چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

روسیه ــ تنها برنده ی جنگ

                                     نوشته ی : اسماعیل فروغی

      متکی برمدارک میدانی غیرقابل انکار، جنگ اوکراین فقط یک برنده دارد وآن جمهوری فدراتیف روسیه است. بازنده گان اصلی این جنگ ، جمهوری اوکراین است وکشورهای اروپایی که با تعقیب سیاست های دنباله روانه ی شان ازامریکا ؛ اوکراین را به ویرانه مبدل کرده واروپا را چنان تضعیف وناتوان می کنند که حتا موجودیت اتحادیه ی اروپا هم به خطرات جدی مواجه خواهد شد .

     امروزهمه می دانند که ناتو – دررأس آن ایالات متحده ی امریکا ، با رویایِ شکستِ استراتژیکِ روسیه ، جمهوری اوکراین و مردم خوب آنرا قربانی یک جنگ بیهوده کرده اند – رویایی که هرگز تحقق نخواهد یافت . امریکا و شرکای دنباله رو اروپایی اش که طی این یکسال می خواستند با تحریم های بی رویه و ادامه ی جنگ ، روسیه را تضعیف و پارچه پارچه کنند ، به مقصد نرسیدند . آنان نه تنها روسیه را تضعیف نتوانستند ؛ بلکه آن کشور را قوی ترو یکپارچه ترازپیش هم نمودند .

    براساس تازه ترین گزارشهای خبری ـ پژوهشی جهان ــ ازجمله گزارش همین هفته ی نیویورک تایمز، یکسال پس ازجنگِ ناتوعلیه روسیه ،  ” حس وطنپرستی روسها تقویت بیشتریافته وفیصدی طرفداران دولت روسیه بیشترازشروع جنگ شده است . انفلاسیون در روسیه درسطح بسیار پایان تراز اروپا قرارداشته ، حجم تجارت خارجی آنکشور در پایان سال 2022 ، با وجود تحریم‌ها وسایرمحدودیت‌های اعمال شده ، به شاخص‌های برابر به دوره ی قبل ازآغازحمله نظامی ی این کشور به اوکراین رسیده است . ” این گزارش با توجه به واقعیت ها ، یادآورمی‌شود که ” سیاست تهاجمی تحریم‌های امریکا علیه روسیه ، ثمری در پی نداشته ، اقتصاد رو به رشدِ روسیه متوقف نگردیده وبا شرایط جدید سازگار شده است … مبادلات بازرگانی روسیه با چین که طی این مدت به بالاترین حد خود رسیده است ، کاهش شدید تجارت روسیه با اروپا را بخوبی جبران کرده است . “

     علاوه برآن ، از مجموع گزارشها واطلاعات برمی آید که اکنون پس از یکسال جنگ ، هیچ دولت اروپایی وحتا ایالات متحده ی امریکا هم به پیروزی اوکراین دربرابر روسیه باورندارند . تقریباً همه رهبران اروپا درحالی که زیرفشارایالات متحده ی امریکا هنوز به مسلح سازی اوکراین ادامه میدهند ، بخوبی می دانند که این جنگ نه روسیه را بلکه اوکراین و اروپا را ازپا وازنفس خواهد انداخت . 

      جنگ اوکراین که بی تردید جنگ ناتو در برابر روسیه است ، هم  بی برنامه گی ناتو را درروبروشدن با مسایل بزرگ نظامی برملا کرد و هم ظرفیت و توان نظامی هریک از کشورهای عضواین سازمان نظامی را  . به گونه ی مثال وقتی اعضای ناتو بر روی ارسال تانک های نظامی به اوکراین چانه می زدند ، همه دانستند که  تعداد تانک های نظامی  تمام کشورهای ناتو به 11000 چین تانک می رسد ( که 3200 جین آن مربوط ترکیه دوست روسیه است )  ، درحالیکه روسیه به تنهایی دارای 22000 چین تانک است . حالا اینکه 14 تانک انگلیسی ، 30 تانک آلمانی ، 130 چین تانک امریکایی وجمعاً 300 چین تانک درخواستی اوکراین چه تأثیری درمیدان جنگ خواهد داشت ؛ همه تحلیگران نظامی نتیجه ی آنرا از قبل می دانند .

     از جانب دیگر، رهبران کشورهای اروپا که از اولین روزهای جنگ با تردید و دلهره  وارد معرکه شده اند ، درین مدت هرگز نتوانسته اند اختلافات شان را و خواستهای ملت های شانرا در مورد بیزاری ازجنگ ، از انظار پنهان نگه دارند . 

     مخالفت جدی رهبران هنگری ، صربستان ، کورواسی ، سویس و قسماً ایتالیا و آلمان با تحریم های روسیه و ادامه ی جنگ دراوکراین و تظاهرات میلیونی دوامدارمردم در سراسراروپا ، گواه روشنی از اختلافات درونی اعضای ناتو وبیزاری مردم از ادامه ی جنگ است .  

     اساساً کشورهای بزرگ اروپایی چون جرمنی و فرانسه تاکنون چندین بارعدم صداقت امریکاییان را درتصمیم گیری های امنیتی ــ نظامی جهانی ( عراق ، لیبیا ، ونزویلا و فرار بی خبر ازافغانستان ) ، آزموده و ازنیات و نیرنگ های امریکا بخوبی آگاهی دارند ؛ اما آنان تاهنوزجرأت و شهامت این را نیافته اند تا دربرابر نقشه های جنگ افروزانه ی امریکا بایستند و نه بگویند . ولی هرگز آن روز دور نخواهد بود که ملت های بیداراروپا در برابرنظامی گری های امریکای سودجو بایستند و به دنباله روی دولتهای شان از نقشه های سودجویانه وجنگ طلبانه ی امریکا خاتمه ببخشند .