کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

«ساخت اروپا» به آخر خط رسیده است؟

به گزارش روز دوشنبه تارنمای پولیتیکو،‌ در چنین شرایطی، تصویب قانون جدید آمریکا برای حمایت از صنایع سبز تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، مقام‌های اروپایی را که واشنگتن را متحد خود می‌دانستند،‌ بهت‌زده و خشمگین کرده است.

بر این اساس، افزایش بهای انرژی در اروپا از یک طرف، صنایع را برای بقا در عرصه رقابت با چین و آمریکا به خروج از خاک اروپا ناچار خواهد کرد، و از طرف دیگر، قانون جدید کاهش تورم آمریکا بسیاری از کسب‌وکارها را به تغییر مکان به این کشور تشویق می‌کند.

«قانون کاهش تورم» (IRA) در ماه اوت امسال (مردادماه) توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امضا شد؛ این قانون یارانه‌ قابل توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت های فسیلی نقش تعیین کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات «ساخت آمریکا» را در بر می‌گیرد.

پولیتیکو می‌گوید: بحران انرژی به طور مستقیم بر بسیاری از صنایع تولیدی پر مصرف از جمله صنعت شیشه‌سازی، فلز، کود شیمیایی، کاغذ، سیمان و سرامیک اثر می‌گذارد و نابودی این صنایع به معنای از دست رفتن ۸ میلیون شغل در اروپا خواهد بود.

وضعیت کنونی، رهبران اروپایی را از گسترش پدیده «صنعت زدایی» در سراسر خاک اروپا نگران کرده است؛ به منظور جلوگیری از این شرایط نامطلوب و همچنین پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن، این مساله در صدر فهرست دستورکار اتحادیه اروپا برای ۲۰۲۳ قرار گرفته است.

در همین راستا، یک مقام ارشد کمیسیون اروپا که به نام وی اشاره‌ای نشده، هشداد داد: با توجه به اقدامات چین و روسیه، اروپا با خطر جدی «صنعت زدایی و غیرفعال شدن بخش سرمایه گذاری» روبه‌رو است.

لوک تراینگل دبیر کل یک اتحادیه کارگری اروپایی که بیش از ۷ میلیون کارگر بخش تولید در اروپا را در بر می‌گیرد، هشدار داد: اینکه گفته‌ می‌شود صنعت اروپا به ویژه صنایع پرمصرف در معرض بحران موجودیت قرار گرفته اند، بزرگنمایی و اغراق نیست.

تیری برتون کمیسر بازار داخلی اروپا در ایمیلی به کارمندان خود که پولیتیکو نمونه‌ای از آن را دیده است، تلاش‌ برای تقویت رقابت‌پذیری جهانی اروپا را «اولویت اصلی» در ۲۰۲۳ عنوان کرد و افزود: بهای بالای انرژی نه تنها شهروندان بلکه تمام زنجیره تامین صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و چین به دنبال جذب ظرفیت‌های صنعتی اروپا هستند، ادامه داد: بدون یک پایه قدرتمند در تولید، امنیت بخش‌های تامین، صادرات و اشتغال‌زایی در خطر است.

این گزارش می‌افزاید: با وجود این نگرانی‌ها،‌ بهای گاز در اروپا با وجود کاهش‌های اخیر هنوز حدود ۶ برابر بیشتر از میانگین در ۱۰ سال گذشته و بیش از چهار برابر کشورهای رقیب مانند آمریکا است که این می‌تواند به نقل مکان شرکت‌های بزرگ به خارج از خاک اروپا و نابودی کسب‌وکارهای کوچک‌تر منجر شود.

هشدارها و نگرانی‌ها نسبت به نابودی صنعت در اروپا روز به روز بیشتر می‌شود و در این میان نقطه اشتراک تمام آن‌ها اعلام نیاز برای اقدام هماهنگ در سطح اتحادیه اروپا است.

گفتنی است که برخی کشورها از جمله آلمان و فرانسه در راستای حمایت از صنایع، یارانه‌هایی را به این بخش‌ها اختصاص داده‌اند اما صنایع تولیدی در این کشورها همچنان با بحران مواجه‌ هستند.

تقاضا از طرف شرکت‌ها و دولت‌ها برای مداخله اتحادیه اروپا در این مساله رو به افزایش است و به گزارش پولیتیکو به نظر می‌رسد که این مساله در فصل زمستان تشدید شود.