کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

زور کم قهر زیاد

فرهاد

توقع را نباید تو چندان کنی

که کشور گشایان را پیشمان کنی

مگس شهید پروانه آتش گرفت

هوس دیگر و عاشقی دیگر است

نظر به نشر طلوع نیوز محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به تاریخ 28/1/1395 در مرکز ملی توحید از طریق ویدیو کنفرانس با والیان فرماندهان امنیه قول اردو حوزه ها و رئیس های امنیت ملی 34 ولایت در باره اوضاع عمومی کشور صحبت نمود. طی این تماس ها اوضاع حکومت داری محلی را از والیان مربوطه جویا گردید و تاکید کرد که تامین امنیت و مقابله با دشمن که از جمله اولویت کاری شان میباشد و به والیان هدایت داد که علما، روحانیون، بزرگان و عموم مردم را در ولایات مربوطه شان بخاطر محکوم نمودن جنگ تحمیلی تشویق کنند زیرا تروریستان اطفال زنان علما و عامه مردم ما را هدف قرار میدهند و به شهادت میرسانند افزود در کنار مسایل امنیتی و محاربوی در امور حکومت داری خوب برنامه های اقتصادی انجام خدمات بهتر و حل مشکلات مردم بیشتر تمرکز کنند شجاعت و قهرمانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در انجام عملیات های نظامی قوای مسلح علیه دشمنان را در سی و یک نقاط مختلف کشور طی بیست و چهار ساعت گذشته قابل قدر دانست.

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است کلید جنگ تحمیلی که بیش از چهار دهه میشود میلیونها مردم ما را سر به نیست به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور ما را غارت که هنوز هم ادامه دارد در دست سران ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان گماشته گان فاسد شان که منحیث افراز خونین زیر نام های طالب، القاعده، حقانی، داعش به جنایات ننگین خویش ادامه و میدهند بوده بازیگران متذکره با وجود قهرمانی ها و افتخارات قوای مسلح که در سرکوب گروهای هراس افگنی به دست آورده اند. هنوز هم حاضر نیستند از جنایات ننگین خویش دست بکشند . برپا کردن غوغا ها زیر نام افزایش جنگ در سال جاری نشر و پخش اخبار گمراه کننده زیر بهانه های مختلف اثبات ادعای ماست.

به باور ما آنهایی که در زمین گیاه و در آسمان ستاره نداشتند طی چهار دهه با انجام جنایات خونین و پایمال کردن آبرو و عزت عده از مردم ویران کردن شهر ها و روستاها غارت به ارزش هزاران میلیون دالر و ثروت های مادی و معنوی مردم و کشور را غارت مالک قصرها، بلند منزل ها، شهرک ها، کمپنی ها، تجارتخانه ها، شرکت ها ترانسپورتی های هوایی و زمینی در داخل و خارج گردیده بخاطر ادامه بقای خویش حاضر نیستند بخاطر تامین صلح با دشمن مقابله نمایند زیرا که هراس افگنان، تروریستان به هدایت ادارات آی.اس.آی، سعودی، قطر، ایران و غیره با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، سر زدن و محاکمه صحرائی زنان، آتش زدن مکاتب، مدارس، ترانسپورت مردم ما را نیست و نابود میسازند.

غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، جنگ افروزان، زورمندان محل، ناقضین حقوق بشر، مافیای اقتصادی، مواد مخدر مالکان، سرمایه جنگی، نا مشروع، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین دامن زدن خشونت های خانواده با هراس افگنان خصومت های سمتی، قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی در ظاهر امر بخاطر به دست آوردن ثروت و قدرت بیشتر اختلاف اما در عمل با وجه مشترک داشته و دارند با وارد کردن فشار های گوناگون از جمله اقتصادی، میلیون ها مردم را به مرگ تدریجی مبتلا وادار به پناهجویی به کشورهای منطقه و جهان ساخته اند. گروهای فوق ذکر  پی برده اند که تامین امنیت و تطبیق عدالت اجتماعی و قانون سبب سلب صلاحیت شان میگردد. از این لحاظ به هیچ وجه حاضر نیستند که صلح و ثبات در کشور تامین گردد. بازی های خونین که در اکثریت ولایات جریان دارد و مردم ما را نگران ساخته اثبات ادعای ماست نماینده سازمان ملل متحد از افزایش تلفات غیر نظامی ها در سه ماه سال اول میلادی اظهار نگرانی نموده می افزاید طی همین مدت شش صد تن غیر نظامیان کشته بیش از 1300 تن زخمی شده اند.

