نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

صحت جامعه در آب آشامیدنی

آب یک نعمت طبیعی است و امنیت آب، دسترسی منظم به آب محفوظ و کافی یک بخش مورد ضرورت در صحت جامعه است. زمانیکه مردم با هم در مورد نحوه تهیه، ذخیره و استفاده از منابع آب عمومی تصمیم میگیرند آنها میتوانند مصوونیت آب جامعه را یقین سازند. برای داشتن آب محفوظ به اندازه کافی، اکثر مردم علاقه دارند کارهایی که نیاز است انجام دهند یا یک قیمت مناسب را بپردازند. اما در بسیاری مناطق آبی که مردم به آن ضرورت دارند تا بنوشند، با میکروب ها، کرم ها، مواد کیمیاوی زهری آلوده است یا در عوض توسط صنعت یا زراعت صنعتی گرفته شده و یا به یک قیمتی که مردم توان خرید آنرا ندارند به فروش میرسند. هر زمانیکه برای قیمت، خرید، فروش، محافظت و نگهداری و توزیع آب تصمیم گرفته میشود باید به احتیاج مردم جامعه ، ادامه حیات و صحت توجه جدی نسبت به استفاده های دیگر صورت گیرد.

به عنوان مثال یک خانمی که در قریه زندگی میکند و همه روزه فاصله طولانی را برای انتقال آب می پیماید ضرورت به این ندارد که برایش بگویید کار مشکلی را انجام میدهد. اما شاید احساس شود که توان تغییر این وضعیت را دارد و میتواند که از مشکل انتقال آب از راه دور خود را نجات دهد. و زمانیکه مردم مشاهده میکنند که ضرورت به تهیه آب محفوظ و مطمئن بحیث یک مشکل دارند میتوانند این مشکل را میان هم حل کنند البته با کار و تلاش همگانی میتوانند تغییر بوجود آورند. همچنان اغلباً بلند بردن آگاهی جامعه اولین قدم برای ایجاد تغییر میتواند کمک مزیدی را برای مردم کند و اکثرا یک گروهی افراد را دخیل میسازد تا با هم گام های متعدد بردارند.

آیا شخص، گروهی یا مؤسسه تجارتی که مسئولیت چاه ها، نل ها و دیگر وسایل سیستم تهیه آب را داشته باشد وجود دارد؟ و یا اشخاصی که مسئولیت تخلیه سیستم فاضلاب را دارد وجود دارد؟ و یا کدام مردم یا گروهی بیشتر آنرا جمع آوری، انتقال، پاک و ذخیره میکند؟ و یا هیچ مسئولی وجود ندارد و مردم مثل اینکه شب و روز خود را میگذرانند و در یک محل هم چاه آب آشامیدنی و هم چاه فاضلاب شان وجود دارد که چنین محل ها باعث آلودگی شدید آب آشامیدنی میگردد و مسئولی نیست تا پرسان شود و از این معظله که باعث بر هم زدن حیات بشر میگردد جلوگیری صورت گیرد و مردم نیز غافل از اینکه حیات شان را خطر تهدید میکند از چنین آب ها برای نوشیدن استفاه میکنند.

البته بعضی اوقات کاری مشکل است که بدانیم آب ها تا چه اندازه محفوظ است یا خیر! بعضی چیزهایی که سبب مشکلات صحی میگردند به آسانی میشود با دیدن، بوئیدن یا چشیدن آن متوجه شد، اما بعضی دیگر تنها توسط آزمایش پیدا شده میتوانند که داشتن چنین آبها که محفوظ است یا خیر به لابراتوارها نیاز دارد. آیا مردم به لابراتوارهای معیاری به خاطر آزمایش آبها دسترسی دارند؟ که سوالیست که پاسخ ندارد. و در اکثر مناطق نزدیک به شهر مردم نمیتوانند به آبهای محفوظ دسترسی یابند زیرا توان آنرا ندارند و مجبورند از آب چاهی که در دسترس شان است استفاده نماید غافل از اینکه باعث امراض و انتهای خطرناک میشود. البته بعضی راه حل هایی نیز وجود دارد که جامعه و مردم میتوانند تا اندازه ای دسترسی به آن از خطری که حیات شان را تهدید میکند جلوگیری کنند و میتوان از راه حل های مناسب بخاطر حفظ آب از میکروب های موجود در آب جلوگیری نمایم.

–      مشارکت در جمع آوری آب

–      یاد گرفتن نحوه نگهداری آب محفوظ دور از میکروب ها برای هر فرد اگر سیستم آب قبلا موجود باشد

–      روش جمع آوری آب را بهبود بخشید

–      نل ها و پمپ ها را تزمیم نماید

–      سرچشمه منبع آب را محفوظ سازید

–      در صورت معلوم بودن آب چاه که برای نوشیدن استفاه میشود با جوش دادن آب در حرارت بلند میتوان میکروب های موجود در آب را از بین برد.

و میتوان با رعایت کردن نکات ذیل تا اندازه ای به آب محفوظ دسترسی پیدا نمود و از موجودیت میکروب های موجود در آب خود را مصئون نمود. مردم جامعه ما هنوز هم نتوانسته اند که به آب های محفوظ دسترسی یابند زیرا در مناطق زیست خود در یک محل هم چاه آب آشامیدنی شان موجود است و چند متر فاصله بعد چاه فاضلاب شان موجود است که همین وضعیت باعث آلودگی آب شده و در آب آشامیدنی ده ها نوع میکروب به وجود می آید و آنها هم غافل از اینکه این میکروب ها داخل وجودشان گردیده و باعث ده ها نوع مرض و انتنها میگرد و حیات شان را تهدید میکند از آب چاه برای نوشیدن استفاده میکنند.

در حالیکه از چنین آبها برای استفاده های دیگری نیز خطر آفرین میباشد. امروز اکثر مردم به امراض مختلف میکروبی چون تکالیف معده، روده، گرده، مشکلات های ما ضموی انواع کرم ها که از باعث آب های غیرمحفوظ به وجود می آید مبتلایند و باید از این امراض از طریق حفظ آبها جلوگیری گردد و یگانه راه حل از این معظله حیاتی کنترول آب آشامیدنی میباشد و بالاخره محفوظ ساختن آب های آشامیدنی میتواند زندگی افراد جامعه را مصئون ساخت.

فرحناز کارگر رحیمی