جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

رحمت الله ( حسن )

مراسم فاتحه خوانی زنده یاد رفیق رحمت الله حسن سابق معاون اسناد و ارتباط ح.د.خ.ا و آمرترافیک خارجی شرکت بین المللی آریانا، و ریس اسبق شورای کشوری سویدن حزب مردم افغانستان، درشهرکابل ،مسجدجامع نعمان بن ثابت (رض) واقع مارکیت  مکرویان سوم  به روز دوشنبه مورخ هفدهم برج سنبله سال جاری از ساعت یک و نیم الی سه و نیم بعداز ظهر از طرف خانواده و دوستان مرحومی برگزار میگردد.
دوستان مطلع باشند.

زندگینامه زنده یاد رفیق رحمت الله حسن

 

 

ما برفتیم و عکس ما باقیست                 

گردش روزگار برعکس است

 

پدیده زنده گی انعکاس دهنده ویترینی از کارکردهای انسان است که پس از ختم دوره زیست اش به نمایش گذاشته شده و معیاری برای قضاوت عملکرد ها   پس از ختم دوره حیات اش بحساب می آید.

صحبت در مورد شخصیت رفیق برومندیست که بیشترین دوره زنده گی خویشرا وقف خدمت به انسان زحمتکش وطن و مبارزه برای تامین عدالت اجتماعی، رفاء و سعادت انسان محروم جامعه ما کرده است.

بلی دوستان!

زنده یاد رفیق رحمت الله حسن فرزند مرحوم محمد حسن در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در یک خانواده روشنفکر در شهر ایبک ولایت سمنگان دیده بجهان گشود.

موصوف تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در زادگاهش بسر رسانیده و درسال ۱۳۴۳ ه. ش جهت تحصیلات بیشتر شامل لیسه هوانوردی کابل شد. پس از فراغت لیسه در سال۱۳۴۶ بحیث عضو فنی و مسلکی در میدان هوایی بین المللی قندهار عز تقرر حاصل کرد و بعد از سپری نمودن دو سال درعین وظیفه بمیدان هوایی کندز تبدیل گردید.

شاد روان رحمت حسن از عنفوان جوانی از درد و رنج مردم زحمتکش و ستمدیده کشور خود آگاهی داشته و از همان زمان در صفوف همرزمان راه عدالت اجتماعی و ترقی جامعه پیوست و بمثابه عضو فعال حزب دموکرتیک خلق افغانستان در رزم و پیکار سیاسی بصورت اکتیف رسالت خود را انجام داده، در تظاهرات روشنفکری همان سالها نقش ارزنده ئی را ادا نمود که در نتیجه در سال ۱۳۵۰ موقعیکه در میدان هوائی بین المللی کابل ایفای وظیفه مینمود اجبارا از جانب زمامداران سلطنت وقت به تقاعد سوق داده شد.

زنده یاد رفیق رحمت حسن در سال ۱۳۵۱ شامل کورس احتیاط شده و از سال ۱۳۵۲ الی۱۳۵۸مشغول امور حزبی بوده و همزمان فاکولته حقوق و علوم سیاسی را به پایه اکمال رسانید.

وظیفه اخیر رحمت حسن را پس از سال ۱۳۶۵ الی سقوط حاکمیت حزب وطن، آمریت ترافیک خارجی میدان هوایی بین المللی کابل تشکیل میداد.

رحمت حسن فقید بنابر جنگهای داخلی در کشور، همانند هزارها هموطن دیگر ما مجبور شد که رخت سفر را بصوب دیارغربت ببندد و در کشور سویدن پناه گزین شود.

شخصیت حلیم، خیراندیش و مردم دوست روان شاد رفیق رحمت حسن بار دیگر او را واداشت تا برعلاوه بعهده گرفتن مسوولیت سیاسی، روابط اجتماعی را نه تنها حفظ نموده بل به همیاری هم اندیشان خود نهاد اجتماعی«  انجمن فرهنگی میهن »  را پایه گزاری کند و در خدمت هم میهنان ساکن در دیار مهاجرت قرار گیرد که تا مرحله وداع با زنده گی بعنوان معاون و مسوول کلتوری این نهاد اجتماعی ایفای وظیفه نموده و خدمات ارزشمندی را به انجام رساند.