داوود شاه صباح وزیر معادن و پترولیم میگوید معادن افغانستان در حال تاراج اند می افزاید در حال حاضر در چندین بخش کشور معادن به گونه غیر قانونی استخراج میشوند.

در همین حال یک مقام ارشد امنیتی به خبر گزاری اسو شوتت پرس گفته یک فرمانده پولیس محلی در شمال افغانستان یک معدن بزرگ لاجورد را اداره میکند و آنرا به گونه غیر قانونی به کابل و سپس به پاکستان قاچاق میکند. می افزاید که 440 هزار دالر امریکایی ماهانه به طالبان میپردازد تا در کارهایش مداخله نکند.

آگاهان امور میگویند که ارزش معادن افغانستان به چندین تریلیون دالر میرسد اگر به صورت قانونی استخراج شود اقتصاد کشور و مردم چندین مرتبه بهبود خواهد یافت.

مردم میگویند آنهایی که ریاکارانه سنگ تخریب دیوار برلین را را به سینه میزنند آیا توان جلوگیری از استخراج غیر قانونی و قاچاق دو هزار معادن را در حال حاضر جریان دارد ندارند اگر ندارند پس چرا بی شرمانه ادعای ویرانی دیوار برلین و سقوط کمونیزم را مینمایند. پس ثابت میشود که ادعاهای آنها ریاکارانه بوده بدون محدود نمودن صلاحیت هایشان نمیتوان به جلوگیری از تاراج ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم و تامین صلح و ثبات واقعی و مقابله با دشمن امیدوار بود.

از جانب دیگر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به ایالات متحده امریکا هشدار میدهد که نباید حاکمیت ملی افغانستان را به بازی بگیرد. می افزاید امریکا اگر بخواهد میتواند به جنگ افغانستان نقطه پایان بگذارد زیرا که کلید جنگ افغانستان در دست پاکستان و امریکاست اگر امریکا بخواهد پاکستان در این جا جنگ کرده نمیتواند.

خلاصه این که گفته ها و فوق و دشواری های خونین جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج طی چهار دهه گذشته ثابت میسازد که کلید تامین صلح و ثبات واقعی در دست سران کشورهای است که ده ها میلیون مردم زیر چکمه های خونین گماشته گان فاسد شان گیر مانده توان مجال یک لحظه نفس کشیدن را ندارند!

بدون وارد کردن فشارهای جهانی آنها حاضر نیستند به جنایات ننگین خویش خاتمه دهند. به باور ما اگر آقای اشرف غنی خواهان تامین امنیت واقعی و مقابله با دشمنان مردم در کشور میباشد به جای توقع بیجا از گروهای فوق ذکر غرض تقویه قوای مسلح با سلاح های پیشرفته هوایی زمینی و با بلند کردن صدای مردم افغانستان جامعه جهانی، سران امریکا، ناتو، متحدین جهانی و منطقه ئی شان را وادار سازند که با وارد کردن فشارهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، مالی، نظامیان پاکستان را وادار سازند که در مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند و از مداخله در امور داخلی کشور ما جلوگیری تصامیم واقعی را اتخاذ نمایند در غیر از آن با ادامه وضع موجود و توقع بیجا نمودن نمیتوان به تامین امنیت و مقابله با دشمنان امیدوار بود.