برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

«
»

      شناسایی عوامل فاجعه ی خونین مسکو      

       نوشته ی : اسماعیل فروغی

      شام جمعه بیست و دوم مارچ سال 2024 یک حمله ی خونین تروریستی درتالار بزرگی درحومه ی شهر ماسکو اتفاق افتاد که روسیه و تمام جهان را تکان داد .

      این حمله ی تروریستی که سبب قتل 143 تن و زخمی شدن حدود 200 تن شد ، در تالار بزرگ کنسرت ها بنام کروکوس در حومه ی شهر ماسکو اتفاق افتاد که شش هزار تماشاچی آنجا گردآمده بودند . ارچند داعش مسوولیت این جنایت خونین را به گردن گرفت ؛ اما مقامات مسکو با دستگیر کردن یازده تن شامل چهارتنِ در حال فرار به سوی اوکراین ( که میتوانند عاملان اصلی باشند ) ، به دنبال سرنخ های اصلی استند . مقامات امریکایی معتقد استند که مسلماً این حمله ی تروریستی کارداعش است و تاهنوزهیچ سندی مبنی برارتباط این حمله با اوکراین وجود ندارد . آنان همچنان گفته اند که ما درباره ی احتمال حمله های انتحاری به تجمع های بزرگ در ماسکو اطلاعات داشتیم و به روسیه قبلاً هشدار داده بودیم ؛ اما مسکو به آن باور و اعتنایی نکرد . مقامات امنیتی مسکو اعلان کرده اند که چون مهاجمان حادثه ، درحال فرار به سوی اوکراین دستگیر شده اند ، احتمال پیوند آنان با اوکراین را نمی توان از نظر دور داشت .  به گزارش بسیاری رسانه ها  به نقل از سرویس امنیتی فدرال روسیه «جنایتکاران پس از انجام حمله ی تروریستی، درحالی که تماس هایی با طرف اوکراینی برقرار کرده و قصد داشتند از مرز روسیه و اوکراین عبورکنند ، دستگیر شده اند . »

      دولت روسیه روز یکشنبه 24 ام مارچ را عزای عمومی اعلان کرده و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه طی سخنرانی کوتاهی با قاطعیت به مردم وعده داد که تمام کسانی را که در قتل عام حومه ی مسکو دست داشته اند ، تمام سازماندهنده گان و تمویل کننده گان این قتل عام را به شدت سرکوب خواهند کرد .

       خوب، این که درپشت این حمله ی تروریستی واقعاً کدام گروه ، کشوریاکشورهایی قراردارند ، بزودی واضح خواهد شد ؛ آنچه ازهمینحالا واضح است اینست که روسیه اکنون دشمنان خارجی بسیاری درسطح منطقه و جهان دارد . وقتی روسیه می تواند تمام قدرت امریکا و غرب را در سوریه ، در عراق ، در یمن ، درافغانستان ، دراوکراین و درغزه به چالش بکشد ؛ وقتی روسیه درجنگ غزه ، موضع ضد حماس اتخاذ نکرده و حماس را گروه تروریستی نمی پندارد و مجدانه خواهان تشکیل دو دولت مستقل اسراییل و فلسطین درکنارهم است ؛ و وقتی روابط امنیتی ــ اقتصادی روسیه با ایران اسلامی و چین هر روز نسبت به روز قبل محکمتر می گردد ؛ پس هیچ از امکان دور نیست که مخالفان جهانی روسیه ، ( امریکا و غرب ) هم در پی به چالش کشیدن روسیه و امنیت روسیه باشند . 

      حوادث فجیع تروریستی کرمان ایران و تالار کروکوسِ حومه ی مسکو می تواند از یک دست ، به مقصد به چالش کشیدن امنیت هردوکشور، طرحریزی شده باشد. از اینکه هردو کشور( روسیه و ایران ) جمع جمهوری خلق چین ، بدنبال پایان بخشیدن هژمونی امریکا و غرب استند ؛ هیچ از امکان دورنیست که طرف مقابل هم برای حفظ هژمونی شان ، با سخت جانی تلاش و کوشش به خرچ داده ؛ امنیت داخلی روسیه ، ایران و چین را به چالش بکشند . شاید این کوشش زیر نام داعش صورت بگیرد یا ایجاد نقاط داغ دوامدار برای از نفس انداختن حریفان .

     ارچند انتحارنکردن و فرارعاملان انفجارخونین مسکو ازحادثه که هیچ شباهتی با کردارانتحاری های طالبان و داعشیان ندارد ، شک و گمان های جدی ای در مورد دخالت مستقیم سازمان های امنیتی اوکراین و حامیان غربی اش بوجود آورده است ؛ اما نباید این شک و گمان ها مقامات امنیتی روسیه را آنقدر مصروف بسازد که نقشه ی اصلی جنگ افروزان غربی را که هدف شان انتقال دهشت افگنان و تروریستان افراطی طالبی ــ داعشی در کشورهای آسیای میانه ، روسیه ، چین و ایران است ، از نظر دور بدارند .

    همچنان مقامات روسیه باید بدانند که نزدیکی بیش ازحد مسکو با طالبان هم می تواند برای امنیت روسیه و آسیای میانه خطر ساز باشد تا صلح آفرین .                         فروغی