چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

سخنرانی پایانی «شی جین پینگ» در ۲۰‌مین کنگره حزب کمونیست چین

مترجم: ک. رادین برگرفته از : سایت «ساویتسکایا راسیا» شماره ۱۱۹ (۱۵۲۳۴)، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ (منبع اصلی: «ژنمین ژیبائو» ــ مردم ــ ارگان رسمی ‌کمیته مرکزی حزب کمونیست چین)

کنگره همچنین طرح متمم زیر را در اساسنامه حزب تصویب کرد: دستیابی تدریجی به رفاه عمومی ‌مردم، مساعدت به رشد و تکامل با کیفیت بالا، توسعه گسترده‌تر، کامل‌تر و جامع‌تر دموکراسی مردمی ‌در کل فرآیند، تبدیل ارتش مردمی‌ چین به یک نیروی نظامی ‌پیشرفته در سطح جهانی، که به‌طور جامع، واضح و تزلزل‌ناپذیر سیاست «یک دولت، دو نظام» را تحقق بخشد و با قاطعیت نیروهای جدایی‌طلب را که طرفدار به اصطلاح «استقلال تایوان» هستند، خنثی و مهار کند. توسعه ارزش‌های مشترک عموم بشری ــ صلح، توسعه، برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی ــ همه اینها نیز در اساسنامه حزب گنجانده شد.

پکن، ۲۲ اکتبر ــ «شی جین پینگ» روز شنبه ضمن ایراد یک سخنرانی مهم پس از پایان دستور کار بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین ، گفت: حزب کمونیست چین اعتماد کامل و قدرت کافی برای انجام معجزات نو و بزرگ‌تر در کارزاری نو به عصر نوین دارد. «شی جین پینگ» به شرکت‌کنندگان در نشست نهایی کنگره اعلام کرد که این کنگره دستیابی به وحدت ایدئولوژیک، تقویت اعتماد، تعیین جهت روشن و افزایش شور و اشتیاق مبارزه را ممکن کرد. وی اشاره کرد که: «این کنگره‌ای است که پرچم سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی برافراشته است، کنگره‌ای برای اتحاد نیروها، همبستگی و حرکت شجاعانه به پیش.» کنگره قطعنامه‌ای را در مورد گزارش نوردهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، قطعنامه‌ای در مورد گزارش کار کمیسیون مرکزی در زمینه بازرسی انضباطی اجلاس نوزدهم و قطعنامه‌ای در مورد اصلاحات در اساسنامه حزب تصویب کرد. در این کنگره تأکید شد که تثبیت موقعیت رفیق «شی جین پینگ» به‌عنوان هسته مرکزی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و در کل حزب، و تثبیت نظریات رهبری در مورد ایده‌های «شی جین پینگ» درباره سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای یک دوره نوین و آغاز اجرا رستاخیز بزرگ ملت چین در یک «فرایند تاریخی برگشت‌ناپذیر تضمین کرد». در گزارش کمیته مرکزی ۱۹ حزب کمونیست چین به جهت‌گیری اشاره شده بود و رهنمودهایی برای توسعه بیشتر آرمان حزب و دولت در یک کارزار نو در عصر نو برای دستیابی به هدف تعیین‌شده برای صدمین سالگرد جمهوری خلق چین تصویب شده بود. «شی جین پینگ» ضمن نامیدن این گزارش به‌عنوان «سند برنامه مارکسیسم»، خاطرنشان کرد که این یک بیانیه و برنامه عمل سیاسی برای حزب ‌کمونیست‌ چین است که مردم چند ملیتی چین را در به‌دست آوردن پیروزی‌های جدید در امر سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی متحد و هدایت می‌کند.

