عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

سناریوهای طالبان در چانه‌زنی با آمریکا؛ چرا مذاکرات قطر لغو شد؟

کارشناس مسائل آسیای مرکزی با اشاره به لغو مذاکرات بین نمایندگان «طالبان» و مقامات آمریکا گفت: انصراف طالبان از مذاکره با نمایندگان دولت آمریکا احتمالاً یک گام تاکتيکي و علیه منافع «واشنگتن» است.

سناریوهای طالبان در چانه‌زنی با آمریکا؛ چرا مذاکرات قطر لغو شد؟

«الکساندر کنیازف» کارشناس مسائل آسیای مرکزی  با اشاره به کنسل شدن مذاکرات بین نمایندگان «طالبان» و مقامات آمریکا اظهار داشت: انصراف طالبان از شرکت در مذاکرات با نمایندگان دولت آمریکا احتمالا یک گام تاکتیکی است و بر ضد منافع «واشنگتن» می‌باشد.

وی در ابتدا تصریح کرد: دیدگاه‌های رؤسای طالبان با تکیه بر عوامل مختلف بسیار پراکنده است و برخی شرکت کنندگان در درگیری‌های افغانستان از جمله متحدان آمریکا علاقمند به حضور در مذاکرات و پروسه عادی سازی وضعیت این کشور نیستند.

این کارشناس ادامه داد: منافع این افراد و رؤسای طالبان بسیار متفاوت است و برای برگزاری مذاکرات موفق در مرحله اول سازگاری بین نمایندگان این سازمان لازم است.

کنیازف گفت: این مذاکرات برای آمریکا نقش بزرگی دارد و «RAND corporation» مرکز تحلیلی آمریکایی در توافقنامه پیشنهادی برای دولت افغانستان توصیه تغییر سیستم سیاسی افغان‌ها از جمله تصویب قانون اساسی جدید طی 18 ماه، ایجاد دولت موقت و کاهش اختیارات رئیس جمهور را داده است.

این کارشناس افزود: مقامات «کابل» ابتکارات مذکور را نپذیرفتند و بر تعیین شرایط عادی سازی تنها توسط قدرت‌های افغان تأکید کردند اما احتمال اجرای بندهای این مرکز همچنان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: قرار است طی 18 ماه نظامیان خارجی خاک افغانستان را ترک می‌کنند اما در صورت درخواست رسمی از طرف دولت کابل، آنان توانایی حفظ نیروهای خود در این کشور را دارند.

کنیازف تصریح کرد: نمایندگان طالبان خواستار دریافت برنامه گسترده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هستند و این اساس اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است و خروج بخشی از نظامیان واشنگتن برای برخی اعضای طالبان بستر خوبی برای ادامه مذاکرات فراهم می‌کند.

این تحلیلگر عنوان کرد: همچنین رسانه‌های آمریکایی مطالب مختلفی درباره شکست واشنگتن در افغانستان منتشر می‌کنند و در واقع از دیدگاه نظامی واشنگتن اینجا شکست خورده اما به غیر از حوزه نظامی دیگر حوزه‌های مهم نیز وجود دارد.

وی گفت: برای مقامات آمریکایی حفظ زیرساخت‌های نظامی در افغانستان، امکانات برای استفاده از آن و ابرازهای سیاسی برای هدایت این کشور بسیار مهم است زیرا برای رسیدن به اهداف اشاره شده حضور نظامیان لازم نمی‌باشد.

کارشناس مسائل آسیای مرکزی اظهار داشت: شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی نیز برخی مسائل را حل می‌کنند و در واقع کارشناسان نظامی این کشور در افغانستان تنها برای فعالیت در فرودگاه‌ها حضور داشتند.

کنیازف افزود: با کاهش تعداد سربازان آمریکایی برخی توافقنامه‌های دوجانبه بین واشنگتن و کابل از جمله در زمینه آموزش نظامیان افغان لغو می‌شود و احتمالا طالبان چنین شرایطی را قبول کرده و برای قانونی کردن خود و دریافت مواضع کلیدی در افغانستان تلاش می‌کند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: امروز طالبان که توسط «مسکو» و «پکن» به عنوان عامل اصلی در برخی پروسه‌های سیاسی شناخته می‌شود مواضع خاص خود را دارد.

تحلیلگر روس تصریح کرد: طالبان توانایی درخواست امتیازات جدیدی از طرف آمریکا دارد و تأخیر در مذاکرات به نفع دیگر قدرت‌های سیاسی در افغانستان است.

این کارشناس ادامه داد: اگر انتخابات ریاست جمهوری بدون درگیری‌های جدی بین دولت و اپوزیسیون برگزار شود مواضع رئیس جمهور جدید تا حدودی تقویت خواهد شد.

کنیازف گفت: اما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بدون درگیری‌ بسیار دشوار است و این تحولات از وجود تضاد قابل توجهی در این کشور خبر می‌دهد.

وی در پایان اظهار داشت: مواضع ضعیف دولت کابل از جمله «اشرف غنی» رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی افغانستان به طالبان امکان انصراف از مذاکرات و تعیین شرایط جدید را می‌دهد.