زنده یاد رفیق رحمت حسن تا آخرین رمق حیات خود به آرمانهای مردم و میهنش، اندیشه مترقی و راه انسانی اش وفادار باقی مانده و در راه برگزیده شده و اندیشه والایش کوچکترین خللی وارد نشد.

درگذشت نا بهنگام رفیق رحمت حسن فقید، اعضای فامیل وخانواده های اقارب و دوستان اش را در سوگ و اندوه عمیق نشاند.

بدون تردید پرکردن جای همچو فرزندان صدیق کشور که طی سالیان متمادی در مدرسه وطنیرستی  تربیه شده و خدمتگزاری صادقانه به مردم را آموخته اند امریست مشکل.

خاطرات روانشاد رفیق رحمت حسن همیشه در ذهن و افکار همرزمان و دوستانش جاودان خواهد ماند.

جای سبزش خالی!

روانش شاد و نامش ماندگار!

۲۰۱۴ ، گتنبرگ ـ سویدن

بااندو فراوان اطلاع حاصل نموديم كه رحمت الله ( حسن ) همكار و رفيق ارجمند ما جهان فانى را وداع گفته است.  بدين وسيله مراتب تسليت هاى عميق مانرا به اعظاى فاميل و ساير بازماندگانشان تقديم داشته رح مرحومى را شاد خواسته ، براى فاميل و ساير بازمانگانشان صبر جميل آرزو مينمايم.
سيد اكرام ( پيگير )  اعبدلله ( بهار )  احمد شاه ( سرخابى )  محمدحكيم ( سرورى )  سيد نسيم ( ميهن پرست )
پیام تسلیت و همدردی به مناسبت درگذشت محترم رحمت ( حسن)با در د و اندو ه محترم رحمت ( حسن) یکی از شخصیت های محترم ولایت سمنگان سابق آمر ترافیک شرکت بین المللی اریانا ،معاون شعبه اسناد و ارتباط کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. و رییس قبلی شورای کشوری سویدن حزب برادر (مردم ) (در کشورسویدن) از جهان چشم فروبست.
محترم رحمت (حسن) به مثابه ی شخصیت مبارز فرهیخته واستوار ، ترقی خواه و تحول پسند و مهذب و مردم دوست بود. بیشتر از نیم قرن عمر پر بار خود را در راه خدمت و روشنگری اذهان توده های زحمتکش صرف نموده و به صد ها جوان وطن را در مکتب خدمتگذاری و صداقت تربیه نمود.
بیشتر از یک بیست سال به اینسو با فامیلش در کشور سویدن زندگی میکرد در همین کشور به اثر بیماری که داشتند از جهان چشم فروبست. . در حالیکه در گذشت نا به هنگام این شخصیت گرامی را یک ضایعه ی جبران نا پذیر می دانم، مراتب همدردی و تسلیت خود را به خانم عزیز شان محترمه روشن (حسن)استاد عزیزم محترم محسن (حسن) ، ذبیح (حسن) و رابعه (حسن)بقیه اعضای فامیل و به هموطنان گفته ،خاطراتش را عزیز و روانش را شاد میخواهم..
امان معاشر از شهر ونکوور کاناداپیام تسلیت شورای کشوری
حزب مردم افغانستان در سویدن
هر گز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثــبت است در جــریــدهء عــالم دوام مــا
بلی عزیزان!
عشق بخاطر خدمتگذاری به انسان مظلوم و محروم جامعه, عشق به مردم و میهن, عشق به آزادی و دیموکراسی, عشق به ترقی و پیشرفت, منجمله صفاتی بود که در وجود شخصیت قابل حرمــت, رفیق فقید رحمت حسن, یکی از سابقه داران نیکنام حزب دیموکراتیک خلق افغانستان ( حزب وطن) و از اعضای فعال حزب مردم افغانستان ملموس و مشهود به نظر میرسید.
بعهده گرفتن مسئوولیت شورای کشوری سویدن حزب مردم حاکی از اراده قوی اش در ادامه مبارزه بخاطر اهداف و آرمانهای شریفانه اش, موید گویای این حقیقت است که تا پای جان به آن وفادار ماند.
کرکتروزین, داشتن مراودات حسنه با دوستان و هموندان, صفات دیگری از خصلت اجتماعی این شخصیت رسالتمند بود و همواره در مجالس و محافل غم و خوشی دوستان و عزیزان هموطن سهم می گرفت.
شورای کشوری حزب مردم افغانستان در سویدن فقدان این انسان برومند را در جمع همرزمان و دوستانش و به خصوص برای حزب مردم افغانستان و مجموع جامعه روشنفکری, ضایعه جبران نا پذیر و دردناک تلقی نموده پر کردن جایشرا در صفوف رزمندگان بعید میداند.
بدین وسیله عمیقترین مراتب تسلیات و غم شریکی خویش را نسبت این حادثه المناک به خانواده محترم زنده یاد رحمت حسن, رفقا و دوستانش ابراز نموده برای همهء شان صبر جمیل می طلبیم.روان زنده یاد رحمت حسن فقید شاد!
خاطراتش در قلب همه مــا جاویدان!عمر کاوش رئیس شورای کشوری حزب مردم در سویدن
28 آگست 2014با تأثر فروان اطلاع حاصل نمودیم که رفیق ارجمند و گرامی ما رحمت اله حسن از این دنیای فانی چشم از جهان بست. روح اش شاد و جنت فردوس جایش باشد و برای فامیل محترم شان صبر جمیل از ایزد متعال خواهانیم
.ان الا و انا اليه راجعون
.از طرف رحمت اله مسعود، هدایت اله مسعود