وی گفت که در گزارش کار نوزدهمین کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین اهمیت بزرگ هدایت دگرگونی اجتماعی به کمک تحول انقلابی حزب را آشکار کرد و نشان‌دهنده عزم تزلزل‌ناپذیر حزب برای پیشبرد کار بهبود سبک حزب و ایجاد یک دستگاه فساد‌ناپذیر و همچنین مبارزه با فساد است. پیش‌نویس اساسنامه بازبینی‌شده حزب کمونیست چین که کنگره آن را تصویب کرد و تصمیم گرفت از تاریخ تصویب آن به اجرا درآید و دستاورد‌های حزب در عرصه نوآوری‌های تئوریکی، عملی و سازمانی را مجسم می‌کند. وی گفت که این پروژه مطالبات روشنی را در زمینه حمایت و تقویت رهبری همه‌جانبه حزب، پیشروی تزلزل‌ناپذیر و همه‌جانبه مدیریت سخت‌گیرانه درون حزبی، اجرا و بهبود ساختار حزبی، کمک به خودسازی انقلابی حزب مطرح کرد. کنگره به اتفاق آرا گنجاندن مفادی در مورد نتایج جدید توسعه ایده‌های «شی جین پینگ» در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در اساسنامه حزب برای دوران نوین از نوزدهمین کنگره حزب را تصویب می‌کند. در کنگره بیستم حزب، وظیفه اصلی حزب کمونیست چین در یک کارزار نو در عصر نوین به‌صورت زیر تعیین شد: پیشبرد همه‌جانبه امر بازسازی بزرگ ملت چین از طریق مدرنیزاسیون چینی. کنگره گنجاندن چنین مفادی را در اساسنامه حزب تأیید می‌کند. کنگره همچنین طرح متمم زیر را در اساسنامه حزب تصویب کرد: دستیابی تدریجی به رفاه عمومی ‌مردم، مساعدت به رشد و تکامل با کیفیت بالا، توسعه گسترده‌تر، کامل‌تر و جامع‌تر دموکراسی مردمی ‌در کل فرآیند، تبدیل ارتش مردمی‌ چین به یک نیروی نظامی ‌پیشرفته در سطح جهانی، که به‌طور جامع، واضح و تزلزل‌ناپذیر سیاست «یک دولت، دو نظام» را تحقق بخشد و با قاطعیت نیروهای جدایی‌طلب را که طرفدار به اصطلاح «استقلال تایوان» هستند، خنثی و مهار کند. توسعه ارزش‌های مشترک عموم بشری ــ صلح، توسعه، برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی ــ همه اینها نیز در اساسنامه حزب گنجانده شد. تا آنجا که به کمیته مرکزی تازه انتخاب شده حزب کمونیست چین مربوط می‌شود «شی جین پینگ» خاطرنشان کرد که کمیته مرکزی جدید که به‌دلیل صفات شخصی عالی همه اعضایش، استقرار منظم و ساختار عقلانی آنها متمایز است، این کمیته پاسخگوی مقتضیات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و انتظارات کادرها و توده‌های مردم است و با وضعیت واقعی اعضای رهبری و صفوف کادرها مطابقت دارد.

وی تأکید کرد که کمیته مرکزی جدید قطعاً بر وظایف مهم تاریخی ساختمان همه‌جانبه یک دولت سوسیالیستی مدرن و پیشبرد همه‌جانبه روند بازسازی بزرگ ملت چین، ضمن متحد کردن و هدایت کل حزب و مردم چند ملیتی کشور فایق خواهد آمد. «شی جین پینگ» گفت: «ما مطمئن هستیم که تمام تصمیمات و برنامه‌های تصویب شده توسط کنگره بیستم حزب، و همچنین تمام نتایج آن، قطعاً نقش هدایت‌کننده و تضمین‌کننده بسیار مهمی‌ در ساختمان همه‌جانبه یک دولت مدرن سوسیالیستی، و “پیشبرد روند باز‌سازی بزرگ ملت چین و کسب پیروزی‌های جدید در امر سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی” را خواهد داشت». «شی جین پینگ» تأکید کرد که: «ما ناگزیریم هدف آغازین و ماموریتی که به ما سپرده شده را قاطعانه به‌خاطر بسپاریم، یک لحظه منافع اساسی دولت را فراموش نکنیم، بدون تردید و با قاطعیت به یاد داشته باشیم که “کشور یعنی مردم آن و مردم یعنی کشور هست”». در روزهای کار کنگره، کمیته‌های مرکزی همه احزاب دموکراتیک، انجمن صنعتگران و بازرگانان سراسر چین، شخصیت‌های همه ملیت‌ها و محافل مختلف با خطاب به کنگره تبریک گفتند. با افتتاح کنگره به این یا آن شکل به اقشار وسیع توده‌های مردم نیز تبریک گفته شد. بسیاری از احزاب و سازمان‌های سیاسی از کشورهای مختلف جهان نیز تلگراف‌ها و نامه‌های تبریکی به کنگره ارسال کردند. «شی جین پینگ» گفت: هیأت رئیسه کنگره از همه آنها تشکر صمیمانه می‌کند. «شی جین پینگ» اشاره کرد که حزب کمونیست چین یک قرن مبارزه را پشت سر گذاشته و مسیری نو را برای دستیابی به یک هدف نوین در پیش گرفته است. «ما اطمینان کامل و قدرت کافی برای انجام معجزات جدید و بزرگ‌تر در کارزاری نو در عصر نوین را داریم که همه جهان را شگفت‌زده خواهد کرد». «شی جین پینگ» همه اعضای حزب را فراخواند که به‌طور تنگاتنگ پیرامون کمیته مرکزی حزب متحد شوند و پرچم بزرگ سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را برافراشته نگه دارند. وی گفت: «ما باید اعتماد تاریخی را تحکیم کنیم، ابتکار عمل تاریخی را بالا ببریم، شجاعانه مبارزه کنیم و پیروز شویم».«شی جین پینگ» از حزب خواست با از‌خود‌گذشتگی کار کند، به‌طور هدفمند برای آینده تلاش کند و مردم چند ملیتی کشور را در مبارزه خستگی‌ناپذیر برای اجرای اهداف و وظایف مصوب بیستمین کنگره حزب متحد و رهبری کنند.

* https://sovross.ru/articles/۲۳۳۴/۵۸۶۷۹