه اقدام نظامی هستند.

بر اساس این خبر چراغ سبز آمریکا در خصوص حمله به قطر ضروری است زیرا شمار نیروهای ترکیه در قطر در طول چند هفته گذشته به ۳۰ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر لحن اتهامات سعد الحریری علیه ایران جدید است. او اینبار ایران را به اقدامات تروریستی، خرابکاری و تلاش برای ضرر وارد کردن به جهان عرب متهم کرده و مدعی شده که دست کسانی که چنین مقاصدی دارند قطع خواهد شد.

در پی این اظهار نظرها «ثامر السبهان» وزیر مشاور دولت عربستان در امور مربوط به خلیج فارس هم اظهارات تندی علیه ایران و حزب الله داشته، او با توصیف کردن حزب الله به حزب شیطان کاملا از چارچوب گفتمان دیپلماتیک مرسوم خارج شده است.

تحلیلگر ارشد فلسطینی می نویسد که حریری تنها در چندساعت و به صورت فوری به ریاض فرا خوانده شد و احتمالا این استعفا و متن بیانیه ای که هنگام اعلام استعفای خود قرائت کرد به او تحمیل شده است و همین مسأله نشان می دهد که تعهد و وفاداری الحریری به عربستان بیشتر از لبنان است.

عطوان افزود: او اگر به لبنان هم بازگردد احتمالا با یک تانک سعودی به کشورش باز می گردد، آن هم در شرایطی که طرح سعودی ها برای حمله به حزب الله با موفقیت صورت بگیرد و اسرائیل بار دیگر بیروت را اشغال کند. اعلام جنگ علیه حزب الله نمی تواند بدون هماهنگی کامل با اسرائیل صورت بگیرد زیرا عربستان نمی تواند در آن واحد در دو جنگ یمن و لبنان و شاید حتی جنگ با ایران مشارکت داشته باشد. از سوی دیگر همپیمانان عربستان ضعیف تر از آن هستند که بتوانند در مقابل حزب الله ایستادگی کنند، حزب الله  امروز تجربه و تجهیزات نظامی در دست دارد که تنها ۴ کشور در منطقه یعنی عربستان، مصر، امارات و سوریه در اختیار دارند.

آخرین جنگ خاورمیانه

وقتی سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که هیچ اقدام نظامی علیه لبنان انجام ندهد، بیهوده این اظهار نظر را نکرده بود. او به نتانیاهو هشدار داده بود که نتیجه این جنگ چیزی جز فرار یهودیان ساکن فلسطین اشغالی به همان سرزمین هایی است که از آن به فلسطین آمده بودند، نخواهد بود زیرا آنها آتش هر گونه جنگ احتمالی خواهد بود که آینده رخ می دهد.

عطوان که در همان مقاله هم اشاره کرده بود که سید حسن نصرالله بانک های اطلاعاتی و استراتژیست های متعددی در اطراف خود دارد که این جنگ را پیشبینی کرده اند باز تأکید می کند که آمریکا و عربستان به دنبال به راه انداختن جنگی جدید در منطقه هستند که حالا شیپور جنگ از ریاض نواخته شده و صدای آن به همه منطقه خاورمیانه می رسد.

استعفای حریری یکی از اولین جرقه های این جنگ بوده است، سوال این است که آتش این جنگ چه زمانی شعله ور خواهد شد، زیرا لبنانی که دو سال بدون رئیس جمهور بوده می تواند بدون نخست وزیر یا کابینه هم روی پای خود بایستد و کسانی که در جبهه مقابل لبنان قرار دارند این موضوع را به خوبی می دانند به همین دلیل ممکن است سریعا دست به کار شوند تا نظام بانکی لبنان را فلج کرده تا اقتصاد این کشور را ویران کنند و این مقدمه ای باشد بر محاصره اقتصادی شدیدی علیه لبنان مانند محاصره اقتصادی که در حال حاضر گریبان یمن را گرفته است و ناوهای جنگی اسرائیل و آمریکا هم نقش اصلی در این محاصره را بازی خواهند کرد.

عطوان تأکید می کند که این یک ماجراجویی آمریکایی-عربستانی بدون فکر و برنامه ریزی است که نتایج آن مورد بررسی قرار نگرفته است. از سوی دیگر اگر اسرائیل وارد این جنگ شود ممکن است بهای سنگینی برای آن بپردازد زیرا ممکن است این جنگ آخرین جنگ خاورمیانه باشد.

تحلیلگر ارشد فلسطینی می نویسد: مانند جنگ جهانی دوم که پایان جنگ های اروپا بود و از خاکستر آن جنگها اتحادیه اروپا شکل گرفت این جنگ هم می تواند آخرین جنگ خاورمیانه باشد، از سوی دیگر اسرائیل که از سال ۱۹۷۳ تا کنون در همه جنگ ها شکست خورده است بعید است که از این جنگ پیروز بیرون بیاید زیرا محور مقاومت به خوبی خود را برای این جنگ آماده کرده است و حزب الله حالا چندین برابر قدرت سال ۲۰۰۶ را دارد.

از سوی دیگر سوریه، ایران و عراق هم به همراه هزاران داوطلب از سراسر جهان اسلام در کنار حزب الله خواهند بود و نباید فراموش کنیم که حماس هم بعد از بازیابی رابطه کامل خود با ایران و سید حسن نصرالله می تواند در جبهه مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

عطوان می نویسد که وضعیت فعلی لبنان مانند دوره پیش از حمله اسرائیل به جنوب لبنان در سال ۱۹۸۲ است با یک تفاوت اساسی که حزب الله، سازمان آزادی بخش فلسطین نیست. لبنان خاک و وطن حزب الله است و تا آخرین نیروی نظامی خود با متجاوزان خواهد جنگید و از همه توان نظامی خود برای پایان دادن به آخرین جنگ های منطقه استفاده خواهد کرد.

هیچکس خواستار یا دوستدار جنگ نیست اما اگر این جنگ به محور مقاومت تحمیل شود نتایج این بار متفاوت خواهد بود و روزهای آتی همه چیز را عیان خواهد کرد.