زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

صلح تحفه نیست حق مسلم مردم ماست

فرهاد

در کف مردانگی شمشیر باید گرفت

حق خود را از دهن شیر باید گرفت

جنرال راحیل شریف به تاریخ ششم جدی به کابل آمد. وی با رئیس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی دیدار کرد و درباره چگونگی از سرگیری گفت و گو های صلح میان کابل و طالبان و روابط میان دو کشور سخن گفت و روی سه موضوع (روی امنیت افغانستان و پاکستان، دوم گفتگوی صلح و سوم مبارزه با هراس افگنی.) یکی از شرایط رئیس جمهور اشرف غنی برای شرکت در نشست قلب آسیا عملی ساختن وعده های آنها در کمک به روند صلح در افغانستان بوده است.

یک منبع نزدیک به رئیس جمهور به خبرنگار طلوع نیوز گفته است آقای غنی در دیداری که با راحیل شریف داشت سه خط قرمز را برای آغاز گفتگو های صلح با طالبان مطرح کرده. حفظ نهادهای مردم سالار، شرکت کردن طالبان در گفتگو های صلح به حیث گروه نه به امارت اسلامی با دولت موازی باشد، و نیز نشان دادن صداقت پاکستان برای همکاری در روند صلح تا ماه مارچ 2016 میلادی محمد اشرف غنی برای راحیل شریف تاکید کرد اگر پاکستان تا ماه مارچ 2016 میلادی صداقتش را برای همکاری روند صلح نشان ندهد کابل این روند را متوقف خواهد کرد. راحیل شریف و محمد اشرف غنی پذیرفتن در هفته نخست ماه جنوری سال آنده میلادی نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین، ایالات متحده امریکا برای آغاز گفتگوی صلح برگزار شود هم در این دیدار رهبران کشور با راحیل شریف هر دو طرف در پیکار مشترک با هراس افگنی از سرگیری روند صلح با طالبان و تبادله اطلاعات میان دو طرف به توافق رسیده اند. با انجام این کار در ظاهر امر حکومت افغانستان با راحل شریف راضی است.

راحیل شریف در دیدارش با عبدالله عبدالله رئیس اجراییه بر تلاش های کشورش برای به میان آمدن صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد و درباره نظامیان دو کشور گفتگو کردند. در همین حال مسئولین شورای صلح افغانستان میگویند که کاسه صبر مردم افغانستان لبریز شده و دو کشور باید بر بنیاد روابط سازنده به صلح و ثابت برسند.

سران پاکستان در توافق نامه دو جانبه و چند جانبه در نشست قلب آسیا وعده سپرده بودند تا افغانستان را در مسیر صلح یاری رسانند!

مردم و آگاهان امور میگویند سران نظامی پاکستان بزرگترین دست پرورده کشور گشایان جهان بوده و میباشند به رضایت خود تا نابودی آخرین افغان هم حاضر نیستند عایدات بزرگ را از ناحیه قاچاق مواد مخدر، غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم ما و ده ها میلیارد دالر که زیر نامه مبارزه با هراس افگنی از سران قصر سفید، متحدین جهانی و منطقه ئی شان از جمله سعودی و غیره به دست میاورند مفت از دست دهند.

از جانب دیگر تجارب گذشته ثابت ساخت که سران قصر سفید متحدین جهانی آنها هنوز هم در مبارزه با هراس افگنان، تروریستان، مافیای مواد مخدر، بازی های ریاکارانه و دو جانبه را انجام داده و میدهند. بعد از امضا تفاهم نامه امنیتی بین امریکا و افغانستان هراس افگنان دست بلند پیدا کرده بخاطر مبارزه با آنها امریکایی ها سلاح های پیشرفته هوایی را در اختیار قوای مسلح قرار نداده و در مقابل بازی های خونین و جنایت بار نظامیان پاکستانی سکوت اختیار کرده اند.

تا بتوانند با وارد کردن فشار های خونین مردم افغانستان را از این بیشتر ناتوان و مجبور به پذیرفتن خواهشات شوم شان یعنی یک دولت فرمانبردار وادار سازند. چیزی که مایه تاسف ماست هنوز هم سران دولت تامین صلح و ثبات پایدار را در کشور مانند تحفه که وزیر خارجه امریکا زیر نام دولت وحدت ملی برایشان عطا نموده میدانند.

و به گفته راحیل شریف این قاصد جنرالان خون آشام پاکستان که منحیث دشمنان سوگند خورده افغانستان عمل کرده و میکنند و اعتماد مینمایند در حالیکه همه میدانند که هراس افگنان از جمله طالب، القاعده، داعش و غیره دست پرورده اداره آی.اس.آی بوده مصارف آنها به واسطه سعودی، شیخ های عرب، مافیای مواد مخدر و حامیان بین اللملی شان تمویل و بعد از تسلیح آموزش و پرورش جهت اعمال دهشت و وحشت به کشور ما کشورهای منطقه اعزام میشوند.

