زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

سهم اتحاد شوروی در شکل‌گیری دولت چین

ولادیسلاو گول‌اویچ

(Vladislav Gulevich)

https://www.fondsk.ru/news/2018/09/14/o-vklade-sssr-v-stanovlenie-kitajskoj-gosudarstvennosti-46785.html

ا. م. شیری

از آکادمی وامپوآ تا رزمآیش راهبردی «واستوک ۲٠١۸» (شرق ۲٠١۸)

بعد از مانور نظامی «زاپاد– ۸١» (غرب– ۸١) اتحاد شوروی، در چند پایگاه نظامی روسیه بزرگترین رژمآیش راهبردی تحت نام «واستوک ۲٠١۸» با مشارکت واحدهای نظامی چین و مغولستان از ١١ تا ١۷ سپتامبر سال جاری انجام می‌شود. در این رزمآیش‌ها سیصد هزار نفر ارتشی، ده‌ها هزار دستگاه تجهیزات نظامی و هزاران فروند ماشین پرنده شرکت می‌کند.

کوی یانوی، وابسته نظامی جمهوری خلق چین در روسیه اظهار داشت: «این رزمایش‌ها به روابط چین و روسیه استحکام می‌بخشد… همکاری نظامی به توانایی نیروهای مسلح ما در امر مقابله با تهدیدات امنیتی و کسب تجارب گرانبها می‌افزا‌ید».

همکاری نظامی روسیه و چین تاریخ طولانی و غنی دارد. این همکاری با نبردهای آزادی‌بخش ملی خلق چین در قرن بیستم  گره خورده است.

همکاری‌ها در سال ١۹۲٣، از زمانی شروع شد که کارشناسان آکادمی ستاد کل ارتش سرخ کارگران و دهقانان برای سازماندهی مراکز آموزش‌ نظامی و آموزش ارتش چین بصورت دوره‌ای به این کشور اعزام می‌شدند. آکادمی نظامی وامپوآ در نزدیکی کوانگژو که تا سال ١۹۲۶ بیش از ۴ هزار افسر چینی از آن فارغ‌التحصیل شدند، به کمک آنها بنیانگذاری شد.

فارغ‌التحصیلان آکادمی در جریان جنگ با متجاوزان ژاپنی (١۹٣۷- ١۹۴۵)، در جنگ‌های داخلی (١۹۲۷- ١۹۵٠) و هنگام مناقشه با تایوان (١۹۵۴- ١۹۵۵) نقش مهمی در نیروهای ملسح چین ایفا کردند.

داوطلبان اتحاد شوروی نیز در ارتش چین خدمت می‌کردند. در سال ١۹٣٣ خلبانان اتحاد شوروی در نبرد با اشرار ضد دولتی در سین‌کیانگ شرکت کردند، تیم پرواز چین را آموزش دادند. بعدها مدرسه تربیت هیأت افسری با همکاری اتحاد شوروی در سین‌کیانگ تأسیس گردید.

در سال ١۹٣۷ نیروهای مسلح ژاپن وارد چین شدند، آمریکا و انگل‌ستان در موضع ناظران منفعل قرار گرفتنذ، و تنها اتحاد شوروی به اقدامات فعال برای دفع متجاوزان ژاپنی دست زد-  با پکن معاهده عدم تجاوز امضاء کرد و گروه‌های متخصصان پرواز به کمک ارتش چین فرستاد. در سال ١۹٣۸ کارشناسان نظامی اتحاد شوروی در چین در نیروهای دریایی، هوایی، زمینی، واحدهای توپخانه، تانک و خدمات پشت جبهه چین خدمت می‌کردند. در مجموع هنگام جنگ با اشغالگران ژاپنی بیش از ۹٠ هزار خلبان و تکنسین پرواز چینی توسط کارشناسان اتحاد شوروی آموزش دیدند.

