تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

«
»

سقوط ولایت قندوز

انجنیر فضل احمد افغان                                                             کانادا:۲۹سپتمبر۲۰۱۵م

هموطنان نهایت ګرامی و وطندوست عزیزم بحضور شما عرضمیدارم که من ده سال قبل با درک توطیه ها و دسائیس طویلالمدت دشمنان مادروطنما مقاله ای را جهت آگاهی هم میهنان ما تحریر و نسبت نداشتن دسترسی به ویبسایتهای وزین امروزی در هفتنامه ها و مجلات خارج مرزی نشر نموده بودم امروز که ملت افغانستان عزیز ما در نقاط مختلف با دشمنان دست با گریبا اند و یکی از ولایات افغانستان عزیز ما بدست دشمنان مادروطن عزیز ما قرار گرفته میخواهم مقاله خود را مجددآ به توجه شان برسانم تا با فهم از دسائیس دشمنان و درک مسؤلیتهای اسلامی،ملی،افغانی واخلاقی اختلافات قومی،زبانی،منطقوی، مذهبی،حزبی و تنظیمی را بخاطر خداوند(ج) و مقدسات کنارزده و با یک مشت آهنین در مقابل دسائیس دشمنان استادگی نمایند تا نشود که خداناخواسته نزد نیاکان که خاک مقدس ما یعنی افغانستان عزیز را بما بمیراث مانده اند و نسلهای آینده خجالت و شرمسار باشیم

پیشنهاد ساختمان پایگاۀ نظامی

اضلاع متحده امریکا در افغانستان.

 

از مدت چند ماه ادارهء توسعه طلب رئیس جمهور جورج دبلیو بوش  G. W. Bushشف شف داشت که برای قوائی نظامی افغانستان ساختمان پنج پایگاۀ را در پنج ولایت افغانستان در نظر دارند و از کانگرس امریکا بودجهء را نیز بهمین منظور تقاضا نمود.

حالکه آقای حامد کرزی مجددآ برای یکدوره پنجساله بحیث رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان انتخاب شده خواستند اهداف اصلی از پلانهای شیطانی خود را که با ختم جنگ جهانی دوم توسط اتحاد نامقدس کلیساها-کمپنیهای نفت و سلاح سازی  امریکا بشکل یک مثلث برای دسترسی به نفت و گاز مناطق خلیجفارس- شرق میانه و آسیائی مرکزی و همچنان منابع طبعی و سرشاری افغانستان و بالاخره گسترش وجاهنشین کردن عیسویت بجای کمونیزم و دین مقدس اسلام در جهان بود افشا نمایند.

قضیه از اینقرار است که امریکا ضمن تطبیق دیگر پلانهای شوم شان در افغانستان و منطقه اخیرآ سناتور جان مکین و سناتور هلری کلنتن به کابل شف شف را شفتالو ساختند یعنی از آقای حامد کرزی رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا نمودند که به ساختمان پایگاهء نظامی دائیمی امریکا در افغانستان موافقه نمایند.

بنازم یکبام و دو هوا را یعنی سیاست دو رویه ای اداره رئیس جمهور اضلاع متحده امریکا را که از یکطرف بدولت سوریه هدایت میدهد که قوائی نظامی شانرا از خاک لبنان خارج و به اشغال لبنان خاتمه دهند و از جانب دیگر سناتور جان مکین و سناتور هلری کلنتن را مؤظف میسازد که نه تنها به اشغال فعلی افغانستان خاتمه نمیدهند بلکه اجازه ساختمان پایگاهء نظامی  دائیمی را از آقای حامد کرزی طالب شده اند.

ار اینجاست که باید اعتراف کرد که ادعائی آیت الله خمینی برحق بود که امریکا را شیطان بزرگ خطاب میکرد.یعنی این شیطان بزرگ میخواهد با سختمان پایگاهء نظامی دائیمی خود کشور عزیز ما را نه تنها تخت خیز بر کشورهای همسایه و منطقه میسازد بلکه میخواهد برای ابد مادروطن گرامی ما را اشغال و فرزندان مظلوم و ستمدیده اما قهرمان افغان را تحت یوغ خود برای ابد قرار داده و بخونشان از منافع امریکا در افغانستان و منطقه استفاده نمایند.

خواهران و برادران عزیز و وطندوست.

در اینجاست که زعامت جدید و ملت با شهامت و قهرمان افغانستان یکبار دیگر در آزمون بس مهم تاریخی قرار میگیرند. لهذا وظیفه وجدامی-اخلاقی-ملی و تاریخی فرد فرد افغان است که از آزادی-استقلال و حاکمیت ملی و ارضی زادگاه پدران و نیاکان خود که آنرا بخون خود خفظ و برای ما بمیراث مانده اند حراست و نگهبانی نموده و برای همیشه آنراگرامی بداریم و نباید با کلمات و شعار های شیطانی آزادی و دیموکراسی قلابی امریکا و یا هر قدرت دیگری فریب بخوریم.

چه آزادی و استقلال در اشغال نیست و دیموکراسی در غلامی نیست.فی لهذا وظیفه ما است که با سرو جان و مال الی آخرین رمق حیات آخرین فرد افغان از مادروطن عزیز خود دفاع نمایم و به هیچ قدرت جهان اجازه ندهیم که کشور عزیز ما را بنام این و آن در اشغال خود داشته و آنچه آرزوی شان باشد با حیله گریها و فریبها بر زعیم و یا ملت با غیرت و قهرمان افغانستان عزیز بقبولانند.