از همین لحاظ است که جنگ در ولسوالی های هلمند، کندز، ننگرهار، فاریاب، میدان وردک و سایر نقاط کشور جریان داشته روزانه ده ها تن از هموطنان ما قربانی میشوند. بعد از سفر راحیل شریف انفجار بزرگ در ساحه مسکونی میدان هوایی کابل صورت گرفت که ده ها خانه را ویران و ده ها تن زخمی و یک تن شهید شدند. مردان مسلح ناشناس شش عضو یک خانواده را در کنر تیر باران کردند. ملا امام مسجد ابوحنیفه (رح) در ولایت پروان شام 7/10/1394 توسط افراد مسلح ناشناس تیر باران شد.

طرفداران ظاهر قدیر معاون ولسی جرگه سران چهار تن داعشیان را به انتقام همرزمانشان بریده ساعت ها در شاهراه جلال آباد تورخم به نمایش گذاشتند. در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد این رویداد مایه تشویش و نگرانی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است. خصوصا اقداماتی در آن گرفتن حیات انسان مطرح است. شماری از فعالان مدنی در ننگرهار بر لزوم جلوگیری از دادگاه های صحرایی در کشور تاکید کردند. محمد اشرف غنی نیز به مراجع عدلی دستور داده تا عاملین و دستور دهنده قضیه متذکره را مورد بررسی و بازپرس قانونی قرار دهند. ظاهر قدیر میگوید به افرادش دستور داده تا به چرخ بال های ناشناسی که گاهی در بخش های از ولایت ننگرهار مینشینند آتش بار کنند. افزود کشوری که دروازه پرسان ندارد افغانستان است. ولسوال ولسوالی امام صاحب میگوید جنگ شمال از دشت ارچی ولایت کندز اداره و رهبری میشود می افزاید گروه های هراس افگن در ولسوالی های دشت ارچی و امام صاحب ولایت کندز بیشترین پایگاه آموزشی را دارند و حمله کنندگان انتحاری را نیز آموزش میدهند!

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز به خبرنگار طلوع نیوز گفت اوضاع امنیتی در ولایت کندز خراب است و بسیاری از ولسوالی ولایت کندز در دست طالبان است و طالبان از این ولسوالی ها جنگ را رهبری مینمایند. دوکانداران مندوی ولایت فاریاب از فروش کودک چهار ساله جلوگیری به عمل آوردند پدرش به نسبت نداشتن کار و مصرف مجبور به فروش آن گردیده بود. یک زن به نسبت تیر اندازی افراد مسلح ناشناس در کندهار جان باخت.

نیروهای امنیتی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند منتظر فرمان حکومت مرکزی و برای آغاز جنگ و بیرون راندن طالبان از ساحه متذکره میباشند از جانب دیگر نشر اخبار ضد و نقیص درباره سقوط ولسوالی ها مردم را نگران کرده است. رئیس جمهور میگوید تصمیم گیری در رابطه به عملیات ها از شخص نیست بلکه از نهاد هاست. در حالیکه امروز هشتم جدی یک سال از اعلان ختم نیروهای جنگی امریکا در افغانستان سپری میشود با وجود قهرمانی ها و سربازی های افسران و سربازان قوای مسلح افغانستان در سرکوب هراس افگنان به نسبت عدم توجه به قوای مسلح افغانستان از جمله تجهیزات زمینی و هوایی هراس افگنان و تروریستان طبق سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بزرگترین جنایات خونین را بالای مردم و کشور ما انجام دهند. افزایش چهل درصد بیکاری، گسترش فساد، غضب زمین های دولتی و شخصی، تجاوز بالای عده کودکان و زنان، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، موجودیت صد ها گروهای مسلح غیر مسئول در ولایات، شهرها، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت مالیات غیر عادلانه، حیف و میل نمودن هشتاد فیصد نود میلیارد دالر که زیر نام کمک به افغانستان سرازیر شد. بازی های قدرت طلبی بین رئیس جمهور و رئیس اجراییه، آواره شدن میلیونها تن به کشورهای منطقه و جهان، افزایش بیجا شده گان داخلی، کشت قاچاق مواد مخدر، موجودیت صاحبان سرمایه جنگی غیر مشروع در جامعه و قدرت سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و ملت گردیده و بزرگترین ضربه مهلک بر پیکر اقتصاد و پروسه صلح وارد نموده اند.

به باور ما دشواری های فوق سبب ناتوانی و ضعف مدیریت نسبت به گذشته گردیده از همین لحاظ انتظار میکشند چه وقت صلح به حیث یک تحفه توسط سران نظامیان پاکستان و حامیان بین المللی شان برایشان داده میشود. در حالیکه صلح تحفه نه بلکه حق مسلم مردم است.

وقت آن رسیده که سران متذکره و مردم افغانستان بدانند که تامین صلح و ثبات واقعی با داشتن یک اداره سالم و کارایی میسر میشود نه با گدایی یا تحفه کشور گشایان. از این لحاظ وظیفه ایمانی و وجدانی هر افغان و نیروهای سالم اندیش است که برای رسیدن به همچو اهداف غفلت نه نمایند.