 

رحمت نیز به جاودنگان پیوست
چند لحظه قبل که به سایت آریایی سر زدم با تصویر رحمت حسن و اینکه او جهان ما را وداع گفته شوکه شدم. در مورد او درین اواخر هیچگونه اطلاعی نداشتم. نمی دانستم و هنوز هم نمی دانم که او را چه درد لا علاجی به ترک این جهان مجبور کرد.
رحمت حسن، مسحور جمال و نصیر احمد صدیقی را که در این هفته از دست دادیم، شخصیت های مبارز و انقلابی بودند که همه عمر خود را در راه تامین عدالت اجتماعی و ترقی کشور صرف نمودند و بدون چشم داشت به امتیازات مادی و جیفه دنیایی عاشقانه در خدمت وطن و هموطنان قرار داشتند.
شخصیت های که امروز ما نبود و فقدان شان را در پهلوی خود احساس می کنیم و با حسرت و اندوه یاد شان را گرامی می داریم، دوستانیکه خاطرات فراوانی از هرکدام در ذهن خود داریم و چهره های درخشان هر کدام با کرکتر و خصوصیت منحصر به فردشان در برابر ما مجسم می شود.
آیا تنها یاد آوری از این رفقا و اشک حسرت ریختن کافیست تا حق دوستی را ادا کنیم؟ بنظرم، ما که خود را همسنگر و همرزم و هم عقیده این شخصیت ها می دانیم و متاسفانه در گوشه گوشه جهان پرتاب شده ایم لازم است به اهداف آرمان ها و آرزو های مشترک مان بیاندیشیم و به خاطر تحقق این اهداف که جز سعادت انسان هموطن، تامین عدالت اجتماعی، تامین صلح و آرامش سراسری و ترقی همه جانبه کشور چیز دیگری نیست، صفوف خود را هرچه فشرده تر سازیم و متحدانه به کاخ لرزان ارتجاع یورش بریم. در کشور بلا کشیده ما نیروهای عقبگرا اعم از جهادی و طالبی در طول بیشتر از بیست سال بعد از سقوط حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان، چنان وضعی را به مردم تحمیل نموده اند که توده های میلیونی مردم هر لحظه با مرگ، فقر، بیکاری، مرض و با هیولای جنگ و حملات انتحاری مواجه اند و مرجع و منبعی را سراغ ندارند تا با اتکا به آن به پا خیزند و از چنگال خون آشام اهریمنان خود را نجات دهد. در حالیکه بقایای حزب دموکراتیک خلق افغانستان و متحدین طبعی آن همین اکنون نیز با آرایش نیرو و تنظیم صفوف خود می تواند مرجع قابل اتکا و منبع قابل اعتماد توده های مردم باشند و به تلاش مردم بمنظور رهایی از وضع موجود سمت و سو بخشند.
با قاطعیت باید متذکر شد که بدون وحدت و اتحد نیروهای ترقی خواه و عدالت پسند و بدون مبارزه قاطع علیه ارتجاع و متحدین بین المللی آن، بدون افشا جریانات عقب گرای طالبی و جهادی  که تعصبت قومی لسانی، مذهبی، منطقوی و سمتی را دامن میزند و مردم و تلاش آنان را به کج راهه می برند راه نجاتی وجود ندارد.
یقین کامل دارم که اتحاد و همبستگی نیروهای ترقی خواه روح رفتگان ما را شاد و آرزو های برآورده ناشده رحمت ها، مسحور ها و نصیر ها را بر آورده می سازد.
در حالیکه یاد و خاطره عزیزان از دست رفته هفته جاری را گرامی می دارم به خانواده، آقارب، دوستان این همسنگران به خاک خفته صبر جمیل و اجر جذیل آرزو می نمایم.
روح رحمت حسن، مسحور جمال و نصیر احمد صدیقی شاد و جایگاه شان فردوس برین باد!
محمدالله وطندوشت