بلی در مرحله نخست وظیفه آقای حامد کرزی استکه با آموزش از تاریخ مادروطن خود و تعهداتکه در مبارزات انتخاباتی ریاست حمهوری بملت نجیب و شریف که با سرو پائی برهنه- شکم گرسنه و آرزوهای عالی برای افغانستان آزاد-مستقل-دیموکرات-شگوفان-صلحدوست-بشر دوست و سربلند در روز انتخابات صف بستند و برایش رائی دادند فرامش نکند. یعنی منافع ملی را نسبت به منافع شخصی و اغیار بلندتر دانند و ثابت سازند که معامله گریها در چنین مسائیل ملی و حیاتی ملت آزاده افغان در کار نیست وجدانآ  و اخلاقآ خود را در مقابل تطبیق وثیقه ملی روح شهیدان راه آزادی و آرزوهای نسلهای امروزی و فردا مسئول بدانند. چه طرح نمودن چنین موضوع از طرف هر قدرتی باشد قطعآ فابل بحث و مذاکره نیست. بنآء وظیفه محترم آقای حامدکرزی بحیث رئیس جمهور افغانستان اینستکه از مقامات امریکائی محترمانه جدی خواهش نماید که در عوض ساختمان پایگاه نظامی دائیمی به نفع هردو کشور دوست( افغانستان و امریکا) کشور های منطقه و جهان خواهد بود که قوائی نظامی فعلی امریکا با قوائی بین المللی یا ناتو مدغم و مشترکآ درامر قلع و قم تروریسهای خارجی کار نمایند و نیز با صدور قطعنامه ای شورای امنیت ملل متحد توامیت و حاکمیت ارضی افغانستان را کشور های عضوه ناتو که اضلاع متحده امریکا نیز از قویترین عضوه آن میباشد تضمین و در امر تطبیق دیموکراسی واقعی که اساس آن بلند بودن سطح دانش-شعورسیاسی و متکی بودن افغانستان به نیروی نظامی قوی و مجهز ملی باشد عمل و جدوجهد نمایند تا افغانستان بتواند بحیث عضوه سالم سازمان ملل متحد بحیث یک کشور آزاد-مستقل- متمدن- صلحدوست و دیموکرات سرمشقی برای کشور هائی منطقه باشد.

 

                      قومی که سر براه شرف میدهد بباد.

                                                در روز امتحان ملل شرمسار نیست.(خلیلی)

 

ثانیآ وظیفه فرد فرد افغان خاصتآ دانشمندان و قلمبدستان هموطن عزیز ما استکه با نوشتن مکاتیب متحدالمال بوزارت خارجه اضلاع متحده امریکا- عنوانی سرمنشی سازمان ملل متحد آقای کوفی عنان-اعضاه ای دائیمی شورای امنیت ملل متحد- جرائید و روزنامه های کشورهای مقیم و بالاخره براه انداختن مظاهرات صلح آمیز و صدور قطعنامه ای در سرارسر جهان  انزجار و مخالفت جدی و قاطع ملت آزادیخواه و صلحدوست افغانستان را به ارتباط ساختمان پایگاه نظامی امریکا و یا اشغال افغانستان بهر نام که باشد اظهار و محکوم بدانند.

حراست از آزادی و استقلال مادروطن وظیفه ملی،تاریخی و اسلامی هر فرزند افغان است چه حضرت محمد(ص) می فرمایند”حب الوطن من الایمان” یعنی دوستداشتن وطن جز ایمان است.

در پایان فرصت را مغتنم شمرده از همه دانشمندان و قلمبدستان نهایت عزیز خاصتآ دانشمندان نهایت گرامی القدر چون محترم داکتر صاحب هاشمیان مدیر مسئول مجله وزین  آینه افغانستان – سراج الدین وهاج مدیر مسئول مجله وزین درد دل افغان- محترم فضل رحیم وحدت مدیر مسئول ماهنامه وزین مردم افغانستان- محترم محمد سرور رونا مدیر مسئول مجله وزین عقاب آریانا- محترم حبیب مایار مدیر مسئول ماهنامه وزین افغانی تولنه- محترم داکتر شکرالله کهکدای مدیر مسئول نشریه وزین کاروان و محترم صفی الله التتزام خبرنگار آزاد که هریک شان با نشرات وزین خود در جلاوطنی  اوقات گرانبهای خود را در صحتمندی و یا مریضی با تنگدستی و مشکلات تخنیکی وقف خدمتگذاری صادقانه هموطنان دور از کلتور و فرهنگ خود شان نموده اند و همواره از آزادی و استقلال مادروطن عزیز خود افغانستان دفاع و روحیه وطنپرستی – وحدت ملی  -برادری و صمیمیت را بین خواهران و برادران با هم برابر افغان را تقویه می نمایند از صمیم قلب با عرض شکران ییپایان خدمات ارزشمند شانرا تمجید و از ایذد متعال صحتمندی-مؤفقیت های مزید و طول عمر را برای هریک با اعضاه محترم و نجیب فامیل و همکاران زخمتکش و صدیق شان آرزو میکنم.

با احترامات فایقه.

خداوند(ج) نگهبان افغان و افغانستان آزاد-مستقل و سربلند ما باشد.