حتی بعد حمله آلمان فاشیستی  به اتحاد شوروی، در شرایط سخت نبردها برای ارتش سرخ در جبهه غربی، اتحاد شوروی کمک‌های مادی و تجربی چشمگیر خود به چینی‌ها را ادامه داد. در سال‌های ١۹٣۸ تا ١۹۴۲ خلبانان اتحاد شوروی در نبردهای هوایی با ژاپنی‌ها در آسمان چونگ کینگ، نانجینک، چنگدو، شیان، ووهان، گوانگژو، نانچانک شرکت کردند. چهارده تن از آنان بخاطر قهرمانی در آسمان چین با مدال ستاره طلایی قهرمان اتحاد شوروی تلطیف گردیدند.

پس از تسلیم ژاپن قلمرو چین تقسم شد. بخشی از کشور را نیروهای چان کایشک، متمایل به ایالات متحده آمریکا کنترل می‌کردند. مشاوران آمریکایی و اسرای ژاپنی آزاد شده از اسارت آمریکایی‌ها در ارتش چان کایشک ظاهر شدند. آتش یک جنگ خرابکارانه زبانه کشید که در روند آن برای سر مربیان اتحاد شوروی جایزه تعیین کردند.

 پرسنل نظامی اتحاد شوروی مستقر در چین در کار سازماندهی دفاع مؤثر و حمله بعد از آن، به ارتش آزادی‌بخش ملی کمک کردند. متخصصان اتحاد شوروی خطوط راه‌آهن، پل‌ها، جاده‌های راهبردی چین را بسرعت بازسازی نمودند. اوضاع بقدری بغرنج بود که حتی متخصصان راه‌آهن اتحاد شوروی متخمل تلفات شدند- آنها در اثر حمله هواپیماهای دشمن جان باختند. یک تلفات دیگر هم بود: در اثر شیوع وبا در شبه‌جزیره لیائوتونگ چندین ده نفر از زنان و کودکان پرسنل نظامی نیروهای مسلح اتحاد شوروی جان خود را از دست دادند.

به برکت حمایت اتحاد شوروی در سال ١۹۴۹ جمهوری خلق چین در روی نقشه جهان پدیدار شد، اما جنگ داخلی و مداخله آمریکا در امور داخلی چین ادامه یافت. خلبانان اتحاد شوروی مجبور بودند با ترساندن هواپیماهای تجسسی آمریکا، از آسمان چین در مقابل هر گونه حمله هوایی ممکن از طرف تایوان حفاظت نمایند.

بنا به درخواست پکن تفنگداران ضد هوایی اتحاد شوروی برای ایجاد سامانه دفاع ضد هوایی در ساحل جنوب شرقی جمهوری خلق چین به این کشور اعزام گردیدند. بعنوان مثال، واحدهای نظامی منطقه مسکو که بارها جنگنده‌ها، بویژه بمب‌افکن‌های دشمن را ساقط کرده بودند، دفاع ضد هوایی شانگهای را بعهده گرفتند.

در اینجا نیز با تلفات همراه بود: در ماه اکتبر سال ١۹۵٠ شکاری‌های آمریکایی هواپیمای اتحاد شوروی را که مطابق برنامه مشغول انجام پرواز در آسمان چین بود، ساقط کردند. تیم پرواز کشته شد. تفنگداران دریایی اسیر شده تانکر «توآپسه» اتحاد شوروی به زندان در تایوان محکوم شدند. مواردی از حملات خرابکارانه به گاردهای اتحاد شوروی نیز بوده است.

با شروع جنگ در کره نیروهای مسلح اتحاد شوروی مستقر در چین نقش پشت جبهه بسیار مستحکمی برای ارتش متحد چین و اتحاد شوروی که در حال نبرد بود، ایفا کردند. بسیاری از نظامیان کشته‌شده اتحاد شوروی در کره را در چین دفن کردند، در آنجا واحد رزمی دوره‌ای ایجاد نمودند.

اوضاع بین‌المللی مدتهای طولانی پیچیده باقی ماند. نیروی هوایی آمریکا تا سال ١۹۵۵ از اراضی ژاپن به انجام پروازهای تجسسی در حریم هوایی مناطق مرزی همجوار اتحاد شوروی با چین ادامه می‌داد. نیروهای اتحاد شوروی تا سال ١۹۵۶ در چین باقی ماندند.

۲۵ شهریور- سنبله ١٣۹۷