نسبت وفات الحاج رحمت الله حسن سابق آمرترافیک خارجی شرکت بین المللی آریانا، به اطلاع دوستان میرسانند که جنازه مرحومی ساعت ۱۱ ظهر روز جمعه ۲۹ اگست از شفاخانه “اوسترا” شهر گتنبرگ برداشته شده و بساعت یک بعد از ظهر به هدیره مسلمانان واقع هیسینگین بخاک سپرده میشود.

بر گشت همه بسوی اوست

روشن حسن خانم، بکتاش حسن، اسدالله حسن و دوکتورحسیب الله حسن پسران، جیهان حسن صابری و شبانه حسن دختران، بی بی حاجی صاحبه خاله، دنیا صابری نواسه،

 محسن حسن سناتورسابق  ، خلیل الله حسن سابق عضو ریاست طب وقایوی وزارت صحت عامه و استاد ذبیح الله حسن عضواداره سواد آموزی برادران،

 الحاج یار محمد، الحاج فیض محمد سابق رییس اداری ولایت سمنگان، عزیز احمد سمنگانی، نوراحمد مناعت سابق رییس اداره ضد حوادث در شورای وزیران، شیراحمدصمیم سابق کارمند وزارت اطلاعات وکلتور ، دوکتور بشیر احمد پورنگ سمنگانی ( ژورنالیست)، فضل الله افسر اردوی ملی و عنایت اله پسران خاله،

محمد یاسین صابری داماد و الحاج محمد صابرسمنگانی باجه، محمد حلیم رهیاب افسر درقوماندانی امنیه ولایت سمنگان و محمد صدیق شاداب مدیر در نفت و گاز شبرغان شوهران همشیره ها، غلام سخی صابری خواهرزاده خانم، عبدالحبیب فیضی، حلیمه فیضی، اسحاق صادقی اقارب نزدیک،

نسبت وفات الحاج رحمت الله حسن سابق آمرترافیک خارجی شرکت بین المللی آریانا، به اطلاع دوستان میرسانند که جنازه مرحومی ساعت ۱۱ ظهر روز جمعه ۲۹ اگست از شفاخانه “اوسترا” شهر گتنبرگ برداشته شده و بساعت یک بعد از ظهر به هدیره مسلمانان واقع هیسینگین بخاک سپرده میشود.

فاتحه مردانه و زنانه مرحومی در همان روز از ساعت سه الی چهار ونیم عصر در مسجد بوسنیایی ها واقع منطقه بیلوی برگزار میشود.

اشتراک دوستان باعث تسلی خاطر خانواده های سوگوار شده و روان مغفور مرحوم را شاد خواهد ساخت.

 

Diagnosvägen 11

، 416 85-50 Göteborg      آدرس شفاخانه ” اوسترا

Fridhems Kyrkogård     آدرس هدیره

Fredenslundsvägen، 422 59 Hisingbacka/ Göteborg

Generalsgatan 2، 41505 Göteborg- Sweden   آدرس مراسم فاتحه، مسجد بوسنیائیها

با سپور های 6، 7 و 11 ایستگاه بیلیوی

شماره های تماس: 903179ـ 0739

                          0735/839462

0739/939350